Z1 900 Streetdrag bygget

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Nu har jag bestämt mig för att dra ihop en schysst byggtråd, så att alla intresserade kan hänga med i hur hojen kommer att förvandlas till en Street-klassad Dragracing hoj. Med hjälp från Lagumist MC-Lackering så kommer denna här klassikern att bocka en del hojar på 201 m

:yoparty

Ganska överskådligt så är följande gjort på hojen sedan innan:
  • Mikuni rs36 Förgasare, helt nya
  • V&H Sidewinder, original system, samt super-trapp dämpare mm
  • Max portad org topp 37,5/31mm
  • Web-camar,(saftigaste modellen utan underliggande shims)
  • Dyna 2000 tändsystem +spolar+varv regulator
  • Dyna Shiftminder
  • Svetsad vev
  • Ryckutjämnare
  • Förstärkt koppling o camkedja
  • Oljefälla i sump
  • Dog cuttade vxl drev
  • 1200 cyl cylinder med högkomp kolvar
  • Fyrkants sving
  • Borrani fälgbanor
  • Vobbel stag gaffel
  • Koniska styrlager

Tanken med bygget är att jag ska få den att se ut ungefär som bilden nedan på Z1:an i originalfärger.

Idag har svingen plockats av för den ska iväg på svetsning. Ska se om jag kan få den förlängt en dryg dm. Original är den 490, och det är lite i kortaste lagret med alla de hästarna som kommer.
 

Bifogat

  • DSC04359.JPG
    DSC04359.JPG
    139 KB · Visningar: 339
  • PICT0465.jpg
    PICT0465.jpg
    241.2 KB · Visningar: 340
  • PICT0462.jpg
    PICT0462.jpg
    240.8 KB · Visningar: 282
  • IMG_2114.jpg
    IMG_2114.jpg
    162.3 KB · Visningar: 243
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Efter att vi plockat av svingen så blev man så klart nyfiken på motorn. Fått reda på innan vi köpte den att en cylinder spikat sönder. Men som man säger så kommer där fram en del grejer i tö som man inte såg innan :näsblod

Man ska ha i åtanke att detta är en hoj från 1976 och har haft en massa ägare sedan dess..

Jag plockade av förgasarna och öppnade spjällen mest för att jag måste pilla på allt så såg jag att en av trottlarna inte följde med upp när jag drog i snöret. Pillade med fingrarna, men den va inte direkt följsam. Därefter så skakade jag lite på förgasarna och hörde skrammel.
Så länge där kommer skrammel från en helt ny rigg så kan de flesta lista ut att inte det är bra. Visst kan flotörerna låta, men detta va skumt. Så jag skruvade upp den, och där hade en skruv lossnat vilket i sin tur förmodligen har gjort att kolven spikat sönder eftersom att bränsleförsörjningen var noll.

Efter så drog man åt skruven, öppnade de andra för att bara vara säker. Sen var saken biff. Riggen va så ny att till och med plasten satt kvar på vissa ställen :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_2076.jpg
    IMG_2076.jpg
    198.6 KB · Visningar: 300
  • IMG_2073.jpg
    IMG_2073.jpg
    224.3 KB · Visningar: 288
  • IMG_2070.jpg
    IMG_2070.jpg
    227.8 KB · Visningar: 252
  • IMG_2069.jpg
    IMG_2069.jpg
    231.8 KB · Visningar: 263
  • IMG_2067.jpg
    IMG_2067.jpg
    230.6 KB · Visningar: 251

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
När vi skulle släppa på toppen så satt den fruktansvärt löst = förmodligen har toppackningen smällt. Vi lyfte av toppen så kunde man glädjas åt att toppen var i god vigör på insidan. Den hade klarat sig utan problem.

Men värre var det med skruvhålen där ventilkåpan ska fästa i. Där var 2 st som man verkar ha dragit igenom hålen, så de stod ut på andra sidan. Förmodligen har man haft fel längd på skruvarna och dragit för kung och fosterland. Detta förklarar då också varför hojen var enormt oljig ;)

Det blir till att jaga upp någon som kan svetsa detta åt mig. Någon som har tips, eller svetsar själv nere i Skåne? Messa mig! :rolleyes:

Toppen är för övrigt tokportad och väldigt bearbetad :krama
 

Bifogat

  • IMG_2086.jpg
    IMG_2086.jpg
    226.5 KB · Visningar: 274
  • IMG_2098.jpg
    IMG_2098.jpg
    234.8 KB · Visningar: 278
  • IMG_2100.jpg
    IMG_2100.jpg
    232.6 KB · Visningar: 275
  • IMG_2087.jpg
    IMG_2087.jpg
    243.3 KB · Visningar: 282

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
För att återgå till den havererade kolven så hade den tagit tokigt mycket stryk. Frågan är om själva cylindern går att rädda, man kan kanske hona till den, om inte insidan tagit för mycket stryk. Annars om där är någon annan som spikat i sönder en 1200 cylinder så har jag 3 st att sälja ;)

Alla packningar var också riktigt trasiga, förmodligen till följd av att toppen var så pass lös som den var. De ska ju spännas år ganska bra med en momentnyckel.
Men det är bara att plocka ut möget, trots att de var i princip nya :(
Om 1-2 veckor kommer där komma kärleksbrev till mig från USA med en 1393 cylinder + högkomp kolvsats :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_2104.jpg
    IMG_2104.jpg
    127.6 KB · Visningar: 264
  • IMG_2102.jpg
    IMG_2102.jpg
    235 KB · Visningar: 246
  • IMG_2096.jpg
    IMG_2096.jpg
    230.5 KB · Visningar: 251
  • IMG_2088.jpg
    IMG_2088.jpg
    232.3 KB · Visningar: 265
  • IMG_2083.jpg
    IMG_2083.jpg
    230.7 KB · Visningar: 252
  • IMG_2081.jpg
    IMG_2081.jpg
    229.3 KB · Visningar: 254
  • IMG_2079.jpg
    IMG_2079.jpg
    230.7 KB · Visningar: 259

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
För övrig så kunde man konstatera att veven var svetsad och det mesta annat i god vigör. Det som kommer bli projektet imorron är då att lämna svingen på svetsning, och höra ifall de skulle kunna tänka sig att hjälpa till och förstärka styrhuvudet en del. För de är generellt väldigt svaga på Z1:eek:rna.

Sen blir det nog till att riva ner resten av blocket. Gå igenom och kolla, samt förbereda för blästring. Så är det någon som sitter och trycker på ett blästerskåp, tillräckligt stort för att få in hojdelar. Messa mig! Orkar inte köpa ett nytt på verktygsboden för 7 000 :näsblod

Man får redan nu börja planera lite hur man ska dra elen, det mesta behöver dras om och mycket har samma färger, vilket är coolt om man vet var allt ska sitta, men jag har ingen aning :rolleyes:

Sen att tillägga är det fett drygt att Åke Jonsson? Ja, han som renoverar toppar och dylikt i Motala hör fräst in sina initialer på min topp! På båda sidorna!
:kulspruta

Imorron kommer nog mer skoj upp! :banana
 

Bifogat

  • IMG_2113.jpg
    IMG_2113.jpg
    213.5 KB · Visningar: 320
  • IMG_2112.jpg
    IMG_2112.jpg
    226.1 KB · Visningar: 316
  • IMG_2111.jpg
    IMG_2111.jpg
    124 KB · Visningar: 252
  • IMG_2106.jpg
    IMG_2106.jpg
    78.9 KB · Visningar: 239
  • IMG_2110.jpg
    IMG_2110.jpg
    174.9 KB · Visningar: 242
  • IMG_2107.jpg
    IMG_2107.jpg
    210.6 KB · Visningar: 267
  • IMG_2109.jpg
    IMG_2109.jpg
    196.9 KB · Visningar: 327

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Idag har man dragit av elen, känns som att det är att börja om från noll när man ska koppla på det igen. En del saker kan man ju dra bort, det mesta ska dras nytt och man får försöka märka upp det så man kommer ihåg allt, hehe.
Sen lyfte man ur motorn från ramen, och ja... De gamla kamelerna är ganska tunga! Eller så är jag lite vek. Hur som helst så ska den delas, gås igenom, sen avfettas och skrubbas!

Måste ha tag i ett blästerskåp. Funderat en massa på olika lösningar, men eftersom där är 4 motorer mm som ska blästras så känns det lite som en investering att hitta en vettig. Kollade på Swedol, de hade ganska schyssta. men de saknade utsug, sen fanns där på verktygsboden, lite dyrare men de hade nån modell med utsug.
Tråkiga är att det är en sån liten begagnat marknad på det hela. Sen så vill man inte samtidigt lägga en hel månadslön på en bläster. Har ni tips, eller någon som står hemma och vill sälja? Messa mig!

I morgon blir det att slakta av det sista från ramen och sen ringa och boka in blästring och pulverlackering på den.
:banana
 

Bifogat

  • IMG_2135.jpg
    IMG_2135.jpg
    193.2 KB · Visningar: 307
  • IMG_2134.jpg
    IMG_2134.jpg
    174.9 KB · Visningar: 292
  • IMG_2128.jpg
    IMG_2128.jpg
    204.8 KB · Visningar: 212
  • IMG_2127.jpg
    IMG_2127.jpg
    209.7 KB · Visningar: 226

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
detta kommer ju bli kalas! :)
lycka till med bygget :)

Puuh, tackar så mycket. Man är så nervös nu i början, men det hela kommer nog börja ta mer form när man får tillbaka ramen från blästring/pulverlackering och kan så sakta börja montera! Håll tummarna! :rolleyes:
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Kolsyreblästring kanske kan vara en idé.....

Inget skräp (sand el glas) kan göras på plats.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Puuh, tackar så mycket. Man är så nervös nu i början, men det hela kommer nog börja ta mer form när man får tillbaka ramen från blästring/pulverlackering och kan så sakta börja montera! Håll tummarna! :rolleyes:

VÄNTA MED ATT SÄTTA KAPEN I SVINGEN!

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230633260668#ht_926wt_1165

Är det en sådan du har?

Edit: Vid en närmare koll verkar det skilja en del. Så du kan nog med gott samvete kapa och förlänga vidare.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Hahaha tack Fredrik ;) Jag fick reda på det igår när jag satt och googlade runt. Ska bygga en helt ny istället som jag kan använda med lite bredare sulor =)

Svingen jag har är någon eftermarknads-variant i chromemolly stål, och jag kan tydligen få en slant för den. Så jag får ta och blästra ner den och spara på den :D Men den är väldigt lik den på bilden dock :rolleyes:

VÄNTA MED ATT SÄTTA KAPEN I SVINGEN!

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230633260668#ht_926wt_1165

Är det en sådan du har?

Edit: Vid en närmare koll verkar det skilja en del. Så du kan nog med gott samvete kapa och förlänga vidare.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kul att du är igång ordentligt! Mycket text och mycket bilder gillas :) Kommer att bli skitbra det här :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hoj, härligt med ombyggnad av gammelhojjar.

Jag har en GPZ 1100-83 sving som du kan få billigt.
cc mellan svingaxel-hjulaxel=54cm-57cm.

Angående blästerskåp så kan du bygga ett själv billigt. Då bestämmer du måtten själv. Byggbeskrivning finns i teknikforumet på
www.classicsuzuki.com/

Lycka Till
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hoj, härligt med ombyggnad av gammelhojjar.

Jag har en GPZ 1100-83 sving som du kan få billigt.
cc mellan svingaxel-hjulaxel=54cm-57cm.

Angående blästerskåp så kan du bygga ett själv billigt. Då bestämmer du måtten själv. Byggbeskrivning finns i teknikforumet på
www.classicsuzuki.com/

Lycka Till

Den har väl inte fästen för dubbla dämpare? Men det är iosförsig inte någon större deal att fixa.

Finns en metallskrot åt Bjärredhållet som ska vara billig, för material till blästerskåpet.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Kul att du är igång ordentligt! Mycket text och mycket bilder gillas :) Kommer att bli skitbra det här :tummenupp

Ah, jag plåtar som fan, hehe. Hoppas det är intressant att läsa. vet inte riktigt nivå man ska hålla på allt, så har ni frågor är det bara att köra. Kul och skriva när man får feedback på det hela med. Nä, julen är räddad. Detta ska bli Najs! :D

Hoj, härligt med ombyggnad av gammelhojjar.

Jag har en GPZ 1100-83 sving som du kan få billigt.
cc mellan svingaxel-hjulaxel=54cm-57cm.

Angående blästerskåp så kan du bygga ett själv billigt. Då bestämmer du måtten själv. Byggbeskrivning finns i teknikforumet på
www.classicsuzuki.com/


Lycka Till

Ja, visst är det. Kul med gamla kameler i nytappning, hehe
Är svingen rund?

Spännande bygge. Detta kommer följas. :)


Kanontips. :tummenupp

Do it! Och bara skriv om det är något du undrar :D Man är som en femåring igen, hehe..
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Taaadaaaaa ett blästerskåp! Weeehue!

Vi bestämde oss för att lika bar köpa ett ordentligt från swedol, kommer användas mycket till lackeringen och det underlättar att ha ett eget så man slipper skicka iväg allt hela tiden.
Vår modell var slut på huvudlagret och i alla butiker i Skåne. Men vi lyckades hitta ett färdigmonterat visnings-ex i Kristianstad som vi fick med 1500 spänn rabatt + att det var monterat redan (ej använt då ;) ) Och sånt bölar man inte för. jag får inte ens ihop en ikeamöbel nykter, hehe.

Så är det någon nu på sydligare breddgrader som behöver ha lite glaskuleblästrat inför vintern så hör av er, så kan jag säkert hjälpa till.

Efter man fick hem skåpet så är det en jävla fördel att dubbelkolla monteringen från butiken. De hade nämligen skitit i isoleringen nedtill = glaskulor över hela golvet + aningen halt! hehe. Men verkstadsfail måste man nämna :rolleyes:

Nu till hojen:
Slet av det sista av elen idag och stoppade ner allt i en låda och gämde undan det hela. Vet med mig vilket bry det kommer att bli att dra nytt senare, så man kan försöka förtränga det så länge, hehe.

Strippade av det sista på ramen också, så imorron ska jag ringa och boka tid för blästring och pulverlackering.

Öppnade upp alla kåpor och plockade isär kopplingen, till min stora förtjusning så var fjädrarna aningen vassare än original, vilket är najs. Sen var den även förstärkt på en massa ställen. Planen är ju att köpa lock-up. Men tänkte jag ska testa med detta tills jag springer över något kul på Ebay.
Började att montera ner blocket lite, men hittade inte spärrhandtaget så jag orkade inte dra ut alla 356756 muttrar med ringnyckel :näsblod
Efter en massa oljespill på golvet, som jag kommer få fan för imorron så avslutade jag tredje dagen vid 7 tiden och körde hem.

Imorron är det tänkt att jag ska plocka ner hela blocket. Avfetta och blästra. Ska bli kul och lägga upp de bilderna så ni får riktigt schyssta för och efter bilder.
Ligger 2 bilder på med för & efter version, blir man inte liite tårögd? hehe :rolleyes:

Har ni frågor eller undrar saker så är det bara att skriva.

Svingen
Funderat lite fram och tillbaka hur jag ska göra med den. Kapa i den lär inte hända. Det är en chromemolly variant, som liknar Bimota varianten som Fredde snackade om innnan. Säkert värd en del för alla militanta originaltards :näsblod
Så planen är att antingen låta få en ny byggd för en 2.500-3.000 kr, eller beställa en från USA. Där är ett företag jag hittade som gör på beställning, så jag får den helt efter mina behov för dryga 3.500 kr. Så man får smaka lite på vad man ska göra :)
Jag är ändå väldigt mån om att få denna hojen att se så "original" som det bara går. Vill ju inte dra på en sving från 06 på en hoj från 76, sabbar ju lite av helheten och det coola med hela grejen tycker jag. Man kan ju ändå kalla detta lite för ett "retro-drag-smygare-bygge" :rolleyes:

:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_2143.jpg
    IMG_2143.jpg
    229.2 KB · Visningar: 198
  • IMG_2173.jpg
    IMG_2173.jpg
    130.9 KB · Visningar: 175
  • IMG_2158.jpg
    IMG_2158.jpg
    127 KB · Visningar: 240
  • IMG_2153.jpg
    IMG_2153.jpg
    207.1 KB · Visningar: 188
  • IMG_2142.jpg
    IMG_2142.jpg
    157.1 KB · Visningar: 198
  • IMG_2140.jpg
    IMG_2140.jpg
    201.1 KB · Visningar: 198
  • IMG_2139.jpg
    IMG_2139.jpg
    157.5 KB · Visningar: 731
  • IMG_2145.jpg
    IMG_2145.jpg
    205.1 KB · Visningar: 199

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Kolsyreblästring kanske kan vara en idé.....

Inget skräp (sand el glas) kan göras på plats.

Ah det är ju en idé. Men i med att man behöver det till lackeringsverksamheten för att slippa skicka iväg skit hela tiden så blev det glaskulebläster. Man får va aktiv med silvertejp och skruvar så man inte sabbar en massa gänger :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ah det är ju en idé. Men i med att man behöver det till lackeringsverksamheten för att slippa skicka iväg skit hela tiden så blev det glaskulebläster. Man får va aktiv med silvertejp och skruvar så man inte sabbar en massa gänger :D

Var aktasam med att blästra motordelar. Inte sällan som glaset pressas samman och fastnar i kanaler och så, för att sedan lossna och orsaka stor skada då motorn startas. Läs <micke>'s CB985-tråd, han finrenoverade sitt motorblock, men glasblästrade. Lagrena gick ned sig på nolltid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top