Tänkte bygga en is-hoj

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Hej tänkte bygga en "is-hoj" och vänder mig till er lärda, vad för sporthoj i 20 000kr klassen är driftsäkrast i allmänhet? Hade tänkt att antingen köpa en crashade modernare hoj eller typ en zx-9r som gått 5000mil lite beroende på hur skadorna på den chrashade hojen ser ut. Tanken är i alla fall att köpa en sporthoj, rycka av allt krimskrams så som kåpor etc och bygga ett par is-däck och ha kul i vinter till en sånn billig peng som möjligt.

Föresten är det någon som har något oreggat/skrotat eller varför inte en banhoj, som är sälj sugen så hör av er.

Mvh Tvärkört
 

RichardLundgren

Fattighjon
Gick med
21 Sep 2008
Ort
CheeseCoast
Hoj
Stella 50cc
R1 projekt till salu på blocket för 19500:- nu såg jag precis ljusgrön med röd framskärm, verkade som ett vettigt objekt att utgåifrån!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Har varit i kontakt med den gubben förut, lite hemlighetsfull tycker jag.

Oki

Jag språkade rätt mycket med honom på Anderstorp för många år sen om detta.
Och han berättade rätt mycket hur han gjorde med aluprofiler och dyligt för att dela ut krafterna vid en vurpa.
Berättade även hur han svarvade egna dubb och såna saker.
Men nu är det ca 15 år sen och många öl och helrör wirre senare och kommer knappt ihåg något!!!
 

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
R1 projekt till salu på blocket för 19500:- nu såg jag precis ljusgrön med röd framskärm, verkade som ett vettigt objekt att utgåifrån!



Hittar ingen sådan när jag söker på "r1" på blocket?

Oki

Jag språkade rätt mycket med honom på Anderstorp för många år sen om detta.
Och han berättade rätt mycket hur han gjorde med aluprofiler och dyligt för att dela ut krafterna vid en vurpa.
Berättade även hur han svarvade egna dubb och såna saker.
Men nu är det ca 15 år sen och många öl och helrör wirre senare och kommer knappt ihåg något!!!


Så kan det gå, jag försökte prata med honom ang isdäcken när det var på tapeten förra vintern. Han tvär vägra

Kan tilläga att jag provkörde en zx9r -94 med 5000mil på nacken i dag, sket knäck! Aldrig kört en väghoj förut och när man tyckte de gick lite fort så kolla jag på mätarn o vipps 230kmh, Blev helt såld, dock ingen affär än.
Får den för 15, är det rätt kurs?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag var lite inne på att bygga en grusbus/ishoj av ett gammalt vrak i en annan tråd.
En gammelGixxer (de riktigt tidiga årsmodellerna) nämndes bland annat då den hade 18" hjul fram/bak = enklare att få tag på roliga däck.

Annars ifall du funderar på att dubba däcken själv så tycker jag du skall köra på en GSX-R750 av 96-97 års modell. Går att få loss för små pengar numera.

Fast vill du vara värst på isen är väl denna ganska ok:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Speedwy_cykel_35854638.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kolla med MangeH här på forumet, han har labbat en del med spikdäck.

Du hittar väl knappast en som är billigare, är den komplett och kanske besiktningsbar så är det väl ok pris. Svaga punkter är växellådan och topplock som spricker, eller att toppackningen pajar. Lådan ska inte ha frilägen mellan växlarna och växlarna ska gå i utan problem. En del klonk är dock normalt.
 

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Jag var lite inne på att bygga en grusbus/ishoj av ett gammalt vrak i en annan tråd.
En gammelGixxer (de riktigt tidiga årsmodellerna) nämndes bland annat då den hade 18" hjul fram/bak = enklare att få tag på roliga däck.

Annars ifall du funderar på att dubba däcken själv så tycker jag du skall köra på en GSX-R750 av 96-97 års modell. Går att få loss för små pengar numera.

Fast vill du vara värst på isen är väl denna ganska ok:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Speedwy_cykel_35854638.htm?ca=11&w=3


Kanske skulle kolla närmare på en sådan, ang speedway hojen så är den säkert snabbare runt en bana, men jag har kört endel crosshoj med finndubb innan och är sugen på ett mindre projekt nu och något som är lite mer otippat och "galet" om man säger. Så kawan är inget att ha eller?
 

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Kolla med MangeH här på forumet, han har labbat en del med spikdäck.

Du hittar väl knappast en som är billigare, är den komplett och kanske besiktningsbar så är det väl ok pris. Svaga punkter är växellådan och topplock som spricker, eller att toppackningen pajar. Lådan ska inte ha frilägen mellan växlarna och växlarna ska gå i utan problem. En del klonk är dock normalt.

Tack för tipset!
Den är besiktad dock avställd, har kollat kylarvätskan efter olja men såg inga konstigheter. Det enda som är lite fishy är att ägaren bara har ägt den 100mil och inte har en blek om när den var servad sist. Står verkligen i valet och kvalet ang de här.
Vore ju grymt tråkigt om den havererar efter 10mil då är det ju 15 lök i sjön. Och det tillåter inte ekonomin just nu.

http://www.blocket.se/varmland/Kawazaki_zx_9r_ninja_900_35358505.htm?ca=7&w=1&last=1
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack för tipset!
Den är besiktad dock avställd, har kollat kylarvätskan efter olja men såg inga konstigheter. Det enda som är lite fishy är att ägaren bara har ägt den 100mil och inte har en blek om när den var servad sist. Står verkligen i valet och kvalet ang de här.
Vore ju grymt tråkigt om den havererar efter 10mil då är det ju 15 lök i sjön. Och det tillåter inte ekonomin just nu.

http://www.blocket.se/varmland/Kawazaki_zx_9r_ninja_900_35358505.htm?ca=7&w=1&last=1

Går hojen bra och utan missljud så är det väl lugnt. Om toppen kommer spricka vet man ju inte på vilken man än köper. Vad servicen beträffar så är det bara att göra ett oljebyte plus filter. Om du är noga byter du stift och kollar ventilspelet, på den där behöver man inte lyfta kamaxlarna vid justering trots att det är schimsade ventiler. Jag hade en som gått dryga sextusen när jag sålde den till en kompis, när han sålde den i sin tur hade den gått nämare åttatusen, mig veterligen med orginaltopp.

Kör hårt!

Skulle det gå åt skogen på isen så ligger det en driva bra-att-ha grejer och skräpar i garaget, clipon och sånt jox.
 
Last edited:

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Går hojen bra och utan missljud så är det väl lugnt. Om toppen kommer spricka vet man ju inte på vilken man än köper. Vad servicen beträffar så är det bara att göra ett oljebyte plus filter. Om du är noga kollar du ventilspelet, på den där behöver man inte lyfta kamaxlarna vid justering trots att det är schimsade ventiler. Jag hade en som gått dryga sextusen när jag sålde den till en kompis, när han sålde den i sin tur hade den gått nämare åttatusen, mig veterligen med orginaltopp.

Kör hårt!

Skulle det gå åt skogen på isen så ligger det en driva bra-att-ha grejer och skräpar i garaget, clipon och sånt jox.

Med risk för att vara dryg... en fråga till, När man drog på så kändes det som att effektkurvan var linjär till precis lite innan det där magiska öset kommer, då den kändes lite som att den fick för mycket soppa och inte riktigt orka svälja det innan det sköv på som bara faan. Är detta normalt på gamla förknasar hojar? Hoppas du förstår vad jag menar.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Med risk för att vara dryg... en fråga till, När man drog på så kändes det som att effektkurvan var linjär till precis lite innan det där magiska öset kommer, då den kändes lite som att den fick för mycket soppa och inte riktigt orka svälja det innan det sköv på som bara faan. Är detta normalt på gamla förknasar hojar? Hoppas du förstår vad jag menar.

En genomgång av förgasarna brukar lösa såna problem, eventuellt behövs en förgasarsynkning.
Den jag hade var dynojettad och hade ett helsystem monterat, med en ganska häftig vridmomentspuckel runt åttatusen.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
http://www.iceroadracing.net/

Han kommer inte berätta något... Jag vet vad han använder för koncept ungefär. Det går ju att bygga isdäck på ganska många sätt. De isdäck man gör på rena sporthojdäck med slipade m6 funkar ju bara på ren is. Inte massa snö på för då släpper det fort. Jag har gjort isdäck i ett par vintrar och provat lite olika. Nu i vintras körde jag med en gsxr 1000 på speed weekend i orsa och kom upp i strax under 200 kmh. Hade gått att köra fortare om inte min styrdämpare var kass. Riktigt roligt! Funderar på att bygga på grovmönstrade däck i vinter med lite finare dubb, så kan man köra i lite snö också. Sålde ett gäng uppsättningar isdäck förra året och kommer göra det i år också.
 

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
En genomgång av förgasarna brukar lösa såna problem, eventuellt behövs en förgasarsynkning.
Den jag hade var dynojettad och hade ett helsystem monterat, med en ganska häftig vridmomentspuckel runt åttatusen.

Det känns som det blir affär i morgon:yoparty

Och mc-kort till sommarn
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top