Bästa lutningsvinkeln på däck?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Även om man flyttar ut kroppen så känns 0 grader som ett lååångsamt sätt. Redan idag hänger jag ut en del. Jag har min "trygghetsvinkel". Hänger jag ut så kan jag ta kurvor lite fortare. Att jag inte vågar luta fullt, är att jag har mååånga mil i det lägre tempot.
Men var blir gradtalen av? Efter som det skiljer så ge ett spann typ "55 till 65 grader"(bara ett exempel).
Varför hänger du upp dig på gradtalet? För mig är det hur mycket fäste jag har i kurvan, inte hur mycket jag lutar som räknas. Hur mycket fäste jag har talar motorcykeln om för mig om jag som nämnts tidigare i tråden sitter bra förankrad mm. Självklart kan det vara kul att jämföra möjlig lutningsvinkel mellan olika däck, men det blir mer teori än praktik då det är så många variabler som spelar in så fort hjulen börjar rulla och att mäta lutningsvinkeln när du kör kommer aldrig att göra dig till en bättre/snabbare/lugnare (välj själv vad det är du strävar efter) förare.

Däcktillverkarna brukar ju ange maxgradantal på sportigare däck iaf, brukar vara runt 55 grader.

varför skulle man ha bättre grepp vid 0 grader? (förutsatt att däckets geometri inte gör anläggningsytan mot asfalten mindre då?)

För att belastningen som vill trycka hojen utåt i kurvan är mindre med hojen upprätt.
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Siffrorna är helt ointressanta eftersom knät inte är utrustat med nån display med gradtal. Dessutom ger en viss vinkeln släpp i ett fall och långt i från släpp i andra kurvor, underlag etc, etc. Det finns inte heller någon "säker" vinkel utan det beror på hur just du kör i den kurvan. Lär dig köra med en bra körställning och bra mjuk gaskontroll så känner du när du går över gränsen på däcket på ett säker sätt.

Har du inte kört på bana så kommer du upptäcka att det går att lägga ner mycket mer än du tror. Gata har massor av saker som gör att det inte går eller inte är särskilt smart att ens försöka närma sig gränser där. Har du ett sportigt däck får du inte ens upp en vettig temperatur på gata. Välkommen på en SMC kurs!
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Att jag är skeptisk till att ta kurvor i 0 grader beror inte på att jag vet. Utan att jag vill förstå varför. Och jag har redan lärt en del på denna tråd.
Funderar på byggvinkelmätare. För visst borde jag komma över 45 grader....
Eller en tråd om mobiltelefoner för data loggning. Finns gps för koll på vilken fart man har på olika partier och varvtider m.m tex.

Power One V: Kanske finns det ingen säker vinkel, men säkraste med lite tolerans borde gå att hitta. Skulle vara väldigt kul att komma så lågt att jag känner lite plogning fram och lite drift bak, men dit har jag lååångt kvar. Vet inte ens om jag vill dit, då krascher nästan är ett måste. Och bankörning, man skal nog inte pressa så hårt på gatan.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att jag är skeptisk till att ta kurvor i 0 grader beror inte på att jag vet. Utan att jag vill förstå varför. Och jag har redan lärt en del på denna tråd.
Funderar på byggvinkelmätare. För visst borde jag komma över 45 grader....
Eller en tråd om mobiltelefoner för data loggning. Finns gps för koll på vilken fart man har på olika partier och varvtider m.m tex.

Det dom säger är inte att du ska hänga av hojen så mycket att du kör med hojen upprätt i kurvor. Det går inte. Du kan inte svänga utan att lägga ner och motstyra i kurvan. Motstyrning kommer alltid göra att hojen får en viss nedläggningsvinkel (inte nödvändigtvis stor men en vinkel dock ändå).

Du kommer alltid ha bäst grepp körandes rakt fram. Gravitationen trycker ner dig i backen, du har inga direkta sidokrafter och gyroverkan från fälgarna (och däcken) arbetar i harmoni med dom övriga krafterna. Så fort du börjar lägga ner hojen så får du sidkrafter och krafter som börjar verka mot varandra, påfrestningen på fjädringen blir annorlunda, osv. Allt detta går att motverka med rätt körsätt (gaskontroll är viktigt) men du kommer fortfarande ha sämre grepp eftersom du nu har en kraft som vill pressa dig ut ur kurvan (i motsatt riktning mot den du svänger).

Åk och kör på en bandag eller SMC. Det ger ofantligt mycket eftersom du verkligen kan fokusera på det du gör utan att bry dig om omständigheterna runt om dig (trafik när du kör på landsväg, krondiken, träd, osv.). Där kan du själv bilda dig en uppfattning om "bästa nedläggningsvinkel".

Få vägar jag känner till går att skrapa knän på utan att hänga av extremt mycket och det finns det ingen anledning att göra om man inte kör extremt fort (och då menar jag extremt fort).

Skrapa knän kan du öva på en parkering runt en kon du satt upp. Har du blicken på rätt ställe, sitter rätt och har bra gaskontroll så kan du sitta och skrapa knän i evighet. Runt, runt, runt.
 
Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Att jag är skeptisk till att ta kurvor i 0 grader beror inte på att jag vet. Utan att jag vill förstå varför. Och jag har redan lärt en del på denna tråd.
Funderar på byggvinkelmätare. För visst borde jag komma över 45 grader....
Eller en tråd om mobiltelefoner för data loggning. Finns gps för koll på vilken fart man har på olika partier och varvtider m.m tex.

Power One V: Kanske finns det ingen säker vinkel, men säkraste med lite tolerans borde gå att hitta. Skulle vara väldigt kul att komma så lågt att jag känner lite plogning fram och lite drift bak, men dit har jag lååångt kvar. Vet inte ens om jag vill dit, då krascher nästan är ett måste. Och bankörning, man skal nog inte pressa så hårt på gatan.

Att köra hoj är en känsla, inte ett diagram fyllt med fakta. Svaret finns i ditt huvud inte i däckets möjliga lutningsvinkel.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jorå.

Kan du ta svängen med noll graders lutning, t.ex. genom att förflytta kroppen, kan du ta den jävligt fort.
.
Vilken medicin går du på ? :D

Kan inte du lägga upp en film på någon som tar en kurva jävligt fort utan att hojjen lutar något...? vore kul o se, under mina 4 tävlings år på bana måste jag missat något..

I övrigt hajjar jag inte riktigt frågan i tråden...
Bäst grepp har du vid noll grader (dvs någorlunda rakt fram)
Greppet minskar sedan successivt ner till gränsen där det släpper kanske runt 50-55 grader.
Så länge vi håller oss till en kurva där hojjen lutar, så kan man inte direkt säga att t ex "30grader" är lutningen för bästa grepp.. allt mindre än 30 kommer ge bättre grepp, och allt mer än 30 sämre grepp. Jag är ingen fysiker, men desto mer lutningsvinkel, desto mer vill kraften/rörelseenergin gå åt sidan istället för ner i asfalten = desto lättare släpper det.
(allt detta under förutsättning att däckets profil är jämn/symmetrisk så att anläggningsytan är densamma hela vägen)

Sen kan man ju diskutera andra faktorer som påverkar greppet som redan nämnts, men grundregeln är densamma.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Bara för att behovet av sid grepp är lågt när man kör rakt fram, så är det inte nödvändigtvis bättre. Knäskrap med minsta radie (köra i cirklar) ser jag som lärorikt.

Ghost: I mitt huvud finns en enorm spärr, som kräver fakta för att komma förbi. Men inte för långt.... små små steg framåt.

Vissa säger "det är bara att styra in" och det stämmer oftast, men många misslyckas. Hittills har vägen räckt till när jag fegat ur(bromsat och glidit ut på fel sida).....
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Ursäkta om jag förutsatt "bästa sidogrepp i sväng". Skulle det bara gälla dragracing så blir det däck av biltyp. 50-55 grader blir nog ett bra mål att sikta på.
Kollade en träning på knutan(svängarna efter målrakan). Och där var en riktigt snabb förare. Hans lutning var markant större än de övrigas. Hur mycket skulle vara kul att veta.

Min uppfattning att man kan lära sig att köra med mindre toleranser om man får hjälp av loggning.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
fezt skrev:
Vilken medicin går du på ? :D

Kan inte du lägga upp en film på någon som tar en kurva jävligt fort utan att hojjen lutar något...? vore kul o se, under mina 4 tävlings år på bana måste jag missat något..

fezt skrev:
I övrigt hajjar jag inte riktigt frågan i tråden...
Bäst grepp har du vid noll grader (dvs någorlunda rakt fram)

Uppenbarligen samma "medicin" som du. :rolleyes:

Spela inte dum.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Till TS:

Har du gradskiva på Suzukin eller :va

Och ifall nån här mot förmodan skulle kunna svara att 49 grader är det optimala för ett visst däck på en hoj med en viss setup och en förare med en viss körstil, vad hjälper det dig i praktiken om du alltid strävar efter att åka i just den vinkeln i kurvor och det helt plötsligt ligger grus/diesel/blöta löv/kylarvatten/vägmarkering eller vad som helst annat som sabbar friktionen? Då är de ju tack och godnatt iaf.. Känn hur hojen beteer sig och kör så det känns bra helt enkelt, och öka liite i taget tills nånting säger ifrån.. Skit i gradtal och olika däcksmärken.

Men gör det på bana, inte gata :tummenupp
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag kanske mest är ute efter hur mycket jag har kvar.... att lära.

Börja med att lära dig köra med känsla ist för matematik. Som någon redan skrivit, köra hoj handlar om känsla och det kan vara svårt att "känna" om man sitter och funderar på formler och gradtal hela tiden...

Din stooora spärr blir du snabbast av med på en kursdag om du lyssnar och tar till dig och framförallt PROVAR vad instruktörerna vill att du ska prova :tummenupp

Det här kanske är dumt men vafan...

http://www.motorrad.se/?nid=907

Ladda ner, ut och kör, återkom med resultat.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kanske mest är ute efter hur mycket jag har kvar.... att lära.

Utan att veta hur du kör eller något om dina körkunskaper så kan jag på rakt arm säga att du har väldigt långt kvar innan det börjar släppa ordentligt. När du börjar rita svartstreck ut ur varje kurva kan man nog säga att du ligger på gränsen.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Ricco43 : Är kanske telefonnörd, men ligger ett par gen efter av ekonomiska(snål) skäl. Finns det nått till nokia n95 eller vad den heter? Den som kanske har axmätare m.m
Åker macadam 160 60 18" :huvet

Jag har faktiskt ingen aning, men det tror jag inte. Det måste ju finnas ett gyro inbyggt i telefonen.

Vad kör du för hoj?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top