Bästa lutningsvinkeln på däck?

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Skulle förvåna mig om alla kombinationer av däck och fälg har samma lutningsvinkel för bästa grepp. Hur får man fram den? Även däckets profil borde vara av vikt. Gissa om jag vill logga lutningsvinkelen... Det enda jag vet är att den är för liten när jag kör :huvet vill inte mer :(
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
så länge du har samma anläggningsyta på däcket så ska väl inte vinkeln spela nån roll (förutsatt samma sidokrafter)
och anläggninsytan borde inte variera såå mycket beroeden på nerlägg (förrän man är ute på kanten på däcket o kör då)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Åk bana, börja med en kurs hos SMC för lite små tips och trix att ta med sig när man är ute på egen hand och kör.

Att jaga nedlägg på gatan som ovan (och lite stel) kommer sluta illa.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Hoztic; Går inte så fort i svängarna med 0 grader.
Jåke: Hade tänkt att slippa kana av för att få veta gränsen.
Utan att vara säker så känner jag att det är olika vinkel beroende på däck och fälg kombination. Samma däck ser helt olika ut på 2 olika fälgbredder.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vet inte om det är det här du är ute efter... halv trött..


Men så här upplevs mina hojar...

190/50 hojen svängen halv segt..
190/55 hojen svänger snabbare...
180/55 hojen svänger snabbare..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hoztic; Går inte så fort i svängarna med 0 grader.
Du frågade iofs efter lutningsvinkel för bästa grepp, och det är noll grader. Menar du nerlägg för bästa kurvhastighet så är svaret på det att snören är olika långa, eftersom det beror på dussintals olika parametrar, tex kurvradie, däck, typ av hoj, chassiinställningar, körstil, underlag och hur du sitter.

Gå SMC-kurser, både storbana och go cart-bana funkar, du kan aldrig lära dig något om du inte tränar :fakta
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jåke: Hade tänkt att slippa kana av för att få veta gränsen.
Självklart, men det sitter i din blick, förankring och körställning. Gör du rätt, inte tokpressar utan bygger upp hinner du märka när sakerna börjar säga ifrån. Du kan inte bara gå på tekniska fakta, är omständigheterna mindre än perfekta stämmer det inte ändå.

Det sitter inte i däcken!


Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hoztic; Går inte så fort i svängarna med 0 grader.

Jorå.

Kan du ta svängen med noll graders lutning, t.ex. genom att förflytta kroppen, kan du ta den jävligt fort.

Hoztic vet vad han pratar om. Ta en kurs och lär dig köra. Nedläggen kommer.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Både teori och praktik hjälper att nå målet. Om man kan läsa däck så finns där mycket att hämta. Men jag saknar fler gradtal i tråden. Och vilka omständigheter som styr. Dessa teorier borde gå att få fram här, och inte bara på avancerade bankurser.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Både teori och praktik hjälper att nå målet. Om man kan läsa däck så finns där mycket att hämta. Men jag saknar fler gradtal i tråden. Och vilka omständigheter som styr. Dessa teorier borde gå att få fram här, och inte bara på avancerade bankurser.

Det korta svaret är att det beror på så många yttre omständigheter att du inte kommer att få ett bra svar.

Idealvinkel beror på, bara för att nämna ett par saker (av vilka Hoztic redan nämnt de flesta), radien på kurvan, vilket idealspår du väljer, vad du har för däck på, vilket typ av gummi de har, vilken typ av hoj du har, hjulbas, hur du har ställt in chassit, vilken hastighet du kom in i kurvan med, vilken körstil du har, vilken typ av asfalt det är, väder, temperatur i luft och mark, hur du sitter, var du har huvudet osv.

Dessutom, om du nu fick uträknat exakt vinkel utifrån alla parametrar, låt oss säga 36 grader i en viss kurva, hur hade du tänkt att få till den i exakt rätt hastighet, kroppsposition, lutning osv?
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Även om man flyttar ut kroppen så känns 0 grader som ett lååångsamt sätt. Redan idag hänger jag ut en del. Jag har min "trygghetsvinkel". Hänger jag ut så kan jag ta kurvor lite fortare. Att jag inte vågar luta fullt, är att jag har mååånga mil i det lägre tempot.
Men var blir gradtalen av? Efter som det skiljer så ge ett spann typ "55 till 65 grader"(bara ett exempel).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har för mig att pilot power 2ct fixar uppåt 52grader i torrt och strax under 45 i vått,andra däck-andra vinklar.

Detta vid(förmodligen)optimalt lufttryck och temp och asfalt,allt annat sämre egenskaper.

Skulle nog säga att så länge du håller dig strax under 50grader i torrt och har sportiga gatdäck är det hyfsat lugnt bara du låter hojen göra sitt och har hyfsat inställd fjäder/dämp.........bara inte vägen du testar på faller av åt fel håll.....

Henrik
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
-JP-: Skulle vara kul att veta ungefär när fotavtrycket från däcket minskar markant.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Även om man flyttar ut kroppen så känns 0 grader som ett lååångsamt sätt. Redan idag hänger jag ut en del. Jag har min "trygghetsvinkel". Hänger jag ut så kan jag ta kurvor lite fortare. Att jag inte vågar luta fullt, är att jag har mååånga mil i det lägre tempot.
Men var blir gradtalen av? Efter som det skiljer så ge ett spann typ "55 till 65 grader"(bara ett exempel).

Däcktillverkarna brukar ju ange maxgradantal på sportigare däck iaf, brukar vara runt 55 grader.

varför skulle man ha bättre grepp vid 0 grader? (förutsatt att däckets geometri inte gör anläggningsytan mot asfalten mindre då?)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Även om man flyttar ut kroppen så känns 0 grader som ett lååångsamt sätt. Redan idag hänger jag ut en del. Jag har min "trygghetsvinkel". Hänger jag ut så kan jag ta kurvor lite fortare. Att jag inte vågar luta fullt, är att jag har mååånga mil i det lägre tempot.
Men var blir gradtalen av? Efter som det skiljer så ge ett spann typ "55 till 65 grader"(bara ett exempel).

Inte alls.

Ju rakare du har hojen, desto bättre grepp har du och desto hårdare kan du gå på gasen. Om du vill sätta teori i praktik, kör ett regnpass på slicks och se när det går fortast.

Ett sportdäck klarar överlag större nedlägg än föraren.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Finns det inte däck "som är så smala i mitten" att de greppar bättre i lutning? Typ trubbig kon. Om det breder ut sig, så borde de funka till dragracing. Vilket de nog inte gör.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Finns det inte däck "som är så smala i mitten" att de greppar bättre i lutning? Typ trubbig kon. Om det breder ut sig, så borde de funka till dragracing. Vilket de nog inte gör.

Det finns däck som är (mer) spetsiga, ja. Michelin har ett (Power One V) t.ex. Men alla däck har bättre grepp när hojen är upprätt än när den lutar p.g.a. fysikens lagar. Eller är du själv snabbare när det svänger än du är rakt fram?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top