Rgv 250.

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Tjabba gott folk =)

Undrar om det är någon som har koll på reservdelar till lite äldre hojar?
Jag har kollat runt lite efter en Rgv 250 i England och Tyskland, och hittat ett par pärlor, men eftersom dom har ett par år på nacken så har dom gått "ganska" långt, och jag har ingen koll på hur långt en 2t motor klarar sig utan lite extra TLC.

OM nu det skulle ske att en motor bara ger upp kan man få tag på nya eller renoverade motorer någonstans här i sverige? Samt annat lull lull som ny strålkastare (Om jag nu köper den från England) Samt hastighetsmätare som är i Km/h?
Och orginalkåpor om någon kommer vara helkass.?
Kommer bli en Rgv 250 VJ22 har jag för mig att den kallas.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, nu ska jag bara ta reda på hur jag gör för att importera den ^^

Mvh: Marcus.. :tummenupp

RGVRHS1_JPG.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Jag är faktiskt i samma läge som Tazadar, fast jag har kommit ett steg längre. Hojen står redan reggad & klar i garaget.
Letade länge efter en original VJ22 i Sverige, men fick utvidga sökandet till Tyskland. Hittade en fin 92:a i Bremen som jag klämde in i bakluckan på 9-5:an:D
Import från Tyskland är ju oftast problemfritt, och det gick bra även denna gång. Fick dock vänta 10 veckor på regg.bes!

Nu till min fråga:
Jag planerar att se över hela hojen i vinter och misstänker att kolvbyte och ev. cylinderborr kan bli aktuellt.
Någon som har tips på bra verkstäder som utför cyl.borr? (och ny plättering?)
 

Bifogat

  • 20110325114.jpg
    20110325114.jpg
    245.5 KB · Visningar: 537
  • 20110327115.jpg
    20110327115.jpg
    242.4 KB · Visningar: 461

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nu till min fråga:
Jag planerar att se över hela hojen i vinter och misstänker att kolvbyte och ev. cylinderborr kan bli aktuellt.
Någon som har tips på bra verkstäder som utför cyl.borr? (och ny plättering?)

Ta isär och titta först. Kolvar vill du garanterat byta om gångtiden är okänd, men cylindrarna kan ju vara okej. Ska det nikasilas om vänder du dig till www.nikasilproffsen.se i Segeltorp.
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Väldigt fin hoj du fått fatt i Andreas!!
Jag har bara kört en Ns125f och såklart moped när det kommer till 2t, och har inte en aning om det är lätt att göra "mindre" reperationer, som tex byta kolv/Cylinder, vilket verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem på 2t. ;)
PÅ mopeden va det en baggis men kanske är lite svårare på denna?

Samt är det separat 2t oljetank på RGV? Vet att min Nsf hade det och den va en 89:a
Detta är min drömhoj sen jag va 15år :)
Och verkar som att sambon kanske går med på att jag åker till Audi land och köper en ;)

Vad ska jag tänka på Andreas när jag ska importera? Några papper som är speciellt viktiga förutom ägar papperna ;)

Tack för svar grabbar!!

Mvh: Marcus
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag har bara kört en Ns125f och såklart moped när det kommer till 2t, och har inte en aning om det är lätt att göra "mindre" reperationer, som tex byta kolv/Cylinder, vilket verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem på 2t. ;)
PÅ mopeden va det en baggis men kanske är lite svårare på denna?

Samt är det separat 2t oljetank på RGV? Vet att min Nsf hade det och den va en 89:a
Detta är min drömhoj sen jag va 15år :)
Och verkar som att sambon kanske går med på att jag åker till Audi land och köper en ;)

Att lyfta cylindrar är garanterat inte svårare på RGV-n. Det är trångt och bökigt, men rent monteringsmässigt är det inga problem.

RGV har separat oljetank original, ja. Dock har det ju förflutit 19 långa år, så den kan ju vara bortplockad. En av mina tio oljepumpar har krånglat, så riskerna med att använda separatsmörjning är ganska små.
Att den krånglade berodde nog mest på att någon varit på den och klåpat.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Vad ska jag tänka på Andreas när jag ska importera? Några papper som är speciellt viktiga förutom ägar papperna ;)

Tack för svar grabbar!!

Mvh: Marcus

Jag har tagit hem ett 10-tal hojar från Tyskland utan större problem.
Det enda du behöver är registreringsbeviset i original (Fahrzeugbrief) samt ett kvitto där chassinr och säljarens namn framgår.
När du är hemma så ansöker du om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen (kolla på deras hemsida, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/ ,allt står där)
När ursprungskontrollen är godkänd är det bara att boka reg.bes. hos Bilprovningen. Allt som allt blir det ca 2800 kr.

Hojar hittar du på:
www.mobile.de
www.autoscout24.de

Köp dock inte den billigaste du hittar...i Tyskland är motorcyklar mera bruksföremål än putsobjekt. Många hojar står ute i ur och skur och blir ganska "gråa" med åren.
Kläm säljaren på bra bilder på hojen innan du åker över bron!

Lycka till!
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Låter ju inte för svårt...... ;)
Vet ni hur det är om man importerar från England? måste man byta reflektor då eller den är okey för högertrafik? På min aprilia så ser det ut som att mitt ljus är symetrikst på båda sidorna så där borde det inte spela någon roll.....

Samt hur fungerar det med prutandet i tyskland? Du som köpt en del hojar där.
Pruta innan eller på plats? :p Och hur mycket isf? :S Finns ju folk som vill ha MÄNGDER med Euro för sin Rgv250 men de flesta ligger runt 2500...

Gutt med lite tips innan man slänger sig in i en bil påväg mot Deutchland! :p
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
De e bara att köpa, det är en charmig hoj. det är ju den typen av hoj du säkerligen får med dig en bunt delar vid köp också, sen är de bara samla på dig delar så fort du ser, det är ingen vidare rulians på rgv delar eller motorcyklarna för den delen heller. så bara bunkra om du tänkt ha kvar den länge.
Jag har köpt en jäkla massa delar från tyga performance, och de rekomenderas starkt. Har även köpt från andra nämnda sidor och alla har fungerat bra, finns en uppsjö med delar bara man har en fet plånbok.
( Här är min rgv om du inte redan sett den )
6066769396_0f1a3f17d8_b.jpg



Lycka till med köp!
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Det är verkligen ett praktexemplar till RGV SKaD! :D Även då jag gillar när båda blåsen är på samma sida ^^

Jag har läst runt lite om RGV:ns lilla problem med Exhaust valve problemen, och det finns visst kit som ska förhindra detta, andra ventiler med lite fetare "kan det vara infästningar??????) Någon som har erfarenhet av detta? Ligger på typ 4-5000 kr men det kan det vara värt för lite sinnes frid ;) Förmodar att jag måste köpa en Rgv verkstads bok för jag har inte pillat så mycket med motorer (Förutom jet motorer) så detta är ganska nytt för mig.. :p

Länken nedan är till de andra ventilerna...

http://www.thetuningworks.co.uk/store/product_info.php?products_id=396
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
VJ22 i all ära men du skulle ragga tag i en VJ23!!
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Hakar på denna tråd lite då jag är på väg att köpa mig en Aprilia RS 250 (samma motor som VJ22).

När är det dags att byta avgasportar på en hoj som enbart gått gata? Hojen jag kikat på har gått 1400 mil och nuvarnade ägaren har varken kontrolerat, rengjort eller bytt avgasventilerna under 4 års tid!? Är ett motorhaveri bara ett gaspådrag bort mån tro? När man byter kolvar byter man inte alltid i par? eller är det bara nått jag fått för mig? Vad mer behöver bytas runt 1500 mil på dessa maskiner? Kompl vev?

Henke
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Vj23 är heltklart fin fin, men ligger "lite" dyrar än Vj22. ^^

Vad jag har läst så ska avgasventilen bytas/kontrolleras var 10000miles. 1600mil
Efter det så är det stor ras risk ^^
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är verkligen ett praktexemplar till RGV SKaD! :D Även då jag gillar när båda blåsen är på samma sida ^^

Jag har läst runt lite om RGV:ns lilla problem med Exhaust valve problemen, och det finns visst kit som ska förhindra detta, andra ventiler med lite fetare "kan det vara infästningar??????) Någon som har erfarenhet av detta? Ligger på typ 4-5000 kr men det kan det vara värt för lite sinnes frid ;) Förmodar att jag måste köpa en Rgv verkstads bok för jag har inte pillat så mycket med motorer (Förutom jet motorer) så detta är ganska nytt för mig.. :p

Länken nedan är till de andra ventilerna...

http://www.thetuningworks.co.uk/store/product_info.php?products_id=396





Vad man kan göra är ju att sätta blödnipplar på locken till avgasportarna så att slagg skickas ut och håller bättre skick på mekaniken.
Ang avgasportar finns lika många teorier som rgv'er i bruk så det låter jag vara osagt. :tungan
Börja åk lite, och byt ut sånt som är slitet, är grejjerna schyssta tycker jag inte det finns någon anledning att byta ut bara för sakens skull.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top