Cagiva Mito 125 vill inte varva ut!

UZZZ

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Cagiva Mito 125 1999
har precis bytat kolv och kolvringar på min cagiva mito 125 1999. Men nu när jag väl har fått ihop den så vill den inte varva ut, utan orkar typ bara 6000-7000 varv i ettan och 3000-4000 varv i sexans växel och toppar typ bara 65-70km/h. Vad kan det vara för fel?:confused:
 

UZZZ

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Cagiva Mito 125 1999
ska kolla med återförsäljaren! pilen på kolven ska väl vara mot avgasporten? Har försökt testa lite olika saker med avgas porten men inte fått det till att funka. Tack för alla svar! kommer ni på något mer får ni gärna skriva!
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
min nsr 125 varvar inte heller ur om man kommer till högre växel än 4an :näsblod

Vägrar att varva ordentligt :huvet Min tro är dock att det är pga strypningarna som sitter i men någon får gärna bekräfta detta :tungan

Kanske är samma i din :)
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kolla så att avgasportarna är monterat åt rätt håll, ni som har problem. Hade det felet på min gamla 125a. Efter renovering av förra ägaren så gick den illa, lite så som ni beskriver. Det som händer är att avgasporten öppnar och stänger felaktigt. Om jag minns rätt är det en vajer man skall vända på, en polares hade precis samma fel på sin. Båda hojarna var honda nsr.
 
Last edited:

UZZZ

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Cagiva Mito 125 1999
okej ska test och se. min är helt av strypt och har varit det hela tiden och innan jag byte kolv och kolvring så funka den fin fint!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Med avstängd port varvar min ca 9k och toppar runt 120-130.

Iom att den varvar mindre ju högre växel tippar jag på att det saknas kraft redan i de lägre varven. Sitter kolvringar rätt? Cylfotspackning? Toppackningar? Har du mätt squishen? Tätt mot avgassystemet? Gjort några andra modifieringar i samband med kolvbytet? Rätt kolv?
 

UZZZ

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Cagiva Mito 125 1999
den enda modifieringen som gjorts är att jag har bytat till en F cylinder och kolv istället för C kolv och C cylinder kan det göra någon skillnad?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
den enda modifieringen som gjorts är att jag har bytat till en F cylinder och kolv istället för C kolv och C cylinder kan det göra någon skillnad?

Är det samma modell av cylinder? Finns 5 siffror på högersidan (sett i hojens färdriktning) på reedhuset. Kolla om det är samma.
Bytte du toppen också? Vissa toppar ska ha platt kolv och vissa ska ha domad. Framför tändstiftet står det "200" och en bokstav efter. Vilken bokstav och vilken kolv har du?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top