Hur många mil är långt för en mc?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Hittar inte originaltråden där denna diskuterats, men här har ni en långmilare med ordentligt effektuttag.
Tror det är en R1 -98, som ni ser, lätt touringanpassad.
Vill minnas att den hade gått minst 25000mil, och då är det skrammel-mil i öken, skog och dålig väg.
Inte mitt förstahandsval vid långresa kanske, men kudos till killen som plågat sin stålröv hela vägen.
http://www.youtube.com/watch?v=ThO-w9SCM8I
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Den var inte stulen så det måste vara det andra du skrev....:huvet:död:brinnerup

Angående miltal så vet jag en använadre här på SH som har en gammal fireblade från -92 som gått drygt 12000 mil, ja, mätaren har slagit runt en gång! Den används flitigt på SMC körningar i Uppsala varje måndag!

Hörde jag HONDA KVALITET!!!?:yoparty:Bugar

En välskött motor går långt så är det. Ja Honda var topp of the line tills för 1 månad sen, nu har tyvärr Yamaha tagit den possisionen.:)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...
Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

Det gjordes ett test förra året, på den nya Firebladen, och om jag kommerihåg rätt var det knappt mätbart slitage efter 5000 mil. Hur toppen var specifikt vet jag inte men på de första modellerna av denna
missade honda att härda kolvringarna... De höll lagom till 100-milsservicen.. :näsblod

Det rullar en Blackbird i landet som gått 22-25 000 mil.
Sålde min nu som gått strax under 8000. Gick klockrent i moroten :tummenupp
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Lyfter tråden då jag ska åka och kolla på en r1-05 på tisdag. Hade 5900 mil på mätaren vilket inte borde vara något problem om den är servad. Men när jag kollade upp reg.nr så såg jag att den har 16(!) tidigare ägare. Det känns lite alarmerande, men jag vet inte heller hur många ägare som är normalt.
Är detta något jag borde oroa mig för?
Ska självklart fråga nuvarande ägaren om saken på tisdag.

EDIT: Länk till cykeln i fråga http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_YZF_R1_Billigt_48364872.htm?ca=11&w=2&last=1&last=1
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har sett en Engelsk Honda Blackbird -98 som hade rullat 60 000 mil med samma motor och samma ägare.Han hade även en VFR som rullat ännu längre.Snacka om kvalite. :crash

Naturligtvis viktigt att sköta oljebyten och hålla koll på eventuell kylarevätska där chassit i dessa fall ofta fått ersättningsdelar men inte motorn.Ganska fantastiskt.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Lyfter tråden då jag ska åka och kolla på en r1-05 på tisdag. Hade 5900 mil på mätaren vilket inte borde vara något problem om den är servad. Men när jag kollade upp reg.nr så såg jag att den har 16(!) tidigare ägare. Det känns lite alarmerande, men jag vet inte heller hur många ägare som är normalt.
Är detta något jag borde oroa mig för?
Ska självklart fråga nuvarande ägaren om saken på tisdag.

EDIT: Länk till cykeln i fråga http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_YZF_R1_Billigt_48364872.htm?ca=11&w=2&last=1&last=1

Min hoj är en 2001:a och har 2 ägare.

Men kolla tidigare ägarhistoriken. Kan ju hända han sålt den varje vinter och sean köpt tillbaka den på våren för att komma undan årsförsäkringen. Isåfall får den ju många ägare på pappret.
Jag personligen hade kollat upp och frågat ägaren noga för är det 16 olika ägare hade jag letat vidare.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Min hoj är en 2001:a och har 2 ägare.

Men kolla tidigare ägarhistoriken. Kan ju hända han sålt den varje vinter och sean köpt tillbaka den på våren för att komma undan årsförsäkringen. Isåfall får den ju många ägare på pappret.
Jag personligen hade kollat upp och frågat ägaren noga för är det 16 olika ägare hade jag letat vidare.

:eek: Är det inte betydligt enklare att ställa av den.....? :va :rolleyes:

Många ägare kan också betyda att den blivit stulen vid något tillfälle och sen många ägarbyten på kort tid för att kollra bort polisen. En polare vart och kollade på en hoj för ett par år sedan som hade 10 + ägare och alla förutom den första under loppet av ett par månader. Och den första ägaren efter stölden, för det visade sig att den var stulen, gick givetvis inte att få tag på. Och dom andra hade köpt och sålt i god tro..... Jag personligen skulle vara lika misstänksam och nog faktiskt inte köpa en hoj med för många ägare. Fishy......

Att kolla upp ägarhistoriken är hur som ett MYCKET bra råd!

Min egen hoj har gått 5,500 mil på 4 säsonger. En ägare. Servad enligt boken och även om den är hårt körd så är det absolut inga som helst problem med den. Kollat lager, olja och allt annat som ska kollas varje vecka i stort. Jag själv hade inte haft några som helst problem att köpa min egen hoj av mig själv även om den rullat 30.000 mil. Peter & Kay Forwood har kört sin HD Ultra Classic Electra Glide från -94 flera varv runt jorden och är mig veterligen den enda hoj som besökt alla länder och territorier på planeten. Dom bytte ut motorn efter 540.000 kilometer och den motorcykeln är det mest beresta fordonet på planeten. :D Skulle inte ha några som helst problem med att köpa den heller av Peter & Kay. Dom håller just nu på att totalrenovera den gamla motorn och den ska tillbaka på hojen igen.

Det viktigaste med att köpa en hoj som gått långt är att inte betala allt för mycket så att man har råd att renovera det som kan behövas renoveras. Om en motor låter frisk så är den ofta ok och mycket är inte helt svårt att kolla upp om man har lite koll och är åtminstone lite kunnig. Lager och andra slitdelar byter man i alla fall periodvis. Hellre en hoj som gått långt med en ägare än en som inte gått långt med 10 + ägare. I det sistnämnda fallet kan man också ofta misstänka att det fuskats med mätarställningen. Om en hoj gått långt enligt mätare kan man åtminstone lita på att man oftast faktiskt fått sanningen presenterad för sig.
 
Last edited:

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
:eek: Är det inte betydligt enklare att ställa av den.....? :va :rolleyes:

Många bolag vad jag vet har årsförsäkringar som inte bryr sig om hojen är påställd eller avställd.
Vet att försäkringen på min gamla ninja gick ner i pris under vintern för att gå upp igen på sommaren. Och i det läget så struntar FB om hojen är av eller på.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Många bolag vad jag vet har årsförsäkringar som inte bryr sig om hojen är påställd eller avställd.
Vet att försäkringen på min gamla ninja gick ner i pris under vintern för att gå upp igen på sommaren. Och i det läget så struntar FB om hojen är av eller på.

Jag ställer inte heller av. Men då kör jag inte sporthoj heller så premien är inte så fasligt hög. Men förr om åren ställde alla jag känner av sina sporthojar men det är säkert väldigt troligt att försäkringsbolagen insett att det bara är innebär extraarbete för dom själva i ett land som Sverige där det är kallt och snö halva året..... :D
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den vill jag ha!! man ser ju hur bra den går...:banana
För er kännedom så vill jag bara säga att den där R1:an gick precis lika bra efter misshandeln!
Jag var ute och körde med honom 3 dagar efter Lelleträffen och då låg vi spikjämt hela vägen upp till toppfart, det enda som skiljde våra hojar var att han hade Sebring slipon och jag hade Devil! Allt annat var identiskt på våra hojar.
Med detta ville jag säga att det är en otrolig kvalité på dom modernare japanska sporthojarna.
Man brukar säga att en literklubba håller 5000 mil bana och 10000 mil gata med rätt service.
Och ja han som gjorde detta mot sin R1:a är lite galen :)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Angående miltal, tror också det här med kallkörning sliter mycket. T.ex. de flesta lastbilar håller c:a 100.000 mil men om man tar en som körs dygnet runt och i princip aldrig hinner bli kall är inte 300.000 mil ovanligt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Angående miltal, tror också det här med kallkörning sliter mycket. T.ex. de flesta lastbilar håller c:a 100.000 mil men om man tar en som körs dygnet runt och i princip aldrig hinner bli kall är inte 300.000 mil ovanligt.

Det är en otrolig skillnad vad det gäller livslängd på en diesellök och en bensinmotor.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
:eek:

Det viktigaste med att köpa en hoj som gått långt är att inte betala allt för mycket så att man har råd att renovera det som kan behövas renoveras. Om en hoj gått långt enligt mätare kan man åtminstone lita på att man oftast faktiskt fått sanningen presenterad för sig.

Detta.

Fördelarna med att köpa hoj med många mil är ju många. Oftast få ägare som servat hojen ofta och noggrant eftersom de kör mycket och faktiskt är beroende av att den funkar.

Lågt pris eftersom nästan alla köpare har en fruktansvärd milskräck.

Kan ju bara se till mig själv. Har en 6år gammal hoj som gått knappt 10000mil. Funkar perfekt och går om möjligt bättre nu än när den var ny.Servas 2ggr/år i snitt på Kenneths MC i Göteborg som ju anses vara sveriges bästa verkstäder. Hojen har hittils varit helt problemfri, endast byte av normala slitdelar. Enda större kostnaden hittils har varit nya stötdämpare, fast sånt går ju att hitta billigt lätt begagnat ;)

Fast den får nog hänga med ett tag till iom att andrahandsvärdet på den inte är så roligt vid det här laget.

Kör man mycket så blir det ju många mil på hojen. Det funkar ju inte att köpa nytt, köra ett par tusen mil och sen köpa nytt igen. Skulle ju änna bli ganska dyrt i längden.

Skulle inte ha några betänkligheter inför att köpa en hoj med mycket mil på, beroende på skick och pris naturligtvis.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top