Hålla hojen ren-tråden

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag har någon liten fläck som liknar målarfärg eller något på ramen, vet inte riktigt vad det är men det var där när jag köpte den och jag kan inte sluta irritera mig på det. :huvet

Har ni några tips på hur jag ska kunna få bort det? Kan man ta lite sandpapper och sedan köra på någon klarlack igen kanske eller kan det bli fult?

Kan ta en bild i morgon och visa eländet.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har någon liten fläck som liknar målarfärg eller något på ramen, vet inte riktigt vad det är men det var där när jag köpte den och jag kan inte sluta irritera mig på det. :huvet

Har ni några tips på hur jag ska kunna få bort det? Kan man ta lite sandpapper och sedan köra på någon klarlack igen kanske eller kan det bli fult?

Kan ta en bild i morgon och visa eländet.

Hur har det gått för dig?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hur har det gått för dig?

Justja... glömde bort det här...

Jag har inte någon aning om vad det är för sorts färg, kanske kan dra runt en stålborste eller något i hålet? Lösningsmedel?

Tacksam för svar. :)

Här kommer två bilder:

Farg2.jpg

Farg.jpg
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Men du, är du säker på att det där är färg och inte bortchippat från ramen?
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag förstår inte riktigt, varför använder ni massa medel?

1. Fyll ett spann med vatten och diskmedel.
2. Spola över hojen.
3. Använd spannet med olika svampar (Jag brukar ha tre, 1 för sadeln, tanken och rutan. 1 för mellersta delen. 1 för hjul och sving.
4. Torka av med sämskskinn.
5. Vaxa om du orkar.

Vet inte om man borde använda diskmedel men min hoj ser skitbra ut i alla fall :D
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Det vet jag inte, men varför skulle aluminiumramen vara vit undertill? :)

Det är garanterat en märkning från fabrik, har samma på min ducce fast gul märkning och eftersom jag jobbat i bilbyggarbranchen så vet jag att man märker efter att ha dragit en skruv för att man ska komma ihåg att man dragit den!

Låt den sitta är mitt förslag.
 

tkdrille

Guest
Jag förstår inte riktigt, varför använder ni massa medel?

1. Fyll ett spann med vatten och diskmedel.
2. Spola över hojen.
3. Använd spannet med olika svampar (Jag brukar ha tre, 1 för sadeln, tanken och rutan. 1 för mellersta delen. 1 för hjul och sving.
4. Torka av med sämskskinn.
5. Vaxa om du orkar.

Vet inte om man borde använda diskmedel men min hoj ser skitbra ut i alla fall :D

Mja diskmedel var helkass mot oljestänken. Och har man inte orkat tvätta på ett tag så är svingen liksom rätt svart. Varför då ta diskmedel och gnugga med svamp helt i onödan ? När man kan använda nått så mycket bättre ?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Fått tummen ur och köpt Wd40 och ta mig fan vilket jävla medel det dät där är, två minuter och sen bara torka av segaste oljelagret.
Nu ska det putsas på resten av hojen.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Tandborste+vax....ja direkt på skiten!

Detta vaxet(köpt på Jula) å en gammal tandborste löser det mesta! Fungerar säkert med annat vax oxå.
Kan ju alltid skölja bort grus å skit innan men annars löser vaxet olja å klet galant :)
Sen bara att torka rent med trasa så har man rengjort och vaxat i ett svep :tummenupp

620004.jpg
 

percy111

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Hörnett
Hoj
GSX-R 1100 -89
tjena !! Ni skall använda en produkt mot insekter som heter Strovels HD Grön kostar 30 kr /liter men blandas endast 20 % vilket gör liter priset väldigt billigt, Denna produkt funkar även kanon på fälgar mot bromsdamm samt även mot oljespill
[
 

percy111

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Hörnett
Hoj
GSX-R 1100 -89
Finns ingen riktig rekondare som tvättar med grönsåpa då den är extremt uttorkande De använder först en kallavfettning o sedan en alkalisk produkt samt ett schampo som avslutning
 

percy111

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Hörnett
Hoj
GSX-R 1100 -89
Tjena Det är kalkavlagringar samt rester av ett alkaliskt medel som frätt på aluminiumet så det enda att göra är att polera eller tvätta med en syra som exempel fälgrengöring eller kraftigare
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Få bort fläckar på alusving?

Har en hel del mörka prickar på min sving (vid infästningen) som sitter som berget....någon som har några tips?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vad använder ni för att hålla övriga utrustningen i skick? Hjälmen, handskarna , stället etc
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top