Funderingar kring Honda RS250!

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hej, jag köpte mig en Aprilia RS250 förra sommaren. Trots alla problem med min är det så j**a kul att köra en hoj utan motorbroms in i kurvorna. Det jag har lärt mig på tre körningar med denna hoj har jag inte lärt mig på min fyrtaktare på sex år.

Jag vet dock inte om jag riktigt är färdigutbildad än i tvåtakts träsket ä rent mekmässigt, har haft en del problem med min RS Dam hittills(dock har jag HVA R&d till hjälp).

Just nu verkar Alex Lundh sälja en Honda RS250 -05 (en 125 räser kanske dock passar plånboken bättre) och jag är såå sugen, men innan jag ens funderar att lätta plånboken bör jag ställa ett par frågor.

Så till mina frågor:

Är det någon idé att köra bandagar med den, eller bör man bara finköra med den i classic racing? Mina tankar går till vev och liknade som verkar ha ett väldigt kort liv.

Ljudnivå på en räser? Får man köra på vanliga bandagar eller är det bara tävlingar som gäller (hör väl ihop med min tidigare fråga).

Reservdelar? Tillhandhar Honda fortfarande reservdelar och finns det andra som tillverkar eftermarknads prylar so som cylinder och vev?

Även TZ ägare får yttra sig

Edit: Är den mer lättmekad än en Aprilia RS Dam?

Tacksam för svar!

//Stefan
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Räserhojar är byggda för att meka enkelt med,jag tycker att
min Aprilia var knepigt trångt att meka jämfört med TZ:an.
Reservdelar till Honda tror jag inte är ett problem ännu,ett tips
är att skumma av sajter på nätet man kan hitta billiga delar
faktiskt.
Livslängden på delarna i motorn är korta så är det,sen kan priserna
på vissa delar vara riktigt dyra rentutav extremt dyra åtminstånde
till TZ:eek:rna.
Ljudet!!!ja vad kan man göra jag har lindat om ny ull i dämparen
o ändå har man fått ett påpekande på hög ljudnivå.Insugs ljudet
är väldigt högt om man inte har airbox runt förgasaren som inte
gamla TZ:eek:rna hadde.Hondorna hadde nog inget heller.
Kolvarna byts med 50-60 mils interval vevar 150-200mil ca
o är motorn kittad(trimmad) då blir byterna tätare.
Men det är så j...a roligt att köra en räser så man förtränger
att det kostar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På våra Svenska banor och med en "hobbyförare" så kan man köra 3000-3500km på en vev. Jag körde själv 2920 och 2980km på mina vevar och slitaget man kunde märka var ena vevlagret börjat bli slitet. "Stor service" dvs vevbyte och byte av lager i växellådan + packboxar i vattenpumpen blev varannat år för mig.

Kolvar kan man köra 700km på utan problem och säkert lite till kanske. Med detosensor så har jag kunnat köra hela kolvens längd/3 racehelger utan att ens öppna och kolla hur det ser ut.

Senaste versionen (NXA) finnas alla reservdelar förutom att man inte kan köpa lösa insugsgummin. Dom måste köpas i ett paket med reedkorgarna. Förra versionen (NX5) har man dragit in motorblock som reservdel. Men annars finns allt. Delar som tex vev kan ibland vara leveranstid på. Dom ligger nog inte på ett lager ens i Japan på det utan väntar tills man fått tillräkligt med beställningar för att göra en batch. Samma gäller även för deras 125.

Utomlands är det vanligare än här med folk som bara kör dessa hojar på bandagar. Men dom är byggda till racing och tål att köras med år efter år. Något tex inte en aprilia RS250 riktigt är..

Vårat team har kört mycket med Honda i 250GP och har massor av reservdelar hemma för dom. Har tom en 2006 ex BQR/Aleix Espargaro till salu.

NXA marknadsförde Honda fram till 2008. 2008 kom sista uppdateringen som hade 10 ekrade Marchesini-fälgar. Man tillverkade dock 6st 2009 och även 2010 gjordes någon. Till i år har jag inte hört att man gjort någon. Men det finns fortfarande ett fåtal helt nya i kartong till salu. Tror jag sett 2st till salu förra året.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gillar du tvåtaktare och att köra på bana så är det inte mycket tveka på. Aprilian är rolig men lirar inte ens samma sport som en RS250R eller TZ250.

Pelle Träff (racerpelle här på SH) ska sälja sin überfina TZ. Den är i nyskick och delar följer med.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Tack för all input! Än så länge har min Aprilia varit en ren räser i omkostnad, så att byta till en räser vore inte nämnvärt dyrare i underhållskostnad. Hjärtat säger att en 250 vore det ultimata redskapet.

Men som tur var har jag haft lite semester att fundera över min tvitaktsframtid... Med lite hjälp av rådande börs har hjärnan tagit överhand. 125 är väl det som vore mest ekonomiskt försvarbart fast jag har investerat lite väl mycket för att sälja av något denna sommar.

Först skall vi ta en licens på Sviestad, och där får jag hoppas att den knäcker 200km/h vallen,sen får vi se vad nästa år har i sitt sköte.

//Stefan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Köp en räääser. Det är roligt. :)
Räkna inte med några 200 km/h på Aprilian på Sviestad dock..
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top