Rd 350 -83

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Har just köpt en Rd 350 ypvs 83a. Hur är dessa hojar, finns det något värde i att lägga pengar på dom? Ska Besiktiga den snart, ser fram emot det:yoparty Är det något särkilt man ska tänka på med dessa?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
En portning och avstämda pipor är billigt om du har någon erfarenhet av det eller vill lära dig,
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Blivande klassiker, blir färre och färre för varje år, hade du tänkt ha hojen ett tag kan det vara värt att lägga lite pengar på den, hade du bara tänkt ha den till September/Oktober alternativt sälja den i vår då är det inte värt det om vi snackar trim och dylikt. Slitdelar är bara slänga på med nya, blir skönare att köra samt lättare att sälja en hoj med nya däck, ny kedja och nya bromsbelägg.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har aldrig ägt någon RD350, men alla som har gjort det verkar få något speciellt i blicken när RD350 kommer på tal. De talar om sin RD350 är som en gammal kär, bortgången hund.:)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En original hoj i bra skick kommer sakta men säkert öka sitt värde, en hemtrimmad och nersunkad hoj är inte värd metallpriset.

Så välj väg.
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Se till att oljeslangarna till förgasarna är i bra skick och att det är tillräckligt långa så att de inte är veck på dem så att oljetillförseln stryps, då får du byta vevstakslager. (eller blanda oljan direkt i tanken).

RD350 är en 80-tals hoj så den går inte att jämföra med dagen cyklar, när det gäller väghållning, men på den tiden var väghållningen mycket bra ialla fall på -85. Markfrigång är också bra även om ljudämpan tar i vid aktivkörning.

När RD var som hetas tävlade man i en speciell (debutant-) klass med den på roadracing banorna i Sverige.

Något som jag saknar på nyare cyklar är automatisk avstängning av blikers. Det finns på RD.

Jag har haft både en -83 och en -85 år 1985. -85 har bättre väghålling än 83. När man kör 83 så är det lite tuggummikänsla i ramen. 83:ans toppkåpa sabbar också väghållingen då den är monterad i gaffeln.

Om RD lägger av att varva vid 7000 varv kan det vara YPVS som strular(rörliga avgasporten). Det sitter ett eller två små lock på motorn som man kan skruva loss och se att avgasporten rör på sig när man varvar.

Jag kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att jag bytte CDI-boxen i samband med det felet. Motorn är enkel att mecka med så om du inte har tummen mitt i handen kan du fixa det mest själv.

Jag tror att du kommer ha mycket kul med hojen speciellt på krokig väg och även om den inte hänger med dagens 600:eek:r i acc och toppfart så kan du ge dem en match just på krokig väg.
 
Last edited:

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
inte lönt att lägga pengar på ,jag kan köpa den av dej billigt,,hehe nä kul hoj kult,, bygg ej om behåll original skick, pengar får du tillbaks,, har haft 4 st + en 85 , behåll o vårda ömt
 

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Här var det snabba svar, det tackar jag för! Den kostade inte så mycket i inköp så tanken är att den ska behållas en längre tid. Men skulle nog vilja ha ett annat avgasystem på den då den låter nästan inget alls... Den har varit avstäld sen 2006 så den ska besiktigas imorgon, det ska bli kul så man kan få köra den =) Tanken är om jag skulle göra något med den så vill jag få den till orginal skick med alla kåpor å sånt.
 

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Den hade stått sedan 2006, å gick igenom besiktningen =) fick bara sätta dit en reflex innan jag fick lappen!! Nu ska jag beställa hem dekalset till den, så ska den plockas ner efter sessongen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kolla att båda YPVS-ventilerna rör på sig när servot gör det. En svag punkt är kopplingen mellan ventilerna. Den kan glappa upp sig så att bara den vänstra som sitter närmast servot öppnar. Svårt att upptäcka, då effektförlusten inte är gigantisk pga. detta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top