Honda CB750 - caferacer

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
ena tjena
faaan så kul att se fler som bygger på CB... här är lite av mina bilder
fast inget cafe stuk, ja är inne på race-bobber så jäkla fränt!!!
just nu är det skit strul med förgasarna å ja sitter här som ett spån å glor efter lösningar..... antar att det är vacum-pumpen som jävlas..
men kul ändå!!! ja har inte nån riktig koll ännu på färg-chemat som kommer att bli men den blir nog ganska mörk.. kanske.. ja prövar mej fram lite ännu.. å så lite el å mannikyr av det befintliga

Blir ju gött de där. Jag har ju inte hunnit provköra än så vet inte om förgasarna kommer ogilla det mer öppna systemet.. förmodligen.

Nja filmen vart riktigt kass, men den låter ganska fint. Lite mindre än vad jag förväntat mig vilket iof bara är bra!
 

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
järvsö
Hoj
honda cb 750 -82
Något som jag funderat på är hur man löser det här med besikning om man kortar av ramen i bak.
Då går det ju inte på ett enkelt sätt få dit orginalsadeln för 2 personer.
Hur gör ni med besiktning som har en avkortad ram?

kolla på SFRO:s hemsida.. där står allt om sånt där. men ja har läst att så länge man inte ändrar på fordonets prestada, dvs axelavstånd och motor val och broms system så ska man kunna göra istort sett vad som hellst när det gäller bygge av cykeln, men ändrar du på axelavstånd så kan det bli så att du måste regga om hojen. å då kanske du måste ha papper på ämnena du använt i ombygget. lite å tänka på men kolla för säkerhetsskull med sfro. dom svarar på alla tänkbara frågor..
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hörrödu du bygger en riktigt häftig hoj!

Tack! i vinter blir det nog nerskruvad till atomer för att få det bättre, är ganska dålig finish på mycket grejer.

Skulle vilja ha på en annan sving så man får singeldämpare och bredare bakdäck också
 

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
järvsö
Hoj
honda cb 750 -82
Tack! i vinter blir det nog nerskruvad till atomer för att få det bättre, är ganska dålig finish på mycket grejer.

Skulle vilja ha på en annan sving så man får singeldämpare och bredare bakdäck också

den där blir nog riktigt bra. bra linjer... har du nå tips angående hur man ska göra för att göra en bra mall på avgas-rören? ja måste ha ett eget system men att köpa krökar på mekonomen är ju galet dyrt...
ja tänkte om man kan göra en mall å sen skicka till en svetsfirma...
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Very najs färgval! :tummenupp

/e
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Mindre munstycken eller öppnare filter
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Okej, kan ju konstatera att hojjen går alleles för fett, hur löser man det?

Fett över hela gasregistret?
Beroende på var det går fett kan du behöva ändra nålhöjd, huvudmunstycken etc enligt (det lite suddiga) diagrammet nedan:
graph.jpg


Lite mer kött på benen HÄR!

Sedan kan man ju alltid bänka den och få ut precis vad man skall
göra för att den skall gå rätt. Kostar dock. Fast munstycken är ju
inte gratis heller.

Vad har du för filter nu?

Edit=>Eller har du hela luftburken kvar?
I så fall och givet att det nya avgassystemet borde vara
öppnare än original så borde den gå något magert och inte fett! :va
Något är i så fall fel.
Vad sitter det för filter i boxen?
Helt igensatt från 1982?
Kan också vara någon tidigare ägare som ändrat originalbestyckningen,
eller att flottörerna hängt sig så att förgasarna flödar.
Har du haft isär dem och rensat?

/e
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Fett över hela gasregistret?
Beroende på var det går fett kan du behöva ändra nålhöjd, huvudmunstycken etc enligt (det lite suddiga) diagrammet nedan:

Den har varit i princip omöjlig att starta sen vi fick igång den första gången, så idag skruvade jag bort stiften och dom var kolsvarta, och nåt enstaka fuktigt!

Borstade rent dom och monterade, då startade den direkt men gick jättedåligt. Blöddrar/dör vid gaspådrag etc.
Efter ett tag ville den inte mer och jag kontrollerade stiften igen som hade blivit lika svarta som innan.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Äsch nu hann du svara innan min edit.

Tänkte lite till....
Choken (om den finns) är avstängd också väl? :rolleyes:
Står soppakranen på ON och inte PRI?
(om det finns PRI dvs.)

Anyway, när jag tänker efter så måste det vara
så att dina flottörer hängt sig i öppet läge så att
den går skitfett. (Givet att luftfiltret är normalt.)
(Men jag kan ha tokfel som vanligt. :arsele)

En felbestyckning gör ju (normalt) inte
att den går så fett att den stannar,
bara att den går illa.

/e
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det finns oftast skruvar för att ställa blandningen i lågregistret/tomgång, kolla så de står enligt standard inställningarna. Se om det hjälper.

Går den lika på alla cylindrar? Om det är en som inte går bra, tex avgasröret blir inte lika varmt så knacka försiktigt på förgasaren vilket kan hjälpa om trotteln fastnat.

Om inte det här hjälper kan det vara lönt att kolla om nålarna sitter på rätt höjd, detta ska dock påverka mellanregistret mest.

Är det vid fullgas/höga varv så är det munstyckena som är för stora.

Det som är positivt är att munstycken nästan är gratis 20-25 kr styck har jag gett på Beviks i linköping. :tummenupp

Men se till att ha nån manual eller liknande för att kolla vad det ska vara för munstycken, nålhöjd mm.
Förgasare är inte så hemligt som man tror.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Går den lika på alla cylindrar? Om det är en som inte går bra, tex avgasröret blir inte lika varmt så knacka försiktigt på förgasaren vilket kan hjälpa om trotteln fastnat.

Ja just det. Det är ju vakuumförgasare.
(Trottlar som dras upp och ned av undertrycket i insuget.
Handtaget reglerar bara luftmängden via spjäll innan.)
Fast om de hänger sig öppet läge borde den gå bra på fullgas.
Och hängda i stängt läge så bör den gå bra på tomgång.

Sedan kan membranen som trottlarna hänger i har spruckit,
men det skall väl inte ge dessa symptom? :va

/e
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Mycket möjligt att nåt hängt sig när ni nämner det. Gashandtaget fjädrar tex inte tillbaka utan det är sån där skön farthållare på den.

Choke har den också som är väldigt trög att dra ut, men så är det på polarens också så det är nog ingen fara.

Ska försöka pilla lite ikväll och kolla om jag hittar nåt lurt!

tack för hjälpen

edit: Tycker också att den borde gå magert efter att jag monterat öppnare ljuddämpare!
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Slängde i ett nytt filter, det gamla var fan vidrigt, blött kladdigt å fan hans moster.

Efter att startat upp den och fått den varm svarade den betydligt bättre! Gick till och med att harva runt ett varv och skita ner allting i regnet...

Får återkomma när jag hunnit ta en längre runda :)
 
  • Gilla
Reaktioner: EST

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Slängde i ett nytt filter, det gamla var fan vidrigt, blött kladdigt å fan hans moster.

Efter att startat upp den och fått den varm svarade den betydligt bättre! Gick till och med att harva runt ett varv och skita ner allting i regnet...

Får återkomma när jag hunnit ta en längre runda :)

Förmodligen har filtret varit alldeles igentäppt.
Det är en bra ide att köra den en stund och se om den blir bättre av sig själv när den blivit riktigt varm.
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
när jag och en polare höll på med hans 750 och hade nog gjort liknade byten på hans som på din så var det samma resultat med kolsvarta tändstift.. problemet låg i att ljuddämparen stoppade typ allt så efter att ha tagit bort ljuddämparen försvann problemt:tummenupp men då lät den helvetes mkt :näsblod vet inte hur din ljuddämpare ser ut men den vi använde var helt stopp i och verkligen inte lämpad för denna så ljuddämparen byggdes om ( tömdes på mkt inuti).
så kanske tips är att kika hur det ser ut där:)

haha oj märkte lite sent svar:p
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hjälp med ny sving!

när jag och en polare höll på med hans 750 och hade nog gjort liknade byten på hans som på din så var det samma resultat med kolsvarta tändstift.. problemet låg i att ljuddämparen stoppade typ allt så efter att ha tagit bort ljuddämparen försvann problemt men då lät den helvetes mkt vet inte hur din ljuddämpare ser ut men den vi använde var helt stopp i och verkligen inte lämpad för denna så ljuddämparen byggdes om ( tömdes på mkt inuti).
så kanske tips är att kika hur det ser ut där

Dämparen är i princip ett rakt rör :) Men har fått tag på en orginal daytona 675 dämpare som jag funderade på om man skulle dra upp under sadeln under vintern. Men den väger fan röv

Tänkte byta sving och fortsätta med möget över vintern.
Tanken är att jag vill ha ett bredare bakdäck och singeldämpare, någon som har tips på sving som inte kräver alltför mycker modifikationer.

Att jag kommer få svetsa fästen för dämparen är jag med på men infästningen i ramen får gärna gå ganska smärtfritt.
Har inte tillgång till svarv för att fixa distanser
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top