CBX 1000 "Bygget"

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Hur gör du för att få fram vridstyvhet och dylikt på ditt rambygge? Går på känn? Räknar fram? Vis av erfarenhet? Grymt bygge detta!
Tänkte att 42mm rör och 3mm tjocka inte behöver någon vridstyvhets test. Kan ha fel?

// Peter

Herrejösses så läckert.

Du verkar inte helt bortkommen vad det gäller hojbyggeri i alla fall :)
Vill du ha hjälp med kåpor och annat så får du gärna höra av dig.
Säljer MotoForza glasfiberkåpor och alla möjliga prylar du kan behöva.

Kolla i min profil så hittar du mig.

/Patrik
Åter kommer nog när det är dags.

//Peter

Viktet med tanken Petta som du vet är det 1 L milen som gäller :D
Ja det lär väl ligga där någonstans:hihi

// Peter

Det gillar vi, ska du blästra och pulverlacka ramen, eller hur hade du tänkt göra?:)
Har svajjat en aning, en dagen mattsvart ena krom. Just nu lutar det åt krom, beroende på hur det går med poleringen. Har polerat en del, och innan man är klar med poleringen funderar man vad det är för fel ihuvet som tar sig an något dyligt. Och det här blir nog en utmaning.

// Peter
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter
 

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter
Oj då! Det lär jag nog kolla så det inte blir nå tok!

// Peter
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Forska runt lite om hur krom påverkar hållfastheten i ramen, Jag är absolut ingen expert
på området men jag har hört en del om vätesprödhet

är dock osäker på om det bara gällde förnickling men jag tror det innefattar även krom

Det finns metoder att undvika dyligt , med efterföljande värmebehandlingar

Peter

Förlåt en lekmannafråga, men är inte grejen att det skall vara fett med koppar? Så i princip är det kopparen man kromar?

När grabbarna skulle kroma kofångarna till sina jänkeklenoder när jag som barn sprang med dumma frågor i garagen, (redan då), skickade de till ett ställe i Norrköping. Dyrt, men de var enligt sägen de enda som använde tillräckligt rikligt med koppar för det där optimala resultatet. Både för finish och hållbarhet.

Förmodligen är jag ute på värsta världsturnén men detta har jag undrat över många gånger.
 

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Förlåt en lekmannafråga, men är inte grejen att det skall vara fett med koppar? Så i princip är det kopparen man kromar?

När grabbarna skulle kroma kofångarna till sina jänkeklenoder när jag som barn sprang med dumma frågor i garagen, (redan då), skickade de till ett ställe i Norrköping. Dyrt, men de var enligt sägen de enda som använde tillräckligt rikligt med koppar för det där optimala resultatet. Både för finish och hållbarhet.

Förmodligen är jag ute på värsta världsturnén men detta har jag undrat över många gånger.
Vad jag har fått lära mig så har man "Fett" med koppar om underlaget är dåligt, typ gropar efter rost. Under laget ska ha samma yta, som innan man lackar en detalj. Där döljer man ojämnheter med spackel o slipgrund. När man kromar döljar man sliprepor med kopparn.

// Peter
 

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter

Min martinram är förnicklad (och således full med hål) utan att det ger mig gråa hår. Gäller att ha hålen på rätt ställen.

Finns en tråd med en kille som försöker lägga kromlack på sin hoj (en ZX9r ~95. Resultatet blir sådär.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Bilpedanten på forumet testade att lägga kromlack på sin ZX6R.
Sök profilen efter hans tråd:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vem vill åka omkrig på en sweicherost?
// Peter

Äh klart du ska förnickla.

Men det är ju bara att du borrar hålen på insidan och undertill där dom inte syns. Det krävs väl bara ett 3mm(eller nåt sånt) hål i bägge änder på rören har jag för mig?

Ingen ser ju hålen på en speedway-hoj så jag tror inte någon kommer se dina hål heller.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den där nickelvätskan är inte att leka med har jag för mig, tror vi hade det i rören på jobbet och satan va det fräste när det hamla på betonggolvet. Frätande så in i norden!
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Nu var det länge sen vi fick någon uppdatering, vad händer?:)
 

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Nu var det länge sen vi fick någon uppdatering, vad händer?:)
Det händer inte såå mycket. Måste lägga om lite svetsar på ramen. Så jag har gjort tanken formriktig och haft i tanktätning. Är nog ett par tim kvar att slipa. Gjorde ett ryck och polerade svingen. Samma visa den här gången som vid förra poleringen. Vad håller man på med? Men det blir snyggt. Är det någon som vet om det finns 530 drev till ducati?

Köpte ny hoj mitt i allt ihopa,

// Peter
 

Bifogat

  • IMG_5071.JPG
    IMG_5071.JPG
    88.2 KB · Visningar: 336
  • IMG_5073.JPG
    IMG_5073.JPG
    124.3 KB · Visningar: 467
  • 0970496409.jpg
    0970496409.jpg
    90.8 KB · Visningar: 487

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Tummen upp för CBX bygge om de används så fler får höra den goa sexan.
Det är få hojar som låter så gott.
http://www.youtube.com/watch?v=zQfI6TPbIfg

Vi har en runda på en mil som går ut från byn där hemma och jag minns med tårar i ögonen min ungdom när de stora grabbarna tog och startade sina sexor i lägenhetsområdet och körde ner ett varv på byn innan de dog ut på 21:an och man hörde alla växlingarna och urvarvningarna när de drog bort till grannbyn.
Där borta slog de av och in på Ormastigen och då hörde man alla på och avslag fram till dess att de kom tillbaks in i byn igen..
Det var tider det. Tider som dagens ungdomar aldrig lär få uppleva. Och motorljud som inte heller får upplevas särskilt ofta.
Det är en sak med en sexa med öppnat system och det är en helt annan sak med raka fyror med 4-dön..
Jag har för mig att när det var som bäst så hade vi fler CBX:er här i byn än de hade i hela finland. :)
Och visst svarar de på gas. Står man i en tunnel och rappar till med gasen så låter det som när en stor hund skäller..
Jag vill också ha en CBX. Eller iallafall motorn skulle jag haft i min hoj.
Och då endast för ljudets skull.

förlåt för spammandet, men här är en med dubbelt så mycket ljud.
Den låter verkligen som två CBX.
http://www.youtube.com/watch?v=OEe6c3KIUB4
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det händer inte såå mycket. Måste lägga om lite svetsar på ramen. Så jag har gjort tanken formriktig och haft i tanktätning. Är nog ett par tim kvar att slipa. Gjorde ett ryck och polerade svingen. Samma visa den här gången som vid förra poleringen. Vad håller man på med? Men det blir snyggt. Är det någon som vet om det finns 530 drev till ducati?

Köpte ny hoj mitt i allt ihopa,

// Peter

Ser bra ut!:tummenupp Touringbutiken har drevämnen som du svarvar till centrum och borrar själv, om det kan vara till någon hjälp?:) http://www.touringbutiken.se/Servlet
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lite inspiration till bygget, åker och se på tords äckligt sköna körning vid hammarstrand varje sommar och så jävulskt skönt ljud i 6:an

så nice, upplevde de live i sommras första gången..
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Har varit hos krom firman och kollat med dem om kromningen. Kromningen gick bort helt sa de. Däremot så skulle förnickling funka, men då var jag tvungen att borra en massa hål i ramen för att få ut all luft/vätska som blir, just för att det inte ska bli sprött. Vem vill åka omkrig på en sweicherost? När dom förnicklar speedway ramar gör de så. Där är det inte så noga, med att det är hål. De byter tydligen ram ganska ofta. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Har kollat lite åt att lacka i kromfärg. men hur blir det?

// Peter

Hur går det, händer det något?:) Varför skulle det inte funka med krom?:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top