Mekartabbar top 5

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Svetsade på en trycksatt hydralkolv :dummer .

Svetsade lite, kylde, svetsade igen, kylde, skulle bara ta det sista då blev det ett knappnålsstort hål som det sprutade 100+ gradig olja ur.

Som sedan antändes av svetsen vilket resulterade i att precis brevid mig var det en 3meter lång stråle med eld!!!!!! :brinnerup

En arm på jackan, ögonbryn och lugg saknades efter det. :tungan
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag gjorde misstaget att låta min mekaniskt obegåvade vän att sätta dit g-sprinten som håller kolvbulten på Yamaha fs1.
Han stod en stund på ena sidan och svor och hade sig, Efter det gick den ett tag innan den blev slö som fan och bara ville gå när bensinkranen var av(?).
Efter tillverkning av egen expansionskammare som fick den att gå bättre så gjorde jag slag i saken och köpte en 60cc-cylinder.
Av med den gamla och fick till min förvåning se att i cylindervägen fanns en 1mm djup repa och motsvarande i kolven.
Då var kompisen inte poppis men jag skällde inte på honom för det var ju jag som släppt lös honom.
han har även dragit av alla grenrörsbultar till sin xt600 så jag fick bygga om till fjädrar, Målat avgaskröken med underredsmassa, Vänt fläktremmen på sin bil ut och in m.m.
Vi är trots det goda vänner=)
Eller kanske just därför.

Jag renoverade hans dt och slet isär den i molekyler och lossade även brickan till stiften för växelförarna med resultat att när den plockats ihop hade den bara en växel.
Rev isär och såg det, Stiftet hittades aldrig men stiften i moppekedjorna hade samma dimension så ett sånt kapades till och sen dess har den funkat.
 

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
samma dag som jag köpt min gamla cbr600 87.a tappade jag den hemma på gården. Sen skruvade jag oljebulten på fel håll och knäckte av alla gängorna. Efter det började den bråka i starten, 2k kostade det hos mekken men visade sig sedan bara vara ärg på dödarknappen.
 

[dENNIs]

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
Hojlös
jag köpte en yz 125 -92 ...2 dar efter så slutade den fu ka insåg rätt snabbt att kompet inte var som de skulle....meckade lite as-trött efter skolan åå hittade inge problem sålde skiten för jag blev sne för 1500 kr så var det bara kolvringen :kocko
 

kawafreak

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Spjutstorp
Hoj
kxf450 2008
Bytte motor på min V70 diesel och lyckades byta plats på två kontakter.... fräs i databoxen och en hel massa andra grejer... för 10000 spänn +att det tog 2 veckors felsökning för att få rätt på allt...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Inte så farligt, men värt att skriva eftersom jag har tråkigt på jobbet...

Var på Lindströms härom kvällen och fick hjälp av BrInK med att byta olja och packboxar i gaffeln. Efter att vi kladdat ett bra tag med att bla trycka ihop fjädern, hade vi nu fyllt upp första gaffelbenet med fin och mysig Öhlinsolja. Efteråt lyfter jag gaffelbenet när jag endast håller i ytterbenet, vilket resulterar i att innerbenet åker ur och all olja rinner ut på golvet. :huvet
 
Last edited:

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Skulle byta olja på min fzr på jobbet. Var lite stressad för polarna skulle komma förbi efter jobbet och vi skulle köra en sväng.. Började med att jag jävligt stressad inte hittar något att tappa upp oljan i så jag tar en plastpåse :kocko som polaren promotade för... Det gick bra till en början men efter ett tag så börjar det sippra ut olja från påsen åt alla möjliga håll, blir lite halvirriterad men försöker hålla god min eftersom jag naturligtvis tappade oljepluggen i påsen också... Sen så händer det som inte får hända.. påsen spricker.....
Det är olja över hela jävla golvet. Tänker att det är inte så farligt får försöka spola ner det i avloppet :gnissla och hoppas att chefen inte märker något.. Det visar sig att avloppshelvetjävlasatans inte fungerar, det är stopp!!! Står där i ett oljebad och undrar vad i helvete nu då. Men efter en hel del rengöring vart det bra... Missade såklart turen med polarna men vad gör man inte...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Skulle borra ut en avdragen skruv ur min cross med en slö borr. Borra sönder det mesta i aluminiumgodset utom den avdragna skruven. Försökte laga med kemisk metall men fick snällt tillslut gå till alusvetsarn på McProffsen och be han fixa till godset...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
När man va arton o hade trimmad 140,så skulle jag byta olja o montera varvräknare samtidigt.Hissade upp bilen,drog pluggen o tänkte att medans det rinner ut ordentligt så kan jag ju montera varvräknarn.Sagt o gjort,efter en halvtimme så satt det en maffig autometermätare med shiftlight på brädan.Naturligtvis ville man ju kolla att shiftlighten funkade på 6500 varv som man ställt den på.He he,brum brum,oljekanna som e röd,hmm.Varva lite till för att sekunden senare bli alldeles stel av fasa då jag kom på att jag inte fyllt olja i motorn igen.Motorn klarade sig dock,men det hade kunnat slutat riktigt illa för ja varvade duktigt.
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Renoverade motorn på min 911. Hade tagit hela vintern. Motorn startade direkt. Vårkänslorna spädde på ivern att köra iväg genast. Gasade upp till ca 100km/h då åkte vänster bakhjul halvt av. Jag hade glömt att sätta på hjulmuttrarna... :kocko
 

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
i Eskilstuna.
Hoj
R1 -99
Har suttit här en stund och tänkt på tabbar jag gjort, då jag plötsligt kommer på den värsta jag gjort!

Var i garaget och meckade lite med en bil. Skulle göra en vanlig service men var helt less. Utanför ösregnade det och det var en relativt jobbig dag.
Jag låter oljan rinna ur motorn, väntar en stund till och skruvar sedan dit oljebulten. Börjar ivrigt fylla på med den nya oljan som jag hade varit och köpt. Låter motorhuven stå öppen och hoppar in i bilen för att starta den och den gick kalasfint!
Hoppar ur bilen och går fram till motorn... Allt var bara svart! Huven, motorn, fronten, allting! HUR???

Jag hade glömt sätta dit oljepåfyllningslocket. :)

Det var bara till att fylla på med ny olja och sedan ställa sig i regnet med avfettning och högtryckstvätten. Efteråt ett varmt bad!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
En svärgubbe jag hade va snål o lät en anställd hobbymek på sin firma göra service på hans saab som va ganska ny.Efter servicen backar han ut bilen,lägger i driven(automat)gasar iväg en liten bit,sen slutar bilen driva framåt.Det visar sig att snubben tappat ur lådan på olja o fyllt i motorn med den dubbla mängden motorolja istället.Toppmek.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Klassikern att skicka i en hel flaska olja i hojen med pluggen urdragen har man ju också gjort... :)
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
borrade på tooook för mycket i insuget på min casal... jättelätt o hitta reservdelar till den på den tiden, inte

byte wiren som drar runt vindrutetorkarna på min gamla saab, ber polaren prova men hinner inte få bort fingrarna, utan klämmer mig ganska illa, blir så förbannad att jag drar näven i vindrutan, som givetvis får för sig att spricka från kant till kant. :fatta!


edit: kom även på en annan mer pinsam sak, hade meckat med casalen ( som hade kicken på fel sida av nån outgrundlig anledning ) men iallfall, satte tebaka kicken det sista jag gjorde, men sket i fjädern som fäller in själva fotpinnen så att säga, för jag skulle endå bara testa, åker iväg och allt e som det skall. Skall stannna och kliva av när jag inser att min fot vill inte ner till marken, kicken har åkt innanför byxbenet och jag sitterfast med lutning till vänster, åker runt i vänstercirklar som blir mindre o mindre tills jag ramlar ihop i en liten hög i mitten, mycket tjusigt.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kommer inte på någon mek tabbe jag gjort (många är det nog) men en kompis till mej har en störtskön.

Det hela började med att han skulle byta framdäck. Jag förklarar snabbt över telefon hur han ska göra. Kan berätta innan att han är inte bra på att skruva och han vill inte skruva heller.

Förklarar hur och ja det gick bra för utom att han har delat på bromsoket istället för att släppa på det. Ja ja alla gör vi våra misstag. Kommer förbi någon dag eller två och kikar (övervakar) hur det gick. Jo då det gick bra att få ihop allt med min hjälp över telefon. Luftade bromsarna åt honom och allt funka perfa.
Dagen efter 25grader varmt ute, den planerade hojturen ska göras. Polaren skulle komma förbi mej så skulle vi vänta in en tredje kille. Väl utanför mej ser jag att han har olja på framfälgen. Kontrollerar och ja hydral olja är det. Faan är det en packbox eller vad. Då berättar han att han får oftast pumpa två ggr innan det bromsar och att han tappar tryck i bromsningen. :skrämd Vid en snabb koll så ser jag att det är bromsvätska vid det oket som han hade kluvit. Iväg och mekar i skinstället och ser att en av två packningar mellan ok halvorna saknas. Ja ha bara att tillverka en ny och lufta om.

Turen vi skulle göra blev bara 1h försenad. Men desto bättre. Och ja fartvinden var ganska så skön.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Skulle fila ned en bit av hantaget på min MT-5:a och lyckas bara hitta en rundfil. Filar som satan och böjer mig ned för att se hur det blir men slutar alldrig att fila. Till sist är jag så nära med ansiktet samtidigt som filen slinter och jag kör upp den i näsan. Började blöda rätt så duktigt. Polarna som var med kan än i dag vika sig av garv när storyn kommer på tal.

Ett gäng med år senare skulle jag hjälpa polaren med en lätt service av en Gpz 600. Jag säger åt han att tappa ur oljan medans jag gör nåt annat. Sen när allt är klart och vi ska ta en provtur så fyller vi på 4 liter olja det sista vi gör och drar iväg. Polarn klagar sen på att hojen känns sladdrig och misstänker punka. Efter ytterligare några mil tycker han att det börjar bli otäckt och vi stannar och upptäcker att det droppar olja under hojen precis framför bakhjulet. När vi diskuterat orsaker fram och tillbaka kommer vi fram till att den gamla oljan aldrig tappades ur. Han hade alltså åkt omkring med ca 8 pannor olja i tråget varvid motorn spydde ut överflödet via vevhusventilationen vars slang mynnade vid bakhjulet. :tummenupp

Sen har vi otaliga runddragningar, avdragningar samt skär och klämskador genom åren.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Kommer inte på just nån mektabbe men en rätt kul grej som hände i sommras. Jag och brorsan hade lastat på en Volvo 240 på traktor vagnen. Skulle till skroten med den. När jag åkt 2mil med en Ferguson 135 toppfart 25km/h så lossnar ena pallgaffeln för jag var för lat för att dra fast den.. den rammlar naturligtvis framför ena framhjulet, hade bara ett par fingrar på ratten så det blev rakt ut i 1.5 meter djupt dike med vagn och hela altet. Frontlastare bröts sönder och bilen på släpet åkte in i bkarutan på traktorn :död :)
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Min r1 började hacka och gå piss lite då och då förra våren, varvräknaren hade fnatt och hastighetsmätarn hade inte heller alla hästar i hagen. Ibland gick den skit fint och ibland apdåligt. Besluta mig för att ta tag i det hela och leta rätt på felet i elsystemet.
Skruvade av alla kåpor utan cutsen och skulle börja felsöka framifrån och bakåt, då kom snilleblixten _kolla batteriet_
Mkt riktigt så satt minus eller om det var pluskontakten lite löst var bara och dra iett halvt varv med mejseln sen gick den super igen.
Små skitfel som är dryga men man blir ändå glad att det är just ett sånt fel.
Hade man gjort i rätt ordning hade det tagit 10 min istället för 3 timmar :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top