Mekartabbar top 5

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Halkade med avdragaren till kopplingskorgen på min Teneré och slog av en tand på den. Ny kopplingskorg kostade 4800 spänn :huvet .
Kontentan blev att jag köpte en ny motor i stället och det bara för att man sland med avdragaren till kopplingen....

Andra mektabbar är nog mest enkla som att typ dra av någon pinnbult på moppen, samt att glömma sätta dit oljelockat vid provstart av en KTM 640. Hela väggen av garaget blev full av olja på 3-4 sekunder...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag glömde bottenpluggen så att den inte blev iskruvad ja?

Går det misstolka? :va
Det var en alternativ lösning till att köpa Biltemaolja, det var ju inte oljan i sig som var problemet utan avsaknad av plugg. Biltemas olja rinner nog lika fort ut på gräset. ;)
Så tänkte jag.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Köpte sviiiindyr deluxeolja 850kr för ett byte.

Glömde bottenpluggen och fyllde gräsmattan med de dyra dropparna :mad:

Haha, gjorde samma sak med en kund bakom ryggen.:gnissla:gnissla

Jaha!
Där kom svaret på frågan nedan:
Någon hade alltså startat en NY tråd!!!!

Jo visst men den liggar ju på K-holmsforat så den är ju lite anonym. Och där bor det bara fegisar som inte vågar erkänna sin klantigheter. :)
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Kom just in från katastrofen i garaget.
Skulle lacka en bil, laddade sprutan, dränerade kompressor o vattenavskiljare, kollade så jag hade lagom tryck, provsprutade på en kartong och justerade sprutan lite.
Det gick skitbra i början men sen vettefan vad som hände, började justera sprutbilden o färgmängden men inget hjälpte, sen slog det mig.
Jag hade glömt att STARTA kompressorn :huvet
Så dags hade jag redan hunnit sabba inställningen av sprutan och färgen började skinna på taket.

Jaja, det är bara att slipa ner o göra om :död
 

Dr.Bike

Guest
Kom just in från katastrofen i garaget.
Skulle lacka en bil, laddade sprutan, dränerade kompressor o vattenavskiljare, kollade så jag hade lagom tryck, provsprutade på en kartong och justerade sprutan lite.
Det gick skitbra i början men sen vettefan vad som hände, började justera sprutbilden o färgmängden men inget hjälpte, sen slog det mig.
Jag hade glömt att STARTA kompressorn :huvet
Så dags hade jag redan hunnit sabba inställningen av sprutan och färgen började skinna på taket.

Jaja, det är bara att slipa ner o göra om :död

:pannkyss
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Hade renoverat en motor och när jag var klar och hade monterat den i ramen såg jag att jag hade glömt packningarna till blockhalvorna.:huvet
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Var länge sedan jag skrattade så gott så jag får bidra med den värsta händelsen jag varit med om...

Jag sommarjobbade på bussverkstad och var mitt uppe i en vanlig service. Jag var nästan klar och började byta en spolare i fram som rapporterats trasig av någon chaffis. Gick efter ett tag tillbaka till verktygsskåpet, som stod kvar i bak, då en kille [som sommarjobbade på elverkstan] kom och började småprata. Efter ett tag frågade han: "vad gör du?" varpå jag svarade: "byter spolare". "Jaha, vad konstigt det ser ut", säger han. Jag undrar vad han menar och han pekar in i motorutrymmet och i samma stund utbrister jag: "Helvete!" Jag tankade ju motorolja och nu har jag fyllt hela motorn invändigt, utvändigt och hela smörjgropen är geggig.

Ingen vet hur mycket en sådan motor rymmer men jag har för mig att mätaren slog över (minst en gång) och den gjorde det vid 100l. Hade glömt att jag bara skulle gå och reka/släppa grillen i fram för det tog någon minut att tanka oljan.

Min stackars sommarjobbskollega och jag började sanera och det var ju lite brådis innan någon såg olyckan. Verkstadschefen var en riktig surgubbe som vi var livrädda för. Vi torkade av det värsta från motorn och hoppade sedan ned i smörjgropen där vi öste ut spån, en full sådan där grön "sand"-låda som kommunen ställer ut sand i. Därefter måste vi ju tömma motorn för att nolla så jag visste hur mycket som skulle tankas. Drog fram oljetråget, som satt på en ledad arm vilket också ledde bort oljan. Ruckade upp tråget och låste det där med låsringen. Tog bort pluggen och det smällde när den flög ur och oljan sprutade och stänkte helt vansinningt. Oljan fyllde tråget på några sekunder så tråget åkte ned vilket gjorde ett stopp i ledningen. Där stod jag och försökte leta efter pluggen medan det sprutade och stänkte olja för att sedan försöka få den tillbaka i motorn. När jag fått i eländet skulle jag försöka rucka upp tråget igen men tvingades ta hjälp av kollegan. Det ruckades och ruckades och till slut fick vi upp tråget och låste det. Vi tittade upp och till vår fasa stod verkstadschefen där uppe och tittade ned med sina armar i kors. Han var rosenrasande men sa ingenting. Vi var två ynkliga svarta vålnader med stora vita ögon som tittade upp. Tusan, det var väl första gången gubben gått ut i verkstan - varför just nu? Han gick sin väg. Vi tittade på varandra och hjärtat bultade. Jag lovade att ta på mig allt och se till att han rentvås men sekunderna senare sprakade det till i högtalarsystemet. Verkstadschefen harklade sig och sade: "Alla som vill se något kul kan gå till servicegrupp 3 omedelbart". Gubben hade ju humor trots allt, men nu var vi ju körda för resten av sommaren.

Vi skyndade oss till dushen där vi "snyggade till oss" och fortsatte sedan saneringen försiktigt. Vi tvingades gå till vaktis och be om mer spån och han svarade, "det finns i 'sand'-lådan". "Nej, den är helt tom" sa vi. "Omöjligt, jag fyllde den idag" svarade han. "Kan hända men den är ändå tom" så började vi gå. Han var ganska häpen när han öppnade locket och det var tomt. Vi sa att det skedde en olycka tidigare idag, tror det var servicegrupp 1, och att all sand tog slut då. Jag tror inte han köpte det så här i efterhand men det kändes skönt i stunden att skylla på dem. Annars hade han ju velat se eländet hos mig.

Vet inte hur många turer vi körde med svarta sopsäckar. Två decimenter spån i påsen och den gick ju inte att lyfta minns jag.

/Robban
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
råkade lägga 2 lameller motvarandra, vetta fan vad jag höll på med.
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Värsta tabben var när jag meckade min gamla Puch Maxi för många år sedan. Jag skulle plocka ner motorn av någon anledning. När jag sedan skulle hänga på svänghjulet igen hittade jag inte rätta muttern och tog då istället en slangklämma och satte dit. Den startade och gick några gånger sen en dag flög svänghjulet av när jag körde. Jag svetsade dit skiten istället och fick kicka 200 gånger innan den startade.

Man lär sig av sina misstag
 

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
Tabbe och tabbe, vette fan. Men lite småirriterande va det.
Fick in en sketen liten ciaoliknande moppe, som skulle lagas på jobbet förra veckan.
Den tvärvägrade att varva.

Höll på i 2 dagar, med liket. Provade lossa på luftburkslocket, för att se om den gick bättre. Gick mycket bättre utan... Hmm..
Lossade på slangen som luftburken får luft från. Där satt det en strypbricka med 2 hål.... I 1 av hålen låg en död snigel.
2 heldagar pga en jävla snigel.
Man vart rätt förbannad att man inte kollade burken innan.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
lyckades lägga i en växel medans värmarna var på.....i kroatien....minuterna innan tävling....Sladdlöst :tummenupp
 

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Långshyttan
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Min gräsmatta hade växt uta helvette!! Å min gräsklippare hade gått sönder.. Men jag gick över och lånade grannens. Problemet va att han va i Spanien på semester men jag tänkte att de går nog bra att låna den. Han märker de nog inte ens... Kom hem med den å började dra, å dra, å draaaaa. Inte fan startade den heller!!! Perkele.. Hm måste nog ringa han å kolla om den ens funkar. Sagt å gjort, ringde och fick rådet att jag skulle lossa luftfiltret å vicka i lite bensin så skulle den starta på första draget... Gjorde de. Första draget, gick inte. Andra draget, gick inte heller!! Va fan tänkte jag å vickade i lite mer bensin.... Drog igen å POFF lät de å jävelskapet började brinna!!!!!! Ujujuj sprang in å hämta vatten å vicka på men de gjorde inte saken bättre kan jag säga... Va bara att låta den stå å brinna... Satan vilka lågor de kan bli av en klippare som e fulltankad.. Skickade denna bild till han å väntade mig en liiiten utskällning men han bara skratta som tur va..
dsc00011zk.jpg
Fan de funkade ju inte.. Kan inte sånt här.. En länk då: http://img7.imageshack.us/i/dsc00011zk.jpg/
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Min gräsmatta hade växt uta helvette!! Å min gräsklippare hade gått sönder.. Men jag gick över och lånade grannens. Problemet va att han va i Spanien på semester men jag tänkte att de går nog bra att låna den. Han märker de nog inte ens... Kom hem med den å började dra, å dra, å draaaaa. Inte fan startade den heller!!! Perkele.. Hm måste nog ringa han å kolla om den ens funkar. Sagt å gjort, ringde och fick rådet att jag skulle lossa luftfiltret å vicka i lite bensin så skulle den starta på första draget... Gjorde de. Första draget, gick inte. Andra draget, gick inte heller!! Va fan tänkte jag å vickade i lite mer bensin.... Drog igen å POFF lät de å jävelskapet började brinna!!!!!! Ujujuj sprang in å hämta vatten å vicka på men de gjorde inte saken bättre kan jag säga... Va bara att låta den stå å brinna... Satan vilka lågor de kan bli av en klippare som e fulltankad.. Skickade denna bild till han å väntade mig en liiiten utskällning men han bara skratta som tur va..
dsc00011zk.jpg
Fan de funkade ju inte.. Kan inte sånt här.. En länk då: http://img7.imageshack.us/i/dsc00011zk.jpg/





Ha ha ha. Sjukt roligt att du fick med det på bild. :D





Själv gjorde jag en skön tabbe när jag skruvade med min CRF450.
Skulle byta kolv och diverse annan service. Dom som gjort det vet att det är i princip bara ramen och två hjul som blir kvar när man skruvat isär allt. Hade aldrig gjort detta förut så jag kollade i manualen som man får med, tog mig i princip varje kväll i två veckor att göra detta.
Var sjukt noggrann med hur allt skulle sitta och dokumenterade allt på papper vad som skulle sitta vart.

När hojen var ihop skruvad igen så började jag kicka och kicka och kicka... Höll på i 25-30 minuter sen var jag tvungen att vila. Helt slut och svetten bara rann... Spenderade nån timme med att gå igenom alla mina anteckningar för att kolla om jag gjort allt rätt. Vilket jag var helt säker på att jag hade gjort.
Ner och försöka igen då. :rolleyes:

När jag återigen var helt slut och så jävla förbannad och fundersam varför det inte fungerade slog det mig. :confused:Jag hade tömt soppan ur tanken och inte fyllt på igen. :huvet Sprang in i garaget och hämtade bensin, hällde i och kickade 2-3 gånger. Sen startade den. :yoparty

Kände mig inte alltför smart i det läget. :död
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Måste bara fråga om ni har nån favorit? Jag minns han som vickade ner en låda med skruv och mutter i en nyrenoverad motor och han som råkade starta gammelkawan med växeln i så att den skuttade rätt ner i smörjgropen. :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Måste bara fråga om ni har nån favorit? Jag minns han som vickade ner en låda med skruv och mutter i en nyrenoverad motor och han som råkade starta gammelkawan med växeln i så att den skuttade rätt ner i smörjgropen. :)

jag tyckte stackarn som tankade smörjgropen med motorolja var kanon :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top