CB 900 flödar bensin

Zeeuus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Gustavsberg
Hoj
1994, Honda VF750 Magna
CB 900 flödar bensin - Löst!

Hej,

Nybliven bågeägare som man är har jag nybörjar problem.

Gasen gick inte tillbaka helt utan man var tvungen att trycka gasrullen uppåt för att den skulle gå ner på tomgång. Då den ska besiktigas rev jag ut förgasaren och smörjde upp alla vajrar. Kollade så gasen och choke spjällen verkligen slöt tätt.

Satte ihop allt och startade upp den.
Det formligen rinner bensin ur dränerings slangarna, främst 1: och 2:an. :huvet

Nu går den dock ner till normal tomgång. Men det känns som den går VÄLDIGT fett. Ingen choke behövs trots att den var kall.

Är det någon som kan ge mig en knuff vad jag borde kolla? :Bugar Förgasar trottlarna funkade klockrent när jag kollade så jag tror inte de har hängt sig.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det som hänt är att flottörerna hängt sig alternativt att flottörventilerna inte tätar (slitage eller smuts).
Börja med att ta dän flottörhusen och gör rent/kolla tätning på flottörventilerna.

Eller den lates variant: Sätt på bränslekranen och knacka lagom hårt på flottörhusen med ett skruvmejselskaft eller så. Kan gå om det bara hakat upp sig...
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kör en ful -en deciliter tvåtaktolja hjälper ibland mot läckande nålventiler,(tills man har
tid fixa på riktigt)
 

Zeeuus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Gustavsberg
Hoj
1994, Honda VF750 Magna
Min lösning.

Tack för all input.

Jag rev den förgasarna idag efter jobbet och det var mycket riktigt skräp i dem. Rengjorde noga och passade på att smörja alla fjädrar till gasen samt choke.

Nu funkar den som den ska igen. Inget rinnande ur dräneringsslangarna. :yoparty

Jag passade på att hämta en ny chokevajer idag. När jag berättat för meken om detta problem, berättade han att ibland kan mässingsröret i flottörkopparna ärga sönder i botten (där de sitter mot aluminium.)
Tydligen ett vanligt problem på dessa gamla konstruktioner. Om det har skett är det bara att plugga dessa med lämplig skruv. :)

Nu var det inte så för mig men kanske kan bespara någon annan stackare några timmars felsökande.:tummenupp

Håll tummarna, besiktning imorgon.

/Zeeuus
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top