Vilken förmånsbil ska jag ha?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag hörde något om det där, det var någon som var väldigt upprörd att han fick så mycket mindre bil för pengarna som privatperson. Ska definitivt kika på det, men eftersom jag som sagt har några månader kvar så hinner väl tillfälliga rabatter försvinna innan det är dags.

Rabatterna kommer och går. :fakta

BMW har ju kapat åt sig en hygglig andel av tjänstebilsmarknaden och Merca lägger ned mkt krut för att etablera sig på allvar. Och nya C-klass är inte så dum...

Hur stor bil behöver du? Ska snart byta själv min Passat -12 med stora dieseln, 4motion och DSG efter snart 13000 mil. Var lite skepisk i början, tyckte den var stötig och bullrig och lite påvert plastig i jämförelse med den V70 jag hade innan men den växer på en. Har inte haft ett enda fel, en riktigt riktigt bra bil. Rapp, snål och allmänt trevlig.:tummenupp

Nya Passaten är fin men för lik den gamla, det känns lite been there, done that även om det är väldigt mycket bil för pengarna. Så det blir nog en A6 eller 520 för mig. Eller XC60. Eller ska man skita i kombilivet och ta en A5:kär? CLA Shooting brake?

Lyxproblemen hopar sig.... :D:gnissla
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Rabatterna kommer och går. :fakta

BMW har ju kapat åt sig en hygglig andel av tjänstebilsmarknaden och Merca lägger ned mkt krut för att etablera sig på allvar. Och nya C-klass är inte så dum...

Hur stor bil behöver du? Ska snart byta själv min Passat -12 med stora dieseln, 4motion och DSG efter snart 13000 mil. Var lite skepisk i början, tyckte den var stötig och bullrig och lite påvert plastig i jämförelse med den V70 jag hade innan men den växer på en. Har inte haft ett enda fel, en riktigt riktigt bra bil. Rapp, snål och allmänt trevlig.:tummenupp

Nya Passaten är fin men för lik den gamla, det känns lite been there, done that även om det är väldigt mycket bil för pengarna. Så det blir nog en A6 eller 520 för mig. Eller XC60. Eller ska man skita i kombilivet och ta en A5:kär? CLA Shooting brake?

Lyxproblemen hopar sig.... :D:gnissla

Jag känner precis som du, de nya modellerna är för lika de gamla så därför lutar det åt att det blir något annat än VW trots att jag varit väldigt nöjd.

Jag behöver egentligen inte så stor bil alls, jag har ju som sagt klarat mig alldeles utmärkt med en mellanbil som Jettan är och ska jag vara ärlig så skulle säkert en bil i Golf-klassen funka också. Jag åker 90% av tiden själv i bilen, jag har ingen familj (förutom en väldigt liten tjej) och har inget egentligt behov av att frakta stora saker heller. Dock är det väldigt viktigt att jag får plats och är bekväm i förarmiljön och att bilen känns stabil på vägen, så därför blir det ingen av de minsta modellerna.

A5 är ju fortfarande väldigt fin, men jag misstänker att den blir för dyr med de specarna jag vill ha. Ska dock definitivt in och prata med dem och se hur blodigt det blir när det börjar närma sig.
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
SEAT Leon med 184hk TDI och 6växlad DSG. Smacka på led strålkastare och 18" så är den riktigt snygg! Samt adaptivt chassi för komforten. Golf GTD i annan kostym med lägre pris. Inte speciellt bullrig (tystare än en Golf 6).
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag känner precis som du, de nya modellerna är för lika de gamla så därför lutar det åt att det blir något annat än VW trots att jag varit väldigt nöjd.

Jag behöver egentligen inte så stor bil alls, jag har ju som sagt klarat mig alldeles utmärkt med en mellanbil som Jettan är och ska jag vara ärlig så skulle säkert en bil i Golf-klassen funka också. Jag åker 90% av tiden själv i bilen, jag har ingen familj (förutom en väldigt liten tjej) och har inget egentligt behov av att frakta stora saker heller. Dock är det väldigt viktigt att jag får plats och är bekväm i förarmiljön och att bilen känns stabil på vägen, så därför blir det ingen av de minsta modellerna.

A5 är ju fortfarande väldigt fin, men jag misstänker att den blir för dyr med de specarna jag vill ha. Ska dock definitivt in och prata med dem och se hur blodigt det blir när det börjar närma sig.

Om det utrymmesmässigt duger med Golfklassen finns det ju en hel del att välja mellan, minst sagt. Vad är limiten, 7.5 basbelopp?

Har sett lager/kampanjbilar A5 Sportback med 2,0 TDI, Quattro och Prolinepaket som klarar den gränsen precis. Iofs får man bara manuell låda (vilket går bort för mig) men kör du mest landsväg så är det kanske ingen big deal. Riktigt riktigt :tuttar bil är det iaf, tveklöst en fullträff desingmässigt.

Testat A3?

BMW 320 är inte heller dum men jag vet inte...det är någon pubertalt, bakåtvändkeps-igt med just den modellen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Merca C-klass var fin och trevlig att köra men det är en sak jag VERKLIGEN störde mig på... rattväxel?!?!? Wtf, det är gamla saabar och jänkare som har rattväxel.:huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
SEAT Leon med 184hk TDI och 6växlad DSG. Smacka på led strålkastare och 18" så är den riktigt snygg! Samt adaptivt chassi för komforten. Golf GTD i annan kostym med lägre pris. Inte speciellt bullrig (tystare än en Golf 6).

Hade en SEAT Leon som lånebil när min bil var inne på service i höstas. Jag blev faktiskt väldigt imponerad över hur bra den kändes kvalitétsmässigt Jag trivdes väldigt bra i den.

Om det utrymmesmässigt duger med Golfklassen finns det ju en hel del att välja mellan, minst sagt. Vad är limiten, 7.5 basbelopp?

Har sett lager/kampanjbilar A5 Sportback med 2,0 TDI, Quattro och Prolinepaket som klarar den gränsen precis. Iofs får man bara manuell låda (vilket går bort för mig) men kör du mest landsväg så är det kanske ingen big deal. Riktigt riktigt :tuttar bil är det iaf, tveklöst en fullträff desingmässigt.

Testat A3?

BMW 320 är inte heller dum men jag vet inte...det är någon pubertalt, bakåtvändkeps-igt med just den modellen.

Vet faktiskt inte var gränsen går, men 7,5 känns ju som standard.
GÄllande 320 har du precis rätt, så den faller bort.

Merca C-klass var fin och trevlig att köra men det är en sak jag VERKLIGEN störde mig på... rattväxel?!?!? Wtf, det är gamla saabar och jänkare som har rattväxel.:huvet

Rattväxel?! Helt galet. :dummer
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Merca C-klass var fin och trevlig att köra men det är en sak jag VERKLIGEN störde mig på... rattväxel?!?!? Wtf, det är gamla saabar och jänkare som har rattväxel.:huvet

Hoppas du menar att växelföraren till automatlådan sitter vid ratten? :confused: Cool, Cheva van style :yoparty

Håller med, riktigt fin bil men ska man plocka på lite utrustning så drar det ju iväg :gnissla Grundversionen känns lite för mkt taxi trots allt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hoppas du menar att växelföraren till automatlådan sitter vid ratten? :confused: Cool, Cheva van style :yoparty

Håller med, riktigt fin bil men ska man plocka på lite utrustning så drar det ju iväg :gnissla Grundversionen känns lite för mkt taxi trots allt.

Precis, växelföraren... spaken... väljaren... det är en spak uppe vid ratten i alla fall vilket gav avsmak för min del.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Precis, växelföraren... spaken... väljaren... det är en spak uppe vid ratten i alla fall vilket gav avsmak för min del.

På jänkare MÅSTE det vara rattkrycka:fakta men på en Merca låter det för kreativt. Man får ju iofs plats med många lattemuggar mellan stolarna....

Hade man inte en multispak modell gurka för både blinkare, farthållare och torkare på någon modell way back? Till vänster, höger sida var helt ren?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vet inte, det här är första gången jag ens funderade på en merca... men det blir BMW istället.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om det utrymmesmässigt duger med Golfklassen finns det ju en hel del att välja mellan, minst sagt. Vad är limiten, 7.5 basbelopp?

Har sett lager/kampanjbilar A5 Sportback med 2,0 TDI, Quattro och Prolinepaket som klarar den gränsen precis. Iofs får man bara manuell låda (vilket går bort för mig) men kör du mest landsväg så är det kanske ingen big deal. Riktigt riktigt :tuttar bil är det iaf, tveklöst en fullträff desingmässigt.

Testat A3?

BMW 320 är inte heller dum men jag vet inte...det är någon pubertalt, bakåtvändkeps-igt med just den modellen.
Nu kastar jag kanske sten i glashus men jag skulle rekommendera de som inte testat BMW 318d Touring att göra det. Jag hade min 520d på service och behövde en lånebil. Fick ut 3:an i tron att det var en 320d och blev riktigt impad. Min förvåning blev ännu större när jag insåg att det var en 318d jag åkt runt i. Körde 70 mil med den och hade löjligt låg förbrukning men ändå kul!?
Nu håller jag på att övertala sambon att överge Avensisen för en 318d Touring med sportpaket.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Skall Du göra en smart affär, välj en Skoda. Jag är inne på min andra Superb Combi med diesel och deras DSG-låda samt 4x4. Problemet med många märken idag är att de prisar in sig på nästan nakna bilar och sedan kostar det fläsk att få till en vettig utrustning. Min nuvarande har ett paket som hette Tre Kronor och den är då riktigt välutrustad. Jag tog den utrustningslistan och gick till BMW, som jag haft 11 st av tidigare, och bad om ett pris på en 320 d GT. Den skulle kosta 520´mot Superben som hamnade på 340'. Jag kör ca 5.000 mil/år och det är tanka, köra och åka till service var 3.000'e mil när lampan tänds.

Om Du skall handla för ca 250' så ta en titt på nya Skoda Octavia. Den är större än samtliga i sin klass och har också den paket där Du får gott om utrustning för en klart lägre peng än hos konkurrenterna. De har stoppat i mycket av det senaste som inte jag har i min Superb.

http://www.skoda.se/models/octavia-combi/oversikt/

När man väljer tjänstebil handlar det om att få max bil för minst förmånsvärde. Jag ser människor som väljer ex BMW 5-serie som sedan har solidlack och extra inget. "Men den ser ju bra ut på infarten". Alltså har de gått på bluffen: - Varför folk köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på människor de inte känner. :huvet:arsele
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, eller så värderar man grundegenskaperna högre än aldrig så många tillval i utrustningslistan. På Skoda kan man tex inte få "ljudisolering" eller "fjädringskomfort" hur mycket man än kryssar i listan...

Att sedan många är onödigt statusinriktade är jag den förste att skriva under på, men jag sympatiserar med tanken att hellre köpa en snikvariant av en lyxbil än en "fullutrustad" snikbil...

Med det sagt: Hellre Skoda än VW eftersom det är samma grejor. Men för 340' får man ju lite mer bil än en Skoda om man tittar runt lite...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Var såklart menat som skämt med glimten i ögat - därav tungan.

Men som svar på din seriösa fråga då, som anställd med lön vill man kanske ha så mycket bil för så lite peng som möjligt, som ägare har man ju större inflytande över hur man fördelar intäkterna mellan sin egen lön, styrelsearvoden, vinst och kostnader. Har fem affärsbekanta som kör Tesla som förmånsbil och den modellen blir ju sanslöst dyr om man "bara" är anställd.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var såklart menat som skämt med glimten i ögat - därav tungan.

Men som svar på din seriösa fråga då, som anställd med lön vill man kanske ha så mycket bil för så lite peng som möjligt, som ägare har man ju större inflytande över hur man fördelar intäkterna mellan sin egen lön, styrelsearvoden, vinst och kostnader. Har fem affärsbekanta som kör Tesla som förmånsbil och den modellen blir ju sanslöst dyr om man "bara" är anställd.

Ja och nej, det beror på företaget man är anställd på. Egenföretagare eller inte, förmånsvärdet är vad det är och det är en fråga mellan dig som privatperson och vår kära skattemyndighet.

Sen kan företaget stå för resten av kostnaderna om dom vill eller inte. Det är en fråga mellan den anställda och arbetsgivaren. Det är naturligtvis en smidigare nöt att knäcka om det råkar vara samma person men jag har bekanta som kör tjänstebilar för en miljon utan nåt "löneavdrag" från arbetsgivarn.

Vad gäller Tesla så har det varit 40000kr tillbaka till företaget vilket förvisso är en klen tröst med tanke på priset. Förmånsvärdet vet jag inte exakt men det har tidigare varit minst 40% under motsvarande fossilbil.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu kastar jag kanske sten i glashus men jag skulle rekommendera de som inte testat BMW 318d Touring att göra det. Jag hade min 520d på service och behövde en lånebil. Fick ut 3:an i tron att det var en 320d och blev riktigt impad. Min förvåning blev ännu större när jag insåg att det var en 318d jag åkt runt i. Körde 70 mil med den och hade löjligt låg förbrukning men ändå kul!?
Nu håller jag på att övertala sambon att överge Avensisen för en 318d Touring med sportpaket.

Absolut inget fel på BMWs 3-serie, skitfina bilar, och ärligt talat att gå från Avensis till BMW måste ju vara en no brainer för sambon:fakta:tungan

Men jag vet inte....det är kanske åldern (40+), jag tycker bara 3-serien känns lite korvmoj och hiphop i högtalarana. Det är liksom inte jag.

Hade fö inte valt Passat heller om det inte varit policy men får erkänna att den har väldigt få svagheter. Nu sveper nya vindar på firman och det ska helst vara premiumärken enligt VD. Inte mig emot:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
När man väljer tjänstebil handlar det om att få max bil för minst förmånsvärde. Jag ser människor som väljer ex BMW 5-serie som sedan har solidlack och extra inget. "Men den ser ju bra ut på infarten". Alltså har de gått på bluffen: - Varför folk köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på människor de inte känner. :huvet:arsele

Superb är tveklöst väldigt mycket bil för pengarna. På pappret finns det ju egentligen ingen anledning att välja Passaten framför den. Ändå är Suberb inte ens topp 10 bland de mest sålda tjänstebilarna (2014). Likadant på privata sidan. Alltså handlar det om varumärke, precis som för tex Opel och i viss mån Ford.

Är man egen köper jag ditt resonemang. Men som anställd på ett bolag med över ca 200 bilar är det andra överväganden som styr. Vi hade tidigare en väldigt brokig flotta men standardiserar nu på BMW och Audi och i viss mån Mercedes. Det handlar dels om image men framförallt om totalkalkylen efter 3 eller 4 års leasing.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top