ERF i framtiden

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Vi är ett gäng på 4-6 st som kommer att köra vår premiärtävling med 2 R1-01 på Gelleråsen. Tog licens på Svista i slutet på april och 2 av oss körde premiärträning på åsen i onsdags. Grannen 1,16 och jag 1,23. Sist jag var där med hoj var 1995 med en xs1100 från -79:yoparty . Fick återfall 2009, åkte nån bandag ifjol, och skaffade banhoj till i år.

Erf verkar vara ett bra koncept, mycket åkning för vettiga pengar och med tävlingsmoment. Som i alla materialsporter så är det slantarna som styr, och har man ambitionen att vinna, gäller det att ha en rekoderlig lomma, tyvärr.

Vi kommer att åka för att det är kul, och ta det för vad det är.

Har nån varit in på Erf:s hemsida på länge? Den säger tyvärr inte så mycket för en amatör som mig, tex vad kostar det att köra, vart anmäler man sig, osv.

Vill man få fler att hålla på, tex locka folk från bandagar och börja racea på "riktigt", så ska det vara enkelt och förhållandevis billigt.

Så ev förändringar, tex dela upp REC i två grupper, nyare och äldre hojjar är 5år. Även kanske 18 l tank (orginal?) Tankutrustning jeepdunk/fritt osv. I NEC kan "proffsen" leka, är man där, har man troligtvis både ambition och pengar för att vinna.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Som potentiell deltagare tycker jag att stafett låter som en bra lösning.

Har pratat med "sprintkompisar" om att köra ERF och diskussionen dör ganska fort eftersom ingen vill offra sin egen hoj men gärna köra på någon annans. Om man då kan köra sin egen hoj tror jag att fler kan vara intresserade av att testa. En annan fördel blir att man slipper fundera på tankning, snabba däckbyten osv eftersom man kommer att ha gått om tid att fixa det på sin egen hoj medans kompisen är ute och kör.

Med en sån ändring skulle jag absolut vara intresserad av att köra. Jag kan definitivt tänka mig att antalet anmälningar skulle öka.

Däremot så blir det ju faktiskt inget endurance då om man har flera olika cyklar.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det känns synd att ta bort 6-timmarskonceptet, då det blir lite för mycket låtsasendurance för dom som är ute efter mer äkta vara.
Samtidigt finns det säkert många nyfikna & mindre ekonomiskt ambitiösa deltagare att hämta med en 4-timmars klass. Några förslag och idéer:

- Kör två race i ett, med målgång efter 4 timmar för de som kör i den
klassen. Ev säkerhetsaspekter på detta känns lösbara.

- Skippa dagens godtyckliga A-/B-förar klassindelningskriterier (eller, ...lite osäker på vad som gäller idag ska erkännas).

- Tillåt inga snabbytes/-tankningsattiraljer o dyl på hojjar i 4-t klassen.

- Om möjligt planera in tävlingarna lagomt inför sm-tävlingar osv på samma bana, för att få in lite extraanmälningar från träningsbehövande.

- Sluta krångla till tankningsreglerna. Känns betydligt mer riskabelt att släpa 30 kilo tunga & bensinfulla hemmabygda tankapprater fram och tillbaka mellan "tankdepå" & "tankningsdepå", än att tillåta påfyllning enl tidigare modell (vad var problemet liksom ?).
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har sagt detta förut.. börja med bättre info för dom som vill börja, kolla bara runt härinne o se hur många som frågar o inte får vettigt svar. info är det viktigaste första steget. lär ut till hans o dom andra att svara på mail o updatera hemsidan regelbundet. typ jag har fortfarande inte fått svar från hans om sp klassen kommer till start ?????????????????? hur många år sen var inte det. o hur svårt var det inte att få besked före året om alla fick köra eller det blev utkvalning tror det var på falkenberg vi fick besked typ dagen innan race. så länge man skiter i en bra o tydlig kommunikation bli det svårt att värva nya team
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har nån varit in på Erf:s hemsida på länge? Den säger tyvärr inte så mycket för en amatör som mig, tex vad kostar det att köra, vart anmäler man sig, osv.

Jag tror du har nyckelpunkten för alla problem Sveriges racingverksamheter har här: Brist på komplett information.

"Varför kommer ingen på tävlingarna?"
Svar: de vet inte ATT de går, NÄR de går, VILKA som kör, VAD man tävlar om.

"Grabben älskar motorcyklar, jag fattar inget. Är man välkommen att titta på ett <vadsomhelst>-race? Inträde? Parkering? Käk? Toa? Resultathantering?"
Svar: Vad ville du veta sa du?
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Nu er det et par år sen jag körde ERF och jag vet inte helt hur det ser ut idag men, här är et par ideer.

4 timers race (det var så jag startede och man kan vära 2 förare)

600cc och 1000cc klasser

Klasse for mc ÄLDRA än 2007-2008-2009 ...you choose. Dette kan göra det billigare. Så er der plads til dom rigtig seriöse och dom som inte är så seriöse. Och, det gir ett bättra market for second hand hojar.

Max 18 liter tank (inte just min ide, men det är bra)

Max et sät däck per race (4 timers race) + regndäck

Och, jag kan komme med fler ideer om det har interesse :D
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Är det så många som gjort som Skåneligan och tagit en väldigt lång semester???


Licenskurs finns den 31 juli-1 augusti i anderstorp. Även ERF-skola kommer vi att ha dessa dagar.

ERF skola??? Lär du ut hur man ska göra för att inte vinna??? :arsele

(är bra att ni försöker få in fler team och hjälper dom igång)
 

j.l

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
sundbyberg
Hoj
2008 honda 1300sa
erf

en reflektion från en nybörjare:
Vi startade för första gången i ett erf race i år.
Vi har bara positiva reaktioner på den upplevelsen MEN:
Det jag saknade var en sammanfattande information om hur vi skulle gå tillväga innan vi kom till start.
Sen tycker jag att man kan dela upp det i 2 klasser:
4 timmars race med begränsingar på tank,snabbbytargrejer.
6 timmars race fritt,men kanske skulle tillåta fler extra förare,som det är nu så anmäler man 1 extra förare och han en ordinarie förare inte kan så då kanske man inte kommer till start.
Att man körde racen över en helg,som det är idag så är det svårt med depåpersonal,förare som kan ta ledigt från arbetet.
:)
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Men hur ska arrangören lyckas få balans i budgeten då? Grundproblemet är att deltagarantalet är för lågt just nu. Hur löser vi det?


Skillnad i fart har inte varit ett problem under de tidigare åren. Redan på stenåldern när jag började skiljde det utan vidare 15 sekunder på bästa och sämsta team. Jag tror inte heller att det körs hårdare idag än tidigare. Däremot tror jag att många tycker att det blivit för seriöst. Flera team har stora bussar och trailers, mycket folk till hjälp i depån, riktiga snabbtankar och snabbytargrejer, osv.
Man kan fortfarande komma ganska långt med en enkel jeepdunk, 2 förare och en mekaniker i depån. Sant är väl dock att man inte har så stor chans att vinna race, men kul kan man ha ändå.

Det hänger mest på den som håller i handtagen! Man behöver inte alls alla dessa prylar. Vi åker på en gammal -08 R1 som är lite halvrisig om vi ska vara helt ärliga. Förra året blev vi 3:a i Nec med standardtank, standardhjul och 1-2 mekar. Snabbast var vi inte heller, men vi klotade inte och inga andra större misstag. (slicks på regn är inte att anse som ett misstag, vi körde bara en annan race strategy)
Idag är det lite oklart för mig varför det finns två olika serier med samma reglemente. Idén med Rec som 4-timmars med begränsningar på tank och däck, kanske tom ålder på hoj låter bra tycker jag. Kanske måste den vara minst två år gammal.
När det gäller säkerheten kanske dom ska starta efter två timmar istället för att flaggas av efter 4 tim. Borde inte vara något problem att släppa ut dom i kvalad ordning en och en med några sek mellanrum.
Kanske dessa ska få åka på sina egna hojar som stafett. Se det som en instegsklass. Det borde sänka tröskeln för att börja rejsa.
Sen är det ju frågan om målet är att få så många bandagsåkare som möjligt att köra tävling. Det kanske skulle finnas någon maxtid per bana som man måste klara först. Om du spelar fotboll är det inte självklart att du får spela match om du inte är tillräckligt bra på träningen.
Vi kör i alla fall tävling och det finns en säkerhetsrisk om det är alltför stora skillnader. I anderstorp är det inget problem in på falken går det rätt ofta både två och tre i bredd med olika fart.
Mina 2 cent
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Jag tycker att REC ska vara mer för STD hojar. Orginaltank lr max 18liter.
Inga snabbbytar fästen etc.
Så länge det är sol så kan man hänga med i topp 5 med orginalhoj.

Jag som tävlingmäniska vill ju va med å fightas om pallen. Men slänga ut 100.000kr på en hojen som redan har kostat 50-75.000kr till för att vara med i toppen i NEC .

Kvaltiden skulle göras ett snitt på alla förare.

Och ett sånt färgband.

Körtiden...ju längre dessto bättre

Sen kan jag ju hålla med om fartskillnaden...MEN det ska väl funka ändå å köra tillsammans.

Pengarna som sådan jo det är dyrt. Men det är ju inte fotboll vi spelar :)).
Vi väljer ju själva om vi ska åka hoj? Det är ju ingen som tvingar oss.
Jag skulle kunna påstå att penga gnället är väl dock ett I-lands problem.

Va glad och lycklig varje gång du sätter på dig en hjälm å ska ute å köra.

Det finns folk som sitter i rullstol ,respirator,koma.som skulle kunna ge miljoner för att kunna köra igen....

//BC
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Här är problemet:

DET KOMMER INGEN PUBLIK

ERF är i nuvarande form en serie för förarare, av förarare och inte publikvänlig. Starten är rolig och väldigt mäktig med en massa hojar som startas upp och drar iväg. De 2-5 första varven är man som åskådare med och vet ungefär vem som leder, skulle man däremeot få ett fall av akut skitnödighet och vara på toaletten i 10min så är man totalt lost när man åter tittar ut på banan.

Publik drar mer publik, publik skapar exponering dvs bättre möjligheter till sponsring. Publik kan skapa en billigare serie, jag vet det är ett önsketänkande men så länge vi förarare inte börjar tänka om och försöker få dit publik som kommer all racing vara betald av deltagare och vi kommer få brottas med dessa problem i evighet. AMEN.

/J
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Är det så många som gjort som Skåneligan och tagit en väldigt lång semester???

Så du menar att du skaffar hoj igen och att vi tävlar igen? :) :banana

Eller?... nä



För att åter gå till ämnet...
min personliga åsiker:

Som nån nämnde, information. Bättre hemsida med bättre info
Standard tank som också nån nämne lät som en bra idé

Dock ser jag 6 timmars går före 4 timmars för att iallafall kunna kalla
det lite endurance. Det går hur bra som helst att vara 2 på 6 timmars
också ifall en förare inte skulle kunna en helg. Det är ju det man vill,
köra mycket :). Men inte mer än 6 timmar, för då börjar det bli risk för
att byta bromsbelägg, och då kommer snabbkopplingsgrejer o dylikt in
i bilden = dyrt.
Staffet race är en schysst ide, som nog kommer locka många, men det
är frågan om man kan kalla det endurance. Som nån nämnde, det tar
bort lite av känslan med det hela. Men jag har själv kört det på Brno
två gånger (och vunnit det två gånger :) ) och det var schysst som
en sidoaktivitet iallafall.

En annan sak, är att det är svårt för andra att hänga med i racet när
man är på plats, om man inte har tillgång till laptop, utan får springa
från team till team för att få titta till skärmarna lite. Kan inte en 50"
skärm inhandlas och monteras hyffsat centralt på varje race? (stora
tv apparater är inte så dyra längre)

Bra ni tar tag i frågan iallafall om större startfält iallafall.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Här är problemet:

DET KOMMER INGEN PUBLIK

ERF är i nuvarande form en serie för förarare, av förarare och inte publikvänlig. Starten är rolig och väldigt mäktig med en massa hojar som startas upp och drar iväg. De 2-5 första varven är man som åskådare med och vet ungefär vem som leder, skulle man däremeot få ett fall av akut skitnödighet och vara på toaletten i 10min så är man totalt lost när man åter tittar ut på banan.

Publik drar mer publik, publik skapar exponering dvs bättre möjligheter till sponsring. Publik kan skapa en billigare serie, jag vet det är ett önsketänkande men så länge vi förarare inte börjar tänka om och försöker få dit publik som kommer all racing vara betald av deltagare och vi kommer få brottas med dessa problem i evighet. AMEN.

/J
Så har det varit sedan starten av ERF. Frågan är om vi öht ska lägga krut på att försöka ragga publik till ERF, är det inte bättre att ragga publik till sprintrace isåfall? ERF är långlopp. inte ens jag som är nörd tycker att det är speciellt kul att titta på, när jag inte själv kör. Jag tror inte att förarna avstår ERF för att det saknas publik, jag tror det handlar om andra faktorer.
Mina tankar:
1. Kalendern måste se bättre ut.
2. Det måste vara enkelt att starta i ett ERF, dvs enkelt att hitta information och anmälan.
3. Teamen måste hjälpas åt att locka fler deltagare.

Så du menar att du skaffar hoj igen och att vi tävlar igen? :) :banana

Eller?... nä



För att åter gå till ämnet...
min personliga åsiker:

Som nån nämnde, information. Bättre hemsida med bättre info
Standard tank som också nån nämne lät som en bra idé

Dock ser jag 6 timmars går före 4 timmars för att iallafall kunna kalla
det lite endurance. Det går hur bra som helst att vara 2 på 6 timmars
också ifall en förare inte skulle kunna en helg. Det är ju det man vill,
köra mycket :). Men inte mer än 6 timmar, för då börjar det bli risk för
att byta bromsbelägg, och då kommer snabbkopplingsgrejer o dylikt in
i bilden = dyrt.
Staffet race är en schysst ide, som nog kommer locka många, men det
är frågan om man kan kalla det endurance. Som nån nämnde, det tar
bort lite av känslan med det hela. Men jag har själv kört det på Brno
två gånger (och vunnit det två gånger :) ) och det var schysst som
en sidoaktivitet iallafall.

En annan sak, är att det är svårt för andra att hänga med i racet när
man är på plats, om man inte har tillgång till laptop, utan får springa
från team till team för att få titta till skärmarna lite. Kan inte en 50"
skärm inhandlas och monteras hyffsat centralt på varje race? (stora
tv apparater är inte så dyra längre)

Bra ni tar tag i frågan iallafall om större startfält iallafall.

Vi monterar alltid upp vår 42" så att fler ska kunna se.
 
Last edited:

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Om ni ska prata om framtiden så räcker väl det att prata om nästa race. När och var är det? Och blir det nåt överhuvudtaget ?

erf.nu är under all kritik ...
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Är en liten svår fråga, Elitteamen är för få och det är svårt att göra något åt, Svedala är för litet!
Tror också att det blir lite färre team när REC o NEC slogs ihop!

Nec 4 timmars?

Däremot en ny klass blir enklare!
Här kommer ett lite konstigt förslag :rolleyes:
Originaltank!
Jeepdunk!
Helt original! (förutom kraven)
4.5 timmars med krav på 5 stop 1,30 per person och alla hojar går ju 45 min per tank!
Ålder på cykel är skit samma, ju nyare desto mindre trubbel! Och man kan köra om med en 01 med om man vill! Eller 600cc!

Bara ett av förslagen här!!! :)

Om ni ska prata om framtiden så räcker väl det att prata om nästa race. När och var är det? Och blir det nåt överhuvudtaget ?

erf.nu är under all kritik ...

24e september du vet när dom gula löven ligger på backen!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top