Sporthoj 40k - vettig försäkring?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hojkamrater!

Jag har velat och funderat, fram och tillbaka och vise versa.
För 2 veckor sedan var jag helt inställd på att köpa en naken tusenkubikare, men inköpspriserna är rätt höga.

Det som är extremt positivt med en naken tusenkubikare är såklart försäkringen, jag kommer undan med en 3-4000 per år via bilsport och deras 24+.

Men om man nu börjar fundera på en kåpförsedd sporthoj, 1000cc - vad ska man skaffa?
Kraven är att den ska vara billigare än de nakna tusenkubikarna, och landa någonstan kring 35-40 000 SEK. Visst, inga problem, jag söker på blocket och kan hitta massvis med hojar. Men så var det försäkringarna....

Jag är 25 år och har haft hojkortet i ett år i Juli - kan ni hjälpa mig, vilka hojar besitter bra försäkringar för en hojåkare som mig?

Jag är inte intresserad av 600cc osv, utan det är 1000cc som gäller.

Antar att det här är tråd nummer 6 598 654 angående detta, men jag vill ha svar på mina frågor och funderingar, inte läsa någon annans :)

Ta hand om er hojvänner så ses vi på vägarna (och givetvis hejar vi?) ;)

/K
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Ang 24+försäkringen hos Bilsport-MC så måste du uppfylla 2st krav. Att vara 24+ så klart, men även ha haft A-lappen i minst 5år. Så det räcker tyvärr inte bara med åldern, surt men sant tyvärr.

Edit: Läste på deras hemsida om reglerna nu, men hittar inget om de 5 åren med A-behörighet. De måste ha ändrat villkoren isf. Så var det inte när jag hade färskt körkort, jag var tvungen att vänta till 5år uppnådda innan jag fick ta del av den förmånen.
Det är ju alltid värt att kolla upp ordentligt beroende på vad du väljer för typ av försäkrning.

Det brukar nästan alltid vara något förbehåll som sätter käppar ihjulen när det är någon form av specialförsäkring.
 
Last edited:

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Inte en enlitershoj, men zx9-r är absolut prisvärd, både i inköp och försäkring!
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Kan rekomendera en hoj jag ägt. TL1000S. Billig att köpa och försäkra skulle jag tro. Hade inga problem med fjädring som många påstrår. Den blir lite fladrig när bakdäcket börjar bli slitet men inte så det påverkar rask åkning på vägnätet.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
kan bara berätta av egen erfarenhet.

sv1000s skit rolig hoj med mycket pulver, jag 21år haft mellankort sedan augusti 2010 och tung maj 2011 bor 10 mil söder om sthlm.

hör och häpna 7k/år helförsäkring och 5k självrisk vagnskada på suzuki märkesförsäkring, jag hittade ingen billigare literhoj i försäkring:)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag har 24+ på Bilsport idag - på min ER6a.
Den är löjligt billig, 1600 i halv per år.

Trevliga förslag som ni gett mig, lite tveksam till de stora 1000cc twinnarna bara - är nog mer inne på en radfyra just nu.
zx9r ska jag kolla närmare på :)

Samme, vart kikar du på försäkring på Hondan?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om man i din ålder letar en tusen-hoj med och som medelsvensson vill komma undan med en försäkring som möjliggör annan kost än nudlar så är det helt enkelt så att du får stryka de värsta plastrakerna i klassen. Modellernas årsmodell är irrelevant såvida de inte är äldre än 20 år. (Och därmed kan klassikerförsäkras.) Titta istället på hojar som klassas som sporttouringmaskiner. Prestandan räcker garanterat till (0-100 km/h på <3 sek) såvida du inte tänker ställa upp i svenska mästerskapen. Hojarna är dessutom ofta betydligt mycket mer allsidigare och därmed roligare rent generellt.

Då jag själv är yamma-nörd så är mitt självklara förslag förståss att du kollar in Thunderace och FZS 1000 Fazer.

Lägsta hel/hel -premien jag hittills hört talas om på en T-ace är <2 000 kr/år. Vad din försäkringspremie kommer bli på dessa maskiner är OMÖJLIGT att säga (så det är egentligen ingen idé att folk ens frågar i dylika trådar) men det är i vilket fall i denna fordonsklass du måste hålla dig om du vill ha 1000 kubik och dräglig försäkring.

Sen så måste du kolla premien hos ALLA försäkringsbolag. Vissa bolag kräver t.ex. minst 25 000 kr för att försäkra samma T-ace som ovan hel/hel...
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Zx9r skulle jag rekomendera, billig att försäkra och skapligt billiga att inhandla =) Är 27 och betalar 7500:- per år, halv försäkring.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
En sporttouring vore definitivt något att äga, det är en mycket fin genre som bjuder både på prestanda och komfort. Men hurpass mycket blysläde upplevs det som egentligen? :p

Har suttit och kollat lite på SV1000 nu, och jäklar vad mycket tusenkubikare man får för pengarna. Dock är jag så jäkla tveksam till en V-twin. På något sätt så är jag lite ute efter den silkeslena gången hos en radfyra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och varför såga 600orna? Vettiga i försäkring, mer hoj än de flesta av oss klarar av när man tar i (rakt fram kan alla gasa...) och smidiga som tusan när det svänger?

Det enda jag ser som en nackdel är med 600orna är om det skall skjutsas, då är det lite lite i mitten.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
...och varför såga 600orna? Vettiga i försäkring, mer hoj än de flesta av oss klarar av när man tar i (rakt fram kan alla gasa...) och smidiga som tusan när det svänger?

Det enda jag ser som en nackdel är med 600orna är om det skall skjutsas, då är det lite lite i mitten.

De flesta vill nog ha 1000cc för att det är "värst", inte för att man kan utnyttja allt mos. Om man ändå ska slanta för en sporthoj så vill man ju inte ha en pygmé av den "riktiga" hojen utan ordentligt med mos, en hoj som dödar en om man inte är varsam. Det är det som är charmen.

Skillnad så klart om man bara åker bana.

Jag har kört ett par 600or och skulle aldrig någonsin få för mig att skaffa en sån istället för 1000. Roliga att köra, visst, men det där massiva moset som bara bubblar fram och kittlar dig i hårfästet är jäkligt festligt. Faktiskt.

Men det är ju bara vad jag tycker :)

Edit: För de pengarna som TS nämner i inköpskostnad hade jag nog sneglat på Honda 929 eller eventuellt 954 (som parantes kan jag nämna att jag sålde min gamla 954 för två år sedan för 42 lök). Skapliga i försäkring och allmänt trevliga :tummenupp
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
...och varför såga 600orna? Vettiga i försäkring, mer hoj än de flesta av oss klarar av när man tar i (rakt fram kan alla gasa...) och smidiga som tusan när det svänger?

Det enda jag ser som en nackdel är med 600orna är om det skall skjutsas, då är det lite lite i mitten.

Sågar dom absolut inte, men det lilla jag kört 600cc radfyra så tycker jag att det är så jäkla jobbigt när det inte finns någon botten.
Skjutsar en del, men det är inte avgörande för mitt köp.

Sen vet jag inte, visst - dom går utav bara helvete, men det är något speciellt med en tusenkubikare. Jag vet, jag kommer inte utnyttja en bråkdel av dess prestanda, men bara det lilla smajl den inbjuder till när man startar upp den är värd att pynta nån extra hundring i månaden för :D


Men visst, en bottenstark 600 med bra försäkring, shoot? :)

C.Barrow - Spot on! :D
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Sågar dom absolut inte, men det lilla jag kört 600cc radfyra så tycker jag att det är så jäkla jobbigt när det inte finns någon botten.
Skjutsar en del, men det är inte avgörande för mitt köp.

Sen vet jag inte, visst - dom går utav bara helvete, men det är något speciellt med en tusenkubikare. Jag vet, jag kommer inte utnyttja en bråkdel av dess prestanda, men bara det lilla smajl den inbjuder till när man startar upp den är värd att pynta nån extra hundring i månaden för :D


Men visst, en bottenstark 600 med bra försäkring, shoot? :)

C.Barrow - Spot on! :D

Har du provkört en Daytona 675?
Bra botten på dem och smidig.
Jag betalar som 36 bast trafikzon 1, 13k i hel/hel via märkes försäkring från IF.
Men såklart du får nog inte en för 40k.
Skulle säga att du kanske kan hitta en för 55-60k.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Om man i din ålder letar en tusen-hoj med och som medelsvensson vill komma undan med en försäkring som möjliggör annan kost än nudlar så är det helt enkelt så att du får stryka de värsta plastrakerna i klassen. Modellernas årsmodell är irrelevant såvida de inte är äldre än 20 år. (Och därmed kan klassikerförsäkras.)

Jag skulle vilja hävda raka motsatsen: Åldern är högst relevant även om den inte nått 20 år. Går man på sent -90 tal har de flesta råd att försäkra även det värsta eftersom de är relativt billiga och man dessutom inte behöver helförsäkring.
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Mitt tips blir en Aprilia RSV Mille. Dock såklart V-twin som även jag var/är tveksam till :p....jag stod inför ungefär samma val när jag letade en ny hoj. Tog kortet maj 2010 och är 23 år.

Har alltid haft en förkärlek till just rad4or men tog risken att köpa V-twin i vintras :).
Visst, den har varken jämn gång eller silkeslent ljud, men jäklar vad bra det går att skrämma folk vid uppstart eller ett litet gaspådrag inne i stan. Och det är faktiskt ganska mycket värt det också :D

Folksams avställningsbara försäkring är ett tips. Jag betalar 1100kr i månaden när den är påställd (halvförsäkring) och tyvärr är det kring dom summorna man landar...eller rättare sagt var det så för mig...jag kollade upp dom flesta hojarna i årsmodellerna 00-04 och det kan skilja ganska mycket mellan årsmodeller, försäkringsbolag och tillverkare...Finns tyvärr ingen genväg än att ringa runt bland försäkringsbolagen och fråga på ALLA potentiella hojar man kan tänka sig äga. Och kom ihåg, försäkringspriserna på tex en R1a kan skilja mycket mellan tex en 00 och en 01a
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Även jag slår ett slag för zx9r.
Äger en 99a och myntar under 300 riksdaler i månaden för halvförsäkring.
Är 25 år, bor dock i en ganska liten håla.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag kan förresten vidareutveckla mina tankar om varför det förmodligen inte blir en 600, men har jag fel - sätt mig på plats!

Jag åker mycket landsväg, och gör gärna långturer - i Lördags brände jag av 55 mil på min ER6a. Något säger mig att en 600 blir väldigt malplacerad i dessa sammanhang? Jag får en känsla av att dom är för hetsig och alldeles för toppig för att man ska vara nöjd under långturer?

Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top