Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En av de mest gripande och viktigaste trådarna på SH ever...
Det som slår mig mest med din berättelse är just att man kan lura sig själv på grund av en undermedveten självsäkerhet när man kört mycket hoj. Jag har haft turen att klara mig ifrån allvarligare men, trots att jag bl.a kört in i en bil baifrån på essingeleden i rusningstrafik och senast förra säsongen kört omkull på både Nuerburgring med modern sporthoj och i oktober i roslagen med gammal Traja 65:a. Senast blev det en komplicerad nyckelbensfraktur som krävde operation och metallplatta. Har nog fått mig en tankeställare mest efter den senaste vurpan, då jag av någon anledning inte trodde jag kunde klota med en gammelhoj.
Din berättelse är superviktig och bör finnas med i bakhuvudet vid varje hojtur. Den omedvetna säkerheten som infinner sig ibland gör en ouppmärksam och då kan olyckan slå till när som helst och var som helst. Tack som faan att du delar med dig och all lycka i framtiden!
"En av de mest gripande..."

Nej, nej, nej, den här tråden går inte på långa vägar att jämföra med mästerverk som t.ex. Nasch´s fotpinnetråd, Xjell-tråden, eller t.o.m min egen
Hur ska vi säga-tråd! Där döljer sig genuint hantverk!

Ang. erfarenhets-spåret så kan man undra var gränsen går till att tappa fokus/skärpa så att man hela tiden presterar på topp om/när bilen plötsligt kör ut.
När blir man så rutinerad att det blir tråkigt?

När Ducati kostar på nån miljon och hyr en bana för en testdag har jag svårt att tänka mig
att Rossi sticker ut och INTE ger fullt.
Men han är ju rättså erfaren, och ser inte uttråkad ut...

Gör tråden till en stickey så kan folk gå in och läsa den ibland som en påminnelse att ta det lite lugnare i trafiken och kanske även på banan. Om någon får en tankeställare av att läsa första inlägget eller ännu längre in är mycket vunnet.
Jag undrar vad en stickey är?
Är inte så hemma på datorer än...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag undrar vad en stickey är?
Är inte så hemma på datorer än...

Det ska stå sticky. Såg att jag skrev fel. Strunt samma. Det gör att inlägget stannar överst även när folk startar nya trådar. Se t ex olyckstråden i den här forum delen. Vill minnas att första hjälpen tråden Ambulans skrev var en sticky en gång i tiden, men jag kan minnas fel på den punkten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaha just det ja, nämen tror kanske att det är lite överkurs för mig...
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Hur var känslan då du upptäckte att du även nu kan göra massa saker i vardagen och att livet går vidare. Tog det lång tid att komma dit?

Tackar för en mycket bra tråd. Mvh//Adde
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gripande story, kan bara instämma med de andra. Tycker det känns sorgligt och har verkligen fått mig att tänka efter.

Måste bara fråga om en sak. Vad använde du för skyddsutrustning, om du nu kommer ihåg? Var det något som inte fungerade som det skulle eller var det helt enkelt en för otäck krash?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur var känslan då du upptäckte att du även nu kan göra massa saker i vardagen och att livet går vidare. Tog det lång tid att komma dit?

Tackar för en mycket bra tråd. Mvh//Adde
Sedan jag flyttade hem från sjukan har jag haft massor utav
"Oojj kan jag det här?-känslor! Men det går såå långsamt och är såå små saker. Första gången jag lyckades få upp handen till hakan för att det kliade var underbar, det tog ca ett år!
Eller första gången jag åt upp en hel portion mat själv (med mjölksyra i armen).

Då känns det som att;vad ska jag med assistenter till? Då kände jag mig helt självständig!
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Sedan jag flyttade hem från sjukan har jag haft massor utav
"Oojj kan jag det här?-känslor! Men det går såå långsamt och är såå små saker. Första gången jag lyckades få upp handen till hakan för att det kliade var underbar, det tog ca ett år!
Eller första gången jag åt upp en hel portion mat själv (med mjölksyra i armen).

Då känns det som att;vad ska jag med assistenter till? Då kände jag mig helt självständig!

faan härligt att höra mannen. upp och påt igen bara med de förutsättningar som finns nu, alltså allt som finns. :yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gripande story, kan bara instämma med de andra. Tycker det känns sorgligt och har verkligen fått mig att tänka efter.

Måste bara fråga om en sak. Vad använde du för skyddsutrustning, om du nu kommer ihåg? Var det något som inte fungerade som det skulle eller var det helt enkelt en för otäck krash?
Utrustningen beskrev jag lite tidigare.
Den funkade felfritt. Jag fick samma skador som vid en dykolycka, tror inte det går att skydda sig mot. En ryggplatt t.ex. skyddar ju bara mot slag.
 

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Fruktansvärt bra skrivet. Berör en på djupet. En obehaglig känsla infinner sig vilket jag tror är bra. Ett skönt avbräck i djugeln av trådar som allt för ofta domineras av personer som verkar rejält efterblivna då de enbart renderar att behandla bakhjulskörning, plockade backspeglar, dra polisen, lappen förlorad och bombrepor på bulten..

Önskar dig allt gott Laidback!

/Jens
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jaha just det ja, nämen tror kanske att det är lite överkurs för mig...

Sticky är något moderatorerna beslutar om. Du behöver inte göra något alls om de är med på noterna. Tycker medlemmarna det är en bra idé så blir det antagligen så om någon föreslår det - förutsatt att du är med på det givetvis.
 

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Fruktansvärt bra skrivet. Berör en på djupet. En obehaglig känsla infinner sig vilket jag tror är bra. Ett skönt avbräck i djugeln av trådar som allt för ofta domineras av personer som verkar rejält efterblivna då de enbart renderar att behandla bakhjulskörning, plockade backspeglar, dra polisen, lappen förlorad och bombrepor på bulten..

Önskar dig allt gott Laidback!

/Jens
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Antagligen får det här betydligt många fler att köra med mer eftertanke än högre bötesbelopp, ja. Jag betalar så otroligt mycket hellre 4000kr än hoppar runt nån månad på kryckor. Jag hade kunnat betala betydligt mycket mer än så för att slippa ha ont halvt oavbrutet sen 10:50 28/6 för två år sen. Eller bara för en dag kortare med stödkrage den sommaren!

Kan bara hålla med dig fullständigt, jag hade kunnat betala vad som helst för att slippa denna eviga värk... Men samtidigt är jag så glad att det inte gick värre.

Bötesbeloppens storlek kommer aldrig att väcka eftertanke hos dem som behöver det, men detta är något som kryper under skinnet på oss flesta... Speciellt när det skrivs av någon som som själv har varit med om en olycka och som kan uttrycka det så väl som gjorts här.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Oj, vilket gensvar!
Bra att alla tar åt sig, det var min mening med tråden!

"Superlight", ja jäklar! "Slicka skinnet med gasolbrännare" perfekt beskrivet!
Jag känner likadant på framsidan av axeln ibland. Gissar att det blir så på gränsen mellan områden med full och ingen känsel.

Men att få det vi avhandlar publicerat...njääe, inte ska väl jag...

Tack allihop för alla värmande ord, ROLIGT!!

Hehe, jo gasolbrännare var det närmsta jag kunde komma på att beskriva hur det känns :)

Tycker absolut du ska fundera på att få din historia publicerad, du har möjlighet att få många att komma till insikt, så just go for it! Allvar!!!

Apropå gasolbrännare och förlorad känsel, så råkade jag grilla foten förra sommaren när jag skulle bränna bort ogräs. Märkte det inte förrän till kvällen när vi skulle käka framför tv:n. Fan, sa jag det luktar ju grillat kött här, vad kan det vara? Eftersom vi varit vegetarianer i 15 år så stämde inte alls lukten med vad som fanns på tallrikarna. Efter vi hade käkat och jag skulle lägga mig på soffan, så fick jag syn på foten och med ens så fick lukten ett ansikte. Så MC olyckor kan även bidra till framtida olyckor...
 

sportbike

Guest
Sticky:n fixad.
Gripande läsning och en stor kram till både laidback och aRWe :krama
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är en väldig fokus på just hastighet när man pratar om motorcyklister...

Jag har kört hoj rätt länge nu, de gånger jag har varit inblandad i olyckor i trafiken så har det aldrig haft något med hög hastighet att göra. Två ggr i korsningar med vänstersvängande bilister som inte ser sig för, en gång prejad av gubbe som bytte fil utan att se bakåt, en gång helt självförvållat bromsat omkull när lastbilen framför plötsligt står still och man själv slöat till bakom och sett det försent, typiskt nog under en "transportsträcka" och inte när man kört "aktivt".

Man lär sig att läsa trafiken och förutse var tillbuden kommer och man lär sig om mänskliga beteenden bakom ratten.

Den enskilt största olyckstypen med dödlig utgång är, tyvärr, fortfarande singelolyckor utan inblandning av andra trafikanter. I de fallen är hastigheten enkom enda orsaken (förutom de ytterst få fall där beläggning mm. ställt till det).

En vktig faktor att ha med sig är att hastighet är relativt och med en ödmjuk inställning till den, med en förståelse för att jag upplever kanske en hastighet som hög (skrämmande) när du/andra INTE gör det och en rädd/osäker förare tenderar göra fler misstag!

Mvh!
// Niklas
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej.

Jag måste hålla med alla andra om att det var en gripande berätelse som gör att man tänker efter.
'Spontant funderar iaf jag över när det händer mig. Visst har jag varit inblandad i incidenter och när jag tänker efter så har säkert en majoritet av dessa berott på hur jag hanterat hojen i det ögonblicket....legat lite fel, gått liiiite för fort eller missbedömt situationen. Men det har alltid fixat sig än så länge.

I min värld har jag åtminstone inbillat mig själv att jag kör kontrollerat. Det gör jag nog men det finns dom där gångerna när man vrider på lite extra, växlar ner och gör en omkörning eller kommer in i kurvan lite fel. I dessa fall tänjer jag faktiskt liiite på gränsen.

Din berättelse har bidragit till att jag ska försöka ha din tråd i huvudet varje gång jag sätter på mig hjälmen.
:yoparty
Ja, det känner jag igen.
Det är sällan jag kommer hem och tycker att hela körningen blev perfekt.
Man kanske ska tänka sig att körskoleläraren sitter där bak och övervakar, skärper man sig då?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hehe, jo gasolbrännare var det närmsta jag kunde komma på att beskriva hur det känns :)

Tycker absolut du ska fundera på att få din historia publicerad, du har möjlighet att få många att komma till insikt, så just go for it! Allvar!!!

Apropå gasolbrännare och förlorad känsel, så råkade jag grilla foten förra sommaren när jag skulle bränna bort ogräs. Märkte det inte förrän till kvällen när vi skulle käka framför tv:n. Fan, sa jag det luktar ju grillat kött här, vad kan det vara? Eftersom vi varit vegetarianer i 15 år så stämde inte alls lukten med vad som fanns på tallrikarna. Efter vi hade käkat och jag skulle lägga mig på soffan, så fick jag syn på foten och med ens så fick lukten ett ansikte. Så MC olyckor kan även bidra till framtida olyckor...
Det låter skitläskigt!
Du är alltså helt utan känsel på den sidan? Tror det är väldigt svårt att tänka sig om man är okraschad. Jag kan likna det med när foten "somnat". Jag kanske har 15% på en sida och bara "djupkänsel" på andra.

En äldre gentleman berättade att han kom i hyfsad fart med sin manuella rulle och utan att han märke det så glider fotten av och in under fotplattan.
Allt han märker är att det rycker till i benet.

Vi en noggrannare besiktning visar det sig att knät ryckts ur led!! Creepy!
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tror det kan göra stor skillnad att bara få närvara när någon pratar om en olycka osm faktiskt hänt DEM, och inte någon som står och berättar om "olyckor som händer hela tiden".
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
För en som håller på att ta körkort och som har en mor som är orolig över mitt val får du mig att tänka till.

Ja det räcker ju så, superlativen har haglat av alla i tråden och jag lyfter på hatten!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top