Konsekvenser av hojåkning

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du har så rätt!

Har man bara åtm bara trafikförs. så kommer man att klara sig helt okej resten av livet. En olycksfallsförs är ännu bättre.
Men vad hade hänt om man kört på fyllen? Eller kraschat på en raceträning med endast svemos licensförs? Eller en kväll på den lokala crossbanan? Eller på 125:an i stugan?
Startade en tråd om sånt: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252641-Ni-med-stugmoppar&highlight=


De där skruvarna i huvudet låter som Aj, det klarade jag mig ifrån. Men 20 cm-ärret känns mer som en stämpel på att: Här har du, och sköt dig i fortsättningen! Och borrhålet för kateterslangen är som en andra navel. Sen är det div småärr, t.ex. det efter sondmatningen. Men casch blev det!

Men vilket flyt du måste ha haft med sjukgymnasten, att du klarade dig från steloperation! Annars hade det nog varit mycket som var besvärligt.
Ja, denna jefla nackkrage! Inte var den rolig, men nu klarar jag 45 iaf.

Tjo!

Nä de är nog inte alla som har en ordentlig olycksfallsförsäkring som sladdar runt oförsäkrat på landet som du säger...
De är ju inte speciellt dyra heller, min kostar 700/år.

Skruvarna va hemska, blä får gåshud bara att prata om de, hur skallen trycktes ihop å nyblivna läkarn tyckte de va skitkul att skruva :mad:

Men du är väl inte stelopererad? Då hade du väl inte behövt krage i 3 mån? 45 grader bara? De är väl halvvägs till axeln om jag inte tänker fel? Jag har faktiskt full rörlighet å är väldigt tacksam för de, krånligt när man kör bil å så annars

Sen vill jag avsluta med ett tips till alla andra i samma sits(höhö) som oss, ganska vanligt med spastisitet som kan va ordentligt jobbigt! Mina ben började "hoppa" så fort de va lite ojämt underlag, käkade 30mg baklofen 3ggr om dagen utan effekt förrutom att jag blev dödstrött!
Pratade me läkarn på Spinalis och fick efter lite diskussion ett licenspreparat utskrivet, Sirdalud 2mg.
Efter första tabletten slutade benen hoppa, peppar peppar att de håller sig så! Nu ska jag bara minska baklofenen ytterligare så kanske jag inte somnar i soppan :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä de är nog inte alla som har en ordentlig olycksfallsförsäkring som sladdar runt oförsäkrat på landet som du säger...
De är ju inte speciellt dyra heller, min kostar 700/år.

Skruvarna va hemska, blä får gåshud bara att prata om de, hur skallen trycktes ihop å nyblivna läkarn tyckte de va skitkul att skruva :mad:

Men du är väl inte stelopererad? Då hade du väl inte behövt krage i 3 mån? 45 grader bara? De är väl halvvägs till axeln om jag inte tänker fel? Jag har faktiskt full rörlighet å är väldigt tacksam för de, krånligt när man kör bil å så annars

Sen vill jag avsluta med ett tips till alla andra i samma sits(höhö) som oss, ganska vanligt med spastisitet som kan va ordentligt jobbigt! Mina ben började "hoppa" så fort de va lite ojämt underlag, käkade 30mg baklofen 3ggr om dagen utan effekt förrutom att jag blev dödstrött!
Pratade me läkarn på Spinalis och fick efter lite diskussion ett licenspreparat utskrivet, Sirdalud 2mg.
Efter första tabletten slutade benen hoppa, peppar peppar att de håller sig så! Nu ska jag bara minska baklofenen ytterligare så kanske jag inte somnar i soppan :)

Vilken information du kommer med, mycket värdefullt!

Varför får jag aldrig reda på sånt här?! Jag har sagt det förut: RSS/Spinalis är navet i Sverige när det gäller ryggmärgsskador!
Jag käkar nästan lika mycket Baklofen (80mg/dag) som dig, och det skulle ju vara kanonfint om det gick att minska den dosen.
Sirdalud alltså, ska kollas upp!

Hehe ja, detta eviga spattande, rättså tröttsamt om man är hemma eller är själv ute och åker. Är man på stan och det sätter igång, känns det som att ALLA tittar och undrar om man fått nåt anfall!
Nu tycker nog jag att det minskat med åren, men i början var det exakt som du säger, att det satte igång så fort man åkte över t.ex. en ojämn trottoar eller ett torg med gatsten.


Och jodå,
det är väl så att när de pusslade ihop/stagade upp mina nackkotor så blev nog inte rörligheten i nacken som den har varit.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Men inte ska ni lägga av med hojeriet, Hellman och Starstriker!

Ni har båda helt rätt, tycker jag, i att bara för att vi åker hoj behöver vi inte dö. Tror man det skulle snart hela Indien (där hela familjer trängs på samma hoj) snart vara folktomt!
Jag tycker inte ens att man behöver vara så petig med hastighetsgränserna heller, man dör inte av en överträdelse då och då.

Att däremot ständigt hålla ett bombartempo och utmana allt och alla i trafiken varje gång man sätter sig på hojen, då sänker man oddsen för sin fortlevnad.

Tricket tror jag är att köra "lagom" mycket för fort. Tillräckligt sakta för att ha en rimlig chans att klara både liv och körkort, men tillräckligt fort för att det ska vara kul att åka hoj. Vad som är tillräckligt tror jag avgör var och en bäst själv.

Jag var en sån där som körde för fort så fort jag kom utanför stan, men inte överallt! På transportsträckorna försökte jag hålla mig under körkortsgränsen, på "intressanta" vägavsnitt var det, i mitt fall svårare...
Men jag har ALDRIG slangat nerför Storgatan! Varför? Jo, det retar hundrafallt fler än de som tycker det är heFftiCkt.


(åsså vet jag inte hur man slangar...)

Nä jag tänker definitivt inte lägga av. Man får sig bara några tankeställare lite då och då och det är nog bara nyttigt. Men jag tänker INTE lägga av. Och jag tänker fortsätta att köra "lagom" defensivt/offensivt och jag tänker försöka fortsätta att ha så bra koll på min omgivning som det bara går. Framförallt när jag kör hoj. :)

Åter igen, bra och väldigt nyttig tråd för alla att läsa! Stort tack för att ni skriver!

Allt gott//Jan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä jag tänker definitivt inte lägga av. Man får sig bara några tankeställare lite då och då och det är nog bara nyttigt. Men jag tänker INTE lägga av. Och jag tänker fortsätta att köra "lagom" defensivt/offensivt och jag tänker försöka fortsätta att ha så bra koll på min omgivning som det bara går. Framförallt när jag kör hoj. :)

Åter igen, bra och väldigt nyttig tråd för alla att läsa! Stort tack för att ni skriver!

Allt gott//Jan

Tack för alla värmande ord!

Just som du skriver; det är inte bara att köra oklanderligt själv, det finns andra där ute som kanske inte kör riktigt lika bra!
Det spelar ingen roll hur försiktig man än är på vägen, har man ingen framförhållning och lite känsla för hur olika trafiksituationer uppkommer eller brukar ordna upp sig, då har man det svårt!
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
<

Mjo jag har endel ärr från andra händelser bla en skön flarra i nyllet när man va snäll å skulle stoppa bråk... :fyllisar som jag fått ersättning för tidigare, försäkringsbolagen älskar nog mig! :)
Har ett 20cm ärr på ryggen som jag anar kommer ge en trevlig slant :) Sen har jag (och säkert du också) 2 hål i pannan efter ställningen de sattepå för att kunna operera in staget i ryggen.

Dolda ärr ger de inte så mycket ersättning för.
Det är synliga ärr som ger märkbar ersättning.

T ex som mitt ärr i halsen efter "tracken" eller wobbly's ärr i pannan....:3freak
 
Last edited:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
,
,
,
Alla "gångare" får gärna tro att om de bara kör som de i sina ögon tror är "säkert" så kommer de att klara sig från att vurpa, krascha, klota - "kärt barn har många namn"

Frågan är inte om hur man kör, var man kör.

Bara var man landar!

Men det är inget man kan påverka & kan man inte förstå &/eller acceptera detta
kan de som inte vill (!) sluta köra.
För det är den enda någorlunda säkra sättet att undvika att en svår skada....

Det & att använda rätt utrustning

gear-funny-motivational-poster.jpg
 
Last edited:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Merparten av ryggmärgs skador från MC olyckor inträffar i tätort/ 50 km/tim
Källa;
Statistik från Spinalis -99

Tvivlar att det är någon större förändring på den statistiken nuförtiden
Även om jag gjort vad jag kunnat för att förändra den :rolleyes: (galghumor)
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Ja va har ni för procent? Va fick ni för första procent innan den slutgiltiga bedömningen?

Jag har 87% än sålänge, fick den procenten cirka 4-5 månader efter olyckan för att köpa bil osv.
Nu har 15 månader gått, tiden går fort när man har rolig :)
Blir väl till våren de gör den slutgiltiga bedömningen... undra va den blir?? Komplett 5e bröstkotan samt lite lite påverkan från nån av de 3 nackfrakturerna, blir trött i vänster fingrarna fort...

Det tog drygt 10år för mig att bli klar med bedömning om min skada.
F B avslutade sina affärer med mig under -09 från skadan -97

För de som minns något från mina tidigare inlägg så "klotade" jag sist i sep-09 :banana
Får se hur lång tid det tar denna gång:confused:

Stödhjul är jättetöntigt! :hihi Sen är de väldigt opraktiskt att ha de när man kör bil själv, tungt å ivägen...
Jag var nästan bra på att komma upp i stolen från golvet trots avsaknad av bålmusklelatur (som gör de hela ännu mer intressant :p). Men har provat ett par gånger hemma nu och satan vad jag svurit! Skitsvårt!

Ha de!

Stödhjul är för nybörjare :hihi ja & en del "tetror" då........:7peta
De tar i när man skall upp & ned från t ex trottoar kanter.
För övrigt så man slå runt även med stödhjul:D de hindrar lite - ja.
Men man kan "lyckas" ändå:näsblod
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det tog drygt 10år för mig att bli klar med bedömning om min skada.
F B avslutade sina affärer med mig under -09 från skadan -97

För de som minns något från mina tidigare inlägg så "klotade" jag sist i sep-09 :banana
Får se hur lång tid det tar denna gång:confused:



Stödhjul är för nybörjare :hihi ja & en del "tetror" då........:7peta
De tar i när man skall upp & ned från t ex trottoar kanter.
För övrigt så man slå runt även med stödhjul:D de hindrar lite - ja.
Men man kan "lyckas" ändå:näsblod

Men de är väl livräntan som tagit sån tid? Inte invaliditetsprocenten?

Du uppgav ingen siffra på slutliga invaliditetsprocenten :7peta
Vilken nivå har du på skadan?


Absolut att de går att tippa med stödhjul, de har man gjort i början :D
Vet en som tippade när han var inneliggande på RSS och skadade sig igen och blev sämre än han var tidigare :(
Fast då tror jag de va att han hade tippskydd i vanliga fall men att de va taxiperonal eller nån annan som glömt fälla ut de igen :död
 
Last edited:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Men de är väl livräntan som tagit sån tid? Inte invaliditetsprocenten?

Du uppgav ingen siffra på slutliga invaliditetsprocenten :7peta
Vilken nivå har du på skadan?

Det står i mina tidigare inlägg i denna tråd - bl a det första:
........ mår väl hyfsat igen - bortsett på att en arm inte funkar som den skall, att jag inte kan gå (ännu) & smärtor tillhör vardagen..

Förstår alla som hellre kör ihjäl sig hellre än håller på med den här skiten:7peta är så trött på att träna...



Korrekt. En hård smäll uppe från eller ned ifrån så Skadas rygg& ryggmärg.
Jag vet. Tror att jag landade med arslet först när jag fick min ryggmärgsskada. Krossade en kota, skakade om samt klämde ryggmärgen….. = inkomplett skada & paraplegiker….

Men jag är övertygad att mitt ryggskydd skyddade mina funktioner att pissa, skita som vanligt & att skadan blev hyfsat låg - L4

I & med inkomplett skada har jag ännu inte fått någon procent nivå på min skada från -97

Livränta ? Något man har rätt till vid färd till & från arbete. Något man har från Försäkringskassan = F K _ Jag skrev F B = försäkrings bolag.
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det står i mina tidigare inlägg i denna tråd - bl a det första:


I & med inkomplett skada har jag ännu inte fått någon procent nivå på min skada från -97

Livränta ? Något man har rätt till vid färd till & från arbete. Något man har från Försäkringskassan = F K _ Jag skrev F B = försäkrings bolag.

Sry, såg inte ditt första inlägg...

Livränta får man inte från försäkringskassan väl, kanske går att få därifrån också som heter så men jag menade från försäkringsbolag.
Två stycken som jobbar på RSS har skadat sig i mc olyckor, en på gata å en på bana, och åtminstone den ena av de håller fortfarande på att få livräntan bestämd 20 år senare, tjaffs om vad han skulle jobbat me å tjänat om inte olyckan skett.
I trafikförsäkringen ingår livränta, du ska inte tjäna mindre efter skadan är väl tanken som jag förstått de.
Så om du inte klarar av att jobba 100% så täcker de skillnaden eller om du tvingas ta nåt lägre betalt jobb eftersom ditt jobb innan skadan kanske var för praktiskt.
Jag tex har dealat till mig "lön" för att studera, då räknar FB med att jag får ett bättre betalt jobb och slipper pynta mellanskillnad mot mitt tidigare jobb där jag hade ganska hög lön för min ålder.

Är väl konstigt ändå att du inte fått % än? Även om du har en inkomplett skada har du väl inte återfått några nya funktioner de senaste decenniet?
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Stark tråd, gillar läsningen!!
En fråga som kommer upp i tråden är...paket eller inte...vad göra....
En historia som inspirerar mig är:
http://www.andersolsson.se/

Hur menar du me paket eller inte?


"Under Vansbrosimningen 2008 kom jag i mål som nionde man av drygt tre tusen icke-handikappade fullföljande i herrklassen."

Satan! Grymt jobbat.
Simma är kul, men nästan roligare att se folks miner när man glider ur stolen ner på marken å ålar sig i poolen eller havet :)
EDIT: När folk ser att de fungerar utmärkt att simma å ta sig ur poolen själv å upp i stolen igen trots att man saknar all muskelkontroll under bröstet. Många tror nog att man är ett paket (inklusive jag själv innan olyckan) bara.

Men som nån annan kraschpilot sa, att gränserna flyttas fram hela tiden och vi anpassar oss. Nu är min gräns att jag iaf har friska armar å händer, är väldigt tacksam för det och hoppas att jag aldrig lyckas skada mig så att jag förlorar de, men gör jag de så...löser de sig sa han som sket i vasken!
 
Last edited:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Är väl konstigt ändå att du inte fått % än? Även om du har en inkomplett skada har du väl inte återfått några nya funktioner de senaste decenniet?

Nya & nya?
De funktioner jag hade innan olyckan har kommit tillbaka.
Inte allt, men mycket, som mer känsel, mer rörlighet, styrka....

Om du menade det som "nytt" ?

Sen att jag tappade det mesta igen när jag kvaddade 2a ggn..... det ser jag som normalt. vilket jag berört i tidigare inlägg...

Men framsteg kommer nu med.

T ex idag så provade jag att gå i trappor för första ggn sedan sista vurpan...
Gick från botten plan upp till 1:a våningen = 2 trappor med en avsats emellan...
Höger hand höll i räcket, vänster kryckkäpp

"det tar sig - sa mordbrännaren"

:banana
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack laidback, bara att instämma i kören. Vet du, har du funderat på att skriva en bok om det hela? Hur det var innan, tankar och drömmar, sen själva olyckan och sist rehabiliteringen och hur du tänker nu? Jag vet att du har svårt att skriva men kanske med hjälp av en spökskrivare? (Spökgösta HUA!) Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle köpa den direkt sen skulle jag tvinga varenda körskola att inhandla ett antal ex så varje ny mc-förare fick den med sitt körkort.

Hur som helst, tack för du delar med dig :krama
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack laidback, bara att instämma i kören. Vet du, har du funderat på att skriva en bok om det hela? Hur det var innan, tankar och drömmar, sen själva olyckan och sist rehabiliteringen och hur du tänker nu? Jag vet att du har svårt att skriva men kanske med hjälp av en spökskrivare? (Spökgösta HUA!) Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle köpa den direkt sen skulle jag tvinga varenda körskola att inhandla ett antal ex så varje ny mc-förare fick den med sitt körkort.

Hur som helst, tack för du delar med dig :krama

Hej, tackar allra ödmjukast!

Nej, några planer på bok finns inte. Isåfall borde den handla om någon som blev hårdare drabbad, tycker jag. Det skulle inte vara schysst att visa upp mig i en bok, det biter nog inte tillräckligt. Jag har ju inte ens fått mina första trycksår, kan röra armar och ben, kan skriva på datorn även om det går sakta.

Däremot funderar jag på en riktig dräpare till "del IV". Där tänkte jag ta upp allt det jag inte hade en aning om innan kraschen/allt det ni ännu okraschade inte har en aning om.
Till exempel hur det kan kännas/lukta att konstant ha svamp här och där, hur det känns att skola in sommarvikarier när de ska torka rumpa på dig första gången, eller att härda ut den fruktansvärda smärtan många med mig dras med. Utöver att vi sitter i rullstol alltså..!

Till en sådan del räcker inte mina egna små bekymmer till, utan jag får nog låna lite från det jag vet att andra
lider av. Så kliv fram och berätta vad ni vill höra gott folk!

Skämt åsido, ska sätta igång så fort inspirationen kommer!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur går det med del fyra?

Tjena Jonte!

Nja jorå, vet inte hur jag ska lägga upp det bara. Jag tänkte ju, som jag sagt tidigare, ta upp alla snaskiga bekymmer som inte syns, eller man inte tror finns, när man hamnar i rullstol.
Har idéer, men vet inte riktigt om jag bara ska spalta upp alla problem som kan förekomma, eller om jag ska försöka göra lite mer som en dagbok: "Idag vaknade jag med sängen full med skit...", eller nåt.
Får provskriva lite och se hur det blir...


Annars har det mest varit fullt med andra problem tycker jag.

För det första har rullen krånglat mer än vanligt.
I somras gjorde vi ett försök med en annan joystick där av/på och mode-knapparna satt på ett ställe där jag skulle ha lättare att nå dem. Direkt visade det sig att rullen blev ilsken och hetsig som f-n, det är likadant som att köra hoj med snabbgas, gissar jag. Svårt att smyga, ryckig och stökig.

Ett annat direkt farligt problem var att när jag drog iväg på lite längre rundor, och satt där i sju knyck och transporterade mig genom sommargrönskan, kunde min hand ibland glida ned lite på sidan av joysticken. Inget jag märker eftersom jag har väldigt lite känsel i händerna.
Åkte jag då på lite ojämnt underlag kunde det hända att handen kom åt av/på-knappen med följden att rullen tvärnitade.
Det slog tvärstopp, som att köra in i en vägg! Hade det varit nedförsbacke, hade jag flugit ur stolen!

Ett tredje rulleproblem:
En dag hade jag åkt dryga tre mil och är på väg tillbaks mot stan när rullen stannar, displayen helt svart. Provar att slå igång, men displayen bara blinkar till nån sekund och rullen död.
Efter tio minuter hoppar rullen igång, och jag kör vidare I HUNDRAFEMTI METER, SEN STOPP IGEN! Vaffan gör man..?

Färdtjänsten vägrar ta i en elrulle som inte går själv. Hmm, men om jag ringer farsan så kan väl han putta upp den på rampen till bilen? Smart! Ringer alltså farsan och färdtjänsten men hamnar i deras växel i Senegal! Hur noga jag än bokstaverar namnet på gården jag är vid, så hör han inte skillnad på a och ä eller i och y, ridå.

Sista utvägen blir att ringa en av de få av mina Ass som har körkort. Hon kastar sig i sin bil, åker 1,5 mil till stan för att hämta min bil och hämta mig. Som tur är har rullen tillfälligt hoppat igång och jag kör upp i bilen. Hinner bara innanför dörren hemma, så dör rullen igen...
Men det mesta med rullen är fixat nu, bara detaljer kvar.
På ett år (sep - sep) har jag förresten kört 104 (gps) mil, inte illa väl?!

Det var rullstolproblemen det.


För det andra har F-kassan börjat krångla och vill dra ned mina assistenttimmar (Fk betalar kommunen, som avlönar mina butlers).
Hittills har jag haft Ass 152 timmar/vecka. Nu ska de dra ned dessa timmar med 38/vecka, alltså nästan 1/3 bort! Deras argument är i huvudsak att de inte vill betala för "dödtiten" mellan arbetsinsatserna.

T.ex. i träningssalen på rehab:
Armträningen kör jag 15x3 upprepningar på alla rörelser och Ass sätter dit en manchett på armen där snörena jag drar i kan krokas fast. Jag gör mina upprepningar (tar ca 3,5 min) och sen måste manchetten flyttas eller vikterna ändras.
" - Vad gör dina Ass under tiden?"
" - Jaa, de väntar på att hjälpa till vid nästa övning."
" - Att de väntar kan vi inte betala för!"
" - Men vad ska de göra under tiden, då?"
" - Inte vår sak, betala kan vi inte!"

De menar alltså att mina Ass ska beama sig därifrån till någon plats de behövs bättre, och sen tillbaks efter 3,5 minut igen! Man häpnar...
Jag frågade handläggaren om hon inte får lön under tiden hon går till kopiatorrummet för att kopiera? Eller under tiden hon går iväg för att hämta en ny penna?
" - Jo, men sådana regler fungerar inte här."
Nähe, det gör det inte?! Det är ju som att en målare inte skulle få lön den tiden han vänder sig om och doppar rollern i ny färg, utan bara tiden rollern är på väggen!

Sedan undrar jag VARFÖR de kommer på idén att dra ned tid, min "sjuka" är ju ingen förkylning som går över på en vecka, inget benbrott som läker ihop. Min situation har inte ändrats ett dugg sen förra gången ett nytt beslut skulle tas. Vad händer om två år när nästa beslut skall tas, drar de ytterligare 1/3-del då?

F-kassan behöver inga argument för sina beslut, det är bara att dra ned så mycket de tycker det passar. Frågan är varför de inte drog bort all ass.timmar på en gång, det blir ju mycket billigare för dem.
Jag vill hemskt ogärna dra in politik i det här, men...
Att slåss mot F-kassan är som att slåss mot en sjuhövdad drake, för varje huvud du hugger av växer det ut två nya!


Puh... Over and out.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top