Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback!
Jag åkte med bak i en sån cigarr i somras på Ringen! (Tyska inte gåtländska..) Vår tecknare Holger Aue och jag hade lagt 4 av mina snabbaste varv på Ringen (Mina mått mätt, Holger är SNABB, jag långsam). 30 grader varmt och jag är helt slut. Då kommer en sån cigarr in, och givetvis känner Holger snubben. Plötsligt får jag erbjudande om att åka med. NU, med en gång. Hinner inte få med mig kamera, ålar mig in med skinnställ, men hjälm fick jag inte ha. Det var en av de mest udda upplevelser jag haft någonsin. En blandning av tivoli, hojåkning, bil och sportflygplan! Så aerodynamisk att det knappt är ngt vindbrus och sanslös nerläggningsvinkel. Känns värre än hoj, då det känns som att sitta i en liten bil som lutar som faaan. När jag tittade rakt ut från "kabin" såg jag curbsen... Jag tittade alltså inte ner utan rakt ut... Hela tiden satt föraren och vände sig mot mig och snackade och berättade om farkosten. Han hade kört några varv på Ringen...Lite kort om min upplevelse i cigarren. Hoppas du får chansen att åka/köra en!:tummenupp

Lev väl och tillägas bör att den typen av bakfylla har jag varit med om...Senast Grabbarnas julmiddag i december...Kom hem med en damjacka flera strl för liten och med den damens hemnycklar och kreditkort i fickan... Mina nycklar var i min jacka som hon hade... Ringa på hemma o knappt kunna stå och förklara varför jackan krympt upp till armbågarna, och varför en annan dam hade min jacka...:död . Dan efter så låg ångesten och illamåndet jämsides och attackerade skoningslöst.


Jajäklars, frääänt!

Det skulle vara kanon om jag kunde böka mig ner i en sån! Svårt att tänka sig känslan att åka i en, men just att den är så tyst måste vara underbart, jämfört med hoj där det känns som det blöder ur öronen om man struntar i proppar! Och känslan av att sitta i ett litet flygplan låter riktigt kul!
Jag ska verkligen göra ett försök att kolla på den.

HÄÄHÄÄ
ja, vem kan på ett trovärdigt sätt förklara varför man kommer hem iförd damkläder?! Och sedan hitta argument att försvara sig med, ja man ska nog vara grundligt nersupen isåfall!! Bra story!
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag brukar lyckas med det mesta...:rofl
Har några såna storys att bjuda på vid tillfälle. Alla tål inte offentlighetens ljus....:lol
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Wobbly,
idag ska jag på "hjultorget" (hjälpmedelsmässa i Kista)
blev klart nu på morgonen, sticker nu!
Pm:ar telefonnumret! Hör gärna av dig om du ska dit

Ajdå, missade att du skrivit utan citering.. Men hade fullt upp i plugget idag å sen husjakt :)
Eventuellt att jag hinner sticka dit imorgon å kika men då är du ju inte där såklart...

Jag är förresten med i tidningen Kick som de kommer dela ut där ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjenare!


Nä, såg ingen med hakstyrning tror jag. Men det är klart att på ett sånt ställe lägger man nästan mer märke till de som är gående än rullande! Har man rullstol är man bara en i mängden!

Hur var mässan då tycker du?
Jag tycker Invacare hade en utomhusrulle som väckte mitt habegär iallafall, fyrhjulsdriven, midjestyrd och ledad så alla hjulen är i marken hela tiden: http://doclibrary.invacare.fr/Offic...000&subgroup=1100&family=1120&product=90_CHAS

Permobil har också en hyfsad modell: http://www.permobil.com/Sverige/Produkter/Alla_modeller/M400-Corpus-3G/ Går fort=JÄTTEBRA!

Senb var ju den där Segway man kan sitta på läcker (hittar förstås ingen sida att länka till), men kanske lite svår att hitta argument om motiverar en förskrivning..!


För mig som aldrig varit på något sånt här tidigare, fick jag en bra överblick av marknaden för hjälpmedel!
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Hej!

Nyreggad och såg i princip din tråd allra först.

Tack för din historia, jag började nästan gråta av glädje när jag läste om dina framsteg! Helt otroligt vilken eldsjäl du är, om du är så pass positivt inställd till livet som du visar i text så är du en av mina hjältar, trots vi aldrig har träffas, kanske aldrig gör.

Tror jag blev som gladast när jag läste om dina första bärs på 10 månader med boysen igen, fyfan, vänner är det bästa man har!! :fyllisar:fyllisar

Väl mött!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såg på "Riksettanrallyt" att det börjar komma in Morgans nya trehjuling till sverige.
Motorcyklig bil som borde gå att handikappanpassa.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Tjenare!


Nä, såg ingen med hakstyrning tror jag. Men det är klart att på ett sånt ställe lägger man nästan mer märke till de som är gående än rullande! Har man rullstol är man bara en i mängden!

Hur var mässan då tycker du?
Jag tycker Invacare hade en utomhusrulle som väckte mitt habegär iallafall, fyrhjulsdriven, midjestyrd och ledad så alla hjulen är i marken hela tiden: http://doclibrary.invacare.fr/Offic...000&subgroup=1100&family=1120&product=90_CHAS

Permobil har också en hyfsad modell: http://www.permobil.com/Sverige/Produkter/Alla_modeller/M400-Corpus-3G/ Går fort=JÄTTEBRA!

Senb var ju den där Segway man kan sitta på läcker (hittar förstås ingen sida att länka till), men kanske lite svår att hitta argument om motiverar en förskrivning..!


För mig som aldrig varit på något sånt här tidigare, fick jag en bra överblick av marknaden för hjälpmedel!
Nu hette den ju Hjulmässan och det förstod man ju på alla rullstolsutställare. Det som föll mig i smaken var det bandburna chassiet .
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu hette den ju Hjulmässan och det förstod man ju på alla rullstolsutställare. Det som föll mig i smaken var det bandburna chassiet .

Javisst f*n!

Den var ju stenhård, såg ut som en stridsvagn i miniformat. Gick den inte ganska fort också, 10-12km/h, eller nåt?
Synd att den bara orkar med manuella rullar.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har just köpt ett radhus me sambon och framför huset å där har vi en gräsplätt som jag fått ok att ställa bilen på när de ligger snö så de blir lättare att ta sig in i bilen..

La ut några offertförfrågningar för att få gräsplätten belagd med marksten.

Här följer en del av en mailkonversation med en plattläggare... I mailet innan skrev jag att jag tänkt att man skulle gräva bort 40 cm å fylla på me sten osv, de skulle då bli cirka 20 kbm att frakta bort. Han skriver att han bara tänkt ta bort 20 cm å att de då blir 9 kbm att frakta bort men att de då inte blir körbart. Jag svarar då med frågan hur man ska få de att bli körbart när de ligger snö (underförstått att jag menar vinter och tjäle i marken). Rött är han grönt är jag...
Man blir ju förbannad...:huvet:mad::3freak
Först blir man idiotförklarad och sen så försöker han få ta överpris eftersom ha tror att jag ska få nån annan att dega...


Mailkonvers.jpg
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Gillar din tråd Laidback:tummenupp
Vet precis vad du talar om.
Undrade lite i början varför du inte var i kontakt med spinalis & RSS?
Men det fick ju sin förklaring längre bak i tråden - tog några timmar att komma till slutet bara:D

Tack för att du delar med dig! Nu för man en liten tankeställare inför denna lördagsturen,nästan så man vill skippa den helt. Men man kommer aldrig ha kul om man ska gå runt och vara rädd för saker!
Hoppas innerligt att om jag råkar ut för en större olycka så ska olyckan ta mitt liv och inte min rörlighet.

Skål på er hojjbröder

Ta INTE illa upp, men du måste verkligen tänka på vad du säger här!

Det finns SÄKERT många som tänker precis som du, men man säger det aldrig!!! Framför allt inför folk som faktiskt blivit så svårt skadade att dom tappat rörelsen...

Det finns folk som fortfarande lever ett relativt normalt liv trots sina skador... Det är en omställning man måste vänja sig vid men tillslut så blir det ens vardag, något man inte tänker på och lever vidare...

Det här är ett öppet forum & handikappade är mer hårdhudade än vad du tror.
Det måste vi vara i den här världen..
För egen del sa jag till de jag träffade när jag börjat köra igen att om jag kvaddar igen omkommer jag hellre än gör en rehab period till...

Nu blev det inte så & jag mår väl hyfsat igen - bortsett på att en arm inte funkar som den skall, att jag inte kan gå (ännu) & smärtor tillhör vardagen..

Förstår alla som hellre kör ihjäl sig hellre än håller på med den här skiten:7peta är så trött på att träna...

Utrustningen beskrev jag lite tidigare.
Den funkade felfritt. Jag fick samma skador som vid en dykolycka, tror inte det går att skydda sig mot. En ryggplatt t.ex. skyddar ju bara mot slag.

Korrekt. En hård smäll uppe från eller ned ifrån så Skadas rygg& ryggmärg.
Jag vet. Tror att jag landade med arslet först när jag fick min ryggmärgsskada. Krossade en kota, skakade om samt klämde ryggmärgen….. = inkomplett skada & paraplegiker….

Men jag är övertygad att mitt ryggskydd skyddade mina funktioner att pissa, skita som vanligt & att skadan blev hyfsat låg - L4

Visst ja, skulle ju tala om att
jag är inte alls särskilt illa skadad för att vara ryggmärgsskadad!
(i programmet du tipsade om säger programledaren att "Du går ju bra för att inte kunna gå. Det lät kul!)

Jag kan röra nästan allt och jag har känsel -men väldigt luddig- överallt. Följderna av min skada kallas "inkomplett tetraplegi", innebär att alla lemmar är påverkade, men ännu funkar i viss utsträckning.

Hade jag blivit "paraplegiker" funkar bara armarna/överkroppen, oftast helt opåverkade, och då kan man ju tycka att jag har det mycket värre som inte kan peta näsan ens!

Men ge mig ett gåbord (som en hög rollator jag stöder med armbågarna på) så kan jag faktiskt snubbla fram ca tio meter i taget innan jag måste vila. Jag måste iofs. titta på fötterna för att veta hur långt jag sparkar fram dom.
Något jag tror många paraplegiker gärna skulle byta lite känsel och rörlighet i armarna för att kunna göra!

Nej, jag känner mig lindrigt skadad om man nu ska jämföra!

Hoppas jag inte retat upp hela handikappSverige nu bara, men jag skriver för att ni okraschade ska ha en aning.

Du som är light skadad *ler*

Jag som har "inkomplett paraplegi" klassas väl som "Ultra" light:hihi Det heter även min nya rullstol - U -light.....
tanken var att jag skulle ha den nya kolfiberstolen, men tydligen måste man först provköra "U-light" modellen innan man får ta steget "upp" till kolfiber :tummenupp
När det gäller stories kring skadan, bemötande o likn så blir man ibland mörkrädd... Den enda skillnaden är ju typ att man sitter ner, är man mindre värd då? Förstår man sämre då? Hör man helt plötsligt mycket sämre?
Men man får se de så att om någon beter sig "lustigt" mot en så är dee inte jag som sitter ner som de är fel på.. Det är ju hon som de är synd om, det är ju hon som inte förstår och har problem med att behandla alla på lika villkor..

Känner igen det där allt för väl. Bara för att man sitter i rullstol är man ”dum i huvudet”
En händelse (av många genom åren) som tilldrog sig när jag var relativt nyskadad, -98, var på ett möte med en social sekreterare för att diskutera anpassning (tror jag det var)
Hursomhelst, planen för mötet var att det bara skulle vara soss-kvinnan & jag men jag tog med min mamma som stöd. Mammor är bra till mycket, min hade jobbat i kommunen & visste allt om turerna där. Tänkte att alla fördelar är bra när det gäller myndigheter….
När vi kom till mötet visa det sig att soss-kvinnan på eget bevåg bjudit in en kollega till mötet, 2mot en är en bra början – tji fick de. När vi går in i mötes lokalen (jag rullar) säger soss-kvinnan:

- Var är ditt ombud?

Jag förstår inte vad hon menar & frågar

– ”ombud”?

& hon fortsätter:

- ”Ja, sådana som du brukar ha ombud”

* ombud = någon som för ens talan *

Min mamma & "soss"-kollegan bara gapade, helt ställda av hennes uttalande om handikappades mentala förmåga….

Svarade henne med:

- Jag kan upplysa dig med att mitt huvud är det inget fel på, det är bara min rygg som är skadad!

Hennes svar var att hon inte menade så….när jag frågade vad hon menade fick jag inget svar utan att vi istället skulle fortsätta med mötet.

Att ”svenssons” inte tänker när de öppnar munnen kan bli komiskt, tröttsamt osv. osv.
Men man får försöka vara förstående för det vet oftast inte bättre...
Men att få det bemötandet från någon som jobbar med handikapps frågor är lågt….:gnissla
 
Last edited:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej allihop!

Har varit lite "uppstoppad" med allt vad ryggmärsskador heter ett tag, därför väldigt inaktiv här. Nu såg jag däremot att någon skrivit lite, och fick då se att Wobbly köpt radhus, Gratulerar! (Eller ska jag gratulera banken till att ha hittat en ny låneslav?!)
Hoppas ni får ordning på tomten till slut!


Ronin, tjenare!

Också kraschad alltså, hur gick det till? Har du suttit sen -98, hur var vården då, fanns RSS?
Har du full rörlighet i armarna och hur myket har du i benen?

Ja, att varje ryggmärgsskada är unik, det har jag lärt mig. Men jag tycker det verkar som att det inte är så vanligt att paraplegiker är inkompletta, eller tror jag bara?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej allihop!

Har varit lite "uppstoppad" med allt vad ryggmärsskador heter ett tag, därför väldigt inaktiv här. Nu såg jag däremot att någon skrivit lite, och fick då se att Wobbly köpt radhus, Gratulerar! (Eller ska jag gratulera banken till att ha hittat en ny låneslav?!)
Hoppas ni får ordning på tomten till slut!


Ronin, tjenare!

Också kraschad alltså, hur gick det till? Har du suttit sen -98, hur var vården då, fanns RSS?
Har du full rörlighet i armarna och hur myket har du i benen?

Ja, att varje ryggmärgsskada är unik, det har jag lärt mig. Men jag tycker det verkar som att det inte är så vanligt att paraplegiker är inkompletta, eller tror jag bara?

Den naturliga frågan är så klart när du ska köpa en hoj till? Går hemma på semester och åker gärna på shoppingtur.

Hör av dig när du ska ner till klubben.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, jag berättade tidigare om...

...att jag var på Hjultorget, en mässa med en massa handikappgrejer. Det var när vi skulle hem därifrån problemen började.

Först måste jag bara förklara lite;
I min bil finns det golvlås där jag hakar fast rullen, både på förar- och passagerarplats. Det är en anordning med en klyka och en hake. Under rullen finns det en plunch (en ca 15mm rundstång) som åker ned när jag trycker på en knapp.
När jag ska låsa fast mig trycker jag alltså ned plunchen och styr in den i klykan, sedan krokar haken fast, och stolen är fastlåst i golvet!

Hade sladdat runt på mäsan i några timmar och ville hem. När jag då ska låsa fast mig i bilen så händer ingenting när jag trycker på knappen. Massor av ingenting..!
Vad i h---ete gör jag nu?? Tio mil hemifrån med en bil jag inte kan åka i! Ringa riksfärdtjänst kanske funkar, om man lägger upp runt femtusen!

Efter ett tag kom jag på att det här har ju faktiskt hänt tidigare. Efter ett batteribyte hade en skarv på kabeln från plunchen glidit isär. Och igår gjorde jag ju just det - bytte batterier!
In på mässan igen, raka spåret in till Permobil och jagar rätt på Mats, som jag snackade med en timme tidigare.
Han förstår problemet, och 45minuter senare är jag påväg hemåt igen!

Det gäller att vara på rätt ställe när nåt pajar. Ska man bli påkörd är det av ambulansen!
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Ronin, tjenare!

Också kraschad alltså, hur gick det till? Har du suttit sen -98, hur var vården då, fanns RSS?
Har du full rörlighet i armarna och hur myket har du i benen?

Ja, att varje ryggmärgsskada är unik, det har jag lärt mig. Men jag tycker det verkar som att det inte är så vanligt att paraplegiker är inkompletta, eller tror jag bara?

Vanligt & vanligt?
Du är den första jag "träffar på" som även du har en inkomplett skada.
De flesta "para" & "tetra" jag umgåtts med blir inte bättre, deras ryggmärg gick av.....

RSS fanns inte riktigt ännu -97 när jag kraschade. Det hade inte bildats ännu.
Då hette det kort & gott "Frösunda" bredvid nuvarande lokaler & samarbetade med Spinalis som då hade sina lokaler på K S.
Nu ligger ju allt under samma tak i "nyare" lokaler. De g:a är de du passerar mellan hotellet & parkeringen utanför RSS

Hur det gick till vet jag inte riktigt då minnet suddades ut för ungefär en vecka...:va
Men jag hade turen att möta 2st individer i varsin bil som beskrev händelsen:

vittne 1 i en bil som jag precis mött såg i sin backspegel att mitt bakdäck släppte...
vittne 2 i nästa bil som jag var på väg mot såg att mitt framhjul släppte......

Efter detta for jag & Mc av vägen & ned i ett dike i en kohage...liggandes på mage.
De stannade & medan de tog sig tbx till olycksplatsen larmade de ambulans, brandkår - antar att polis var där med:confused:
Hursomhelst, inom en timme efter olyckan ankom jag till akuten på Huddinge sjukhus.
Efter en lång operation & en vecka på IVA överfördes jag till K S & neurologen avd.: "8:an" som det hette då
Nu är det så länge sedan det där hände så jag minns ej hur länge jag var på K S innan min rehab tid på Frösunda tog sin början:va Däremot har jag aldrig varit på någon "kurs" för ryggmärgsskadade på Frösunda.
När jag kom dit var en precis på väg att ta slut (2-3dagar) & när jag till slut kom därifrån skulle nästa börja om någon vecka......men då var jag duktigt trött på det stället efter ha bott där i 3månade pga att landsting, min dåvarande kommun & försäkringsbolaget inte kunde komma överens :huvet om vem som skulle betala vad..........:gnissla Vilket gjorde att jag fick bo på Frösunda mycket längre än de 5-6veckor det var tänkt från början.

Då, -98 hade jag full rörlighet ovanför midjan, nedsatt känsel yttersidan av låren & nedan för knäna. Men benen rörde på sig lite grann. Några års träning & jag började gå med kryckor. Var dock rullstolsburen längre sträckor.

2007 var jag tillräckligt rehabliterad för att pröva köra hoj igen.
Inhandlade en kawa Z 1000r -83, kom underfund med att tekniken inte var så spännande längre med den modellen & årtalet. 2månader senare inhandlade jag en nyare kawa. en zrx1200r -02:a
Mycket roligare än 1:a versionen på "lawson replican":D

Det höll i 3 år!

2009 september var det slut på det roliga.
Kvaddade igen, ökade på statistiken för slingerbulten.

1:a tanken när jag vaknade på åkern & konstaterat att det inte var en dålig dröm:

"nej, inte igen":huvet

Om vi börjar uppifrån....:näsblod
Fick en ny nervskada i axeln = 2st nervtrådar slets ur ryggmärgen. Nästan alla axelmuskler slutade att fungera
Några reven gick av (den här gången med)
bröt en handled
bröt en lårbenshals
krossade bägge knäna

Var mer ett paket än jag var föregående gång.

Så f n går jag inte,
kan stå lite,
vänster armen är "reparerad" - med det menas att en skicklig kirurg tog 2st nervtrådar från min under arm & opererade in dem i ryggmärgen & fäste dem i musklerna i axeln
( enkelt beskrivet)
V-armen fungerar inte till 100% i nuläget men den funkar tillräckligt för att jag skall kunna använda en vanlig manuell rullstol någorlunda.

Hade det inte varit för plexus skadan i axeln hade jag varit i nästa samma läge som efter 1:a kraschen....

Vill jag köra hoj igen? Ja det vill jag:dummer
Men jag har inget intresse av att överleva en krasch till - det ville jag inte den 2a gången heller

Man kan inte lyckas jämt - men det vore kul att göra det någon gång:rolleyes:

Eller så skiter jag helt enkelt i Mc & nöjer mig med minnena - det får framtiden utvisa:arsele
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top