Kul hoj för under 20 lax?

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
Hej!
Sålde i vintras min Ducce 996'a. För att att behovet av bil och flytt till finare lägenhet...blabla. Ja, har helt enkelt fått prioriterat familj före "hobbyn" till detta år. Och tanken är att hoj kan komma på tal först till nästa år...
...MEN! Våren är kommen, hojsuget börjar bli tämligen stort...! Så helt plötsligt har jag börjat sänka mina krav på vad en "nice" mc kan vara. Och tanken på att bara köpa en härkehoj som bara håller ihop över sommaren har nu dykt upp. Kan detta vara en god idé?

Känner igen detta beteende ifrån när man befann sig i Afghanistan nån månad i sträck och uppfattningen av vad som var en attraktiv kvinna sjönk markant... typ :näsblod

Så ja går det finna en hoj för under 20.000kr som jag faktiskt kan slippa sitta och mecka på hela sommaren och kanske faktiskt också kan besöka någon bandag med utan att bara vara livrädd för hojens beteende?

Hojar som jag kan tänka mig:
Honda CBR 900 RR -92 (första modellerna coolast och ser smidigast ut)
Kawasaki ZX750R (inte så stor koll på årsmodeller runt 92-93 tror jag?)
Kawasaki ZX-7R (kom 96-97? Fann nån för under 20lax, är det big no-no?)
Kanske kanske en tidig GSX-R -88, ser jävligt oldschool ball ut men rädd för att den skall kännas för gammal i köregenskaper. Och att jag själv skall uppleva den som lite för gammal men jag vet inte, är det en kul hoj?

Egentligen bara dessa hojar som lockat. Så ja, utav dessa, vilka kan rekomenderas och vilken skall man bara hålla sig borta ifrån? Alltid risky business att köpa så gamla hojar misstänker jag och har mycket med varje enskilt exemplar och göra. men kanske har tips?
Tänker mest vilken är bästa körmaskinen under 20 lax.

Vet inte, detta kanske disskuterats 1000 ggr innan. Men det här är ny mark för mig.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har en av de listade och ska väl inte uttala mig om de andra då jag inte kört någon av dem men jag trivs väldigt bra med den jag har :)

Det jag fått skruva har vart slitagedelar. bromsar drivpaket packboxar däck olja filter. Annars inget alls på 1700mil
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För så lite pengar skulle jag lägga ner sport-hojandet, åtminståne på bana.
Satsa hellre på en offroadhoj, kul som f-n! Om du MÅSTE ha en av sportisarna så tror inte jag att dom pallar en bandag. För normal svinkörning på gatan funkar det nog (ett tag).
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
zuperbulle> Ja, slit delar och så får man ju räkna med. Mest att jag har tummen mitt i handen och inte vill ge mig på nått större meck. Honda inbillar man ju sig vara relativt stabilt, trots att det är gamla härken.

pönan> Tack för länken! hehe och tack för tipset ;) men vill inte ha nått att meka med, mer köra tills det rasar på sin höjd. Men att det iaf skall vara good to go när jag köper det.

laidback> neeeej säg inte så! den uppfattningen har jag också haft. men nu under våren har jag börjat tänka mer åt "ja men tänk om det kanske funkar....?" Önske tänkande kanske, just därför jag startar denna tråd. Så att jag kan bli varnad i förväg om det är en helt tokig idé :p
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
zuperbulle> Ja, slit delar och så får man ju räkna med. Mest att jag har tummen mitt i handen och inte vill ge mig på nått större meck. Honda inbillar man ju sig vara relativt stabilt, trots att det är gamla härken.

pönan> Tack för länken! hehe och tack för tipset ;) men vill inte ha nått att meka med, mer köra tills det rasar på sin höjd. Men att det iaf skall vara good to go när jag köper det.

laidback> neeeej säg inte så! den uppfattningen har jag också haft. men nu under våren har jag börjat tänka mer åt "ja men tänk om det kanske funkar....?" Önske tänkande kanske, just därför jag startar denna tråd. Så att jag kan bli varnad i förväg om det är en helt tokig idé :p
Lessen om jag sabbade drömmarna!

Runt -97 tror jag körde jag en zxr -93. En dag på Sviestad frågar enn ompis om jag vill prova hans FZR -88. Sticker ut och ska värma däcken är fotpinnen tar i i första vänstern!
Senare undrar jag om det verkligen sitter några belägg i bromsarna?
Mellan ZXR:en och FZR:en skiljer det 5 år. Mellan din ex 999 och hojarna du räknar upp skiljer det ljusår!
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Kasta på kraschkåpa fram så är den ju klar ;)

...
pönan> Tack för länken! hehe och tack för tipset ;) men vill inte ha nått att meka med, mer köra tills det rasar på sin höjd. Men att det iaf skall vara good to go när jag köper det.
...
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
För så lite pengar skulle jag lägga ner sport-hojandet, åtminståne på bana.
Satsa hellre på en offroadhoj, kul som f-n! Om du MÅSTE ha en av sportisarna så tror inte jag att dom pallar en bandag. För normal svinkörning på gatan funkar det nog (ett tag).

Varför skulle dessa hojar inte klara en bandag?
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
Laidback> ja att det kommer skilja ljusår det är jag beredd på. Men jag är inte jättesnabb ändå, så det är ok då har man en ursäkt. Kan leva med att ligga i långsam grupp på bandagarna med en sån här hoj. Frågan är mer om dom är dom kan kommer va roliga att köra och håller dom ihop, eller kommer man bara få ångest av att köpa ett sånt gammalt härke?

Pönan> Det är ju faktiskt väldigt sant ;) diggar inte "stuket" på yzf750r dock, den känns bara gammal utan charmen som dom listade hojarna har i mina ögon. Men priset och objektet är inte dumt ändå...
 
Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
...
Pönan> Det är ju faktiskt väldigt sant ;) duggar inte "stuket" på yzf750r dock, den känns bara gammal utan charmen som dom listade hojarna har i mina ögon. Men priset och objektet är inte dumt ändå...

Haha okey ;) Du får höra av dig om du ändrar dig!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Mitt tilps är typ en Hyosung 650. Du hittar 05a för ca 20 och jag tror inte att de är markant sämre än typ en SV650. Denna typ av hojar är faktiskt riktigt kul att köra trots brist på hästar,,,
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Skulle du bil nöjd med en VFR750? Motorerna brukar vara skottsäkra och försäkringen kan bli nästan gratis om du köper en -91 eller tidigare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför skulle dessa hojar inte klara en bandag?
Okej, det var kanske fel utryckt.
Skulle ha skrivit att TS inte pallar en bandag på de hojarna! HÄPP!
Jag tror att man allmänt målar en gloria runt (säger man så?) hojarna man hade/ville ha.
Gillarssjälv att läsa gamla tidningar, kolla gamla kort på hojarna som gällde då, men jag tror man (jag) skulle bli besviken om jag jämförde dom med nutidta mc. Speciellt på bana.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kawasaki ZX-7R vet inte om modelbetekningen va så exsakt för de va så många år sen jag hade en, men en 97-98a hade jag, första sporthojen jag ägt o det va ett trevligt åk :) höll ihop bra under den tiden jag hade den :)
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Mycket possör snack här ! Tror inte de är så många som faktist kan utnyttja sina sprillans nya super hojar på banan! Innan jag köpte r6an hade jag en cbr 900 från 92 med 9000mil på mätaren. Hade den hojen i 3 år inga större problem och den överlevde 6 bandagar på en sommar. Och jag ser fortfarande ur cbr som spöar skiten ur nyare hojar!
Köp du en gamal hoj och njut av sommaren.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tror säkert att hojarna håller ihop en bandag och att man kan ha kul med dom men dom är långt från dagens hojar och bara man vet om det så är allt frid och fröjd.

Minns att min ZXR vägde 235 kg och även om bromsarna var helt okej var det en del kilon som sköt på! Jag vill gärna leta upp gamla 80-90-talare och bara ha för att titta på, inte köra med dom.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top