Byta bromsvätskebehållare

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Hallå, tänkte bara be om lite råd här nu när jag tänkte byta bromsvätskebehållare på min hoj.
Går det att byta bara behållaren eller måste jag isf byta olja och lufta hela systemet?
Är rätt ny på området så en snabb genomgång på hur en luftning går till skulle vara till stor hjälp

/Jocke
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Om du ska byta bromsvätskebehållaren så måste du iaf lufta, så det e bara att byta bromsvätska på en gång. Inge merjobb, och bromsvätskan byts i regel på tok för sällan i allafall.

Bästa är att trycka vätskan från oken, men har man inte utrusningen så fungerar det att göra det som vanligt, dvs pumpa med handtaget och öppna nipplarna på oken.
Var försiktig med spill då lacken inte uppskattar att få bromsvätska på sig (starkt och fräter rätt hårt)

//Lasse
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Ska du behålla slangen till behållaren så borde det gå och byta utan luftning,fixa en spruta som du suger ut bromsvätskan med från behållaren,sen lossa slangen och hitta nått och plugga änden med,(medans du byter behållare)dit med ny behållare ,på med slang fyll med ny vätska,borde funka.
Fast det bästa är ju få i ny vätska och lufta.
 
Last edited:

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Jag tänkte byta ut bromsvätskebehållaren till en snyggare på min Z1000SX -13, kan man inte bara klämma åt slangen och byta ut behållaren, hälla i vätskan i den nya och öppna slangen igen?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag tänkte byta ut bromsvätskebehållaren till en snyggare på min Z1000SX -13, kan man inte bara klämma åt slangen och byta ut behållaren, hälla i vätskan i den nya och öppna slangen igen?

Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...

OK tack då kanske det blir luftning och hela baletten då. Tycker dock det är kul att snygga upp lite småsaker på hojen, känns tråkigt att bara ha originaldelar på.
 

Evil Twin

Guest
Som sagt, det skadar inte att byta bromsvätska varje/vartannat år. Den suger åt sig fukt med tiden.
Finns instruktioner här:
youtube bleed brakes motorcycle
Om man inte har en speciell vakuumluftare utan bara kör med slang och behållare så underlättar det om man har en kompis som hjälper till att pumpa bromsen.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om du inte byter slangen så går de att byta behållare utan att behöva lufta bromsen
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Om du inte byter slangen så går de att byta behållare utan att behöva lufta bromsen

Det var det jag hade tänkte göra för att göra det så smidigt som möjligt. Alltså klämma åt slangen hårt så ingen luft kommer in och sedan byta, eller ska man isåfall göra på annat sätt?
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Chansa inte. Byt bromsvätska.
Jag byter ett par ggr per år.
Har man gjort det nga gånger så går det tokfort att göra det.
Passa på att byta till stålomspunnet när du ändå är på gång. Det kan göra en del för känslan. ;-)
/O
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du behöver inte lufta om du bara byter behållare och inte får in luft i systemet vilket du inte behöver få. Du behöver egenligen inte klämma slangen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Som andra redan har sagt så behöver man inte lufta bara för att man byter behållaren och man behöver inte klämma slangen. Man behöver faktiskt inte ens ha en behållare så länge man har en slang med en viss mängd vätska i och ett litet utrymme över dit expanderande vätska kan ta vägen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...

Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Som andra redan har sagt så behöver man inte lufta bara för att man byter behållaren och man behöver inte klämma slangen. Man behöver faktiskt inte ens ha en behållare så länge man har en slang med en viss mängd vätska i och ett litet utrymme över dit expanderande vätska kan ta vägen.

Tack, då gör jag ett försök utan luftning.

Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?

Jag förstår inte heller det, har hellre en svart aluminiumbehållare än originalet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?

Gulnad behållare på en hoj från 2013?

Är generellt mot att byta prylar som funkar bra. Hade det dock varit stålspunnet hade jag tyckt det varit en bra grej.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Gulnad behållare på en hoj från 2013?

Är generellt mot att byta prylar som funkar bra. Hade det dock varit stålspunnet hade jag tyckt det varit en bra grej.

Tur att det inte är din hoj bytet ska ske på?

Sluta gnäll och låt ts. Pimpa på...

Har du vätska kvar i slangen och slangen går tämligen rakt uppåt behöver du inte lufta efter behållarbyte.

Se till att eventuell luftbubbla tar sig mot högsta punkten bara.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top