Billigare wildcard till Pro Superbike

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det håller jag med om till 100% :tummenupp

Visst,
Självklart hoppas jag att det blir fler som kör WC på Falken. Ang ordvalet amatör ligger vi nog med olika synvinklar här. Oavsett om man är oerhört duktig förare innebär det ju inte att man kommer framåt om man är kvar i mästerskap som har för låg konkurrens. Och - det är ju till sist resp aktiv som själv väljer sin målsättning med sitt utövande. Ingen tvingas till att köra IDM/Pro SBK eller ens SO...

Har dessutom mästerskapet/sporten lågt mediavärde blir det oerhört mkt svårare att få draghjälp om man inte jobbar aktivt för det. Lägger du sen till att det ofta är one-man-team som kör/meckar/arbetar så blir man lätt kvar där man står/kör. Jag påstår inte att det är lätt - men det går att arbeta annorlunda än vad de flesta utövare gör idag.

Låt oss inte falla i gropen och tjata ut teknikaliteter/ordval och körtid(?) - de flesta som kör RR idag gör det för att det är kul. Några få för att de vill vinna större mästerskap än ett SM tecken.

/E
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du håller på med pajasfasoner,
Att blanda in produkter, köp & säljtermer när det gäller tävlingsformer - varför kan du inte bara lägga ner snick-snacket och inse att verkligheten trots allt är annorlunda än det du försöker få den till att vara? Precis som andra sporter har vi inom RR de som vill satsa och tar de extra timmarna/dagarna för att arbeta FÖR att bli bättre eller få det ekonomistöd som saknas. De andra väljer att gnälla av sig och kontiunerligt finna nya orsaker att inte satsa - "för dyrt" är ett alltför återkommande ordval som fler borde vänja sig av med. Att motorsport kostar vet vi alla oavsett vart vi står. Det som skiljer elit & amatörsatsningen åt är sättet du som aktiv/teamägare väljer att arbeta på för att nå resultat. Och oavsett vad en wildcard kostar eller om det är gratis så blir det inte fler som kör när man inte ens har råd till nya däck. DVS se till att arbeta för din satsning och det via sponsorer/partners - annars står du kvar där du är (vilket inte är fel utan bara ett vägval du själv gör). Har du redan valt väg enl ovan så är det väl bättre att hålla ev. osorterade kommentarer om andra klasser/utövare/kostnader för dig själv?!
Du får kalla mina fasoner vad du vill, jag har min uppfattning om dina helt klar.

Vad du och Wizna inte verkar vara ett dugg intresserad av är själva sporten roadracing. Ni ser inte längre än näsan räcker och tänker på vad som är bäst för ett fåtal. Jag är mer intresserad av sportens framtid och ser lite längre än den här säsongen och anser därför att jag har rätt att göra mina åsikter hörda hur rätt eller fel de än är.

Mitt egna mediokra tävlande har inte med saken att göra så att påstå att jag skulle gnälla för att jag inte platsar är helt fel (se Wiznas inlägg). Det jag däremot tycker är lite tragiskt för sporten är att jag faktiskt skulle kunna köra i Pro Superbike privatcupen en hel säsong om jag bara hade lust.

Den sportsliga biten, dvs att Pro Superbike ska vara den bästa klassen, har fått stryka på foten av olika anledningar och ditt resonemang slutar alltid med att det är förarna som inte förstår sitt eget bästa, vilket jag tycker är att göra det extremt lätt för sig och visar på en strutsmentalitet som inte fungerar i den "riktiga" världen.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Bensin brinner fortare

Du får kalla mina fasoner vad du vill, jag har min uppfattning om dina helt klar.

Vad du och Wizna inte verkar vara ett dugg intresserad av är själva sporten roadracing. Ni ser inte längre än näsan räcker och tänker på vad som är bäst för ett fåtal. Jag är mer intresserad av sportens framtid och ser lite längre än den här säsongen och anser därför att jag har rätt att göra mina åsikter hörda hur rätt eller fel de än är.

Mitt egna mediokra tävlande har inte med saken att göra så att påstå att jag skulle gnälla för att jag inte platsar är helt fel (se Wiznas inlägg). Det jag däremot tycker är lite tragiskt för sporten är att jag faktiskt skulle kunna köra i Pro Superbike privatcupen en hel säsong om jag bara hade lust.

Den sportsliga biten, dvs att Pro Superbike ska vara den bästa klassen, har fått stryka på foten av olika anledningar och ditt resonemang slutar alltid med att det är förarna som inte förstår sitt eget bästa, vilket jag tycker är att göra det extremt lätt för sig och visar på en strutsmentalitet som inte fungerar i den "riktiga" världen.

Häller lite mer bensin på elden!!!
Sanningen gör ont sandström. Tycker det är pinsamt att du är den som alltid startar alla krig inne på dettta forum. Det finns mig veterligen ingen annan som har vunnit VM i trådskapning, mer än dig!!!!
( vore lite kul att få statistik på detta )

Att du sen bortförklarar ditt klantiga beteende att "måna för sportens bästa" är ren idioti. Tycker du att det är för "sportens bästa" att du harvar i R1000 år efter år, trots uppklassnings poäng? För att känna att du tillhör toppen i den serien. Du ser inte att för "sportens bästa" så kanske du skulle ha tagit steget upp och lämnat din plats till bättre behövande, som kanske behöver de poängen för att klassa upp sig.

Jag tillhör den lyckliga skaran som är nöjd med min näsa, kanske lite krokig pga lite brott, men annars är den rätt fin i spegeln.

Jag har kommit till insikt att jag inte platsar i PRO serien, kanske du borde göra det och tagga ner lite. Ingen serie, vare sig korpen eller motogp blir bättre av att du spyr galla på allt som görs.

Lycka till vidare !
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Häller lite mer bensin på elden!!!
Sanningen gör ont sandström. Tycker det är pinsamt att du är den som alltid startar alla krig inne på dettta forum. Det finns mig veterligen ingen annan som har vunnit VM i trådskapning, mer än dig!!!!
( vore lite kul att få statistik på detta )

Att du sen bortförklarar ditt klantiga beteende att "måna för sportens bästa" är ren idioti. Tycker du att det är för "sportens bästa" att du harvar i R1000 år efter år, trots uppklassnings poäng? För att känna att du tillhör toppen i den serien. Du ser inte att för "sportens bästa" så kanske du skulle ha tagit steget upp och lämnat din plats till bättre behövande, som kanske behöver de poängen för att klassa upp sig.

Jag tillhör den lyckliga skaran som är nöjd med min näsa, kanske lite krokig pga lite brott, men annars är den rätt fin i spegeln.

Jag har kommit till insikt att jag inte platsar i PRO serien, kanske du borde göra det och tagga ner lite. Ingen serie, vare sig korpen eller motogp blir bättre av att du spyr galla på allt som görs.

Lycka till vidare !
Tvärtom Pontus, sanningen gör inte ett dugg ont och med tanke på att du har helt fel kan det knappast kallas för sanning. Sen om jag är pinsam och ägnar mig åt idioti får du så klart tycka men när du ändå kollar din näsa i spegeln kanske du ska fundera på vad du själv bidrar med förutom en massa gnäll på andras åsikter. Kom med något vettigt motargument istället :tummenupp

Vi kan som sagt lämna mitt eget tävlande utanför det här, jag är för gammal och för långsam för att ha något att göra i Sveriges bästa RR-klass. Jag har INTE under någon säsong skrapat ihop tillräckligt med poäng för uppklassning så där har du helt fel.

Så därför finns det bara en anledning till att jag ens bryr mig om Pro Superbike och det är sportens framtid. Det är sanningen och den gör som sagt inte ett dugg ont :)
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har kommit till insikt att jag inte platsar i PRO serien, kanske du borde göra det och tagga ner lite. Ingen serie, vare sig korpen eller motogp blir bättre av att du spyr galla på allt som görs.

Pontus du har egentligen ingen ursäkt för att inte köra PRO!
Du är snabb, rik och har en snygg näsa :tummenupp :)
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Pontus du har egentligen ingen ursäkt för att inte köra PRO!
Du är snabb, rik och har en snygg näsa :tummenupp :)


nej nej nej....
Är rädd för stora hojar,går för fort, 600 fungerar bättre. Tror helt klart att du har potential att lyckas där. Du har farten i dig!!

Anledningen till att jag skrev i detta forum ( vilket sker 1-2 ggr per år ) är att jag är så trött på alla världsmästare eller om man ska kalla dem tomtar och troll, som vet så mycket och kan allt. Blir spyfärdig. Om det är något som missgynnar denna sporten, så är det den typen av människor som drar ner inspirationen att fortsätta.

Det spelar ingen roll vad som görs så är det fel.
Istället för att ställa krav, så kanske man borde förtjäna nåt istället. Stcc säljer en produkt, visa vad man går för innan kraven kommer.

Fungerar ännu sämre att sitta på ett forum och häckla alla som trots allt gör nåt för sporten. Framför allt när det negativa kommer från samma människor hela tiden, som inte placerar sig speciellt bra i de andra korp serier vi har.

Liknelse: bara för att man har en motorbana, betyder det inte att man kan kräva att motogp ska köra där. ( men det hade varit kul att se stoner på sviestad ).

Ta situationen med David, hur många var det inte som sa innan säsongen började att de inte skulle ta ut sina licenser i protest mot att han blev avstängd. Vad hände? Jag såg iaf alla köra under svemo i SM premiären.

Det är mycket snack och lite hockey. Tyvärr står inte folk för sina åsikter när det väl gäller. Med andra ord är det pinsamt att folk som inte har med saken att göra, ska sprida negativa budskap.
För vem vill då köra PRO?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Som skrivet - vi ÄR olika

Vad du och Wizna inte verkar vara ett dugg intresserad av är själva sporten roadracing. Ni ser inte längre än näsan räcker och tänker på vad som är bäst för ett fåtal. Jag är mer intresserad av sportens framtid och ser lite längre än den här säsongen och anser därför att jag har rätt att göra mina åsikter hörda hur rätt eller fel de än är.

Den sportsliga biten, dvs att Pro Superbike ska vara den bästa klassen, har fått stryka på foten av olika anledningar och ditt resonemang slutar alltid med att det är förarna som inte förstår sitt eget bästa, vilket jag tycker är att göra det extremt lätt för sig och visar på en strutsmentalitet som inte fungerar i den "riktiga" världen.

Jaa du,
Självklart har alla rätt att göra sina åsikter hörda hur de än ser ut. Att du på ngt märkligt sätt tror dig veta vad min målsättning är för att få RR framåt måste totalhavererat på din kant. Till detta påstår (enligt din argumentation) att den verklighet som all motorsport & RR existerar i andra länder inte kan gälla för Sverige är ju milt sagt befängt. Det är inte billigt att utöva motorsport - men det är din egen mentalitet/inställning som avgör om du (el ditt team) vill göra ngt åt det!

Är det för dyrt och du inte vill/kan mera - välj en annan sport eller tävlingsform, det är ju inte svårare än så. Vilket gäller för varesig pingis, golf eller schack.

Vem strutsen eller hans påstådda ideér än må vara så har vi för få aktiva som är villiga att ens stava till sin egen målsättning inom RR (jag, förutom att det är kul att köra då). Det är mest patetiskt att ens försöka föra diskussion om utveckling för sporten när merparten av de som börjar köra är 30+ och enligt t ex du själv önskar att det skall vara billigt och vara okänt för publik och styras av egna finansiella medel. Vår ungdomsverksamhet prioriterades nästan bort av vår egen RR-sektion.... Så att vi har utmaningar för sportens framtid det är nog det enda du & jag kan vara överens om.

Däremot det du verkar förespråka är mao en helt stängd värld där tillväxt, mediabelysning och internationell karriärmöjlighter inte kan existerar utan blir istället en rolig dagsutflykt med bankörning på 2-hjul.

Den verklighet du då hänvisar till hoppas jag få ens kan tänka sig att dela. Att vi runt detta har helt olika uppfattningar säger sig själv - vi har helt enkelt diametralt olika åsikter om framtid och hur utveckling sker oavsett det gäller RR el företagande. Den du antyder vara sportutveckling ligger knappt synbart i min backspegel.


/Eric
PS: Ursäkt till dig som läsare här, inte min mening att tråka ut dig med personlig forumpingis.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men då gör jag väl som de flesta andra och vilar min väska när det gäller Pro Superbike. Det jag försöker säga går ju ändå in genom det ena och ut genom det andra och svaren blir ju närmast löjeväckande.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
( men det hade varit kul att se stoner på sviestad ).

Ta situationen med David, hur många var det inte som sa innan säsongen började att de inte skulle ta ut sina licenser i protest mot att han blev avstängd. Vad hände? Jag såg iaf alla köra under svemo i SM premiären.

?

ska stoner köra på sviestad,varför har inte det sagts tidigare?:rolleyes:

som du säger,jävligt mycket kappvändning och bästa publikfönstret i norden är pro men tyvärr skittråkigt att titta på men det är en annan sak.(stk 600 är grejor det).
jag har precis löst ut min licens istället för rutinmässigt göra det i januari,men jag är nog den enda.fast inte fan hjälpte det.
i övrigt ser jag samma tugg som vanligt och ställer mig själv frågan:
vad gör ss3m i rookie?
och varför kör inte erik vm när han är så jäkla bra på att fixa sponsorer?/
varför hjälpte han inte kristensson att fixa ihop sin miljon,det borde gått att göra samma vecka.....
hur kommer det sig att alla som inte längre deltar i arrengemanget vitnar om dess förträfflighet?
jag kommer ligga sömnlös när jag nu börjat fundera:)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag hoppas det kommer många extra förare till Falkenberg, det skulle kännas bra mot mina sponsorer och då får jag en lättare (något mindre skitjobbig vinter) och kan fortsätta en säsong till.
Bra för sporten eller inte, det skiter jag i!

/ Svensken
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Om någon skulle vilja hjälpa mig som mekaniker på Falkenberg, så har jag nog nästan bestämt mig ;)
Någon frivillig?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det för dyrt och du inte vill/kan mera - välj en annan sport eller tävlingsform, det är ju inte svårare än så. Vilket gäller för varesig pingis, golf eller schack.

Så du (och andra) menar alltså att man måste ha varit med och kört i PRO Superbike för att få ha en åsikt? Vi med erfarenhet av RR-arrangemang och intresse, alltså den potentiella publiken, med både insikt och kompetens men inte är förarmaterial får inte säga vad vi tycker om hur sporten och dess serier sköts?

Däremot det du verkar förespråka är mao en helt stängd värld där tillväxt, mediabelysning och internationell karriärmöjlighter inte kan existerar utan blir istället en rolig dagsutflykt med bankörning på 2-hjul.

Vad jag har läst av era debatter förespråkar ni olika sätt att nå samma mål. Där du förespråkar en liten elit förespråkar Perra en bred gräsrotsgrund, där så många som möjligt har möjlighet att prova. Vilken som stämmer kan man inte veta men två paralleller: fotboll, knappast stort för att vi har en duktig elit; speedway, knappast stort för att det är lättillgängligt.

Ni får fortsätta debattera men ett ganska klart faktum är att PRO Superbike inte är sådär jätteintressant för oss med RR-intresse - tyvärr.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Fler kockar - hur blir soppan då?

Så du (och andra) menar alltså att man måste ha varit med och kört i PRO Superbike för att få ha en åsikt? Vi med erfarenhet av RR-arrangemang och intresse, alltså den potentiella publiken, med både insikt och kompetens men inte är förarmaterial får inte säga vad vi tycker om hur sporten och dess serier sköts?



Vad jag har läst av era debatter förespråkar ni olika sätt att nå samma mål. Där du förespråkar en liten elit förespråkar Perra en bred gräsrotsgrund, där så många som möjligt har möjlighet att prova. Vilken som stämmer kan man inte veta men två paralleller: fotboll, knappast stort för att vi har en duktig elit; speedway, knappast stort för att det är lättillgängligt.

Ni får fortsätta debattera men ett ganska klart faktum är att PRO Superbike inte är sådär jätteintressant för oss med RR-intresse - tyvärr.

Kortis,
Det du mfl tycks tolka är att det enl mig bara finns 1 klass i landet värt namnet att köra i. Säger tillbaks till skolbänken och inta svensklektion & plugga gärna extra läsförståelse från grundskolan!

Försök att någongång inse,
Om du skall utöva motorsport (oavsett nivå) krävs ekonomi, din eller någon annans! Jag har ett kursprogram (finns naturligtvis andra alt) som erbjuder verktyg och metodik för att få partners och ekonomi där vi snart når antal kursdeltagare för start. Här kostar jag på nu mig att inta hög hästsadelposition och ifrågasätta varför 94% av RR-utövarna här gnäller över kostnader för att utöva sporten - när man inte ens är villig att få ett kostnadsfritt förslag på hur man kan finanisera en sponsorutbildning?!

Summerat undrar jag således nyfiket varför du som aktiv vågar lägga ned hojen i 200km/h - men inte ta de första stegen för att bygga intresse för din sport och samtidigt få partners från företagsnivå?

Over & out!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Wizna (Pontus) Sponsrar mitt Wildcard!

Fasen vad kul!
Pontus och hans företag POC erbjöd sig att sponsra mig så jag kan köra wildcard! :Bugar
Så nu blir det premiär för mig i Pro SBK på Falkenberg!
TACK SÅ GRYMT MYCKET PONTUS!!!:tummenupp

Linus: Vore grymt om du ville hjälpa mig på Lördagen. Jag kan bjuda på någon gammal korv och team t-shirt :D
Nu behöver jag bara leta på en mekaniker till Fredagen.

Kom igen nu alla andra "rookisar". Nu har vi ju möjligheten att köra till ett överkomligt pris. Slut på ursäkter... hoppa på hojen :tummenupp
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Fasen vad kul!
Pontus och hans företag POC erbjöd sig att sponsra mig så jag kan köra wildcard! :Bugar
Så nu blir det premiär för mig i Pro SBK på Falkenberg!
TACK SÅ GRYMT MYCKET PONTUS!!!:tummenupp

Linus: Vore grymt om du ville hjälpa mig på Lördagen. Jag kan bjuda på någon gammal korv och team t-shirt :D
Nu behöver jag bara leta på en mekaniker till Söndagen.

Kom igen nu alla andra "rookisar". Nu har vi ju möjligheten att köra till ett överkomligt pris. Slut på ursäkter... hoppa på hojen :tummenupp

Du vet att tävlingarna är fredag till lördag va? ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top