Billigare wildcard till Pro Superbike

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Om det nu blev billigt o fortfarande inga fler förare som verkligen vill köra Pro, då är det väl hög tid att bena ut vad detta beror på, så ni inte riskerar att blir utkastade (igen) till 2012!

-För lite körtid o för korta heat?

-Dåligt sopat = halkigt på banan smuts, gummirester o olja kvar efter alla dessa klasser med bilbusar?

-Enhets Pirelli däcken dåliga (på lortig asfalt) = inget direkt bättre än fjolårs Conti?

-För lite TV-tid/TV-exponering för Pro SBK, i de gratiskanaler som den stora massan har o därför når man inte ut medialt.

-Våga tänka ett steg längre: Om det ska bli ännu billigare, tightare racing o fetare startfält med fler yngre förmågor o tillväxt av sporten än vad det är atm, vad göra?

-Varför inte köra t.ex. en GSXR750 cup på enhetscyklar, däck o fjädring osv. Då vet man vem som är bäst förare för materialet är exakt samma för alla! (utan massa tjafs om fel på elektroniken, TC, ABS, däcken tog slut, fel setup/inställningar, dom vanliga bortförklaringarna o sura minerna från 2an o 3an på prispodiet osv.)
Cupen sponsrad av o logistiskt helt skött av Suzuki Europe, vore väl att föredra = STOR-satsning.
Det enda förarna behöver göra är att dyka upp själva på plats m sin personliga utrustning o enbart koncentrera sig på körningen/showen o slippa hålla på o testa ut nya hojar som tar enormt mkt energi, pengar o tid att få någon ordning på (oftast tar det halva säsongen, som vanligt är den gamla fjolårshojen mkt bättre initialt, men det pratas det inte gärna högt om) O ibland blir aldrig nya hojen, snabbare lr bättre någonsin på swe banor med samma chaufför i sadeln än tidigare årsmod = fakta!

Tror fasen "bilpubliken" skulle hellre stanna kvar på läktarn o inte gå o käka om det kördes as-slöa blyslädar a la HD XR1200-cup, fråga själva får ni se. Vill du se varvrekord av 2st snabba snubbar i toppen i värsta VM-klass lr ett slagfält med 30hojar med exakt samma materiella förutsättningar bredsladdandes på bakelitdäck (tyvärr inga varvrekord) MEN 50talet omkörningar per varv o bra UNDERHÅLLNING??
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De satsas ju enormt i år från generalagenter, STCC osv så det kan bara vara förarnas fel, som vanligt...
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
De satsas ju enormt i år från generalagenter, STCC osv så det kan bara vara förarnas fel, som vanligt...

Helt rätt för! få har ambition. Prova själv och upplev känslan att köra inför publik och dom snabbaste i landet om du är missnöjd efteråt lovar jag att skänka ett par hundra till din startavgift.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det känns som det kommer fel i säsongen. Några har redan kraschat sönder sig och budgeten, andra vågar inte riskera att krascha sönder sig och budgeten för ett WildCard när viktiga poäng i deras "ordinarie" serie står på spel.

Om det här hade kommit innan säsongen tror jag många fler hade nappat.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag kommer köra ivgf!
Henry kommer kanske. Sedan är det fler Norrmän mfl som kommer köra.
Dessutom kommer ju Freddy, Cashback osv så det blir nog ett bra startfält!
Hoppas bara fler av oss "rookisar" kommer delta!
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Jag kommer köra ivgf!
Henry kommer kanske. Sedan är det fler Norrmän mfl som kommer köra.
Dessutom kommer ju Freddy, Cashback osv så det blir nog ett bra startfält!
Hoppas bara fler av oss "rookisar" kommer delta!

Låter fint det, hade varit kul o vara med men man har ju inte ett enda beggat Pirelli liggandes tyvärr...:D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Låter fint det, hade varit kul o vara med men man har ju inte ett enda beggat Pirelli liggandes tyvärr...:D

Inte jag heller :(
Vet inte hur det här skall gå...
Dessutom måste man ju köpa nya av Greven om man skall vara med... :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt rätt för! få har ambition. Prova själv och upplev känslan att köra inför publik och dom snabbaste i landet om du är missnöjd efteråt lovar jag att skänka ett par hundra till din startavgift.
Nu resonerar du lite som Eric H. brukar göra, dvs att det inte är produkten det är fel på, det är den potentiella köparen som har fel. Ett sånt resonemang funkar inte i den "riktiga" världen men det lär STCC bli varse om inom sin tid.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Det var väl ett jävla gnällande på STCC. Och det är alltid samma människor som gnäller, lyckas man inte i någon av de andra Kalle Anka serierna vi har i Sverige, så har man väl inte i Pro Superbike att göra, så vad är problemet? Finns ingen anledning att sitta på ett forum och kasta sten, när man ändå inte platsar! Varför i hela friden ska de 3 sista ha tv tid? ... ska viasat tycka synd om dem?

Liknelse: Ser ingen förare som gnäller på motogp att det är för dyrt! Kanske.. .men bara kanske så fattar man att man inte platsar där.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
-Varför inte köra t.ex. en GSXR750 cup på enhetscyklar, däck o fjädring osv. Då vet man vem som är bäst förare för materialet är exakt samma för alla! (utan massa tjafs om fel på elektroniken, TC, ABS, däcken tog slut, fel setup/inställningar, dom vanliga bortförklaringarna o sura minerna från 2an o 3an på prispodiet osv.)
Cupen sponsrad av o logistiskt helt skött av Suzuki Europe, vore väl att föredra = STOR-satsning.
Det enda förarna behöver göra är att dyka upp själva på plats m sin personliga utrustning o enbart koncentrera sig på körningen/showen o slippa hålla på o testa ut nya hojar som tar enormt mkt energi, pengar o tid att få någon ordning på (oftast tar det halva säsongen, som vanligt är den gamla fjolårshojen mkt bättre initialt, men det pratas det inte gärna högt om) O ibland blir aldrig nya hojen, snabbare lr bättre någonsin på swe banor med samma chaufför i sadeln än tidigare årsmod = fakta!

Tror fasen "bilpubliken" skulle hellre stanna kvar på läktarn o inte gå o käka om det kördes as-slöa blyslädar a la HD XR1200-cup, fråga själva får ni se. Vill du se varvrekord av 2st snabba snubbar i toppen i värsta VM-klass lr ett slagfält med 30hojar med exakt samma materiella förutsättningar bredsladdandes på bakelitdäck (tyvärr inga varvrekord) MEN 50talet omkörningar per varv o bra UNDERHÅLLNING??[/QUOTE]

Tycker jag låter som en lysande ide. Jag hade garanterat kommit och kollat!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Vi är olika

Nu resonerar du lite som Eric H. brukar göra, dvs att det inte är produkten det är fel på, det är den potentiella köparen som har fel. Ett sånt resonemang funkar inte i den "riktiga" världen men det lär STCC bli varse om inom sin tid.

Du håller på med pajasfasoner,
Att blanda in produkter, köp & säljtermer när det gäller tävlingsformer - varför kan du inte bara lägga ner snick-snacket och inse att verkligheten trots allt är annorlunda än det du försöker få den till att vara?

Precis som andra sporter har vi inom RR de som vill satsa och tar de extra timmarna/dagarna för att arbeta FÖR att bli bättre eller få det ekonomistöd som saknas. De andra väljer att gnälla av sig och kontiunerligt finna nya orsaker att inte satsa - "för dyrt" är ett alltför återkommande ordval som fler borde vänja sig av med.

Att motorsport kostar vet vi alla oavsett vart vi står. Det som skiljer elit & amatörsatsningen åt är sättet du som aktiv/teamägare väljer att arbeta på för att nå resultat.

Och oavsett vad en wildcard kostar eller om det är gratis så blir det inte fler som kör när man inte ens har råd till nya däck. DVS se till att arbeta för din satsning och det via sponsorer/partners - annars står du kvar där du är (vilket inte är fel utan bara ett vägval du själv gör).

Har du redan valt väg enl ovan så är det väl bättre att hålla ev. osorterade kommentarer om andra klasser/utövare/kostnader för dig själv?!

/Eric
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag är helt övertygad om att fler kommer köra wildcard om det blir billigare, som nu! Tycker det är ett grymt bra initiativ dom gjort!
Vet att vi åtm blir ca 5-7 st till som kommer till Falken, så där har du fel Eric.
Att kalla mig Jonte och några till för amatörer är faktiskt helt rätt...
Men när Solberg, Haaland m.fl tycker att Pro SBK är för dyrt och för lite körning, så är det svårt att lägga dom i facket "amatörer"...

Nästa fråga är ju om det är jag och Jonte som är målgruppen eller om vi mer blir i vägen? Förmodligen det sista men vi kommer ivgf fylla ut fältet från 14...? startande.

Du håller på med pajasfasoner,
Att blanda in produkter, köp & säljtermer när det gäller tävlingsformer - varför kan du inte bara lägga ner snick-snacket och inse att verkligheten trots allt är annorlunda än det du försöker få den till att vara?

Precis som andra sporter har vi inom RR de som vill satsa och tar de extra timmarna/dagarna för att arbeta FÖR att bli bättre eller få det ekonomistöd som saknas. De andra väljer att gnälla av sig och kontiunerligt finna nya orsaker att inte satsa - "för dyrt" är ett alltför återkommande ordval som fler borde vänja sig av med.

Att motorsport kostar vet vi alla oavsett vart vi står. Det som skiljer elit & amatörsatsningen åt är sättet du som aktiv/teamägare väljer att arbeta på för att nå resultat.

Och oavsett vad en wildcard kostar eller om det är gratis så blir det inte fler som kör när man inte ens har råd till nya däck. DVS se till att arbeta för din satsning och det via sponsorer/partners - annars står du kvar där du är (vilket inte är fel utan bara ett vägval du själv gör).

Har du redan valt väg enl ovan så är det väl bättre att hålla ev. osorterade kommentarer om andra klasser/utövare/kostnader för dig själv?!

/Eric
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Hoppas också

Jag är helt övertygad om att fler kommer köra wildcard om det blir billigare, som nu!
Vet att vi åtm blir ca 5-7 st till som kommer till Falken, så där har du fel Eric.
Att kalla mig Jonte och några till för amatörer är faktiskt helt rätt...
Men när Solberg, Haaland m.fl tycker att Pro SBK är för dyrt och för lite körning, så är det svårt att lägga dom i facket "amatörer"...

Visst,
Självklart hoppas jag att det blir fler som kör WC på Falken. Ang ordvalet amatör ligger vi nog med olika synvinklar här. Oavsett om man är oerhört duktig förare innebär det ju inte att man kommer framåt om man är kvar i mästerskap som har för låg konkurrens. Och - det är ju till sist resp aktiv som själv väljer sin målsättning med sitt utövande. Ingen tvingas till att köra IDM/Pro SBK eller ens SO...

Har dessutom mästerskapet/sporten lågt mediavärde blir det oerhört mkt svårare att få draghjälp om man inte jobbar aktivt för det. Lägger du sen till att det ofta är one-man-team som kör/meckar/arbetar så blir man lätt kvar där man står/kör. Jag påstår inte att det är lätt - men det går att arbeta annorlunda än vad de flesta utövare gör idag.

Låt oss inte falla i gropen och tjata ut teknikaliteter/ordval och körtid(?) - de flesta som kör RR idag gör det för att det är kul. Några få för att de vill vinna större mästerskap än ett SM tecken.

/E
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top