Köpa trafikskolehoj m lite läckage i topplock?

ohleen

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750 -01
Håller på att ta MC kort och vill ha en hoj att övningsköra med och sen ha som nybörjarhoj när man väl tagit kortet. Har kollat runt lite. Hade en Honda Transalp 650 klar, men så gick hon som jag skulle köpa den av och körde den i vält :( (gick bra med henne dock). Så nu får jag leta vidare.

Var och provkörde en Honda CB 750 -01 idag. Den har gått som trafikskole MC och gått ca: 7500mil. Tyckte den var lätt och trevlig att köra och har all skyddsutrusning (extra bågar etc) på - vilket kanske kan va bra i början :) Det var dock lite olja kring vänstra cylindern vid topplocket.

Så tänkte kolla vad ni tror om detta? Först att köpa en trafikskole MC, om man tänker på slitage, att den gått omkull ett par gång etc.. Sen hur man skall se på läckaget? var inte mycket, men ändå? Hur stor grej är det att byta topplockspackning på en Honda CB 750?


Tacksam för svar! :)

/Martin
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du utelämnade den viktiga detaljen - vad vill dom ha betalt för den?

Sen vad gäller byte av topplockspackning: inte speciellt komplicerat om man har en verkstadshandbok. En eftermiddag ungefär skulle jag räkna att det tar om man gör det första gången. För nån som har gjort det förut tar det nog inte mer än en par timmar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är inget fel på topplockspackningen. Det är packningen under ventilkåpan som är dålig. Den byter du hur lätt som helst.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Minimala oljeläckage brukar inte ställa till med något mer än kladd. Är dock utmärkta anledningar till att pruta på priset. Hade du bara tänkt dig ta körkorten och sen skaffa en annan hoj så är det nog lugnt. Ska man köra långt och länge bör man dock fixa till det.
 

ohleen

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750 -01
Tack för infon/svaren :)

Hojen är ute för 25 000, 2001 uttagen 2002. Men känns ju som att det är läge att pruta lite.

Tänker att jag kan ha hojen minst denna säsongen. Vet ju inte vad jag vill ha på längre sikt, så får väl åka runt och prova lite olika och känna mig fram. Men bra att ha nått som iaf är ok att lära sig på. Följer med vindavvisare, vilket jag läst på lite reviews att skall vara rätt trevligt att ha till en CB 750 om man åker lite längre :)
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Min gamla trafikskola hade just cb 750 någonstans runt den årsmodellen. Skulle aldrig få för mig att ens betala 20000 efter alla gånger man såg att hojarna tappades mm (ja, jag bidrog oxå :rolleyes: )
Den i Ljungby då (pruta ner en sådär 4 tusenlappar iaf såklart)... det Verkar vara köparens marknad fn :tummenupp
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Om den känns bra i det mekaniska så varför inte?

Lite oljekladd går troligen fixa, och fördelen med en körskolehoj är att den, trots att den kan se rätt sleten ut, troligen är välskött då trafikskolan inte vill riskera elevers säkerhet mer än nödvändigt och inte belasta miljön för mycket med tanke på ISO-certifiering m.m. + det att bromsar m.m garanterat inte sitter fast ;)

Pruta lite och kör på den!
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Hehe, köpte själv en körskolehoj på 7.000 mil förra året för under 15.000:-, nu efter kanske lite mer aktiv körning än en standard elev brukar köra med lärare efter sig så trycker den olja lite här och där. :D
Inga mängder men blir en service på den till hösten så får man se om det kan vara värt att köra en säsong till. :)

Slå du till på den hojen, men jag håller med om att du borde ge max 20 då den dels har gått ganska långt, och en vild gissning är att den är i "bruksskick"? Sen om det bara är någon droppe den trycker vid ventilkåpan, gasa på, håll koll på oljenivån och lämna in häcken till service och packningsbyte innan nästa besiktning. :D:tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
eller släng på några tusen så får du modernare roligare hoj som dessutom har ABS, som du även kan glida runt på sen när du har kortet utan att tröttna.

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_N_ABS____29_000Kr____34075201.htm?ca=15&w=2

OBS. Vet ingenting om den hojen, bara såg den på blocket.

! Mycket bättre. CB:n är lika dyr som en som gått hälften och inte synat backen innan.. 15k är mer rätt pris utan att ha sett den. Har hört fler kskolor som sålt ut för 15-20 beroende på mil och skick.
 

ohleen

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750 -01
! Mycket bättre. CB:n är lika dyr som en som gått hälften och inte synat backen innan.. 15k är mer rätt pris utan att ha sett den. Har hört fler kskolor som sålt ut för 15-20 beroende på mil och skick.

Känns som det är FÖR billigt bara.. Verkar det för bra för att vara sant - så är det troligtvis det också ;) Har kollat på ER6 innan, men inte provkört. Hört från trafikskolan att ABS:en på dessa tidigare årsmodeller inte var nått vidare.. som att bromsa med ovalt bakdäck beskrev dom det som och att man gör effektivera bromsningar utan.. men klart i panik situationer är det ju trevligt.

Skall kontakta säljaren av CB 750 senare idag igen och pruta en del. Går han med på det kör jag nog på den. Iom att det är en etablerad skola som säljer så kan dom inte bara försvinna efteråt.. tycker det gör en del vem man köper av också..
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Känns som det är FÖR billigt bara.. Verkar det för bra för att vara sant - så är det troligtvis det också ;) Har kollat på ER6 innan, men inte provkört. Hört från trafikskolan att ABS:en på dessa tidigare årsmodeller inte var nått vidare.. som att bromsa med ovalt bakdäck beskrev dom det som och att man gör effektivera bromsningar utan.. men klart i panik situationer är det ju trevligt.

Skall kontakta säljaren av CB 750 senare idag igen och pruta en del. Går han med på det kör jag nog på den. Iom att det är en etablerad skola som säljer så kan dom inte bara försvinna efteråt.. tycker det gör en del vem man köper av också..

Ok, ja det spelar roll.

Jag körde på en CB750 och den var riktigt bra för ändamålet och kan inte annat än rekommenderas. "satte ner foten en gång på alla körningar man gjorde på låghastighetsbanan".
 

ohleen

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750 -01
Sådär.. nu var den köpt! :)

Vi åkte ut till Kenneths MC service där dom kollade på den och konstaterade att det var packningen vid ventilkåpan som var dålig. Precis som nån skrev här! Och det är ju en mindre lagning. Drog av en tusenlapp för det och prutade ytterliggare lite på hojen.

Så nu har jag en CB 750 att ut och övningsköra med!

Tack för hjälpen och svaren :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top