Englandsresa och import av mc!

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag har själv gjort samma resa ett par ggr, det är hur guld som helst med en "betald" MC semester som man bara behöver köra i en riktning. Se dock till att inte köpa ett lik till MC.
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Jag har själv gjort samma resa ett par ggr, det är hur guld som helst med en "betald" MC semester som man bara behöver köra i en riktning. Se dock till att inte köpa ett lik till MC.

Exakt! Nästa gång ska jag dock ta mer tid på mig och passa på att ta lite avstickare...
 

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
Kul läsning!!!
Om du orkar skulle jag uppskatta att veta vad som krävdes för att importera motorcykeln och få svensk reg.

En kul jämförelse är att jag förra sommaren körde ner min Ducati Monster 695 till Spanien, där jag bor numera, och importerade den till mej själv så att säga. Det kostade nästan 700 sek i pappers hantering (100 euro), besiktning, import skatt (450 euro) samt vägskatt etc.

Hur mycket kostade skatt och avgifter för dej?!?

Just nu semestrar jag i Sverige med min spansk reg motorcykel... jag är svensk medborgare men utvandrad och skriven i Spanien så det borde vara helt lagligt. Men folk blir förvånade när hjälmen åker av och jag ser väldigt ospansk ut :D
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Kul läsning!!!
Om du orkar skulle jag uppskatta att veta vad som krävdes för att importera motorcykeln och få svensk reg.

En kul jämförelse är att jag förra sommaren körde ner min Ducati Monster 695 till Spanien, där jag bor numera, och importerade den till mej själv så att säga. Det kostade nästan 700 sek i pappers hantering (100 euro), besiktning, import skatt (450 euro) samt vägskatt etc.

Hur mycket kostade skatt och avgifter för dej?!?

Just nu semestrar jag i Sverige med min spansk reg motorcykel... jag är svensk medborgare men utvandrad och skriven i Spanien så det borde vara helt lagligt. Men folk blir förvånade när hjälmen åker av och jag ser väldigt ospansk ut :D

Det som krävdes var: pengar(!), påskrivet regbevis från england(ägarbyte), kvitto på köpet, tillfällig försäkring på chassinummer samt en vältränad bakdel :)
I sverige: lite pappersformalia till Transportstyrelsen (ansöka om tillfällig reg och ursprungskontroll) samt beställning av regbesiktning (byta lyktinssatser pga deras vänstertrafik) :tummenupp
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Åkte till England där jag jobbar för ca 1 månad sedan och tog med mig min hoj(Superduke -07) i en minibuss. Min plan är att åka england runt från sydvästra delen upp till skottland och sen vidare till nordirland och sedan till södra irland och tillbaks till nordvästra england. Själv än så länge.

Nu när jag har 2 hojar så kan jag tänka mig att hyra ut en om någon är intresserad av att haka på. Så får vi se om det finns intresse. Att beakta är att resan är ca 200 mil.

Ps den andra hojen är en superduke R -7 Ds =)

Tidpunkt ca 23 aug-1 sept
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som vet om man kan skicka in pappren för ursprungskontroll någon månad innan man hämtar hem cykeln, eller behövs dom i tullen osv?

Tanken är att åka över och köpa en cykel nu, och sedan hämta den när det blir varmare.

Är det möjligt att då ta med sig pappren och göra ursprungskontrollen under tiden? Det tar ju några veckor att få den godkänd vill jag minnas.

Om man kan göra så så kan man boka tid för regbesiktning direkt när man kommer hem, så att man tar regbesiktningen på första bästa station nere i Malmö när man kommer över gränsen och sedan bara fortsätter hem.

Input någon?

//K
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det som krävdes var: pengar(!), påskrivet regbevis från england(ägarbyte), kvitto på köpet, tillfällig försäkring på chassinummer samt en vältränad bakdel :)
I sverige: lite pappersformalia till Transportstyrelsen (ansöka om tillfällig reg och ursprungskontroll) samt beställning av regbesiktning (byta lyktinssatser pga deras vänstertrafik) :tummenupp
Jag lyfter den här gamla tråden då jag tycker det fanns väldigt många intressanta inlägg. :tummenupp

Min första tanke när jag läste ovanstående... påskrivet regbevis från england (ägarbyte)... innebär alltså att du aldrig skickar in ägarbytet till de engelska myndigheterna (engelska bilregistret) utan åker med hojen som om det vore förra ägaren dvs den du köpte den av som i papprena (det engelska bilregistret) fortfarande äger den!??

Då blir min följdfråga... kan jag ringa från the UK till mitt svenska försäkringsbolag o ta en försäkring på en hoj som fortfarande enl det engelska bilregistret den förra ägaren står som ägare till? Då finns det ju i princip dubbla försäkringar på hojen... dels säljarens eftersom han fortfarande står som ägare... o min nya svenska försäkring!??

Planerar nämligen själv att åka över o köpa en lätt MC... en Aprilia RS 125cc... då de är betydligt billigare än i Sverige.

Min sista fråga... kan man i the UK köpa lyktglas som är högerasymmetriska dvs avsedda för högertrafik? Borde ju rimligen vara billigare att köpa i the UK eftersom i princip ALLT är dyrare i Sverige. :(
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag lyfter den här gamla tråden då jag tycker det fanns väldigt många intressanta inlägg. :tummenupp

Min första tanke när jag läste ovanstående... påskrivet regbevis från england (ägarbyte)... innebär alltså att du aldrig skickar in ägarbytet till de engelska myndigheterna (engelska bilregistret) utan åker med hojen som om det vore förra ägaren dvs den du köpte den av som i papprena (det engelska bilregistret) fortfarande äger den!??

Då blir min följdfråga... kan jag ringa från the UK till mitt svenska försäkringsbolag o ta en försäkring på en hoj som fortfarande enl det engelska bilregistret den förra ägaren står som ägare till? Då finns det ju i princip dubbla försäkringar på hojen... dels säljarens eftersom han fortfarande står som ägare... o min nya svenska försäkring!??

Planerar nämligen själv att åka över o köpa en lätt MC... en Aprilia RS 125cc... då de är betydligt billigare än i Sverige.

Min sista fråga... kan man i the UK köpa lyktglas som är högerasymmetriska dvs avsedda för högertrafik? Borde ju rimligen vara billigare att köpa i the UK eftersom i princip ALLT är dyrare i Sverige. :(

Nej, du gör inget ägarbyte i UK, du behöver det påskrivna V5C i original från nuvarande ägare. Det är det som du sedan skickar in till svenska myndigheter för inregistreringen. Se till att kolla så ramnr stämmer överens mellan V5C och hojen.

Här har du allt du behöver veta:
http://www.transportstyrelsen.se/sv...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Påtal om glas/ljus för högertrafik verkar hopplöst! jag har letat i UK som en dåre till min FZ6 men ack nej. men den gick igenom bes ändå (i Polen… ja de säger väl sig själv att den klarade det…)

Jag letar firbilit efter en krockad fz6n som man kan köpa lös reflektor eller hela lampan
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Påtal om glas/ljus för högertrafik verkar hopplöst! jag har letat i UK som en dåre till min FZ6 men ack nej.

Känns som du letar i fel land..
Att leta efter lyktinsatser för högertrafik i ett land som har vänstertrafik känns inte som det smidigaste sättet att få tag på vad man vill ha..
Testat Tyskland eller Holland? Två stora motorcykelländer där utbudet borde vara betydligt större på högerriktade lampor.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
tips på bra sidor där man kan söka hojjar i england ?
Lät ju rätt trevligt dedär :)
 

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Hej!

Har också spanat lite på Honda i Europa, hittat följande priser.

Tyskland: http://www.honda.de/motorraeder/modelle_fireblade_daten_preise.php
Holland: http://www.honda.nl/motorfietsen/modellen_cbr1000rr_fireblade_ec-abs_technische_gegevens.php
Holland: http://www.honda.nl/motorfietsen/modellen_cbr1000rr_fireblade_sp_ec-abs_technische_gegevens.php
Grekland: http://www.honda-motorcycles.gr/model.php?model=fireblade
England: http://www.honda.co.uk/motorcycles/supersports/#!/cbr1000rr/
Sverige: http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____22379.aspx

Om jag fattar rätt så ska man bara betala momsen i ett land. Då borde det bli Sverige då?
Alltså deras pris minus lokal moms, plus svensk moms eller?

tull/skatt och straffavgifter tillkommer naturligt vis, men ändå stor variation i ny pris...:confused:
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du betalar ingen tull skatt och straffavgifter det är EU. På en ny mc som rullat mindre än 600 mil får du tillbaka den lokala momsen men måste istället betala svensk moms.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
glöm bara inte att byta framlyktan , annars får du den inte igenom besiktningen då den bländar "åt fel håll"

jag plockar hem UK hojjar regelbundet, mest för att skrota dom dock och har massa UK lyktor som ingen vill köpa

Sälj tillbaka till england via ebay..de klotar oxå ;)
Har sålt alla lyktor från de hojar jag tagit hem. Får minst 1000-1500 per hojlykta. Gällde då R1/gsxr1000 mellan 07-08. Äldre hojars strålkastare får man dock inte mycket för
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Hej,

Även jag hämtade en hoj i England i våras, tillbringade en hel del tid med att forska i alla detaljer för att allt skulle bli rätt.

Transportstyrelsen har en översikt av vad som måste göras. Sidan kan verka lite krånglig inledningsvis men om man läser noga är deras instruktioner ganska klara.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

Är hojen begagnad (måste ha gått 600 mil och varit i trafik 6 månader) gäller steg 3 – 8 i Transportstyrelsens vägledning.

1. Leta upp en lämplig hoj (tex på nätet)

Jag använde följande engelska sida (det finns säkert fler).

http://www.autotrader.co.uk/bikes

Det viktigaste dokumentet är det engelska registreringsbeviset vilket heter VC5. Det måste skickas in till Transportstyrelsen i original. Jag bad säljaren scanna och maila en kopia av handlingen. Här står även chassinummer som behövs för importförsäkringen. Det är ok att sektion 10 (anmälan om export, handlare vill skicka detta till Engelska transportstyrelsen själva) i beviset inte skickas med till Transportstyrelsen vid ursprungskontollen.

2. Teckna en importförsäkring

Jag tecknade min importförsäkring hos IF (det finns säkert alternativ). Den kostar 1 000 kr för trafik-, 2 000 kr för halv- och 3 000 kr för helförsäkring. Eftersom jag inte tänkte krocka eller få hojen stulen på hemvägen valde jag endast trafikförsäkring :)

3. Hämta hojen

Jag flög till London, hämtade hojen och tog sedan färjan från Harwich till Esbjerg (enkel resa kostar ca 1 500 kronor).

I England (till skillnad från tex Tyskland) är registreringsskyltarna inte personliga utan tillhör fordonet vilket gör att man får köra hojen ut ur England och till Sverige med de plåtar som sitter på (förutsatt att du har en importförsäkring, be om försäkringsbevis på engelska). Tänk på att hojen ska vara skattad (heter ”TAX”) och besiktigad (heter ”MOT”) för att få köras i England. Säkerställ detta med säljaren.

Viktigt: Kolla så att chassinummer på hojen stämmer med det som står i registreringsbeviset, gör det inte det går det inte att registrera motorcykeln i Sverige.

Se till så att som minst få med registreringsbevis i original samt kvitto/köpehandling (behövs för ursprungskontroll).

Man får köra med hojen i Sverige på den utländska registreringen en vecka efter det datum den togs in till Sverige.

4. Skicka in ansökan om ursprungskontroll.

Betala ansökningsavgiften (700 kr plus 450 för tillfällig registrering) till Transportstyrelsens bankgiro (bg plus referensnummer står i dokumentet du skapar med deras e-tjänst).

Skicka in följande 4 handlingar till Transportstyrelsen:

Överväg att skicka med rek-brev eftersom registreringsbeviset är en värdehandling.

Vill man kunna köra med hojen i avvaktan på registreringsbesiktningen så behöver man en tillfällig registrering. Den gäller i 3 månader från det att den beviljas. Man får röda plåtar hemskickade med posten.

Om man ska ansöka om tillfällig registrering måste man skicka med ”Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering” till Transportstyrelsen. Jag tecknade även denna hos IF och man får beviset hemskickat med posten (tar ett par dagar att få). Försäkringen börjar gälla samma dag som ursprungskontrollen godkänns och gäller 3 månader (samma tid som den tillfälliga registreringen). Min kostade 600 kronor för trafikförsäkring.

Man får beslutet hemskickat med posten, min kontroll tag ca 2 veckor. Man kan kolla status på ärenden på Transportstyrelsens hemsida.

5. Efter godkänd ursprungskontroll, boka tid för registreringsbesiktning

Efter beslut om ursprungskontroll kan man besiktiga hojen. Besiktningen tog ca 1 timme och kostade 1 950 kronor vilket inkluderade kontrollbesiktning. Tänk på att man måste byta strålkastarinsats, jag köpte en Hellas på nätet för ca 700 kronor och bytte själv, enkelt.

Jag tog in min hoj under alternativet ”eget bruk” och kunde registreringsbesiktiga den med annat avgassystem än original. Vad som gäller här är lite oklart så ring besiktningsorganet och kolla med dem.

Fick plåtar och registreringsbevis hem med posten 3 dagar efter besiktningen. Klart.

Sammanfattningsvis kan sägas att jag trots att jag fick ett bra pris på hojen så blev slutpriset ungefär samma som motsvarande hoj hade kostat i Sverige, dock var det ett väldigt trevligt äventyr :) För att det ska löna sig så ska nog priset ligga 10 000 - 15 000 kronor lägre än vad det gör i Sverige.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top