Englandsresa och import av mc!

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Tjena! Ny på forumet tänkte jag berätta och tipsa lite om den resa jag gjorde för en månad sen. Tog mc-kortet i oktober förra året. Under våren började jag kolla på EBAY UK efter hoj. I början av april hittade jag en Triumph Sprint ST 955i, 2001 som gått cirka 3500 mil, fint skick. Priset var 1600 pund (cirka 17 000 kr). Efter köp packade jag min mc-säck med två uppsättningar underkläder, tandborste och pengar - bokade flyg med Ryanair och flög till London. Hojen fanns alldeles i utkanten av London så jag var på plats bara ett par timmar efter landning. Efter affär var det bara att börja resan hemåt. En timmes körning ner till Folkstone och tågfärja under Engelska kanlen till Calais där jag bokat ett billigt hotell. Klockan 7 på morgonen dagen efter började jag min resa från Frankrike via Belgien, Holland, Tyskland upp till Puttgarten där jag tog färjan över till Danmark. Perfekt för lite middag och att få lufta stövlarna lite. Sedan körde jag sista sträckan via Köpenhamn till Malmö där det var dags att slagga hos en polare. Då hade jag åkt cirka 110 mil. Dag 3 var det endast cirka 60 mil kvar till Dalarna! Kom hem lagom till middag och kunde sitta på balkongen och kika ner på min alldeles egenimporterade, första mc! Jag kan verkligen rekommendera denna resa om man är intresserad av att importera en mc från UK. Om jag gör en ekonomisk kalkyl på hela affären så kan jag bara säga att MAN TJÄNAR PÅ att importera från UK nu! Jag kan knappt ta med själva resan i kalkylen för det hela var ju faktiskt en semester/äventyr som jag gärna skulle göra om. Totalt: Flyg 800 kr, Transfer 300kr, Tågtunnel 350 kr, Hotell Calais 300 kr, Färja Puttgarten-Danmark 500 kr - TOTALT CIRKA 2300 för hela resan (plus runt 900 kr i soppa) blir dryga 3000 kr. Detta betyder att jag fått hit hojen för cirka 20 000 kr. Nu återstår cirka tretusen kronor i besiktning och allt det där dvs totalt 23 000 kr. En likvärdig hoj på blocket ligger på cirka 40 000kr. Det är bara att räkna. Så mitt tips är: åk till UK och handla. Ni får en grym resa på köpet! Ha det gött och kör försiktigt!
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag vet! Finns massor med pengar att spara! Letar för fullt efter MC i UK just nu och funderar att göra liknande resa.
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Jag vet! Finns massor med pengar att spara! Letar för fullt efter MC i UK just nu och funderar att göra liknande resa.

Kanon! Och lyssna inte på alla som försöker avskräcka dig, det är hur lätt som helst. Och orkar man inte pumpa lite europaväg så kam man köpa moppe istället :)
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vet att handlarna inte är glada för priserna utomlands och jag förstår dom verkligen när man jämför priser. Två regler som kan vara bra att känna till dock.

1. Minst 600 mil för begagnat. Mindre = moms i sverige på köpesumman.
2. Minst 6 mån gammal. Mindre = samma som 1.
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Vet att handlarna inte är glada för priserna utomlands och jag förstår dom verkligen när man jämför priser. Två regler som kan vara bra att känna till.

1. Minst 600 mil för begagnat. Mindre = moms i sverige på köpesumman.
2. Minst 6 mån gammal. Mindre = samma som 1.

Jepp, precis så, nytt handlar man bättre i Sverige. Personligen tycker jag att begagnatpriserna i Sverige är för höga. En tio år gammal hoj som min bör ha sjunkit mer än 60 procent av nypriset. Många är tveksamma kring servicehistorik. Till dem kan jag bara säga att engelsmän inte är mindre noggranna att serva än svenskar. Och mekanikerna är inte sämre heller.
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
hur gjorde du med registrering o försäkring ? hem från england

Det är bara att teckna en tillfällig försäkring på chassinumret. Jag gjorde det via IF (1000kr för en månad). Du får köra motorcykeln en vecka hemma i Sverige. Med andra ord så är det bara att köra:) Du ser knappt några tullar och behöver förmodligen aldrig visa ett papper förutom pass från England till Frankrike.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kul berättelse! Stort grattis till din nya hoj! :tummenupp
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Kul berättelse! Stort grattis till din nya hoj! :tummenupp

Tack! Livet är kort, det gäller att göra allt "galet" medans man hinner!:) I morgon kan det vara för sent. Det var många som tyckte just det, att det var magstarkt att göra en sån resa som premiärtur när fick kortet så sent som i höstas. Men vad fan..vad kan hända som inte kan hända på hemmaplan:)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det är bara att teckna en tillfällig försäkring på chassinumret. Jag gjorde det via IF (1000kr för en månad). Du får köra motorcykeln en vecka hemma i Sverige. Med andra ord så är det bara att köra:) Du ser knappt några tullar och behöver förmodligen aldrig visa ett papper förutom pass från England till Frankrike.

körde du då hem den på engelske regskylter ?? det med tuller o allt sånt vet jag, har varit i england flertalet gångar men ska kanske hämta en bil i england. fixa försäkring var inget problem men att köra på engelska regskylter var no no när jag hörde mej för. jag kommer åka över esbjerg o då blir jag med 100% säkerhet stannat i tullen
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
körde du då hem den på engelske regskylter ?? det med tuller o allt sånt vet jag, har varit i england flertalet gångar men ska kanske hämta en bil i england. fixa försäkring var inget problem men att köra på engelska regskylter var no no när jag hörde mej för. jag kommer åka över esbjerg o då blir jag med 100% säkerhet stannat i tullen

Jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem med engelska regskyltar. Rent teoretiskt skulle du ju kunna låna en engelsk kompis mc/bil och turista i europa. Den står ju registrerad på den engelske ägaren tills papperen har kommit in till transportmyndigheterna i England dessutom.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag förstår inte rigtigt hur du får ihop det, du måste ha regpaparen i org med dej när du kör fordonet utomlands (utanför england) + dom behöver du vid ursprung o regbes. fick du dom med av tidigare ägaren? eller skickade han dom sen. är lite klyven för att ta hem en bil på trailer är för dyrt, jag hade oxå tänkt flyga över o köra hem. så va jag har fått reda på har man stora problem om något skulle hända o inte är det rigtigt lagligt vilket man förvisso kan skita i, men inte så kul om man råkar ut för en olycka. jag kan ha fel o allt är grönt men ingen har kunnat bekräfta det för mej. kollade du med transportstyrelsen inanan du åkte för där får jag inget vettigt svar
 

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
jag förstår inte rigtigt hur du får ihop det, du måste ha regpaparen i org med dej när du kör fordonet utomlands (utanför england) + dom behöver du vid ursprung o regbes. fick du dom med av tidigare ägaren? eller skickade han dom sen. är lite klyven för att ta hem en bil på trailer är för dyrt, jag hade oxå tänkt flyga över o köra hem. så va jag har fått reda på har man stora problem om något skulle hända o inte är det rigtigt lagligt vilket man förvisso kan skita i, men inte så kul om man råkar ut för en olycka. jag kan ha fel o allt är grönt men ingen har kunnat bekräfta det för mej. kollade du med transportstyrelsen inanan du åkte för där får jag inget vettigt svar
Sant, alla papper måste du ha med dig, det hade jag. Regpapper, kvitto och försäkringsbevis. Sen håller jag med, det är skitsvårt att få bra info ifrån skitmyndigheten Transportstyrelsen. På deras webbplats står det att du får köra den en vecka hemma i Sverige, men jag har fått flera olika bud. Så, se till att alla papper är med och kör bara. Hänvisa till transportstyrelsen om du blir stoppad. Försäkringen gäller ju för ev olyckor. Så..wtf...kör!
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
glöm bara inte att byta framlyktan , annars får du den inte igenom besiktningen då den bländar "åt fel håll"

jag plockar hem UK hojjar regelbundet, mest för att skrota dom dock och har massa UK lyktor som ingen vill köpa
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Som svensk medborgare får man inte framföra ett utlandsregistrerat fordon i sverige!.
Undantaget firmabilar!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som svensk medborgare får man inte framföra ett utlandsregistrerat fordon i sverige!.
Undantaget firmabilar!

Skitsnack!!
Källa; Transportstyrelsen;
"Hur länge får jag köra mitt fordon i Sverige på den utländska registreringen?
Fordon som är importerade till Sverige, med avsikt att registreras här, får användas i trafik i sju dagar från importdagen. Detta gäller under förutsättning att fordonet har en giltig utländsk registrering och trafikförsäkring."

Man kan annars skaffa sig en importförsäkring á ca 1800sek hos sitt FB.

Jepp, precis så, nytt handlar man bättre i Sverige.

Kan va lönsamt med nytt också :fakta
 
Last edited:

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Som svensk medborgare får man inte framföra ett utlandsregistrerat fordon i sverige!.
Undantaget firmabilar!

Förvirringen är total - i så fall känns det ändå bättre - breakin the law, breakin the law :yoparty

glöm bara inte att byta framlyktan , annars får du den inte igenom besiktningen då den bländar "åt fel håll"

jag plockar hem UK hojjar regelbundet, mest för att skrota dom dock och har massa UK lyktor som ingen vill köpa

Japp, har köpt beg insatser som pekar rätt!
 
Last edited:

Wilbe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Ludvika
Hoj
2001, Triumph Sprint ST 955i
Skitsnack!!
Källa; Transportstyrelsen;
"Hur länge får jag köra mitt fordon i Sverige på den utländska registreringen?
Fordon som är importerade till Sverige, med avsikt att registreras här, får användas i trafik i sju dagar från importdagen. Detta gäller under förutsättning att fordonet har en giltig utländsk registrering och trafikförsäkring."

Man kan annars skaffa sig en importförsäkring á ca 1800sek hos sitt FB.



Kan va lönsamt med nytt också :fakta

Precis den information lutade jag mig på när jag drog iväg, tack för källhänvisningen!

Nä, du har tyvärr varit helt laglydig :) såvida du inte kört mer än 7 dagar i Sverige med hojen :tungan

Känns fortfarande bra, jag körde nästan två veckor. Nu har jag en tillfällig registrering med rödvita skyltar som gäller i tre månader medans jag byter lyktor och gör regbesiktning.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Känns som att du antingen är en tuff jäkel, eller också är du helt bombad/blåögd :)

Tror dock mer på den första varianten, så....... :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top