Luftfilter SAAB 9-5 2006

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej, du har rätt, det är nog bara Saab som någonsin har satt någon del otillgängligt till....

Inte för att jag någonsin har hört någon annan klaga på just det, men det är säkert inte din kompetens som det är fel på, du kunde ju årsmodellerna på Volvo....

tick tack, väntar fortfrande på svar:näsblod

Saab är inte bra för blodtrycket

förmodligen mina FÖRSTA och SISTA SAAB, men vad gör man inte när priset får bestämma:gnissla, denna får rulla (förhoppninjgsvis) ett par år till sen blir det tebax till asiatiskt, förmodligen den nya hyundai i40 som kommer nu till sommaren så att man slipper å bekymra sig:tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
googlat klart snart GUW, jag väntar på svar!

Nej, jag lämmnar walkover på den, jag har annat att göra, du har rätt, det är bara saab som har satt en del som är så viktig att kunna byta snabbt på ett så svårtillgängligt vis...

Ingen biltillverkare har någonsin byggt in en rem eller glödlampa så att den inte snabbt eller enkelt kunnat bytas vid vägkanten.

Däremot ett luftfilter som är så livsvikitigt att kunna byta snabbt när det tvärt havererar och gör bilen obrukbar, det är oförlåtligt.

Vid stora besvärliga arbeten kan man annars lämna in bilen till kompetent personal.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Till GUW's försvar kan jag säga att man på CitroÄÄÄÄn Xsara 02 (den generationen) måste man koppla loss abs-enheten samt mer eller mindre bryta handleden av sig för att kunna byta vänster framlampa.
Ganska vanligt på flera moderna bilar att det är trångt och bö(g)kigt att byta basgrejer som luftfilter och lampor.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej, jag lämmnar walkover på den, jag har annat att göra, du har rätt, det är bara saab som har satt en del som är så viktig att kunna byta snabbt på ett så svårtillgängligt vis...

Ingen biltillverkare har någonsin byggt in en rem eller glödlampa så att den inte snabbt eller enkelt kunnat bytas vid vägkanten.

Däremot ett luftfilter som är så livsvikitigt att kunna byta snabbt när det tvärt havererar och gör bilen obrukbar, det är oförlåtligt.

Vid stora besvärliga arbeten kan man annars lämna in bilen till kompetent personal.

fan vad sarkasmisk man kan bli när inte ens google kan rätta en, utan bara vräker ur sig svar som om det vore självklart " för så var det på bilar från 70-talet", jag har inte sagt att det var livsviktigt men fan så irriterande när jag ville se över diverse saker på bilen, sen kan det vara bra å se hur filtret ser ut nu då min bil skall in på service i nästa vekca så att jag kan kolla att verkstaden verkligen har bytat filter på servicen och inte bara blåst rent det och satt tillbaka det (har hänt en gång innan hos en auktoriserad verkstad och idioterna tog fan betalt för ett nytt filter), jag kör i en ganska dammig miljö under sommarsemstern och vissa saker har bara blivit en ren rutin å kolla upp att verkstaden har bytat på servicen!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Luftfiltret är ju skitsimpelt att byta så vad är det du tjoar om.
Lossa 4:a skruv, ut med filtret och i med det nya.

På RENAULT Megane från 08 får man lossa framhjul och sen öppna en lucka i hjulhuset och börja peta därifrån.
För att byta halvljuslampa.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En av de få bra saker på Saab:en är ju just luftfiltrets placering. Skitenkelt att demontera och montera nytt. Nackdelen är att man kör sönder burkarna jävligt lätt :mad:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En av de få bra saker på Saab:en är ju just luftfiltrets placering. Skitenkelt att demontera och montera nytt. Nackdelen är att man kör sönder burkarna jävligt lätt :mad:

+1 på den.
Servar man bilen är det extra bra, eftersom det är här de tänkt efter lite.

För vad gör nu som mekaniker på en verkstad.
Jo.. Du kör in bilen, upp på lyften och skickar upp den i luften direkt.
Lossar oljepluggen, och om du har tur så kommer du åt oljefiltret underifrån.
Därefter kollar du underdelen av bilen, däck osv.
Och på SAAB så byter du även luftfiltret.
Smidigt att under tider oljan rinner ur motorn kunna slänga på nytt luftfilter.
Det sparar tid.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Luftfiltret är ju skitsimpelt att byta så vad är det du tjoar om.
Lossa 4:a skruv, ut med filtret och i med det nya.

På RENAULT Megane från 08 får man lossa framhjul och sen öppna en lucka i hjulhuset och börja peta därifrån.
För att byta halvljuslampa.


fast nu ändrar du tema, att byta lampa själv på en fransos är lika enkelt som att jag skulle få för mig att köpa en fransk bil dvs kommer aldrig att hända, att jag "råkade" köpa en SAAB var bara en impulsiv händelse, SAAB biopower vector extra allt plus lite till, passerat lite mer än 11000 mil för 95 loppor är ju svårt att motstå med tanke på att nypriset med utrustningen min bil har ligger på 370 000:- sen att ngn dum jävel har gått å betalat dom pengarna för en SAABjävel ger mig bara en sån lust att ge första ägaren en sån bitchslapp han sent skall glömma, helt jävla ofattbart enligt mig:huvet

Jag har aldrig pratat om bilar på 70talet, men dom är generellt mera lättmekade än dagens bilar.

Du kanske skulle köpa en sån?


sluta slingra dig, jag vill höra vilka NYARE bilar av valfritt märke du syftade på, är du en lokalpolitiker i umeå kanske:confused:
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sluta slingra dig, jag vill höra vilka NYARE bilar av valfritt märke du syftade på, är du en lokalpolitiker i umeå kanske:confused:

Läs dom två inläggen ovanför ditt, två personer som säger precis samma sak som jag redan har sagt, det är skitenkelt, speciellt om man har bilen på en lyft, som man normalt har när man servar en bil...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En av de få bra saker på Saab:en är ju just luftfiltrets placering. Skitenkelt att demontera och montera nytt. Nackdelen är att man kör sönder burkarna jävligt lätt :mad:

ok, om jag är på semester och får för mig en morgon att kika på filtret, hur skall jag gå tillväga utan att behöva skita ner mer än mina fingrar? jag har ingen tillgång till lift what so ever.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ok, om jag är på semester och får för mig en morgon att kika på filtret, hur skall jag gå tillväga utan att behöva skita ner mer än mina fingrar? jag har ingen tillgång till lift what so ever.

Det är nog bara du i hela världen som får för dig det, men låt inte det hindra dig...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Läs dom två inläggen ovanför ditt, två personer som säger precis samma sak som jag redan har sagt, det är skitenkelt, speciellt om man har bilen på en lyft, som man normalt har när man servar en bil...

och jag ser vad dom skriver men enligt dig är det jättevanligt att nyare bilar har filtret så jävla dumt placerat, jag vill fortfarande veta vilka bilmärken du menar!
 
Last edited:

sportbike

Guest
ok, om jag är på semester och får för mig en morgon att kika på filtret, hur skall jag gå tillväga utan att behöva skita ner mer än mina fingrar? jag har ingen tillgång till lift what so ever.

If you don´t want to smutsa ner dig, don´t ställ the fråga!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
ok, om jag är på semester och får för mig en morgon att kika på filtret, hur skall jag gå tillväga utan att behöva skita ner mer än mina fingrar? jag har ingen tillgång till lift what so ever.

Du tar en filt och lägger på marken, alternativt står på huk.
Tittar under fronten på bilen.
Skruvar loss skruvarna och lossar locket.
Tittar på filtret.
Tittar lite till.
Petar lite på filtret.
Luktar på filtret.
Smakar på filtret.
Stoppar tillbaka det.


Tar ut det igen och smakar på det igen.

Sen sätter du ihop allt igen.


Varför skulle du på din semester vilja titta på filtret :va
Antingen byter man filtret eller så skiter man i det hela.

If you don´t want to smutsa ner dig, don´t ställ the fråga!

:tummenupp
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
If you don´t want to smutsa ner dig, don´t ställ the fråga!

ehh det händer att jag kikar till vissa viktiga bitar då du inte har en jävla aning om i vilken miljö min bil rullar i under min semester så spar på sarkasmen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top