Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Hälsar du på andra mc förare?Kanske när det känns bra eller ngn med samma typ av hoj,vissa bara utanför stan.Kan en Hd åkare hälsa på en sport åkare osv.Vad tycker ni? Numera är det inte bara mc typen som kan variera utan även mc åkarna som är en mkt bredare kategori av människor idag mot säg 40 år sedan eller ännu senare.Nu åker alla från advokater till trappstädare mc!Härligt!!! Jaa jag hälsar på alla nästan i alla fall, minns en gång när jag smattrade fram på ngn större väg och jag mötte ett svartklätt gäng på dånande maskiner.Var nu tvungen att bestämma mig ska jag hälsa jag hälsar ju på alla tänkte jag så jag slängde fram handen! Ahh jäklar!Nu är det för sent. Ingen svarade på hälsningen drog snabbt tillbaka handen.Och alla såg ju så stenårda ut.
Man misstänker att ngt gick snett i garaget då de såg ut att vara fastsvetsade i styret gjorde ju saken inte bättre.
De flesta hälsar nog även hd åkare om de kommer solo.sportåkare brukar hälsa oftast .Men tycker att vi hälsade mera på varandra på 80 och 90 talet kanske det har blivit mindre med den varan nu..Det verkar vara ngt unikt i sverige för minns att tyskarna såg mest förvånade ut när det skulle hälsas.Vad tycker ni andra om att hälsa? Vad är eran erfarenhet.Rock on mvh mumintrollet
 
Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
De é väl inte så mycket att fundera över. En del hälsar, andra inte. Från början var det ju ett sätt att visa att "kusten var klar", de é bara att blås på.
Sen har du nog missat att man hälsar lika mycket när man kommer söderut i Europa. Men där är det ofta en viftning med ena foten.
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Hälsar alltid, det hör till. Jag får allt som oftast en hälsning tillbaka... Jag kan dock inte jämföra med hur det var förut, men finner att det 8 eller 8.5 (fan, kanske t.o.m 9) gånger av tio blir en hälsning tillbaka. Vet inte om det är vårkänslor eller om den statistiken håller säsongen ut, vi får se. Ibland drar jag inte snabbast och vederbörande på andra sidan vägen hinner före, men jag är inte sen att svara :D
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Typ alla i norge hälsar oavsett hoj, utom bandidos...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
vad otrevligt av dem. Jag hälsar på alla utom guldvingar. Inte en enda guldvingstönt har hälsat tillbaka hittils, så jag har slutat. Ska man hälsa på mc-snuten ? har gjort det nån gång.. de kör ju hoj de med. fast man e inte direkt likasinnade :/
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
vad otrevligt av dem. Jag hälsar på alla utom guldvingar. Inte en enda guldvingstönt har hälsat tillbaka hittils, så jag har slutat. Ska man hälsa på mc-snuten ? har gjort det nån gång.. de kör ju hoj de med. fast man e inte direkt likasinnade :/

Jag brukar heja på polisen, konstigt nog är det faktiskt dom som har hejat på mig först dom flesta gångerna :va
Blir lika förvånad varje gång dom morsar, ibland hinner man bara nicka till lite snabbt :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Klart man hälsar, finner ingen anledning att låta bli. Har man svårt att släppa styret, kurva och liknande så nickar jag.

Måste också säga att HD-åkare och dylikt hälsar mer frekvent sedan jag slutade att åka sporthoj...
 

Hudik

Guest
Jag brukar heja på polisen, konstigt nog är det faktiskt dom som har hejat på mig först dom flesta gångerna :va
Blir lika förvånad varje gång dom morsar, ibland hinner man bara nicka till lite snabbt :D

Det är inte en hejning dom gör, utan tecknet för att sänka farten :såjaponken
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hälsar alltid om jag kan, får nästan alltid hälsning tillbaks från alla kategorier av hojar. Det enda mönster jag kanske kan urskilja är nog att motard typerna är sämst på att hälsa.
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
De lär ju inte ut vinkningen på trafikskolan! Så jag undrade i början vad alla vinkade för så klart. Har ju aldrig sett något liknande med bil, förutom när sportbilar bländar av o på helljuset mot varandra. Men nu vinkar man alltid!
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag brukar heja på polisen, konstigt nog är det faktiskt dom som har hejat på mig först dom flesta gångerna :va
Blir lika förvånad varje gång dom morsar, ibland hinner man bara nicka till lite snabbt :D

Körde ner till jönköping under påskhelgen då det vara massa kontroller.

Nånstans på motorvägen påväg ner så hade en mc polis stannat en bil å han hälsa så trevligt när jag kom puttrande i lagliga 120 :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jovisst vinkar man. :)
Det var ett tag, måste ha varit när posörerna tog ut hojarna, som man inte fick så mycket hälsningar själv. Både innan och efter så hälsar nästan alla...
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hälsar alltid. Vinkar när det går, nickar annars.
Principsak.
Lite "De som inte hälsar kommer ändå aldrig att förstå".
 

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tjällmo
Hoj
Gsxr1100-86
Hälsar alltid med antingen en nickning eller med handen mot alla......förutom till dom med dessa stora plast "vespor" som tydligen klassas som mc men ser ut som vespor på steroider.
Förstår inte riktigt syftet med dom. Antingen köper man en hoj eller en moppe. Inte en hoj som ser ut som en moppe. Sen är dom som sträcker upp hela armen och i princip vinkar och hejar som en tok lite väl överdrivna kan jag tycka:yoparty
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top