Ring Knutstorp Pro Superbike!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Var det inte närmare 25 förare som skulle köra i Pro? Tyckte jag läste det på Highsider :va

Grattis till Fille, håller lite på Mortenzoni också, han förtjänar lite resultat :tummenupp

Mjodå.

Cajback och Papunen kör IDM i helgen.
Fredrik Linden har mycket jobb och har inte fått klart sin hoj.
Tor Erik Plassen driver egen mc-firma och har fått en unge till. Kör Falken->
Rasmus V Sörensen skulle köra men har inte råd.
Andreas Bergman hoppade av med en månad till race.
KTM skulle haft 1-2 förare.
Alexander Danielsson skulle haft 1-2 förare.
Det pratades om ev två förare från Fundracing.

Sedan var det väldigt många norrmän som fortfarande inte hade bestämt sig när jag skrev det samt danskar. Så det skulle i bästa fall bli över 35 förare men siktet var inställt på 25.

När det är fullt startfält blir det strax över 20 förare, lite tråkigt att det inte blev fler. Men ändå många nya som kommit in.

Nordic BoTT hade väl 35 serieanmälda enligt sidan med 24 som körde, blir alltid bortfall samt några som kör strörace.

Om Pro Superbike ska köra ihop med Roadracing SM så är det som att kasta tillbaka svensk roadracing ytterligare. Här finns möjligheterna för förare att lyckas med sin racing och promota sig själv. Det måste väl ändå alla vara överens om.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Och det är alltså från Highsider.se du kopierade detta..;)

Sorry, man kanske inte får göra så? Du vill väl att man uppger källa:)
Men kopierade från Stcc.se
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Många som gissar här. Vågen kröntes i veckan innan racet, och det var fritt fram att väga när man ville från torsdag kväll och framåt. Cajbacks hoj vägde 166,5, dvs 1,5 kilo under gränsen, inte 4 kg.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Många som gissar här. Vågen kröntes i veckan innan racet, och det var fritt fram att väga när man ville från torsdag kväll och framåt. Cajbacks hoj vägde 166,5, dvs 1,5 kilo under gränsen, inte 4 kg.

Då stämde inte hörsägen då, ungefär som vanligt :)
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Många som gissar här. Vågen kröntes i veckan innan racet, och det var fritt fram att väga när man ville från torsdag kväll och framåt. Cajbacks hoj vägde 166,5, dvs 1,5 kilo under gränsen, inte 4 kg.

Så viktgränsen är 168 kg? Hur mycket lättare får hojen vara efter racet?
Pga slitna däck och ev. mindre olja i motorn?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Minimivikten är efter målgång, mao tolkar jag det som att det är ok att starta med en hoj som väger för lite bara den inte gör det när man går över mållinjen. Tekniskt omöjligt, men ändå :)

Om det är så,.. väg hojen med slitna däck bla.
Vägs hojen som den står när den kommer i mål?Med resterande bensin?Måste finnas en viss mängd bensin kvar efter målgång? Till ev.bensinprov?`
ps.länge sen jag mekade och hade koll på reglerna..
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om det är så,.. väg hojen med slitna däck bla.
Vägs hojen som den står när den kommer i mål?Med resterande bensin?Måste finnas en viss mängd bensin kvar efter målgång? Till ev.bensinprov?`
ps.länge sen jag mekade och hade koll på reglerna..
Jo, hojen måste ju väga betydligt mycket mer när den startar än när den går i mål, som sagt så förbrukas ju soppa och däck. Det är ju vikt efter målgång som räknas, iom att hojen är som lättast då.

Det står inget i reglerna om minimimängd soppa kvar efter målgång, bara att det ska var Aspen-soppa.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om Pro Superbike ska köra ihop med Roadracing SM så är det som att kasta tillbaka svensk roadracing ytterligare. Här finns möjligheterna för förare att lyckas med sin racing och promota sig själv. Det måste väl ändå alla vara överens om.
Frågan är om det är svensk RR som mår bra av att PSBK kör ihop med STCC eller om det bara gynnar ett fåtal förare?

Jag har börjat luta åt det sist nämnda de senaste åren.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Inga poäng till Filip från race 1 Anderstorp? Inte om man kikar på STCC's tabell i alla fall: http://www.stcc.se/958/?no_cache=1
Tangentbordstryckfel eller blev han diskad?

Flera fel i den tabellen! Falemo inga poäng heller, lite proffsigare när det gäller Proklassen vill man ha!

Någon som vet var man hittar SM poängställning?
 

MC Doktorn

Guest
20.30 sänds det som sammandrag på Viasat motor, perfekt då kan man njuta av vädret.

Tyvärr verkar klassen inte prioriterad.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Mjodå.

Cajback och Papunen kör IDM i helgen.
Fredrik Linden har mycket jobb och har inte fått klart sin hoj.
Tor Erik Plassen driver egen mc-firma och har fått en unge till. Kör Falken->
Rasmus V Sörensen skulle köra men har inte råd.
Andreas Bergman hoppade av med en månad till race.
KTM skulle haft 1-2 förare.
Alexander Danielsson skulle haft 1-2 förare.
Det pratades om ev två förare från Fundracing.

Sedan var det väldigt många norrmän som fortfarande inte hade bestämt sig när jag skrev det samt danskar. Så det skulle i bästa fall bli över 35 förare men siktet var inställt på 25.

När det är fullt startfält blir det strax över 20 förare, lite tråkigt att det inte blev fler. Men ändå många nya som kommit in.

Nordic BoTT hade väl 35 serieanmälda enligt sidan med 24 som körde, blir alltid bortfall samt några som kör strörace.

Om Pro Superbike ska köra ihop med Roadracing SM så är det som att kasta tillbaka svensk roadracing ytterligare. Här finns möjligheterna för förare att lyckas med sin racing och promota sig själv. Det måste väl ändå alla vara överens om.

Mm, ja vi är förvisso 32 anmälda, står till och med i highsider som jag prescis sprang ner å köpte :) Snyggt jobbat, ser riktigt proffsig ut nu!

Precis som jag själv fick erfara så är ju det här med twin (motor-ras) som det är, Sebastian Carlström åkte på motorras på friträning, Conny Sundberg ett par dagar innan, Joakim Augustsson i bänken och några förare hoppade av i sista stund av andra skäl. Precis som i PRO så är sällan alla serieanmälda med en hel säsong.

Hur som, jag tycker det är synd att antalet startande inte är fler, nu när hela branschen gjort sitt och försöker engagera sig ekonomiskt osv.

Hoppas det blir en bra dag nere på knudan! :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Mj
Om Pro Superbike ska köra ihop med Roadracing SM så är det som att kasta tillbaka svensk roadracing ytterligare. Här finns möjligheterna för förare att lyckas med sin racing och promota sig själv. Det måste väl ändå alla vara överens om.

Knappast alla. Jag tror precis tvärt om.

Stcc är det som håller svensk roadracing bakåt.
Så länge Pro körs med STCC så kommer Pro Superbike vara den fula ankungen. Och blir ingen svan innan man är huvudnummer på ett mc-event.

Och jag ställer gärna en retorisk motfråga på ditt påstående.
För vem ska förarna promota sig själva?

Varför ska något företag sponsra pausunderhållningen på ett STCC event?

Och gällande höga besökssiffror så är dom offentliga siffrorna rena lögner. Som går igenom för att folk inte ser skillnad på 4.000 personer och 10.000 personer.

Och Tv´n är ju betald av sponsorer och förare, så den kan man ha på vilket event som helst.

nej. Skrota ProSuperbike, SO och befintliga SM och gör 1 stor bra svensk motorcykelserie.

Frågan är om det är svensk RR som mår bra av att PSBK kör ihop med STCC eller om det bara gynnar ett fåtal förare?

Jag har börjat luta åt det sist nämnda de senaste åren.

Jag lutar också åt det hållet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top