Honda CB450 1970 motorproblem!

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Farsan har en gammal Honda som står i sitt garage som inte blir använd. Nu är det så att när min bror körde den för ca3år sedan så säckade den ihop och enligt några gubbar som skruvade lite på den vid en camping som den stannade vid så hade olja kommit ut i luftfiltret samt att viss metallspån fanns i oljan. Den har sedan dess enbart stått i garaget och samlat damm.

Vad tror ni kan ha hänt, helt kaputt ala motorras dvs. ny motor eller nåt som någon verkstad skulle kunna fixa?? Och om någon har koll på vad en motorrenovering på en sådan gammal hoj skulle gå på. Är nämligen lite sugen på att rusta upp den i kördugligt skick. Men har ju inte lust att lägga ner en förmögenhet på det :)
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
byt olja + filter , rengöring av förgasarna
testa sedan o starta upp den så hör du ju om ngt är fel
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Metallspån i oljan kan vara helt normalt, eller så kan det vara tecken på haveri.
OM någonting är galet så är det inte bra att starta upp den. Börja med att skölja ur tråget och analysera eventuella spånor. Fotografera "skiten".
Sörsta problemet med en gamalhoj är troligtvis inte priset på delar, utan att överhuvudtaget få tag på delar. Så var rädd om allt som finns.
Kul med dom där gamla maskinerna!

Mats
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Metallspån i oljan kan vara helt normalt, eller så kan det vara tecken på haveri.
OM någonting är galet så är det inte bra att starta upp den. Börja med att skölja ur tråget och analysera eventuella spånor. Fotografera "skiten".
Sörsta problemet med en gamalhoj är troligtvis inte priset på delar, utan att överhuvudtaget få tag på delar. Så var rädd om allt som finns.
Kul med dom där gamla maskinerna!

Mats

Det var enligt gubbarna lite större bitar så jag gissar på nåt värre, men man kan ju hålla tummarna. Måste försöka lösa elstartsproblemet också, farsgubben är nog den enda levande personen som lyckats kicka igång den hojen....:huvet

Blir nog till att ta med ett släp hem till urskogarna i Dalarna å hämta denna gamla pärla så har man nåt att pilla på när frugan inte vill, inte för att jag är världens bästa på mek. men det löser sig nog efterhand, övning ger färdighet! Tror inte farsan kommer sakna den i garaget. (Han fick prova min KTM 950SM jag hade förut och skulle dra på samma som med Hondan, var ett par millimeter från att slå runt, troligtvis sista gången han provar nåt jag har :)

Tur att det finns sporthoj.com när jag gör slag i saken å börjar skruva på den :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top