CB650 plötsligt orkeslös?

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Hej!

Har ett nyförvärv, Honda CB 650-80 med plötsligt problem.
Skulle ut idag, och hojen var svårstartad. Jaha? Tänker jag. Brukar starta så lätt. För 2 dagar sen gick den kanon.

Sen när jag får igång den så svarar den dåligt på varv, jaha får väl choka lite längre idag då.. Åker iväg och HJÄLP vad trött den är. Försöker "gasa ur" den men hjälper inte, svarar långsamt på gasen upp i varv men misständer inte.

Jag får kämpa för att få upp den i 50, fullgas på ettan, i med tvåan full gas, slö som en moped.

Vad kan ha hänt?
Jag har konstaterat följande:
Dålig tomgång.
Plockar jag ut luftfiltret BÖÖÖL:ar den och dör vid gaspådrag, men svarar snabbare på gasen upp till dess än med filter i.
Vacuumslang från cylinderhuvud till luftburk saknar slangklämma vid burk. (Edit: vevhusventilation)
De 2 mittre förgasarna saknar klämmor mot luftburk, gummidamaskerna ligger bara an.
Tändgivarkåpan har ett hål? Undertill, antagligen tidigare ägare som lagt den och skyddsbågen har slitit upp kåpan.

Samma fel fanns ju tidigare och då gick den ändå bra, men helt plötsligt är den totalt orkeslös.
Är det någon som har en bra idé om vad/hur detta kommer sig?
 
Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Spontan tanke är att det är något knas med bränsleförsörjningen. Det är inte omöjligt att det fastnat något kraffs ifrån tankens insida som satt igen bränslesystemet. Kolla så det kommer bensin genom bränslefiler och kran, ner i förgasarna. Gör det det kan något ha täppt igen munstyckena i gasarna. Inte alls omöjligt ifall hojen stått still en längre stund men nu fått komma ut och röra sig.
 

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Tack för tipset! Ska ta och kolla igenom ordentligt nu i helgen. Mina förgasare är de med rund cylinder ovantill, fick tipset att kolla vacuumslangar också. River nog väck tank och luftburk idag och kollar igenom ordentligt.

Ska kolla också så den tänder ordentligt på alla cylindrar (tyckte den gjorde det sist), temp på grenrören och hur stiften ser ut. mekameka.. Jag som ville köra i helgen! :p
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag fattar det som att det sitter CVförgasare på.
Rengör och kolla efter sprickor i membran och slangar.
Men börja med att tömma flottörhusen.
Om det samlats vatten, så "stryper" det soppatillförseln.
Bara töm, fyll på, provkör.
Går den normalt då, så slå i K-sprit när du tankar de närmsta gångerna.
Skit i soppakran, igensatt bränslefilter eller flottörventil brukar inte påverka vare sig kallstart eller gassvar eftersom flottörhusen redan är uppfyllda.
Däremot tar soppan slut när man gasat en liten bit.

Förhoppningsvis ligger felet där.
Annars är risken stor att det krävs topprenovering.
För du har väl kollat ventilspelet?
 

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Nu har jag kommit en bit på vägen!
Igår var rören varma pga att den ändå vart igång en stund.

Cyl 1+4 tänder inte.
Skiftar spolar, fortfarande 1+4 som inte tänder. =spolar ok.
Luskar ut via kablaget att tändspolarna får matning via 2 st "OKI MPS-220"
De ser identiska ut och likadant kopplade, så jag testar att skifta dem, =fortfarande 1+4 som inte tänder.

Mäter på kablaget från OKI till tändspolar, jag har förbindelse.
Tändkablarna mäter 8.5 - 9 KOhm ca.

Frågan är: Dessa OKI-dosor, sitter det kondingar EFTER dem eller innan?

Felet är iaf i tändsystemet, frågan är bara vad jag ska göra rent logiskt för att komma vidare?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
antar att du bytt el testat dom stift som funkar där de inte funkar?
 

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Verkar faktiskt som om det skulle kunna vara stiften.. satt dock en dålig kabelsko till tändspolen för 1+4, kan kanske vara så att den börjat ge sig och sen har stiften helt kleggat igen. Tyckte bara det var konstigt att två cylindrar dog så, har ingen passande tändstiftsnyckel heller men får fara ner till mekonomen och fixa + stift.

Mätte under gång och tändspolarna får båda två ström, vad min multimeter kan uppmäta varierande 0.9 - 1.5V (Edit: tror ej det går att lita på i detta fallet), jag har inga andra diagnostikverktyg för tändsystem tyvärr.

Nåväl! Får hoppas den spruttar igång på nya stift!

Tändsystemet är för övrigt samma som:
Honda CB650/750F/900F/1100F/GL1100

Edit igen: Tydligen går yttre cylindrarna helt parallellt, och tänder på så vis samtidigt. Jag undrade just hur de löst det om de inte var parallella.. En loppa eller annat fel på ett stift kan slå ut båda dvs. Imorgon öppnar mekonomen, skall bli skönt!
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Verkar faktiskt som om det skulle kunna vara stiften.. satt dock en dålig kabelsko till tändspolen för 1+4, kan kanske vara så att den börjat ge sig och sen har stiften helt kleggat igen. Tyckte bara det var konstigt att två cylindrar dog så, har ingen passande tändstiftsnyckel heller men får fara ner till mekonomen och fixa + stift.

Mätte under gång och tändspolarna får båda två ström, vad min multimeter kan uppmäta varierande 0.9 - 1.5V (Edit: tror ej det går att lita på i detta fallet), jag har inga andra diagnostikverktyg för tändsystem tyvärr.

Nåväl! Får hoppas den spruttar igång på nya stift!

Tändsystemet är för övrigt samma som:
Honda CB650/750F/900F/1100F/GL1100

Edit igen: Tydligen går yttre cylindrarna helt parallellt, och tänder på så vis samtidigt. Jag undrade just hur de löst det om de inte var parallella.. En loppa eller annat fel på ett stift kan slå ut båda dvs. Imorgon öppnar mekonomen, skall bli skönt!

En massa nipponeser har det så ordnat att tändgivarna sitter på vevaxeln även på fyrtaktare vilket alltså ger en "överflödig" gnista under avgastakten.
Cylinder 1+4 respektive 2+3 tänder alltså inte samtidigt; det bara gnistrar varannan gång...
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Verkar faktiskt som om det skulle kunna vara stiften.. satt dock en dålig kabelsko till tändspolen för 1+4, kan kanske vara så att den börjat ge sig och sen har stiften helt kleggat igen. Tyckte bara det var konstigt att två cylindrar dog så, har ingen passande tändstiftsnyckel heller men får fara ner till mekonomen och fixa + stift.

Mätte under gång och tändspolarna får båda två ström, vad min multimeter kan uppmäta varierande 0.9 - 1.5V (Edit: tror ej det går att lita på i detta fallet), jag har inga andra diagnostikverktyg för tändsystem tyvärr.

Nåväl! Får hoppas den spruttar igång på nya stift!

Tändsystemet är för övrigt samma som:
Honda CB650/750F/900F/1100F/GL1100

Edit igen: Tydligen går yttre cylindrarna helt parallellt, och tänder på så vis samtidigt. Jag undrade just hur de löst det om de inte var parallella.. En loppa eller annat fel på ett stift kan slå ut båda dvs. Imorgon öppnar mekonomen, skall bli skönt!


Jag tycker med att de är konstigt att 2 stift kan dö samtidigt men det var vad som hände på min för 2 månader sedan! :död
 

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
En massa nipponeser har det så ordnat att tändgivarna sitter på vevaxeln även på fyrtaktare vilket alltså ger en "överflödig" gnista under avgastakten.
Cylinder 1+4 respektive 2+3 tänder alltså inte samtidigt; det bara gnistrar varannan gång...

Ahaa, intressant! Tyckte det var väldigt jämn gång och funderade över hur den fixade tomgång på 2 cyl med motorgång som låter och känns jämn och periodisk. Speciellt med tanke på varvtalet, tände ändå ofta tyckte jag. Tänkte nästan att det måste vara REJÄLA balansaxlar om de har löst det med en motor som jobbar "push-pull" två om två, vilket de såklart inte gör. Klurade verkligen på hur denna maskinen kan kallas så slitstark och stabil, hur hade de hanterat vändkrafter och fått lager att hålla med en sådan drift?? I de varvtalen? Nu verkar maskinen lite mer logisk igen! :)

Mao är det lite av en stiftslitarmaskin. Hur är det med tändhattarna? Värden på dem och vart får man tag i lämpligast nya + rätt sorts tändkablar? Misstänker att hattarna också slits (sitter väl resistor?) dubbelt så fort som på en "vanlig" fyrtaktare.
Såg att det var flertrådig kopparledare, påminner mig om min gamla Taunus 17m-64, den vägrade gå på annat än mekonomens kablar + NGK, allt annat var lönlöst. Fick inte ens svag gnista på biltemas grejor... Fick mecka om en hel del med tändhattar, flera uppsättningar kablar från olika tillverkare och en och annan konding innan jag fick bra liv i den! Det var inte förräns jag fick låna tändkablar från en gammal Citroen 2CV som den spruttade igång på studs, rätt stuk på kabeln helt enkelt.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Byt stift innan du gör nån mer seriös undersökning. Jag har två gånger varit med om att man bäddat in en 4-cylindrig hoj på hösten (som gått prima) och sen plockat fram en twin på våren. :confused:

Fick den sen bara nya stift så vaknar alla cylindrarna till igen.

Vad som hänt under vintern kan jag dock inte riktigt förklara... :va
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
En massa nipponeser har det så ordnat att tändgivarna sitter på vevaxeln även på fyrtaktare vilket alltså ger en "överflödig" gnista under avgastakten.
Cylinder 1+4 respektive 2+3 tänder alltså inte samtidigt; det bara gnistrar varannan gång...

"det bara gnistrar varannan gång..."

Jag förstår att du menar att "det bara gnistrar varenda gång". För det gör det med den tekniska lösningen. Bara ett förtydligande. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
"det bara gnistrar varannan gång..."

Jag förstår att du menar att "det bara gnistrar varenda gång". För det gör det med den tekniska lösningen. Bara ett förtydligande. :)

Eller så var det rätt ändå:

Varannan gång gnistrar det BARA, underförstått varannan gång så smäller det också...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vanlig lösning med "dödgnista".
Jag har dock fortfarande svårt att förstå hur det kan funka.
Ju högre tryck man har, desto svårare har gnistan för att hoppa.
Därför borde det (i min värld) bli bra gnista i den cylinder som inte behöver den och dålig i den som skall tända.
Förmodligen är detå pass bra kraft i spolen så att detkompenserar för trycket, olika motstånd i kablarna och skillnader i tändstiftsgap.
Men jag gillar inte lösningen.

Dock har jag (liksom många andra) byggt om från fördelare till dubbeltändningsspole på Uralen, och det fungerar bättre.

Det är något som min hjärna inte kopplar.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Eller så var det rätt ändå:

Varannan gång gnistrar det BARA, underförstått varannan gång så smäller det också...

Så hade jag ju tänkt men jag inser att nostromos tolkning är möjlig. Min svenskalärare skulle inte ha gillat min meningsbyggnad...

Såhär då:
Det gnistrar väldigt ofta men varannan gång helt i tomme. Ena gången befruktande och nästa steril om man säger.
 

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Så hade jag ju tänkt men jag inser att nostromos tolkning är möjlig. Min svenskalärare skulle inte ha gillat min meningsbyggnad...

Såhär då:
Det gnistrar väldigt ofta men varannan gång helt i tomme. Ena gången befruktande och nästa steril om man säger.

Hehe ni är riktigt roliga :)

Men, imorrn kommer mina beställda stift - håller tummarna! Tack så mycket för alla tips, grymt bra forum alltså. Hoppas bara att det är stiften nu, annars blir det att riva tändhattar, kablar och pulsgivare..
Man kan iaf kolla givare genom att tappa på dess metalldel med en mejsel när stiften är ute. Gnistgap borde inte behöva kollas då den tänder utmärkt även då jag skiftar spole.

Edit: båda givarna mäter inom toleransen 530 Ohm +- 50 ohm, så långt verkar de båda vara ok.

Uppdaterar om hur det gått så fort jag fått i stiften och testat!
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vanlig lösning med "dödgnista".
Jag har dock fortfarande svårt att förstå hur det kan funka.
Ju högre tryck man har, desto svårare har gnistan för att hoppa.
Därför borde det (i min värld) bli bra gnista i den cylinder som inte behöver den och dålig i den som skall tända.
Förmodligen är detå pass bra kraft i spolen så att detkompenserar för trycket, olika motstånd i kablarna och skillnader i tändstiftsgap.
Men jag gillar inte lösningen.

Dock har jag (liksom många andra) byggt om från fördelare till dubbeltändningsspole på Uralen, och det fungerar bättre.

Det är något som min hjärna inte kopplar.

Precis som Nisse säger så är "Wastespark" Dubbelgnista, kalla det vad du vill, en vansklig konstruktion.
En gamal hoj som bestyckningen kanske inte är i bästa skick, Slitna kolvringar som sotar ett stift, eller helt enkelt gamal bensin. osv osv...
Så är det lätt att ett stift slocknar, loppa på stiftet, sotar. Strömen tar då lättaste vägen genom sotet istället för att göra gnista. Då tar man per automatik kol på kompis-stiftet också.
Man ska aldrig föringa så enkla fel som att byta stift. Även till synes "Fina" stift kan vara döda. Byt till nytt!

Dock funderar dubbelspolar bra när allting är som det ska.

Mats
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top