Vägstatus..

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Slänger upp denna tråd, så vi kan dela med oss av vägstatusen på vägarna vi färdas efter.

Man kan t ex rekommendera vägar som är jäkligt fina, eller avråda folk från att färdas på vissa vägar som är i dåligt skick. Planerade vägarbeten, viltvarningar eller mycket rullgrus är andra saker som man definitivt kan dela med sig utav.

Riksväg 83 börjar hålla riktigt bra standard nu efter att de värsta tjälskotten lagt sig. Dock sker avverkning i höjd med Hennan, så där är vägen rätt skitig, så se upp där - det kan vara lite slirigt.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Delsbo - Hassela (305)

Bitvis riktigt fin, bitvis riktigt pissdålig.
Beläggningen har rätt så mycket djupa och breda sprickor på sina ställen.
De verkar som att den vägen är långt efter de andra vägarna vad gäller återhämtning ifrån tjälskott.

Det ligger snö i dikena uppöver, och det var riktigt kall luft, känslan var faktiskt att vintern inte riktigt ville släppa taget om den vägen ännu.

Ge den ett par veckor till med varmt väder så tror jag den kommer vara bra :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Bra där! Tack för tipset! Kommer nog inte åka någonting på dom vägarna nu, blir till sommaren då man kommer upp på semestern. Förhoppningsvis har dom gått till sig tills dess.

Tror det är vettigt, när dom har gått till sig så kommer det vara fin åkning som det känns.

Har jag förstått det hela rätt så ska kalvstigen få helt ny beläggning denna sommar. En riktig storrenovering verkar det vara.

Jisses vilken kurvig smiskarväg det kommer bli :D :tummenupp
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Tror det är vettigt, när dom har gått till sig så kommer det vara fin åkning som det känns.

Har jag förstått det hela rätt så ska kalvstigen få helt ny beläggning denna sommar. En riktig storrenovering verkar det vara.

Jisses vilken kurvig smiskarväg det kommer bli :D :tummenupp

hehe kalvstigen är en längre variant av slingerbulten här nere ju =) Så lilla Hälsingland får en egen slingerbult om dom fixar till den ;)
 
Last edited:

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Kalvstigen är en riktigt rolig väg:banana där har jag tillbringat många timmar hoppas att de asfalterar tidigt på säsongen:tummenupp
 

Platipus

hej å hå, luden tå
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Stockholm, men Hudik ä bra fint dä å!
Hoj
Några stycken
Tror det är vettigt, när dom har gått till sig så kommer det vara fin åkning som det känns.

Har jag förstått det hela rätt så ska kalvstigen få helt ny beläggning denna sommar. En riktig storrenovering verkar det vara.

Jisses vilken kurvig smiskarväg det kommer bli :D :tummenupp

Ja det var inte en dag för tidigt! Du får gärna hålla oss med info om hur det går med den :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Absolut, jag ska ta mig en sväng förbi där i helgen och kika läget :)

Återkommer!
 

Hudik

Guest
******** VARNING *********

Nu har vår älskde snabelbil varit ute och sprutat grus på R84:an mellan Hudik och Näsviken.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Bra där Hudik!

Se upp även i kyrkkorsningen i Ljusdal, ligger en del grus och skräp utanför "spåret" så att säga. Det är definitivt inga knäskrap som gäller där iaf.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Delsbo - Norrbo - Näsviken - Hudik

Beläggningen är i rätt taskigt skick bitvis, men det går att hitta riktigt fina spår och vi fann körningen rejält underhållande när vi åkte sträckan igår kväll (9/5).

Det är givetvis ingen bombarsträcka, men körningen är underhållande i farter kring 70-90 km/h.


R84 (Hudik - Ljusdal)

Håller riktigt bra standard just nu, och är fin (om än tråkig) att åka :)


R83 (Bollnäs - Ljusdal)

Något sämre än R84an, men ändock fin att färdas på.
 
Last edited:

j0hanna

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -01
Håller med någon föregående talare, bra initiativ.

Vägen mellan Gnarp - Bergsjö är tom i sämre skick nu än vad den varit förr. Både mycket hål, ojämnheter och skavanker samt grus lite varstans.

Jättendal-Hassela och Hudiksvall - Bergsjö är i bra skick, om än inte de roligaste vägarna att köra efter.
 

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Ort
gnarp
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
Håller med någon föregående talare, bra initiativ.

Vägen mellan Gnarp - Bergsjö är tom i sämre skick nu än vad den varit förr. Både mycket hål, ojämnheter och skavanker samt grus lite varstans.

Jättendal-Hassela och Hudiksvall - Bergsjö är i bra skick, om än inte de roligaste vägarna att köra efter.

kan bara hålla med om gnarp-bergsjövägen,man bör inte ha allt för bråttom där...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kul som fan att tråden uppskattas, och att ni hjälper till att göra hojåkning säkrare och trevligare :)

:tummenupp till er!

Hassela - Sundsvall, någon som har en rapport om den vägen?
 
Last edited:

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Premiärturen avklarad:banana

Hudik-Strömsbruk-Harmånger riktigt bra
Harmånger-Vattlång helt okej knöligt vid Hånick
Vattlång-Bergsjövägen-Hög för rakt för mig
Hög-Delsbo knölig men ganska rolig bitvis
Delsbo-Hudik bra transportsträcka

I det stora hela en väldigt rolig kvällstur:banana
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Gjorde 30 mil på hojen igår, lämnade Ljusdal för att leta oss upp mot Sundsvall och vidare till Hudik.

Kajevallsvägen bör man vara försiktig på de första vändorna så man vet vart vissa vägskador finns, dock är stordelen av vägen fin. Men lagningarna är mjuk och oljig, så väja för dessa som om de vore hål.

Hassela - Sundsvall, knölig första biten sen mer än godkänd, rätt rolig väg :)
E4 - Ja ni vet.. Zzzz!

Hudik - Näsviken - Norrbo - Delsbo, är fortsatt knölig, men precis som jag sa tidigare så kan man hitta trevliga spår och körningen är rolig.


Att göra tråden till Sticky tycker jag är en bra idé, det är grymt skönt att kunna läsa lite lokal vägstatus så man har lite koll :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Så kommer den då äntligen, uppdateringen angående Kalvstigen!

Jag svängde förbi där under gårdagen, och det verkar som att det jobbas frenetiskt där.
Trafikverkets skyltar säger att vägen ska vara klar Juni 2011 - så vi håller väl tummarna att det blir så?

Positivt, och vad som faktiskt talar för detta är att vägen är helt avstängd vissa veckodagar, så jag misstänker att arbetet går raskt framåt. :yoparty
 
Last edited:

Platipus

hej å hå, luden tå
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Stockholm, men Hudik ä bra fint dä å!
Hoj
Några stycken
Så kommer den då äntligen, uppdateringen angående Kalvstigen!

Jag svängde förbi där under gårdagen, och det verkar som att det jobbas frenetiskt där.
Trafikverkets skyltar säger att vägen ska vara klar Juni 2011 - så vi håller väl tummarna att det blir så?

Positivt, och vad som faktiskt talar för detta är att vägen är helt avstängd vissa veckodagar, så jag misstänker att arbetet går raskt framåt. :yoparty

:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top