126 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 44

Ämne: Vägstatus..

Twintorsk! Kryckans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage

Exclamation Vägstatus..

Tjena,

Slänger upp denna tråd, så vi kan dela med oss av vägstatusen på vägarna vi färdas efter.

Man kan t ex rekommendera vägar som är jäkligt fina, eller avråda folk från att färdas på vissa vägar som är i dåligt skick. Planerade vägarbeten, viltvarningar eller mycket rullgrus är andra saker som man definitivt kan dela med sig utav.

Riksväg 83 börjar hålla riktigt bra standard nu efter att de värsta tjälskotten lagt sig. Dock sker avverkning i höjd med Hennan, så där är vägen rätt skitig, så se upp där - det kan vara lite slirigt.

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Delsbo - Hassela (305)

Bitvis riktigt fin, bitvis riktigt pissdålig.
    Beläggningen har rätt så mycket djupa och breda sprickor på sina ställen.
    De verkar som att den vägen är långt efter de andra vägarna vad gäller återhämtning ifrån tjälskott.

Det ligger snö i dikena uppöver, och det var riktigt kall luft, känslan var faktiskt att vintern inte riktigt ville släppa taget om den vägen ännu.

Ge den ett par veckor till med varmt väder så tror jag den kommer vara bra

hej å hå, luden tå
    Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Några stycken
    Garage
    Visa garage
    Bra där! Tack för tipset! Kommer nog inte åka någonting på dom vägarna nu, blir till sommaren då man kommer upp på semestern. Förhoppningsvis har dom gått till sig tills dess.
    Köp läget, det finns alltid nåt som är värre...

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Platipus Visa inlägg
    Bra där! Tack för tipset! Kommer nog inte åka någonting på dom vägarna nu, blir till sommaren då man kommer upp på semestern. Förhoppningsvis har dom gått till sig tills dess.
    Tror det är vettigt, när dom har gått till sig så kommer det vara fin åkning som det känns.

Har jag förstått det hela rätt så ska kalvstigen få helt ny beläggning denna sommar. En riktig storrenovering verkar det vara.

Jisses vilken kurvig smiskarväg det kommer bli

Jag är en elak person med dyslexi *flin* Kakans avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Nepp nope inte just nu.
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
    Tror det är vettigt, när dom har gått till sig så kommer det vara fin åkning som det känns.

Har jag förstått det hela rätt så ska kalvstigen få helt ny beläggning denna sommar. En riktig storrenovering verkar det vara.

hehe kalvstigen är en längre variant av slingerbulten här nere ju =) Så lilla Hälsingland får en egen slingerbult om dom fixar till den
    Senast redigerat av Kakan den 2011-04-30 klockan 05:44.
    I grunden så är de just så de är...

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.(Källa: Joan Rivers)

www.hmck.se
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    Yamaha R1-08, Yamaha WR 450F -12
    Kalvstigen är en riktigt rolig väg där har jag tillbringat många timmar hoppas att de asfalterar tidigt på säsongen

hej å hå, luden tå
    Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Några stycken
    Garage
    Visa garage

Ja det var inte en dag för tidigt! Du får gärna hålla oss med info om hur det går med den

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Absolut, jag ska ta mig en sväng förbi där i helgen och kika läget

Återkommer!

Ska bli snabbare än Einar! falkens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Hoj
    Yamaha R1 -08
    Garage
    Visa garage
    Jävligt bra initiativ att starta den här tråden!
    Yamaha R1 -08

Husaberg fs650e motard -06 (Såld)
    Honda 954RR Fireblade -02 (Såld)
    Ktm 400 exc -02 (Såld)
    Yamaha R6 -99 (Såld)

Hudik
    Gäst
    ******** VARNING *********

Nu har vår älskde snabelbil varit ute och sprutat grus på R84:an mellan Hudik och Näsviken.

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Bra där Hudik!

Se upp även i kyrkkorsningen i Ljusdal, ligger en del grus och skräp utanför "spåret" så att säga. Det är definitivt inga knäskrap som gäller där iaf.

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Delsbo - Norrbo - Näsviken - Hudik

Beläggningen är i rätt taskigt skick bitvis, men det går att hitta riktigt fina spår och vi fann körningen rejält underhållande när vi åkte sträckan igår kväll (9/5).

Det är givetvis ingen bombarsträcka, men körningen är underhållande i farter kring 70-90 km/h.

R84 (Hudik - Ljusdal)

Håller riktigt bra standard just nu, och är fin (om än tråkig) att åka

R83 (Bollnäs - Ljusdal)

Något sämre än R84an, men ändock fin att färdas på.
    Senast redigerat av Kryckan den 2011-05-10 klockan 11:30.

Medlem j0hannas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    Suzuki GSX-R 600 -01
    Håller med någon föregående talare, bra initiativ.

Vägen mellan Gnarp - Bergsjö är tom i sämre skick nu än vad den varit förr. Både mycket hål, ojämnheter och skavanker samt grus lite varstans.

Jättendal-Hassela och Hudiksvall - Bergsjö är i bra skick, om än inte de roligaste vägarna att köra efter.

så mycket bättre..känd från tv...
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    zzr1400-07.zx10-89
    Citat Ursprungligen postat av j0hanna Visa inlägg
    Håller med någon föregående talare, bra initiativ.

Vägen mellan Gnarp - Bergsjö är tom i sämre skick nu än vad den varit förr. Både mycket hål, ojämnheter och skavanker samt grus lite varstans.

Jättendal-Hassela och Hudiksvall - Bergsjö är i bra skick, om än inte de roligaste vägarna att köra efter.
    kan bara hålla med om gnarp-bergsjövägen,man bör inte ha allt för bråttom där...

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Kul som fan att tråden uppskattas, och att ni hjälper till att göra hojåkning säkrare och trevligare

till er!

Hassela - Sundsvall, någon som har en rapport om den vägen?
    Senast redigerat av Kryckan den 2011-05-16 klockan 13:14.

16. 2011-05-16, 13:10
    Anledning
    dubbelpost - irriterande!

www.hmck.se
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    Yamaha R1-08, Yamaha WR 450F -12
    Premiärturen avklarad

Hudik-Strömsbruk-Harmånger riktigt bra
    Harmånger-Vattlång helt okej knöligt vid Hånick
    Vattlång-Bergsjövägen-Hög för rakt för mig
    Hög-Delsbo knölig men ganska rolig bitvis
    Delsbo-Hudik bra transportsträcka

I det stora hela en väldigt rolig kvällstur

Hudik
    Gäst
    Sticky av denna?

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Gjorde 30 mil på hojen igår, lämnade Ljusdal för att leta oss upp mot Sundsvall och vidare till Hudik.

Kajevallsvägen bör man vara försiktig på de första vändorna så man vet vart vissa vägskador finns, dock är stordelen av vägen fin. Men lagningarna är mjuk och oljig, så väja för dessa som om de vore hål.

Hassela - Sundsvall, knölig första biten sen mer än godkänd, rätt rolig väg
    E4 - Ja ni vet.. Zzzz!

Hudik - Näsviken - Norrbo - Delsbo, är fortsatt knölig, men precis som jag sa tidigare så kan man hitta trevliga spår och körningen är rolig.

Att göra tråden till Sticky tycker jag är en bra idé, det är grymt skönt att kunna läsa lite lokal vägstatus så man har lite koll

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Så kommer den då äntligen, uppdateringen angående Kalvstigen!

Jag svängde förbi där under gårdagen, och det verkar som att det jobbas frenetiskt där.
    Trafikverkets skyltar säger att vägen ska vara klar Juni 2011 - så vi håller väl tummarna att det blir så?

Positivt, och vad som faktiskt talar för detta är att vägen är helt avstängd vissa veckodagar, så jag misstänker att arbetet går raskt framåt.
    Senast redigerat av Kryckan den 2011-05-30 klockan 14:01.

hej å hå, luden tå
    Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Några stycken
    Garage
    Visa garage
    Så kommer den då äntligen, uppdateringen angående Kalvstigen!

Jag svängde förbi där under gårdagen, och det verkar som att det jobbas frenetiskt där.
    Trafikverkets skyltar säger att vägen ska vara klar Juni 2011 - så vi håller väl tummarna att det blir så?

Positivt, och vad som faktiskt talar för detta är att vägen är helt avstängd vissa veckodagar, så jag misstänker att arbetet går raskt framåt.

Hudik
    Gäst
    Högre standard på Kalvstigen
    Järvsö/Ljusdals-Posten

Kalvstigen, vägen mellan Järvsö och Delsbo, har varit hårt drabbad av tjälskador. Nu arbetas det för att förbättra vägstandarden. Under senhösten beräknas arbetet vara färdigt.

Arbetet på vägen har pågått sedan september förra året. Vägen har varit hårt ansatt av tjälskador som förskjutit materialet under vägbeläggningen och bildat upphöjningar.

– Vägen har varit dålig i flera år. Den har byggts om i tre omgångar de senaste trettio åren. Men det har mest handlat om mindre reparationer och ihoplappningar. Det vi gör nu är en riktig helhetslösning, säger Christer Josefsson från Väg och schakt i Ljusdal som utför arbetet.

– När vi är färdiga med arbetet kommer vägen att hålla i åtminstone tjugo år framöver, säger Urban Kling från Vectura.

Tjälen har gått djupt ned i marken under vintern och frusit blocken som utgör grunden till vägen. Eftersom många block påverkats av detta tar arbetet lite längre tid. Torkningsarbetet går inte att stressa fram.

Eftersom det befintliga vägmaterialet har varit av bättre kvalitet än väntat har det kunnat återanvändas. Detta har lett till att en längre sträcka väg, nära dubbelt så lång än tidigare planerat, kan repareras men till samma pris i budgeten.

Under senhösten beräknas arbetet vara färdigt, enligt Jimmy Bergström. Den sträcka som berörs av arbetet är för tillfället Nordsjö till Delsbo. Under tiden som arbetet pågår hänvisas trafikanter som behöver komma fram utan störning ta en annan väg

Källa: http://helahalsingland.se/ljusdal/ja...-pa-kalvstigen

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Hudik Visa inlägg
    Högre standard på Kalvstigen
    Järvsö/Ljusdals-Posten

Kalvstigen, vägen mellan Järvsö och Delsbo, har varit hårt drabbad av tjälskador. Nu arbetas det för att förbättra vägstandarden. Under senhösten beräknas arbetet vara färdigt.

Arbetet på vägen har pågått sedan september förra året. Vägen har varit hårt ansatt av tjälskador som förskjutit materialet under vägbeläggningen och bildat upphöjningar.

– Vägen har varit dålig i flera år. Den har byggts om i tre omgångar de senaste trettio åren. Men det har mest handlat om mindre reparationer och ihoplappningar. Det vi gör nu är en riktig helhetslösning, säger Christer Josefsson från Väg och schakt i Ljusdal som utför arbetet.

– När vi är färdiga med arbetet kommer vägen att hålla i åtminstone tjugo år framöver, säger Urban Kling från Vectura.

Tjälen har gått djupt ned i marken under vintern och frusit blocken som utgör grunden till vägen. Eftersom många block påverkats av detta tar arbetet lite längre tid. Torkningsarbetet går inte att stressa fram.

Eftersom det befintliga vägmaterialet har varit av bättre kvalitet än väntat har det kunnat återanvändas. Detta har lett till att en längre sträcka väg, nära dubbelt så lång än tidigare planerat, kan repareras men till samma pris i budgeten.

Under senhösten beräknas arbetet vara färdigt, enligt Jimmy Bergström. Den sträcka som berörs av arbetet är för tillfället Nordsjö till Delsbo. Under tiden som arbetet pågår hänvisas trafikanter som behöver komma fram utan störning ta en annan väg

Källa: http://helahalsingland.se/ljusdal/ja...-pa-kalvstigen

Sedärja!
    Bara hoppas att dom hinner få den klar, så man får njuta av denna underbara väg åtminstone ett par gånger innan snön kommer

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    RV83, Hennan - Ramsjö.

Mängder med vägarbeten, då det utförs rätt omfattande beläggningsarbeten efter 83an mellan Ljusdal och Ramsjö. Ska ni åka, var på er vakt, för det är dåligt skyltat, var de olika arbetena är, och vissa kan faktiskt t om vara efter ett krön, livsfarligt! Fick stå på rätt rejält med bromsarna idag, så ett mejl till trafikverket ska knåpas ihop under morgondagen.

Ska bli snabbare än Einar! falkens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Hoj
    Yamaha R1 -08
    Garage
    Visa garage
    En polare kraschade igår på Nianforsvägen när han, jag, jojon och en till var ute och åkte.
    Vägjäveln är så innåt helvete dålig så jag avråder alla till att åka där. Buligt och med sprickor djupare än 10 cm på många ställen.
    Jag har tappat suget en aning för hojåkning måste jag erkänna...
    Senast redigerat av falken den 2011-06-21 klockan 21:12.
    Yamaha R1 -08

Husaberg fs650e motard -06 (Såld)
    Honda 954RR Fireblade -02 (Såld)
    Ktm 400 exc -02 (Såld)
    Yamaha R6 -99 (Såld)

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av falken Visa inlägg
    En polare kraschade igår på Nianforsvägen när han, jag, jojon och en till var ute och åkte.
    Vägjäveln är så innåt helvete dålig så jag avråder alla till att åka där. Buligt och med sprickor djupare än 10 cm på många ställen.
    Jag har tappat suget en aning för hojåkning måste jag erkänna...
    Kajevallsvägen.
    Har varit en del skriverier om denna väg, då man anser att vägen blivit alltför dålig alltför fort. Åkte där i söndags, och den har blivit väldigt knölig bitvis, samt att de lagningar man gjort är jäkligt mjuka.

Ska ni åka där, ta en repa uppöver först och reka, sen kan ni ligga på hemöver igen

De bitvis usla vägarna kan även få mig att tappa lite sug för hojåkningen emellanåt - det blir liksom inte riktigt lika roligt.

Men vi uppdaterar tråden, tipsar varandra om bra vägar samt dåliga vägar så kanske vi slipper otrevliga överraskningar och kan njuta av hojåkningen.

Hoppas det gick bra för din polare!?

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Vägarbeten, vägarbeten och åter vägarbeten.

Ja, så kan man nog sammanfatta RV83 mellan Hennan och Ramsjö.

Medlem MissTriples avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Hoj
    Triumph Speed Triple, Kawasaki VN 1600
    Garage
    Visa garage
    Sedärja!
    Bara hoppas att dom hinner få den klar, så man får njuta av denna underbara väg åtminstone ett par gånger innan snön kommer
    Kalvstigen blir klar först i höst vad jag har förstått, någon hade åkt bil där förra veckan och då var det fortfarande vägarbete för fullt!
    -----------------------------------
    Emo

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Dena nya svarta asfalten på rv83 mellan Ramsjö och Ljusdal känns lite småhal när det är blött, dessutom ligger det en hel del grus i vissa kurvor.

Så ta det lugnt uppöver!

Hudik
    Gäst
    Nja, nå hojväglag är det inte nu, ganska mycket is på vägarna...
    Längtar till våren.

Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Jag har faktiskt ringt trafikverket ett gäng gånger denna vinter, då skicket på vägarna är pinsamt dåligt.

Jämförelser med skogsbilväg osv har presenterats, och faktiskt har de varit ute och skrapat nu i helgen.
    Men ta det lugnt gott folk, det är spårigt och styggt på vägarna uppöver.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?