Svedea - Bra eller anus

nekronimo

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
14, Aprilia Tuono V4R
Så som jag har förstått det hela är svedea billigare överlag på nakna hojar, dom har däremot ändrat sina regler vad det gäller bankörning. Du kan köra i alla steg på smc men som högst i medelgruppen ej snabb, osäker om steg 4 dock. Bil sport & mc tillåter bankörning såvida det inte är tidtagning och tävling samt träning inför tävling. Sen är Bilsport lite dyrare.
Ska man bara köra på allmäm väg så är svedea de billigare allternativet men ska du köra bana och vill ha en gällande försäkring så blir de bilsport & mc.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
En viktig grej att tänka på för ''snabba'' streethojsförare är att deras försäkring inte gäller i medelsnabb och snabb grupp på smc kurser. Den gäller endast i lugn och medelgrupp.

Så som jag har förstått det hela är svedea billigare överlag på nakna hojar, dom har däremot ändrat sina regler vad det gäller bankörning. Du kan köra i alla steg på smc men som högst i medelgruppen ej snabb, osäker om steg 4 dock. Bil sport & mc tillåter bankörning såvida det inte är tidtagning och tävling samt träning inför tävling. Sen är Bilsport lite dyrare.
Ska man bara köra på allmäm väg så är svedea de billigare allternativet men ska du köra bana och vill ha en gällande försäkring så blir de bilsport & mc.

NEJ. Det stämmer tyvärr inte.

Åkte till KNIX-kurs idag. När jag kom dit möttes jag av beskedet att Svedea i förra veckan ändrade reglerna. Deras försäkringstagare får bara köra lugn grupp. Ingenting annat. Imorgon byter jag bolag.

ANUS!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
NEJ. Det stämmer tyvärr inte.

Åkte till KNIX-kurs idag. När jag kom dit möttes jag av beskedet att Svedea i förra veckan ändrade reglerna. Deras försäkringstagare får bara köra lugn grupp. Ingenting annat. Imorgon byter jag bolag.

ANUS!

Se det så här...Svedea är först ut...får vi inte hejd på vurpor, så står vi snart utan vagnsskada...
Vi alla, kollektivt, bör ha med det i bakhuvudet när vi åker ut, lägg det på sådan en nivå, att det går safe.. :mattias
 
Last edited:

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
I deras webbinfo (inhämtad för 1 minut sedan) står lugn/medel på SMC:s avancerade kurser. Beträffande KNIX tillåts alla fartgrupper.

"Köra på bana
Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:
avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
Carlbarks Safety School
Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
K3 Desmocenter förarutbildning, 28:e maj Arlanda Test Track 1
Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
K3 Desmocenter förarutbildning, 8:e september Gelleråsen

Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.

Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte."


Idag på Gröndal tvingades Svedeaförsäkrade köra i grön grupp - dessutom med omkörningsförbud!
Det finns onekligen många bud om vad som gäller.

Ett bolag torde inte kunna ändra försäkringsvillkor hur som helst, det är ju ett avtal. Men har man inte svart på vitt om vad som gällde när försäkringen tecknades blir det svårt vid en tvist.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
I deras webbinfo (inhämtad för 1 minut sedan) står lugn/medel på SMC:s avancerade kurser. Beträffande KNIX tillåts alla fartgrupper.

"Köra på bana
Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:
avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
Carlbarks Safety School
Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
K3 Desmocenter förarutbildning, 28:e maj Arlanda Test Track 1
Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
K3 Desmocenter förarutbildning, 8:e september Gelleråsen

Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.

Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte."


Idag på Gröndal tvingades Svedeaförsäkrade köra i grön grupp - dessutom med omkörningsförbud!
Det finns onekligen många bud om vad som gäller.

Ett bolag torde inte kunna ändra försäkringsvillkor hur som helst, det är ju ett avtal. Men har man inte svart på vitt om vad som gällde när försäkringen tecknades blir det svårt vid en tvist.

Det är rykande färska bud från Svedea... :( Och som sagt, de är först ut, kraschas det vidare kommer fler följa.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har märkesförsäkring på en snöskoter hos Svedea och den är jag mycket nöjd med. Billigast på marknaden och dessutom ingår förlängd motorgaranti (...!) till alla som tecknar denna märkesförsäkring.

De är dock inte ens med i matchen på min nya R1:a, där är det Trygg Hansa som gäller. I alla fall där jag bor.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
NEJ. Det stämmer tyvärr inte.

Åkte till KNIX-kurs idag. När jag kom dit möttes jag av beskedet att Svedea i förra veckan ändrade reglerna. Deras försäkringstagare får bara köra lugn grupp. Ingenting annat. Imorgon byter jag bolag.

ANUS!

Hejsan :)

Det var tråkigt att höra att du nekats körning då våran försäkring mycket riktigt gäller för alla SMC’s grundkurser, oavsett hastighetsgrupp. SMC's Knix-körningar räknas som grundkurs.

Det är endast SMC’s avancerade kurser på storbana där vår försäkring har en restriktion så att den inte gäller för de högre hastighetsgrupperna.

Vi har hört från åtminstone en kund till som tyvärr felaktigt nekades körning på Gröndal nu i helgen och det är ju riktigt trist för er som drabbats då det alltså var helt ok för er att köra med vår försäkring där. Därför har vi nu även kontakta SMC centralt så att de kan gå ut med förtydligande information till sina instruktörer.

Men det är alltså som man här i tråden konstaterat inga restriktioner hos oss för körning på SMC’s grundkurser! Så här ser det ut gällande bankörningar om man har en Svedea-försäkring, texten är saxad direkt från vår hemsida;

http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/

"Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:
• avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
• kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
• Carlbarks Safety School
• Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
• Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
• Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 28:e maj Arlanda Test Track 1
• Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 8:e september Gelleråsen

Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.
Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte"



Jag tänkte även försöka att klistra in en bra och tydlig uppställning som SMC har gällande försäkringsinformation för de flesta bolag gällande SMC's utbildningar under 2014. Det blev dock inte så snyggt och tydligt när jag klistrade in det här... Så jag kör en länk istället, gå gärna in där och kika hur det ser ut med just din försäkring och SMC's körningar;

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Som sagt, otroligt tråkigt att höra att du missade en körning helt felaktigt... Vi hoppas, och tror, nu att SMC centralt säkerställer att instruktörerna på plats känner till detta väl så inga fler ska behöva drabbas i onödan!

Ha det gott och kör säkert nu allesammans! :)

Mvh
Björn Linde - Svedea
 

Mr. K

Bättre sist och snygg än först och ful!
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Kawasaki Z1000 ABS
GRYMT BÄST!
har en Z1000 ABS 2009, Körde över en grop och båda fälgarna kröktes ordentligt. Självrisk på 1500kr och halva bakdäcket då den var rätt så sliten. så det kostade mig 2600kr. fick svar samma dag jag anmälde det "kör den till närmaste kawaski verkstad". BÄSTASTE EVER. inga frågor förutom om det var ABS på eller inte. för utan ABS blir självrisken 2000kr tror jag. hela kallaset gick på 23500kr för försäkringen. Nya fälgar nya däck plus att verkstaden gick igenom hojen för att se om det bvar mer skador. välj inget annat om du har möjlighet att ha SVEDEA.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Låter som bra och snabb skadehantering i det här fallet, men förfarandet är det normala eftersom detta är exakt vad som ska hända om man råkar ut för skada och har gällande försäkring. Både Folksam och Trygg har också fungerat bra för mig. Tyvärr gillar jag inte Svedeas diverse restriktioner och har därför valt bort dom. Men de fungerar säkert bra för dom som har rätt typ av hoj och inte vill vidareutbilda sig hos SMC på de avancerade kurserna utöver långsammaste gruppen.


GRYMT BÄST!
har en Z1000 ABS 2009, Körde över en grop och båda fälgarna kröktes ordentligt. Självrisk på 1500kr och halva bakdäcket då den var rätt så sliten. så det kostade mig 2600kr. fick svar samma dag jag anmälde det "kör den till närmaste kawaski verkstad". BÄSTASTE EVER. inga frågor förutom om det var ABS på eller inte. för utan ABS blir självrisken 2000kr tror jag. hela kallaset gick på 23500kr för försäkringen. Nya fälgar nya däck plus att verkstaden gick igenom hojen för att se om det bvar mer skador. välj inget annat om du har möjlighet att ha SVEDEA.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svedea fixade min Z1000SX utan knot efter att den åkt med fel sida neråt en vända, gick fruktansvärt smidigt helt utan att jag behövde tjata på någon alls! Trevliga att ha att göra med när jag anmälde det var de också.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
.......... Dessutom fick jag betala försäkring på hojen medans den låg i 3 månader på en lastpall i ett jävla garage i väntan på utredning.
..............
Vaddå fick.. Självfallet så meddelar inget f-bolag ägaren att DU kan ställa av hojjen efter en olycka pga att det kommer ta tid att laga/utreda, det är ju detta de tjänar pengarna på. Det är din rättighet att ställa av fordonet direkt efter en olycka om du vill det. skulel de ta över ägarskapet på fordonet så skall de meddela dig detta inann /när ersättning utbetalas.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Så om du haft ABS o kört över en grop där du ej nyttjade bromsarna så hade självrisken varit lägre ?.. KORKAT SVEDEA!

Generellt lägre självrisk om man har ABS på cykeln, en liten rabatt/premie för att man skall välja ABS. Säkert är den totala skadekostnaden lägre för gruppen som har ABS.

Ponera att utan ABS så hade du bromsat för gropen och vurpat, nu höll sig cykeln på hjulen och det blev "endast" 23500 kr för nya hjul :). Tycker det är bra när försäkringsbolagen premierar säkerhetsutrustning, väntar bara på att dom också skall premiera utbildning som ger säkrare förare, tex knixkurser.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Generellt lägre självrisk om man har ABS på cykeln, en liten rabatt/premie för att man skall välja ABS. Säkert är den totala skadekostnaden lägre för gruppen som har ABS.

Ponera att utan ABS så hade du bromsat för gropen och vurpat, nu höll sig cykeln på hjulen och det blev "endast" 23500 kr för nya hjul :). Tycker det är bra när försäkringsbolagen premierar säkerhetsutrustning, väntar bara på att dom också skall premiera utbildning som ger säkrare förare, tex knixkurser.
Det gjorde folksam för fem år sedan.. SMC och folksam hade ett samarbete där folk fick rabbat på försäkringen om dom deltog i grundkurser eller bkk. Men det samarbetet upphörde ganska snart.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Vaddå fick.. Självfallet så meddelar inget f-bolag ägaren att DU kan ställa av hojjen efter en olycka pga att det kommer ta tid att laga/utreda, det är ju detta de tjänar pengarna på. Det är din rättighet att ställa av fordonet direkt efter en olycka om du vill det. skulel de ta över ägarskapet på fordonet så skall de meddela dig detta inann /när ersättning utbetalas.


Hört begreppet, "icke avställningsbar", pointdexter?

Så om du haft ABS o kört över en grop där du ej nyttjade bromsarna så hade självrisken varit lägre ?.. KORKAT SVEDEA!

:rofl

Troll?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som bra och snabb skadehantering i det här fallet, men förfarandet är det normala eftersom detta är exakt vad som ska hända om man råkar ut för skada och har gällande försäkring. Både Folksam och Trygg har också fungerat bra för mig. Tyvärr gillar jag inte Svedeas diverse restriktioner och har därför valt bort dom. Men de fungerar säkert bra för dom som har rätt typ av hoj och inte vill vidareutbilda sig hos SMC på de avancerade kurserna utöver långsammaste gruppen.

Ja, hastighetsgruppsgränsen är lite kontraproduktiv. Hade alternativen för försäkringar inte dubblat priset samtidigt som Svedea halverade sitt pris hade jag bytt till något annat. Framöver kommer jag hålla mig till min banhoj på bana, vilket blir lite bakvänt, eftersom att på den tränar jag ju för att köra så jävla snabbt som det bara går, gärna lite till. Vilket inte är fallet när jag kör med min gathoj på kurs.
Jaja...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Problemet är att det inte handlar om vagnskadan... Svedea påstår ju att deras försäkring inte gäller alls dvs ingen trafikförsäkring ens och därför släpps man som Svedeakund inte ut på banan på en SMC-kurs annat än i lugn grupp.
Nu läste jag hela tråden och det var tydligen bara på stor bana, inte knix alltså.

Se det så här...Svedea är först ut...får vi inte hejd på vurpor, så står vi snart utan vagnsskada...
Vi alla, kollektivt, bör ha med det i bakhuvudet när vi åker ut, lägg det på sådan en nivå, att det går safe.. :mattias
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Problemet är att det inte handlar om vagnskadan... Svedea påstår ju att deras försäkring inte gäller alls dvs ingen trafikförsäkring ens och därför släpps man som Svedeakund inte ut på banan på en SMC-kurs annat än i lugn grupp.

Japp, och min poäng kvarstår, det beror på något - och Svedea är först ut.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top