Svedea - Bra eller anus

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Dom försäkrar väl inte sporthojar för annat än ockerpriser?
Alltså blir svaret ANUS
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag o min sambo har tecknat mc-försäkring hos dem, vi tjänade 4600:- ihop och det är typ samma vilkor som Bilsport o Mc har och deras vagnskada täcker körning på bana med SMC plus att självrisken är bara 2500:-. Men sen vet vi ju inte hur enkelt el krångligt det blir om något händer, det återstår att se:)
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Ringde dit i hopp om att få bara en aning billigare försäkring på min gammla kawa, men icke, hojen var för ny och jag var för ung, en zx9r -99 och jag är 28. Anus skulle jag vilja säga, men det är min åsikt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Dom försäkrar väl inte sporthojar för annat än ockerpriser?
Alltså blir svaret ANUS

De har exakt samma regler som Bilsport, som de är avhoppare ifrån, så nya sporthojar är inget de vill ha.

Står också lite i valet och kvalet, Svedea gav mig en offert på 4800:- hel/hel på multin, Bilsport ska ha 6000:- (lite drygt).
Svedea ska ju ha en dansk (?) jätte i ryggen så kapital ska ju finnas iaf.

Har inte Svedea knipt åt sig märkesförsäkringen (förutom sportisarna då) på Kawasaki dessutom?
 

Razmatazz

blåbär
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Vischan
Hoj
JP vs GB
Vill minnas att jag sett Svedea och Kawasaki i samma mening i nån mc-tidning:confused:

Funderar på att uppgradera från Kawan till en CB1000ra och även där hamnar jag (31 bast) lätt billigast hos Svedea. Får väl prova helt enkelt...

/Raz
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kollade upp försäkringen på min DR800 också, de har ju lanserat ett internetalternativ på premieberäkning.

1800:- hel/hel, betalar 1432 halv/hel på bilsport idag. Helt klart lockande priser.

(Svedeas priser jag nämt i båda mina inlägg är "säkrast/helförsäkring XL" då jag har möjligheten att låsa in ständigt och inte behöver låna ut hojarna till kreti och pleti förutom min sambo.)

Lägger till ett citat från deras sida ang. försäkringar till Kawwa:

Svedea Motorförsäkring har i samarbete med Kawasaki Sverige tagit fram en riktigt bra försäkring bara för dig som kör Kawasaki. Försäkringen kan du teckna när du köper en ny eller begagnad Kawasaki hos en Kawasakihandlare.

Unika fördelar

Utöver ett av marknadens bredaste grundskydd ger märkesförssäkringen dig unika fördelar:
•Snabbare ersättning vid stöld
•Stilleståndsersättning vid brand-, maskin- och vagnskada
•Utökat ekonomiskt skydd om din mc-modell har uppgraderats


Modeller som omfattas

Försäkringen kan tecknas för Kawasakis tvåhjuliga motorcyklar exklusive modellerna ZX-12R, ZX-10R, ZX-9R och ZX-7R.

För modellerna ZX-6R, ZXR 750R och ZZR 1400 krävs att ägaren ska vara född 1981 eller tidigare och att försäkring Säkrare eller Säkrast väljs (begränsad utlåning).

Tog mig friheten att rödmarkera det jag lade märke till. :)
 
Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
:tummenupp
Bra för mig som har en z750. :tummenupp 10 000 för helförsäkring via Svedea (ca 13500 hel/hel via Bilsport MC.)
Inter Hannover, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag - Hannover Re står bakom som försäkringsbolag.

Svedea är precis som Bilsport MC endast en förmedlare av försäkringen till skillnad från tex LF eller IF som är försäkringsbolag men små i jämförelse med Hannover. Känns m a o tryggt. Dessutom har jag i mitt jobb erfarenhet från Hannover från sjukförsäkringssidan som samarbetspartner och återförsäkrare vilket fungerade bra. :tummenupp
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Hör väl kanske inte till tråden på sätt och vis, men svedea och bilsport mc har ju ett mindre krig hos handlarna vad det gäller mc-försäkringar. Kommer inte fullt ihåg vad svedea erbjöd, men bilsport mc replikerade ju med att ge 20% på försäkringarna om ni låter handlaren teckna försäkringen åt er.

Handlaren i sin tur får 200 riksdaler/tecknad försäkring.

Bara en liten notis att ha i åtanke om ni köper hoj annat än privat. Inte alltid dom nämner detta.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Testade att kolla vad dom skulle ta för min z750, det blev ca 18 000 kr hel. Betalar idag 3500 kr hos Bilsport & mc (25 kW-försäkring). Annars tar bilsport ca 12 500 kr för mig enligt hemsidan.
Så dyrare för mig :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte Triumphen i januari i Skåne så det var ju inte läge köra hem den. När vädret bättrade sig i mars började jag kolla igenom de vanliga försäkringsbolagen, If med Triumph märkesförsäkring, Gjensidige, Bilsport&MC och Svedea. Valde Svedea halvförsäkring, alternativ Säker. Passade mig bäst. Säljaren nämnde vid köpet Bilsport & MC så att MC-handlarna har avtal med B&MC verkar troligt. Men kolla också med Länsförsäkringar. Har man Länsförsäkringar till andra försäkringar så blir det rabatt och som bank också så blir det ännu mer rabatter. Sen är ju premien bara halva försäkringen. Fick erbjudande på 12000kr/år hel i dec 2010 för en Suzuki GSX-R 750 2000. Med självrisk vid vagnskada på 25000kr för en hoj som kostade 40000kr. Suzuki märkesförsäkring via Länsförsäkringar. Då är det ju bättre inse man trots försäkring är sitt eget försäkringsbolag och nöja sig med trafikförsäkring eller halv. Eller kolla med andra bolag.
 
Last edited:

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Ouch! :huvet

Låg mellan 16 818kr - 27 401kr beroende på vilken av de 3 försäkringarna jag valde.

Betalar 6500kr hel/hel nu via If Honda märkesförsäkring :yoparty

27år och jobbar på kortet. Hojen är en Honda cb600f -08
 

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Blåsta
Hoj
GSXR 1000 K8
Kollade upp försäkringen på min DR800 också, de har ju lanserat ett internetalternativ på premieberäkning.

1800:- hel/hel, betalar 1432 halv/hel på bilsport idag. Helt klart lockande priser.

(Svedeas priser jag nämt i båda mina inlägg är "säkrast/helförsäkring XL" då jag har möjligheten att låsa in ständigt och inte behöver låna ut hojarna till kreti och pleti förutom min sambo.)

Lägger till ett citat från deras sida ang. försäkringar till Kawwa:

Svedea Motorförsäkring har i samarbete med Kawasaki Sverige tagit fram en riktigt bra försäkring bara för dig som kör Kawasaki. Försäkringen kan du teckna när du köper en ny eller begagnad Kawasaki hos en Kawasakihandlare.

Unika fördelar

Utöver ett av marknadens bredaste grundskydd ger märkesförssäkringen dig unika fördelar:
•Snabbare ersättning vid stöld
•Stilleståndsersättning vid brand-, maskin- och vagnskada
•Utökat ekonomiskt skydd om din mc-modell har uppgraderats


Modeller som omfattas

Försäkringen kan tecknas för Kawasakis tvåhjuliga motorcyklar exklusive modellerna ZX-12R, ZX-10R, ZX-9R och ZX-7R.

För modellerna ZX-6R, ZXR 750R och ZZR 1400 krävs att ägaren ska vara född 1981 eller tidigare och att försäkring Säkrare eller Säkrast väljs (begränsad utlåning).

Tog mig friheten att rödmarkera det jag lade märke till. :)

Märkligt att att kalla det märkesförsäkring när de inte vill försäkra alla modeller som kawasaki har.
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Fick en offert på min gixxer 750 2007
på 15000 för helförsäkring, för det säkraste alternativet.
Helt ok tycker jag, då jag betalar 18000 nu på Länsförsäkringar.
Nu har jag en självrisk på 25000, Svedea har 2000 kr... Lite skillnad.

På telefon sa även säljaren att försäkringen gäller vid bankörning, dock ej tävling eller tidtagning. Detta vill jag dock ha skrivet på innan jag byter. :va

Men det lutar åt byte för mig
 

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2012
Fick en offert på min gixxer 750 2007
på 15000 för helförsäkring, för det säkraste alternativet.
Helt ok tycker jag, då jag betalar 18000 nu på Länsförsäkringar.
Nu har jag en självrisk på 25000, Svedea har 2000 kr... Lite skillnad.

På telefon sa även säljaren att försäkringen gäller vid bankörning, dock ej tävling eller tidtagning. Detta vill jag dock ha skrivet på innan jag byter. :va

Men det lutar åt byte för mig

Skumt....När jag bad om ett pris på min gixxer (750 -08) så fick jag svaret att de inte erbjöd helförsäkring för den?
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Skumt....När jag bad om ett pris på min gixxer (750 -08) så fick jag svaret att de inte erbjöd helförsäkring för den?

Hmm, konstigt :va

Ja det verkar ju vara lite hipp som happ vilka hojar
Som är billiga och inte.

Men det är ju som med alla försäkringar, bara ringa runt o fråga vad just du skulle få betala.
Verkar ju typ bero lite på åt vilket håll vinden blåser åt. :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Märkligt att att kalla det märkesförsäkring när de inte vill försäkra alla modeller som kawasaki har.

Det får du ta med dom, citerade bara vad som stod på deras sida. :)

Det blir ju ganska uppenbart att bolagen inte vill ta supersporthojar alls då de inte lönar sig att ha som kunder för bolagen.
Kan förstå både Bilsport och Svedeas tankesätt då de genom att förneka dessa hojar kan erbjuda en (i snitt) rejält mycket bättre premie. Dock tycker jag det är lite trist då jag gillar sporthojar, men statestiken talar tyvärr sitt tydliga språk.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Sänkte min försäkring med 1800 helåret nu när jag bytte till Svedea.
Gör inte ont alls... ;-)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top