Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Jeensa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6 2003
Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps

Helvete vad ni körde, dessutom på mina vägar:tummenupp
Varför gick du omkull?
Samma med min kamera, jävligt störande! :mad:

Hoppas du klarade dig oskadd!
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Problemet är en begränsning i CMOS-sensorn i denna typen av kameror så det är inte bara din.

Förklaring finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
Okej tack!

Helvete vad ni körde, dessutom på mina vägar:tummenupp
Varför gick du omkull?
Samma med min kamera, jävligt störande! :mad:

Hoppas du klarade dig oskadd!
Vi vet inte varför det släppte, kan bara spekulera.
Oskadda var vi inte men vi överlevde tack vare snabba insatser från sjukvårdarna :Bugar
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det här klippte jag ihop igår eftersom det varit för kallt för att köra hoj de senaste dagarna. Tryck på 'Gilla' om ni gör det :) Finns i 720 HD upplösning

[YOUTUBE-ID]8urbyz3_6Pc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
http://www.youtube.com/watch?v=9Owm6T6tyGg
Här är en... "Sopa av vägen" som vissa kanske skulle vilja uttrycka det.

Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps
tror om du monterar den mera stumt så försvinner det.
om kameran rör sig med allt annat så får du inte detta problem.
se till att dra fast allt hårt.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Då lägger väl jag oxå upp min gokartfilm :) Riktigt nöjd med denna!

http://www.vimeo.com/21797003
Långlopp? Trist för killen som strular med bältet :D Hur gick det för hans team?

Riktigt schysst! Blir så mycket roligare när man har flera olika vinklar i filmen. Framerate på bakåtkameran? Rätt suddigt när det guppade. Kul när man kan följa förloppet med prisutdelning i slutet.

Vill du ha lite feedback så tyckte jag att inledningen var lite för lång och nån enstaka scen kunde trimmats från dötid (inget hände i bilden) men det är bara petitesser! Bra gjort! Framförallt under svåra ljusförhållanden inomhus. Du har min 'Gilla' :tummenupp
 

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -09
Långlopp? Trist för killen som strular med bältet :D Hur gick det för hans team?

Riktigt schysst! Blir så mycket roligare när man har flera olika vinklar i filmen. Framerate på bakåtkameran? Rätt suddigt när det guppade. Kul när man kan följa förloppet med prisutdelning i slutet.

Vill du ha lite feedback så tyckte jag att inledningen var lite för lång och nån enstaka scen kunde trimmats från dötid (inget hände i bilden) men det är bara petitesser! Bra gjort! Framförallt under svåra ljusförhållanden inomhus. Du har min 'Gilla' :tummenupp

Kul att du gillade den :)

Japp det e långlopp.. Killen som strulade med bältet körde i mitt team men vi kom i mål på tredje plats i alla fall.

Allt är filmat i 30 fps o det vibrerade lite väl mycket i ramen där bak på karten, så det blev som det blev.. :tungan

Tack för feedbacken :tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen


tänkte bara tipsa om att det går att embedda vimeo filmer också...

samma metod som den gamla youtube

skriv [ vimeo ]ID[ /vimeo ] men ta bort mellanslagen
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Vi tog en liten kvälls"tur" igår jag o en polare (på en sån där motard). Hade monterat kameran på hjälmen (som K-man i tidigare post). Började med en kort transport på motorvägen där jag fångade ett ärkepucko som tvärnitade mitt under en omkörning och valde att väja för pappkartonger mitt på vägen. Fanns flera decimeter mellan bilarna för en undanmanöver och jag gled förbi med vänsterknät mer eller mindre i bilen som nitade...och gav fingret... givetvis pratade han i telefon och ryckte bara på axlarna. Vi körde sedan in mot Fryken och en mycket vanlig mc-väg mellan Nilsby och Sunne. Rätt så skumpigt var det och ett rådjur försökte springa omkull mig bakom en kurva, missade med några meter (max två), puh! Efter lite mer skumpande så tappade jag kameran som givetvis flög rakt bak och träffade polaren rakt på knäpucken, det blev bara molekyler av skiten och vi samlade ihop nästan alla delar i diket (hittade inte riktigt allt). Under tiden vi letade välte polaren hoj...med två hjälmar på. Blev givetvis lite småskador på den. Vi orkade inte leta mer utan bestämde oss för att åka vidare...då startade inte polarens hoj, elfel minsann. Men vi rullade igång den och åkte vidare mot Sunne. Efter fem minuter nickar jag en fågel och 15 minuter senare så missade jag en svart katt med ca 2 dm, kunde ha dragit den i svansen i 130. Nu sket vi i hojandet och åkte hem. Skitkallt.

Ska se vad hemförsäkringen och drulle säger om detta :huvet
Jag hade tvättat hjälmen med sprit innan montering och den satt kvar på motorvägen med "stumt" på 5:an. Trist som fan ialla fall... minneskortet med ärkepuckot och rådjuret hade varit kul att hitta.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Satte du på fästet direkt och åkte ut och åkte ?
Helst ska det sitta 24 timmar innan man använder det. Man ska ju kunna slita i det utan att det rubbar sig. Jag har fått bända bort mina med skruvmejsel och fiskelina när jag ska ha bort mina..

Tråkigt, verkar som ni hade en bra rulle på g:tummenupp
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Det hade suttit i flera dagar och provtur innan det. Kändes som det satt som berget. Inte haft problem varken på hockeyhjälmen eller alpinkrukan innan.
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
http://www.youtube.com/watch?v=9Owm6T6tyGg

Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps


Det är kameran som läser av och inte "hinner" med förändringarna framför den. den läser av uppifrån och ner och innan den har läst av hela bilden har miljön förändrats framför därav den "gungiga" bilden.

En helt kass förklaring av en inte alls insatt snubbe men det är något åt det hållet:)

med det sagt är det inte fel på kameran.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
hehe, ja de gick säkert att hämta en del, första gången jag körde där och har inte kört gocart speciellt mycket. Men sjukt skoj är det nästan så man blev sugen att börja nöta det lite :)

Banrekordet hålls tydligen av nån yngling som kör med vikter på carten för bättre fäste. Har oxå bara kört där en gång. Fick i princip samma tid ;) En hög 34
Barnsligt kul!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Krångla inte till det när du ska länka in youtube filmer bara att kopiera in hela länken
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det är kameran som läser av och inte "hinner" med förändringarna framför den. den läser av uppifrån och ner och innan den har läst av hela bilden har miljön förändrats framför därav den "gungiga" bilden.

En helt kass förklaring av en inte alls insatt snubbe men det är något åt det hållet:)

med det sagt är det inte fel på kameran.
Jepp, ungefär så det beskrivs i länken storfot gav. Kanske kan vibrationer inverka

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top