Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Provade en ny kameravinkel igår eftermiddag, är rättså nöjd med den. Ville egentligen få med hela hjulet och fjädringen, lite svårt dock på min hoj som har kylarvingar som sticker fram rätt så mycket.

Provade även att sätta en bit tvättsvamp vid mic'en och även mellan kameran och luckan, ska sätta dit en lite större bit på mic'en nästa gång.

Här är iaf resultatet: filmat i r2 (720p 30fps) [YOUTUBE-ID]5RlI-218MHQ[/YOUTUBE-ID]
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Här är iaf resultatet: filmat i r2 (720p 30fps)
Sitter kameran horisontellt? Ser ut som om världen lutar även på raksträckorna.

Nån mer än jag som tycker att det blir lite grynigt/pixligt (saknar bättre ord. hoppas ni förstår) i r2, 30 fps, då saker rör sig fort?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Sitter kameran horisontellt? Ser ut som om världen lutar även på raksträckorna.

Nån mer än jag som tycker att det blir lite grynigt/pixligt (saknar bättre ord. hoppas ni förstår) i r2, 30 fps, då saker rör sig fort?

Känns som kameran är lite vänster-lutad ja, försökte fixa till det snabbt när jag stannade vid 2:20.. man är ju rätt sugen på en LCD-BacPac!

Ja det blir lite grynigt när det går snabbt, youtube komprimeringen gör det ännu grynigare tycker jag. Ska experimentera lite med 60fps läget, en del säger att det flyter bättre på det. Men frågan är väl om det blir så mycket skillnad när det väl laddas upp på tuben, för då åker det ner på 30fps igen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Känns som kameran är lite vänster-lutad ja, försökte fixa till det snabbt när jag stannade vid 2:20.. man är ju rätt sugen på en LCD-BacPac!

Ja det blir lite grynigt när det går snabbt, youtube komprimeringen gör det ännu grynigare tycker jag. Ska experimentera lite med 60fps läget, en del säger att det flyter bättre på det. Men frågan är väl om det blir så mycket skillnad när det väl laddas upp på tuben, för då åker det ner på 30fps igen.

Filma alltid i 60fps så du har tekniskt så bra material som möjligt från kameran. Sen kodar du ner den färdiga filmen till 30 innan du laddar upp eller sprider.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Desert Eagle .44 Magnum onboardcam

Jag fick en galen idé igår kväll. Idag filar jag på fästena... Vad tror ni om detta? En GoPro HD 1080 monterad direkt på stommen :) Jag får nog dra åt skruvarna ordentligt! Får se om kameran tål rekylen. Kan bli en väldigt hoppig film.
Jag tänker mig 60 fps och sen slow-motion

Fortsättning följer :tungan

DE-GoPro1000.jpg
 
Last edited:

godisbiten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki z750 -09
Jag fick en galen idé igår kväll. Idag filar jag på fästena... Vad tror ni om detta? En GoPro HD 1080 monterad direkt på stommen :) Jag får nog dra åt skruvarna ordentligt! Får se om kameran tål rekylen. Kan bli en väldigt hoppig film.
Jag tänker mig 60 fps och sen slow-motion

Fortsättning följer :tungan

DE-GoPro1000.jpg

Winning
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Min film blev så här och det är en del längre scener, mest för att alla som var med på åkningen skulle få vara med. Jag är medveten om att snittet på scener i actionfilmer och musikvideor är typ 7 sekunder men så har de lite större möjligheter till flera tagningar också.

Denna gjorde jag igår och då för att gänget skulle ha lite att minnas åkningen med, inte för att det skulle vara maximalt ballt klippt. Kritik är välkommet men ingen dubbelmoral tack. Sånt finns det gott om andra trådar med ;)

http://www.youtube.com/watch?v=i7gGVC5F6cU

Tyck vad ni vill. Jag lägger mest in filmklippet här för att försöka göra tråden lite roligare. Tyvärr verkar övergångarna mellan klippen i filmen buggat ur i några fall.
Jag tycker filmen var bra, vill man se något med snabba klipp finns MTV och mycket annat. Filmer från SH kollar jag i lugn och ro.

2 frågor ang. filmen.

1) När du står vid vägkanten så blir hojarna som passerar förbi ryckiga. Var det så på org.filen? Om ja, vilket läge på kameran körde du?

2) Kameraplaceringen på hjälmen tycker jag är riktigt bra. Har du toppat K5an med kameran monterad där och kändes det i så fall annorlunda? Var bilden fortfarande stadig?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
2 frågor ang. filmen.
1) När du står vid vägkanten så blir hojarna som passerar förbi ryckiga. Var det så på org.filen? Om ja, vilket läge på kameran körde du?

2) Kameraplaceringen på hjälmen tycker jag är riktigt bra. Har du toppat K5an med kameran monterad där och kändes det i så fall annorlunda? Var bilden fortfarande stadig?
Tack :tummenupp
Jag filmade i r2 30 fps och ja, saker som passerar snabbt blir lite flimrigt. 50 eller 60 fps gäller kanske för liknande scener. Tar så mkt plats på minneskortet bara :(
Man får göra avvägningen beroende på scen tycker jag. För mig gör det inte så mycket om periferin flimrar när hojen närmast framför är skarp och fin.

Utan touringkåpa är det väl alltid svårt att hålla huvudet stilla i högre farter men jag tycker inte att det skakar mer pga kameran. Däremot blir det ett vridande moment över 200. Inte så farligt att man inte klarar av det dock. Jag tycker att den aspekten är lite överdriven i den andra Go Pro-tråden här på SH. Leta lite i min YT-kanal, and thou shalt find! ;)
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Tack :tummenupp
Jag filmade i r2 30 fps och ja, saker som passerar snabbt blir lite flimrigt. 50 eller 60 fps gäller kanske för liknande scener. Tar så mkt plats på minneskortet bara :(
Man får göra avvägningen beroende på scen tycker jag. För mig gör det inte så mycket om periferin flimrar när hojen närmast framför är skarp och fin.
Sen var det någon här som påstod att fartupplevelsen blir bättre med 30 fps istället för 60 fps. Om det stämmer så är ju det ytterligare än sak att ta hänsyn till. Tack för ditt PM :tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tips! Montera inte på varma saker

Sen var det någon här som påstod att fartupplevelsen blir bättre med 30 fps istället för 60 fps. Om det stämmer så är ju det ytterligare än sak att ta hänsyn till. Tack för ditt PM :tummenupp
Ja det kanske stämmer. När det blir suddigare i kanterna :)

Tips från coachen: Idag lärde jag mig hur det går när man sätter fästet på nåt som blir varmt. Jag tänkte att en vy vänd mot skytten skulle bli riktigt ballt så jag satte ett fäste uppepå Örnens platta pipa. Den är ju fast i stommen så det borde funka...:rolleyes:
LBarrel.jpg


Och vyn blev rätt ball :)
Bcam-case.jpg


Men när nedanstående hände insåg jag att man tar bort fästena med värme, och en Desert Eagle-pipa blir varm av skytte! :D:D
Så även om bilderna inte är mc-relaterade, tänk på vad ni sätter fästet på - kan det bli varmt efter ett tag?
Lossnade.jpg
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Men när nedanstående hände insåg jag att man tar bort fästena med värme, och en Desert Eagle-pipa blir varm av skytte! :D:D
Så även om bilderna inte är mc-relaterade, tänk på vad ni sätter fästet på - kan det bli varmt efter ett tag?
Lossnade.jpg

Fäste den verkligen bra där uppe i gräset? :D

Såg youtube teasern, såg riktigt bra ut! men är inte kameran lite störande för själva skyttet? tänkte om du hade planer på att filma en hel IPSC bana kanske?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fäste den verkligen bra där uppe i gräset? :D

Såg youtube teasern, såg riktigt bra ut! men är inte kameran lite störande för själva skyttet? tänkte om du hade planer på att filma en hel IPSC bana kanske?
Jo visst är den i vägen. massa vikt åt vänster och man når inte magasinsspärren men värst är att skjuta utan greppet på stommen. En pryl som sticker ut på baksidan gör rätt ont i handen vid varje skott så vid en hel match skulle GoPron få sitta på hörselskyddet.

Teasern. Krångligt material att redigera detta!
http://www.youtube.com/watch?v=jrWWbNHIfjc

Back on topic! Var är alla era hojfilmer?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Back on topic! Var är alla era hojfilmer?
http://www.youtube.com/watch?v=9Owm6T6tyGg
Här är en... "Sopa av vägen" som vissa kanske skulle vilja uttrycka det.

Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
mitt tips e att se verkligen till att fästa kamera fästet på
något som e ganska stumt för vibrationerna för sig vidare ganska lätt till kameran
3:40 så ser ni ganska tydligt på hur det blir om man sätter den på något som vibrerar i seg lite grann och inte sitter stumt
[YOUTUBE-ID]kT2sh1BKGIU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Postade nyss i en annan tråd men kom på att det är här vi samlar tipsen..

Ang vindbrus så kan man ju gå loss på kameran med denna mod och skaffa en riktig mic. med tillhörande vindmuff.

[YOUTUBE-ID]UuXIDaPmjDk[/YOUTUBE-ID]

Jag har ju iofs ingen GoPro men i allafall! ;)
Jag moddade min idag med ett uttag för extern mic i stället för den interna som inte ger något bra ljud på hojen i högre farter ändå.
Tanken var först att jag skulle använt mig av ett uttag med brytning som bryter den interna micen då man jackat i den externa men det fanns inte en möjlighet att lyckas få plats med den innuti kamerahuset.
Har sett att det finns något på YT som lyckats men jag tycker att det blev bra ändå..

contour m mic ingång.jpg

Nu är det bara första färden jag väntar på för förhoppningsvis få lite gott ljud till filmen :D

//Danne
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
http://www.youtube.com/watch?v=9Owm6T6tyGg
Här är en... "Sopa av vägen" som vissa kanske skulle vilja uttrycka det.

Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps

Problemet är en begränsning i CMOS-sensorn i denna typen av kameror så det är inte bara din.

Förklaring finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Här är en... "Sopa av vägen" som vissa kanske skulle vilja uttrycka det.

Ett fenomen är att bilden trycks ihop och dras ut hela tiden. Syns tydligt vid 6.05 - 6.20 t.ex. Kameran sitter med sugkoppen på tanken.
Beror det på;
- skruvar ej åtdragna?
- sugkoppen?
- kameran är defekt?

Allt filmat i läge R2, 30fps


Det var ingen dålig krash det där inte...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top