Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Citat:
Inskickat av Mr.Q Läs Inlägg
Vad har den med gopro att göra ?

Freddelito:
Klippen från bilen, motorcykeln och rc-bilen är filmade med just GoPro kameror!

*popcorn* your move Mr.Q
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Här är ett klipp med GoPron som verkligen visar hur mycket potential det finns i den här lilla kameran:
[YOUTUBE-ID]x4XVF3jJL5Q[/YOUTUBE-ID]

Det är filmat med en HD Hero utan plastskölden monterat direkt på Jensons framvinge!
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Bra initiativ K-Man! :tummenupp

Har själv en del material på datorn och lite på youtube. Har provat GoPro's "chest harness" en del på siståne. Den funkar hyffsat när man kör upprätt som jag gör på min Supermoto, men skulle nog säga att den är mer optimal för cross/enduro körning där man står upp för det mesta.
Här är ett litet filmklipp filmat med den:

[YOUTUBE-ID]1gatLwJizPo[/YOUTUBE-ID]

Filmat med vattentäta luckan, samt att kameran verkar glappa lite som ni hör i början av klippet. Ska prova med en tvättsvamp nästa gång jag åker ut :)

Finns lite fler klipp i min youtube kanal för dem som är intresserade.
Ska ut om en stund och prova att fästa kameran på sidan av hojen lite lägre, kommer film på detta senare.
 

Bifogat

  • chest-harness-big.jpg
    chest-harness-big.jpg
    36.2 KB · Visningar: 242

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Bra initiativ K-Man! :tummenupp
Ja, kul att så många gillar denna tråd. Hur går det med ditt material från i fredags? Får vi se det här?

Min film blev så här och det är en del längre scener, mest för att alla som var med på åkningen skulle få vara med. Jag är medveten om att snittet på scener i actionfilmer och musikvideor är typ 7 sekunder men så har de lite större möjligheter till flera tagningar också.

Denna gjorde jag igår och då för att gänget skulle ha lite att minnas åkningen med, inte för att det skulle vara maximalt ballt klippt. Kritik är välkommet men ingen dubbelmoral tack. Sånt finns det gott om andra trådar med ;)

http://www.youtube.com/watch?v=i7gGVC5F6cU

Tyck vad ni vill. Jag lägger mest in filmklippet här för att försöka göra tråden lite roligare. Tyvärr verkar övergångarna mellan klippen i filmen buggat ur i några fall.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Klippen från bilen, motorcykeln och rc-bilen är filmade med just GoPro kameror!

Precis. Klippen från bilen, motorcykeln och rc-bilen är filmat med go-pro med betoning på just dessa sekvenser. Alla ser ju en klar och tydlig skillnad på vad som är filmat med vad.

För er som inte vet, så är det finare, lite crispigare materialet filmat med en DSLR(EOS 5D) med den lite finare optiken från L-serien.

så jag undrar även jag. vad hade detta med gopron att göra? då den inte är i närheten av samma klass......


för övrigt ett av mina favoritklipp också, om man bortser från sekvenserna med gopron, jag diggar själva feelingen i denna minirulle.
 

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
saxtorp
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
Tack för att denna tråden finns, behöver en del hjälp,
Först av allt så använder jag quciktime player PRO, och det funkar skit braa med att klippa,lägga till musik och redigera,men när jag ska spela upp färdig klippt,redigerat matriel så laggar det som fan och spelar inte upp hela filmen (4.08 lång film). jag har filmat allt i r3 mode.
Från klippet ovan så ska det var ett klipp på 1,48 min lång, medans det bara blir 41 sek lång, där ska vara ett klipp till med det kommer inte med, och där ska vara musik men det vill heler inte komma med, därför e det helt tyst,har tagit bort motorljudet,
I biketidningen där dom testa olika camror bla gopro så har dom skrivit att det medföljer en skiva för redigering av matrialet. ingen skiva med i mitt köp?!?!?!
Den film jag är klar med på 4.08 min lång vill inte läggas upp på tuben.?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som laborerat mer med upplösningarna än jag och kommit fram till vad som är bäst för att minska "avståndet" till framförvarande vid t ex gruppkörningar?

Fisheye gör ju så att föremål i mitten av bilden känns som att de är mkt längre bort i filmen än vad de är i verkligheten.

Man har ju ingen lust att ligga en halvmeter bakom för att få med framförvarande.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Någon som laborerat mer med upplösningarna än jag och kommit fram till vad som är bäst för att minska "avståndet" till framförvarande vid t ex gruppkörningar?

Fisheye gör ju så att föremål i mitten av bilden känns som att de är mkt längre bort i filmen än vad de är i verkligheten.

Man har ju ingen lust att ligga en halvmeter bakom för att få med framförvarande.

ett av R-lägena ska tydligen ge mindre fisheye(men det visste du nog redan), sen har jag hittat en uppsjö av olika modifikationer på nätet som folk gjort för att få en plattare bild och försökt få det se lite mer naturligt ut.
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Någon som laborerat mer med upplösningarna än jag och kommit fram till vad som är bäst för att minska "avståndet" till framförvarande vid t ex gruppkörningar?

Fisheye gör ju så att föremål i mitten av bilden känns som att de är mkt längre bort i filmen än vad de är i verkligheten.

Man har ju ingen lust att ligga en halvmeter bakom för att få med framförvarande.

r5 läget är det som gäller för att komma så "nära" målet som möjligt. Man får då 120 grader vidvinkel istället för 170.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Någon som laborerat mer med upplösningarna än jag och kommit fram till vad som är bäst för att minska "avståndet" till framförvarande vid t ex gruppkörningar?

Fisheye gör ju så att föremål i mitten av bilden känns som att de är mkt längre bort i filmen än vad de är i verkligheten.

Man har ju ingen lust att ligga en halvmeter bakom för att få med framförvarande.

Det finns t.e.x http://www.goforfocus.com/ som korrigerar för Fisheye. 1080p ger ju minst synbredd. Kör du det så kan du ju "cropp:a" runt 33% till 720p så förstoras bilden lite till och då kan du även finjustera kompositionen lite. :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ett av R-lägena ska tydligen ge mindre fisheye(men det visste du nog redan)

Yes, har bara inte satt mig in vilket det är. Mest filmat på bana och där spelar det inte lika stor roll. Men märkte efter gruppkörningen att det blev lite "långt" till framförvarande ibland.

r5 läget är det som gäller för att komma så "nära" målet som möjligt. Man får då 120 grader vidvinkel istället för 170.

Kanon!
Tack och bock!
 
Last edited:

Lord Pingu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
Munkedal
Hoj
Yamaha FZ6
Har läst en del om att man kan trycka in en tvättsvamp eller liknande i kamerahuset för att minska brus... men hur faen lyckas ni få in allt?
 

creare

Guest
Har läst en del om att man kan trycka in en tvättsvamp eller liknande i kamerahuset för att minska brus... men hur faen lyckas ni få in allt?

Skulle vilja se fler bilder med tvättsvamp-modden om folk som kör med det orkar lägga upp :)

Vid de körningar där jag använt den helstängda luckan får jag samma ljudupplevelse som med inspelat material under vatten. Hör då t.ex. växelskiftningarna knivskapt men knappt något motorljud. Ljud liknande två knackande stenar hörs alltså skitbra men mer utdragna, bullriga ljud försvinner helt enligt min erfarenhet.

Annars måste jag bara säga; klockren tråd :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Man stoppar inte i en hel tvättsvamp. Man skär en lagom tjock skiva som får plats bakom den ihåliga luckan. Själv skar jag även ut en liten bit och la för micen också.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Postade nyss i en annan tråd men kom på att det är här vi samlar tipsen..

Ang vindbrus så kan man ju gå loss på kameran med denna mod och skaffa en riktig mic. med tillhörande vindmuff.

[YOUTUBE-ID]UuXIDaPmjDk[/YOUTUBE-ID]
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Postade nyss i en annan tråd men kom på att det är här vi samlar tipsen..

Ang vindbrus så kan man ju gå loss på kameran med denna mod och skaffa en riktig mic. med tillhörande vindmuff.

Observera att detta är för den gamla GoPro Hero SD kameran, alltså inte den numera vanliga HD varianten.

Däremot har ju Hero HD en expansionsport på baksidan där man kan nå både audio in och spänning så man kan göra samma mod på denna utan att behöva öppna kameran.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top