Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Bra tråd! :) Uppskattat!

Edit: Är det någon som har tips på vad man ska använda sig av för program på en Mac?


Vad jag har förstått så använder många sig av iMovie för att klippa ihop filmen sen redigerar dom det övriga i FCP. Jag har precis börjat leka med FCP och kan väl säga som så att där är mycket att lära sig :D




Edit: Den här tråden handlade ju om gopro. Sjukt bra kamera till inga pengar. Dock väldigt mycket billigare i Usa speciellt nu när dollarn inte står så högt i kurs.
VARNING!!! Köper du en GoPro är risken stor att du blir beroende... :yoparty
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
har ställt frågan i en annan tråd men eftersom de är go pro relaterad så frågar jag igen här. Hur får man lättast bort klister fästena från t.ex hjälm och kåpor? att dra eller vrida går inte särskilt bra då dom sitter som berget
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
har ställt frågan i en annan tråd men eftersom de är go pro relaterad så frågar jag igen här. Hur får man lättast bort klister fästena från t.ex hjälm och kåpor? att dra eller vrida går inte särskilt bra då dom sitter som berget

Skär bort med tandtråd. Sen pillar du bort tejpresterna med hårtork.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Bra tråd!

Har inte filmat och klippt så jätte mycket men en del har det blivit.

Bra tips där med tvättsvamp i huset, ska jag testa!

Har själv några tips:
Jag gillar selen som man kan ha på bröstet, funkar bra i många lägen, enduro/offroad, skidåkning m,m. Men inet kanske så optimalt på en sporthoj...
Sen så måste jag ju göra lite reklam för lcd displayen, så smidig kameran blev! Nu ser man ju vinkel och menyerna i kameran :banana
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Så här jobbar jag på Mac:

Formatet vi filmar i är 720, 50fps, PAL.

Först klipper jag filmen med MPEG Streamclip. Det gör jag genom att markera in- och utpunkter i råfilmen och sen exportera den markerade biten. För att avlasta CPUn under redigeringsjobbet så exporterar jag klippen till en redigeringscodec som heter ProRes 422. Samma bildfrekvens, samma upplösning, kvaliteten inställd på 100%, ljudformatet kör jag okomprimerat också. Klippen blir STORA, men å andra sidan kan du slänga dom när slutfilmen är klar. Jobbar du som jag med laptop är det vettigt att ha en extern, snabb (>5400RPM) hårddisk att jobba mot.

Jag namnger klippen till något som beskriver vad det är så jag lättare hittar dom senare under redigeringen av filmen, t ex cossin filmar bakåt målrakan gotland ring eller svettig omkörning snabbvänstern gelleråsen.

Sen plockar jag ihop filmen i Final Cut (finns mängder med guider på ex youtube om hur du gör olika saker som att blurra, zooma osv. så det lämnar jag till därhän). Final cut express fixar inte att exportera till 60fps, för det krävs Final cut pro.

Ett bra tips jag fick av någon i den andra gopro-tråden är att justera färgerna i klippen, så det gör jag numera med videofiltret 3-way color corrector. Som ovan finns det bra läromaterial på tuben för detaljerna.

När filmen är klar, så använder jag Compressor (del i Final cut-sviten) för att exportera till de format jag vill ha, programmet innehåller färdiga mallar för DVD, Youtube (den kan t o m publicera klippet på tuben åt dig!) osv. Sen smäller jag igång batchkörningen innan jag går och lägger mig så brukar det vara färdigt när jag går upp på morgonen.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Ett tips för er med Mac är att ladda ner Avid media composer.
Den har 1 månads fri test just nu. Licensen kostar dock en del för amatörklipparen. Kanske blir det ändring på det i och med kommande FCP X.

För er med FCP, använd log and transfer istället för att konvertera via externt program. Där kan ni ju ställa om klippen till en mer lowres och sen batcha om till highres senare om så önskas.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag redigerar mina i iMovie -11 (Mac). Tycker det funkar riktigt bra. Den stödjer dessutom publicering direkt till fejjan, youtube, vimeo etc.

För det mesta filmar jag i 720p 60fps för jag upplever det som stabilast bild då.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag redigerar mina i iMovie -11 (Mac). Tycker det funkar riktigt bra. Den stödjer dessutom publicering direkt till fejjan, youtube, vimeo etc.

För det mesta filmar jag i 720p 60fps för jag upplever det som stabilast bild då.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan rekommendera Adobe Premiere för redigering.. (och eventuellt Aftereffects om man känner att man behöver det)..

Jag är verkligen ingen mästerredigerare, men många klipp som dyker upp här på SH är skrämmande dåliga rent klippningsmässigt, och det är synd.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Kan rekommendera Adobe Premiere för redigering.. (och eventuellt Aftereffects om man känner att man behöver det)..

Jag är verkligen ingen mästerredigerare, men många klipp som dyker upp här på SH är skrämmande dåliga rent klippningsmässigt, och det är synd.
Berätta gärna vad det är i Premiere som gör det lättare att klippa och komponera en bra film jämfört med andra program.

Problemet i det skrämmande filmerna är nog inte mjukvaran utan snarare brist på erfarenhet bakom knapparna skulle jag tro, eller vad tror du? Kom gärna med förslag och exempel vad som gör en film roligare samtidigt som kritiken så att inte vi alla känner oss träffade...

Man kan ju heller inte vänta sig en proffsproduktion likt exemplet i mitt inlägg ovan, av alla oss glada amatörer med endast en kamera.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Bra tråd!

Har en hel del tips att komma med när det gäller placering och redigering, har ju trots allt hållit på par år nu och absolut bästa placeringen är utan tvekan på ..........Mer inom kort:tummenupp
<----
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Berätta gärna vad det är i Premiere som gör det lättare att klippa och komponera en bra film jämfört med andra program.

Problemet i det skrämmande filmerna är nog inte mjukvaran utan snarare brist på erfarenhet bakom knapparna skulle jag tro, eller vad tror du? Kom gärna med förslag och exempel vad som gör en film roligare samtidigt som kritiken så att inte vi alla känner oss träffade...

Man kan ju heller inte vänta sig en proffsproduktion likt exemplet i mitt inlägg ovan, av alla oss glada amatörer med endast en kamera.

Om man själv vill se 1 minut av ett klipp för att se varje liten detalj vill mina polare som var med se 30 sekunder högst och alla andra lessnar efter 5 sekunder.

Man ska klippa bort nästan allt, speciellt all dötid. Skippa långa sega intron med slowmotion.

Det är väldigt få filmer jag ser från början till slut utan att hoppa.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Berätta gärna vad det är i Premiere som gör det lättare att klippa och komponera en bra film jämfört med andra program.

Inlägget är såklart inte riktat till alla.
Jag är själv rätt usel på att klippa och redigera film.

Det jag tycker är bra/skönt med Premiere är att jag tycker att man kan göra det mesta med det, dessutom på ett ganska bra sätt. Man har otroligt bra kontroll vart man är på timelinen t ex, bra enkel kontroll över de olika ljudspåren osv..

Det jag främst tänker på med "skrämmande" är alla uppenbara moviemakerredigeringar med hackande övergångar, trista fonter och inga eller dåliga "effekter".. dåliga ljudövergångar osv. Allt detta är väldigt enkelt att göra med Premiere även för en amatör som mig.

Observera att mitt inlägg var en rekommendation. Jag tycker att Premiere är bra. Därmed inte sagt att andra program inte klarar det minst lika bra.

(Jag har förvisso en del vana från Photoshopserien, så det kanske är därför jag tycker det är smidigt. Men återigen, en rekommendation.)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top