Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag tror att fler än jag skulle uppskatta om de som vill delar med sig av GoPro-tips och filmer. Redigeringsmetoder, upplösning, kameraplacering mm är ju nytt för många av oss som börjar utforska HD-filmningens värld.
Håll gärna denna tråd till Filmklipp och tips! Problem bör tas i GoPro-utrustningstråden

Jag hade själv lite svårt att hitta info hur man kommer igång så därför börjar jag med detta, kopierat från djupet av en annan tråd: De stora HD-filerna direkt ur kameran går tungt i min dator så jag spelar upp dem med min PS3'a och noterar i ett anteckningsblock var godbitarna är (filnamn och tidpunkter)
I PCn kör jag MPEG Streamclip (gratisprogram) för att grovklippa ut godbitarna jag noterat. När en godbit är urklippt tar jag Exportera till Avi och väljer den upplösning jag önskar och kvalitet på klippet. (välj samma för alla som ska vara med i samma film)
Kör man (unscaled=oförminskat) med 100% kvalitet blir det STORA filer, men det är för att PC'n lättare ska kunna redigera dem. Godbitarna döps efter innehåll för att lättare hitta rätt bit vid skapandet av filmen, och alla sparas på samma ställe.

Avi-filerna klipps ihop i valfritt redigeringsprogram, fintrimmas och effekter läggs på. Därefter renderas de till Mpeg-2 eller annat lämpligt filformat. Denna slängde jag ihop lite snabbt med Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0 (jevvla namn! :näsblod) av filmmaterial från i söndags. Jag har inte gjort filmen i stora ursprungsupplösningen 1280x720, utan sparade den i 720x576 för att få en rimlig filstorlek (160 MB) Hoppas att detta kan hjälpa nån iaf. Alla gör ju på sitt sätt men jag tyckte att det var lite trögt att komma igång att redigera HD-material så därför berättar jag detta för de som själva vill komma igång.
http://www.youtube.com/watch?v=3R1fDlq-wZ0



SAMLADE TIPS
Jag samlar alla bra bidrag ur tråden här​
Märk och säkra kameran
Sätt en klisterlapp med namn och nummer på kameran samt säkra gärna kameran med en liten kabel, lina eller låstråd om du testar nya fästen. Fler än en kamera har lossnat av olika anledningar. Det är trist om man kastar 2-3000 kr i skogen och ger den till nån polsk lingonplockare bara för att man inte skrivit namn på den.
Som följd av detta: tänk på vad du filmar om du skulle tappa kameran...
Lanyard1.jpg

Brusreducering med tvättsvamp:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239167

Timelapse-film av frefeh:Kör med Quicktime (Pro krävs), man väljer arkiv, öppna bildsekvens väljer bilderna och antal bilder per sekund. sen väntar man på att datamaskinen ska tänka lite. sen har man en film.edit: Quicktime öppnar en bild i sekvensen. Välj Arkiv - Spara som, och se till att Film är ibockat. Sen börjar arbetet :tummenupp

Firma som reparerar GoPro:
http://www.swerace.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=170
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bra tråd, vi är nog många som är helt nya på att redigera video. De tipsen du tog upp gäller väl i lika hög grad de som kör annan utrustning?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag fortsätter med kameraplaceringen på hjälmen och hojen. Monteringen mitt uppepå crosshjälmen blev inte optimal. Att komma ner så långt som möjligt (ögonhöjd / sidan av hjälmen) är att föredra.

Så här satte jag mina fästen. Jag fick modda en arm lite för att det skulle gå att vinkla upp kameran lite extra och därmed komma horisontellt.
Jag provfilmade i garaget och Gixxerloggan samt framhjulet kommer med ute i kanten av filmen, precis som jag vill ha det. Jag gillar när man ser hjulets rörelse. Här behöver jag just inte ändra armarna nåt utan kan flytta direkt från hjälm till hoj och man når kameran från förarplatsen. Krävdes att hjälmfästet vinklades i förhållande till hur man har huvudet när man kör. Jag sätter eltejp i fästena för att eliminera glappet.

Trots vidvinkeln så syns inte annat än ventilen på visiret i bilden. Hjälmen skymmer just ingenting :tummenupp
 

Bifogat

  • GoPro1.jpg
    GoPro1.jpg
    164.8 KB · Visningar: 1,587
  • GoPro2.jpg
    GoPro2.jpg
    188.1 KB · Visningar: 1,398
  • GoPro3.jpg
    GoPro3.jpg
    106.8 KB · Visningar: 1,304
  • GoPro4.jpg
    GoPro4.jpg
    142.7 KB · Visningar: 1,459
  • GoProHelmet.JPG
    GoProHelmet.JPG
    72 KB · Visningar: 1,547
  • GoProOnboard.jpg
    GoProOnboard.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,301
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Redigerar i Premier CS5 , flyter ganska bra då grafikkortet utnyttjas bättre än i tidigare versioner (samt filstödet för .mp4)


Slutfilmen kodar jag om med Total Video Converter (direkt till dvd eller .mp4 för liten fil)

Filmar i 720p eller 960p och redigerar alltid i 720p.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Spä gärna på i tråden med era GoPro-klipp och ta med detaljerna om ni kan

Filmklippet från ovanstående placering. Jag vill även ha ett fäste högre upp där bilden inte skyms men måste få hem fler konkava fästen först (beställt) Är rätt nöjd med R'et och framhjulet i bilden ändå :)

http://www.youtube.com/watch?v=VrnyfeETlFo

Grovklippt med MPEG Streamclip. Exporterat oförminskat (unscaled)
Renderat med Sony Vegas 10.0 som MPEG-2 (.m2t fil) med inställningen HDV 720-25p:
Audio: 384 Kbps; 48*000 Hz; 16 Bit; Stereo; MPEG
Video: 25 fps; 1280x720 Progressive; YUV; 18,3 Mbps
Pixel Aspect Ratio: 1,000

Då blev det schysst bild men ändå rimlig storlek på filen (144 MB)
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Bra tråd, vi är nog många som är helt nya på att redigera video. De tipsen du tog upp gäller väl i lika hög grad de som kör annan utrustning?
Absolut. Det är självklart fritt fram för alla att ta åt sig av tipsen men eftersom fästen och en del annat är specifikt för GoPro så fick det bli så här. Tänkte att det är lättare att jämföra filmklipp/inställningar om GoPro-materialet samlas i en och samma tråd.

Jag tyckte att slutklämmen i ditt sista inlägg i 'Vilken GoPro kamera?-tråden var väldigt bra så du får gärna kopiera in den här om du vill :)

Redigerar i Premier CS5 , flyter ganska bra då grafikkortet utnyttjas bättre än i tidigare versioner (samt filstödet för .mp4)
Slutfilmen kodar jag om med Total Video Converter (direkt till dvd eller .mp4 för liten fil)
Filmar i 720p eller 960p och redigerar alltid i 720p.
Har du nåt exempel du kan länka in? Vore kul att jämföra :)
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Bra tråd! :) Uppskattat!

Edit: Är det någon som har tips på vad man ska använda sig av för program på en Mac?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Bra tråd! Är själv ny med Gopro. Har börjat lära mig att redigera lite smått i Sony Vegas 10 PRO. Testade lite olika filtyper och wmv verkar vara bra för Youtube. Ca 3-400 mb på 7 min film i 720p.

Använder inte klisterfästena utan kör enbart med sugproppen på olika ställen.
Har inte tillräckligt med material för att bjuda på en rolig film, men det kommer :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Kul att ni gillar tråden :)
Final Cut Pro rekommenderas väl för Mac-användare. Jag har inte provat det själv

Jepp det är riktigt bra, lite komplicerat om man lär sig själv säkert men finns mycket guider.
Man bör dock vänta med att köpa då nya versionen kommer i juni och går från gamla prislappen på 12000 till runt 2000 kr. :)

Edit: Justja, det kommer även få stöd för gopro och contour så man kan redigera direkt utan att konvertera video innan. :D
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Kul att ni gillar tråden :)
Final Cut Pro rekommenderas väl för Mac-användare. Jag har inte provat det själv

har testat både final cut o premiere till min mac, men jag måste nog påstå att jag hellre använder premiere cs5(även cs4) då man slipper helt att mecka om filerna till ett annat format innan man kan redigera. nu slänger man bara in det man ska ha o sen sätter igång o klipper/klistrar osv.

men som alltid så har väl program för och nackdelar. jag har bara upptäckt en nackdel än så länge med finalcut och det är att man inte kan skicka in en fil direkt från gopron. för övrigt är det nog samma shit båda programmen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Absolut. Det är självklart fritt fram för alla att ta åt sig av tipsen men eftersom fästen och en del annat är specifikt för GoPro så fick det bli så här. Tänkte att det är lättare att jämföra filmklipp/inställningar om GoPro-materialet samlas i en och samma tråd.

Jag tyckte att slutklämmen i ditt sista inlägg i 'Vilken GoPro kamera?-tråden var väldigt bra så du får gärna kopiera in den här om du vill :)

Det var framförallt redigeringsbiten jag syftade på som bör vara ungefär samma oavsett vilken kamera utrustning man har.

Jag klipper in den biten av inlägget som jag tror du syftade på. För de om inte läst i tråden diskuterades hur bra sugproppen sitter som ingår i motorsport-paketet. Citatet får ses i ljuset av den diskussionen. Sugproppen sitter nämligen fast i en bra bit över 200+ km/h om man fäst den korrekt.

Sedan tycker jag nog att man inte ska hålla på med vansinneskörningar och filma det för att sedan lägga ut det på nätet. Tycker man om höga farter och vill filma det så gör det för er egen skull och titta på det tillsammans inom en sluten grupp. Allt annat leder bara till att det blir någon form av tävlan vem som är värst. Det har vi ju sett bevis på innan video filmningen slog igenom ordentligt med GoPro och Contour och allt de heter.

Sedan kan det vara trevligt när någon lägger ut en välkomponerad video vars syfte inte är att hetsa andra till hastighetsrekord på en viss sträcka.

Hoppas ni tar detta på rätt sätt grabbar, för min avsikt är inte att trampa någon på tårna.
 

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Är Sony Vegas 10 PRO ett gratis program eller kostar det massor med pengar?
Jag använder själv pinnacle studio 12 som jag har köpt men tycker att det är sådär, kanske beror på att jag inte har satt mig in i hur det funkar till 100%.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Är Sony Vegas 10 PRO ett gratis program eller kostar det massor med pengar?
Jag använder själv pinnacle studio 12 som jag har köpt men tycker att det är sådär, kanske beror på att jag inte har satt mig in i hur det funkar till 100%.

6950:- på Cyberphoto
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Är Sony Vegas 10 PRO ett gratis program eller kostar det massor med pengar?
Jag använder själv pinnacle studio 12 som jag har köpt men tycker att det är sådär, kanske beror på att jag inte har satt mig in i hur det funkar till 100%.

Kör med sony vegas movie HD Platinum 10.0 och det kostade väl omkring 790:- efter en gratis provperiod på 1 månad, funkar för mina behov och har bra inlärningsfunktion. Vet inte hur det skiljer sig från PRO-varianten dock
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Testade idag tricket med att stoppa in en tvättsvamp i luckan på gopron för att reducera vindbruset..... funkade ruskigt fint :D
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top