Grym hoj utan att försäkra ihjäl sig?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Min frågeställning är väl rätt uppenbar om man bara läser rubriken.

Finns det grymma/brutala hojar med mycket mos som inte gör djupa, svarta hål i ekonomin?
I dagsläget så ligger jag på ungefär 4-5k i halvförsäkring för min ER6, vilket jag tycker är helt okej?

Men börjar man kika på Z750 eller Z1000 (som exempel), så ligger de ju på det dubbla i halvförsäkring.
Jag vet, prioritera och blabla, men vafan :huvet

Har inga planer på att byta hoj just nu, men tanken finns att eventuellt byta upp sig framåt hösten. Men jag funderar på om det verkligen är värt det? Vad säger ni, är en Z1000 värd dom extra slantarna den kostar att köpa samt försäkra (ännu ett exempel)?

Må gott.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Street Triple R

Hej,

Jag betalar 5400/år helförsäkring på min Street Triple R 09. Jag är 35 år och bor i centrala Gbg. Tycker att det är bra prestanda/försäkringsförhållande, men det är ju på inget sätt en "värsting-prestanda-cykel". Med Arrow 3-1 och effektpaket tre tror jag att den ger ca 110-115 hk.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Äldre hojar har ofta betydligt bättre premier utan att det skiljer så vansinnigt mycket mer än några hästar mindre och några kilo mer än dagens hojar, ofta även lättare att mecka med. Största nackdelen är väl att sannolikheten för att någon idiot har kört sönder den ökar, speciellt med r-hojar.

Men vill man vara värst så kostar det tyvärr flis. Bästa lösningen är att bli äldre och lämna storstaden, 37 år boende i håla så kan man (halv)försäkra en zx6r 04 för 2400 /år.
 

Kneedrag

Guest
GSXR 1000 01 . Hel/hel 5088 kr. Hoj äldre än 10 år Suzuki märkesförsäkring. Självrisk 5000 kr. Haken du måste vara över 30 fyllda år.



Gsxr 1000 08 Hel/hel Suzuki märkesförsäkring. 9088kr haken självrisk 25 000 kr
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kikade precis lite mer på IF (för skojs skull) och det skiljer ju typ 5 papp mellan en Street och en Speed - satans konstigt.

Ja, det verkar inte bättre - jag är en fara för trafiken med mitt relativt nytagna kort och mina 24 år.
Kanske ändras när man fyller 25 och körkorter fyller 1? :)
 

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Ort
ystad
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
Kollade precis på IF och dom har onekligen bra priser på trajjorna!


dom "vanliga" försäkringsbolagen, var skit dyra för mig med.
valde..... bilsport och mc försäkring... och landa på 8000/år med hel.
jämfört med 24 på tex trygghansa.

jag är 34 och har en z1000 -09

kolla nätet och ring runt till många olika bolag , skiljer sig mkt.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Honda har ju även de märkesförsäkring via IF. Så en CB1000R kanske inte är omöjlig att få ett hyffsat pris på.:va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag säger gå längre tillbaka bland årtalen.
En Blackbird är t.ex. klassad som en touringhoj. En Honda X11 likaså.
En Hayabusa av tidiga årsmodellerna brukar vara ganska humana de med.
 

EKAN*

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Skogen Sundsvall.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
GSXR 1000 01 . Hel/hel 4850 kr. Hoj äldre än 10 år Suzuki märkesförsäkring. Självrisk 5000 kr.

Jag har en till salu!
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag kör idag med bilsport och mc, tycker de har riktigt bra priser på den försäkring jag har idag.
Men det är just det där att jag skulle vilja hitta en hoj som levererar riktigt bra med krut (gärna utan kåpor) men som samtidigt inte dödar ekonomin. Jag vet att det förmodligen är en ekvation som inte går ihop, men ack så trevligt det vore.

Får nog sätta mig och ta ett par sjyssta hojar och ringa runt lite.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Jag hade en superduke för några år sedan.. riktigt rolig hoj som var rena rånet att försäkra jämnfört med min nuvarande. Minns inte riktigt men den låg runt 10tusen hel/hel, då var jag 22år!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
GSXR 1000 01 . Hel/hel 5088 kr. Hoj äldre än 10 år Suzuki märkesförsäkring. Självrisk 5000 kr. Haken du måste vara över 30 fyllda år.
Jag kollade i december 2010, dvs för 5 månader sedan på Suzuki märkesförsäkring för GSX-R 750 -00 (som ägaren ville ha 40000kr för på blocket). Fick ett brev från Suzuki märkesförsäkring drygt 12000kr hel/hel med 25000kr i självrisk. Och jag är 65år. Naturligtvis gick brevet i papperskorgen. Var igår på SMC grundkurs. Det var ingen som betalade över 5000kr/år i hel/hel av de jag talade med. T.ex. 3000kr/år för en Honda Firestorm (V2-1000cc) -98. Ägaren hade ringt och snackat med Länsförsäkringar. Påpekat han var helkund. Ca 35år. Slutsatsen är att försäkringsbolagen också tar hänsyn till antal skadefria år med hoj. Och mycket annat. Jag gissar att GixxerTina har några stycken skadefria år (eller hur?) och kanske är helkund hos Länsförsäkringar som sköter Suzuki märkesförsäkring.
 

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
Jag kör idag med bilsport och mc, tycker de har riktigt bra priser på den försäkring jag har idag.
Men det är just det där att jag skulle vilja hitta en hoj som levererar riktigt bra med krut (gärna utan kåpor) men som samtidigt inte dödar ekonomin. Jag vet att det förmodligen är en ekvation som inte går ihop, men ack så trevligt det vore.

Får nog sätta mig och ta ett par sjyssta hojar och ringa runt lite.

Har du kollat på sv1000n, en naken hoj med bra krut. Med billig försäkring via bilsportmc

Sen kan du ju offroad-försäkra ktm 950/990 sm och aprilia dorsoduro via bilsportmc. Då kommer du säkerligen under 5000 papp hel/hel

Mvh Tobias
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
KTM 950/990 SM. Kan även försäkra som offroad. Naken sporthoj? Nja, kanske inte men med riktigt bra tryck i och jädrans kul att köra. Försäkringen på BilsportMC är riktigt bra.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
SV1000 har jag kikat lite på, verkar vara en riktigt sjysst hoj för pengarna, men jag har dock inte kollat upp några försäkringar - det ska erkännas.
Att offroadförsäkra någon utav KTM's storkubikare vore ju såklart ett alternativ - bra tips där, ska kika lite på det :)

Methx - Hade ingen koll på att det skiljde så mycket i effekt på dom två modellera, ber om ursäkt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top