Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett namn så gott som något, fast är det så passande när vi nu planerar att operera bort själva vårtan?:va

Man måste ju hylla arvet :D

Om jag någonsin får tummen ur och skaffar mig ett byggprojekt så ska du få knacka tank till den med, IOFS kommer jag att prova själv efter din metod, men jag är övertygad om att det inte blir lika bra som din!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan du har ju känsla för plåtknackning! Skitsnyggt!:yoparty

Måste jag göra om brännkammarlocket ska jag anlita dig.

Tack så mycket!:banana

Haha, det vet jag dock inte om jag vågar ta på mig...:gnissla Tänk om motorn går åt helvete på grund av felaktigt lock?:skrämd Men jag tackar och bockar för förtroendet!:Bugar :)

Aha det är här den tog vägen hondan på blocket! Jag var lite sugen på den själv men tvekade för länge. Kom nog i bättre händer än om jag köpt den. Imponerande med tanken. Blir kanon!! Den här tråden ska följas!!

Hehe, sorry:gnissla Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa!:tummenupp

Man måste ju hylla arvet :D

Om jag någonsin får tummen ur och skaffar mig ett byggprojekt så ska du få knacka tank till den med, IOFS kommer jag att prova själv efter din metod, men jag är övertygad om att det inte blir lika bra som din!

Sant:D

Haha, ska jag börja knacka åt andra så får jag nog gå en kurs först eller något... Känns som att för mig själv duger resultatet lite oavsett hur det blir, det är ju ändå jag som har gjort det och det kostar gratis så man kan inte vara kräsen. Men ska man bygga åt andra så måste man ju prestera så att det håller måttet...:D

Jag tycker helt klart du ska testa, det kändes som att det här med att knacka plåten ner i en mall var enklare än man tänkte sig. Man bara bankade lite och så blev det som man tänkt sig:tummenupp Försökte banka en hyfsat enkel bit för fri hand igår kväll, men det gick åt fanders så det var bara att bygga mall till den biten också:gnissla

Kommer över till dig om ja behöver något knackat bushido! :hellyeah

Tack för förtroendet fjunis:D


Ett stort samlat tack till allihop, känns väldigt roligt att folk tycker knackandet blir så bra att de skulle kunna tänka sig mina bitar till sina egna projekt!:Bugar :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Arbetet med tanken fortskrider. Försökte först bygga en form och knacka hela den främre bulan, men efter ett antal försök och en hel del kasserad plåt bestämde jag mig för att skippa det. Den snäva kurvaturen på "frontloben" är helt enkelt för svår för mig. Det blir bara skit av det. Istället började jag bygga upp fronten av små handknackade segment, och detta visade sig gå bättre, segmentens kanter ska sedan värmas med gasbrännaren och knackas ihop mot varandra för att få till en jämnare rund form, så att den slipper se ut som en riddarrustning:D

Jag har även fått dit en tunnel (bestämde mig för att göra den inte fullt så djup som det var tänkt från början, experimenterade lite med tankens placering och kom fram till att den nog skulle upp lite. Tunneln ska dock masseras lite så den blir nog någon centimeter djupare än på bilderna när tanken är klar) och börjat bygga upp svetsfogarna. Mina plåtknackegenskaper är som sagt långt ifrån perfekta, så det är en hel del mellanrum lite här och var som man måste bygga upp och sluta ihop:gnissla Just för tillfället ser det ut som skit (svetsning är väl inte min starkaste sida direkt, men fogarna blir i alla fall täta), men fogarna ska slipas och övergångarna spacklas så till slut ska det nog kunna se åtminstone acceptabelt ut:)
 

Bifogat

  • IMAG0079.jpg
    IMAG0079.jpg
    224.7 KB · Visningar: 233
  • IMAG0080.jpg
    IMAG0080.jpg
    199.4 KB · Visningar: 196
  • IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    238.6 KB · Visningar: 225
  • IMAG0082.jpg
    IMAG0082.jpg
    205.3 KB · Visningar: 214
  • IMAG0083.jpg
    IMAG0083.jpg
    197.9 KB · Visningar: 196
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: EST

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående första bilden så skulle jag nog ha svetsat en sektion i taget och knackat till formen på den innan jag fortsätter med nästa. Inte 100% säker på att det skulle bli bättre men jag tror det...

Eller kommer du åt att knacka till den runda formen senare ändå?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Angående första bilden så skulle jag nog ha svetsat en sektion i taget och knackat till formen på den innan jag fortsätter med nästa. Inte 100% säker på att det skulle bli bättre men jag tror det...

Eller kommer du åt att knacka till den runda formen senare ändå?

Det jag tänkte mig var att svetsa sidofogarna (så att bitarna sitter säkert på plats) och sen värma och knacka ner kanterna på sektionerna mot varandra. Det ska inte mycket till, bara mjuka till formen lite. Svetsar jag dem innan jag knackar så stannar de i sin lite mer kantiga form, så lite massage tror jag det krävs innan jag kan börja svetsa sektionerna. Vi får se hur det blir, ska ner och fortsätta jobba nu:)

Och by the way, jag har inte glömt tanklocket (om någon undrar). Men jag tyckte det kändes dumt att placera ut det innan jag vet exakt hur hojen kommer luta och sådär, så det kommer senare. Blir till att kapa ut en liten fyrkant ur tankens ovansida och sen fixa dit tanklocksarmatur, inte svårare än så:)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Angående första bilden så skulle jag nog ha svetsat en sektion i taget och knackat till formen på den innan jag fortsätter med nästa. Inte 100% säker på att det skulle bli bättre men jag tror det...

Eller kommer du åt att knacka till den runda formen senare ändå?
Det hade blivit bättre, svetsa max 2-3cm sen slipa ner svetsen och sträcka den med hammare + mothåll.

Sen har jag mina åsikter om huruvida man ska värma plåt för att forma den men vad vet jag.

Du hade kunnat göra den där tanken med träklubba, sandsäck, mothåll och hammare.


Skulle haft ett engelskt hjul också iofs, men det går utan, och en krymp & sträck.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det hade blivit bättre, svetsa max 2-3cm sen slipa ner svetsen och sträcka den med hammare + mothåll.

Sen har jag mina åsikter om huruvida man ska värma plåt för att forma den men vad vet jag.

Du hade kunnat göra den där tanken med träklubba, sandsäck, mothåll och hammare.


Skulle haft ett engelskt hjul också iofs, men det går utan, och en krymp & sträck.

Ok... Tja, kanske det. Jag vet inte, för mig är ju hela processen trial and error.

Jag har alltid hört att värme är bättre, att kallsmide ger upphov till spänningar och sprickor... Vad är det med värme som är dåligt menar du?

Jag? nej. Någon som kan och har erfarenhet kanske, men jag hade nog misslyckats:) Den här metoden är precis så att det funkar hyfsat för mig, och det kommer säkert ändå bli sisådär. Men det är vad jag kan åstadkomma, och det blir mitt eget personliga arbete. Kommer säkert duga åt mig när det är klart:)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Fort går det :tummenupp

Nu kommer du märka hur viktigt det är att göra plåtarbetet rätt från början, och vilket helvete det är att fylla ut för stora spalter med svetsen ;) Men all heder, inte många som ger sig på att bygga en helt egen tank de första dom gör! :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ok... Tja, kanske det. Jag vet inte, för mig är ju hela processen trial and error.

Jag har alltid hört att värme är bättre, att kallsmide ger upphov till spänningar och sprickor... Vad är det med värme som är dåligt menar du?

Jag? nej. Någon som kan och har erfarenhet kanske, men jag hade nog misslyckats:) Den här metoden är precis så att det funkar hyfsat för mig, och det kommer säkert ändå bli sisådär. Men det är vad jag kan åstadkomma, och det blir mitt eget personliga arbete. Kommer säkert duga åt mig när det är klart:)
Värme och kyla härdar plåten, det är då den börjar spricka.

Glöm inte att scotta av hela tanken och torka rent med nåt bra, typ FL cleaner eller silicon-entferner innan du spacklar.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ne du kanske nte vet det men jag vill göra en ny bak till till miton, och jag bryr mig inte om "kvalite" osv bara det blir lite snyggt :tummenupp

Och de kan du ju få någon hundring för :) (ekonomiskt oberoende i sommar)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fort går det :tummenupp

Nu kommer du märka hur viktigt det är att göra plåtarbetet rätt från början, och vilket helvete det är att fylla ut för stora spalter med svetsen ;) Men all heder, inte många som ger sig på att bygga en helt egen tank de första dom gör! :)

Hehe, en gör så gott en kan:D

Tja, är väl inte direkt fråga om slarv utan snarare att jag inte kan göra det bättre...:gnissla Men det verkar ändå funka hyfsat, så gott som hela tanken är helsvetsad nu.
Tack:)

Värme och kyla härdar plåten, det är då den börjar spricka.

Glöm inte att scotta av hela tanken och torka rent med nåt bra, typ FL cleaner eller silicon-entferner innan du spacklar.

Ah, förstår... Men hur funkar det då med svetsning, där värmer man väl och låter det svalna ganska så mycket?:va

Tack för tipset, ska göra så!

Ne du kanske nte vet det men jag vill göra en ny bak till till miton, och jag bryr mig inte om "kvalite" osv bara det blir lite snyggt :tummenupp

Och de kan du ju få någon hundring för :) (ekonomiskt oberoende i sommar)

Förstår. Mitt förslag är att du provar själv! Som sagt, råmaterialet är ju i stort sett gratis, sen kostar det dig bara ett par timmars hårt slit och simsalabim!:)

Nja, jag vet inte... Som sagt, lite mer press att fixa åt andra jämfört att fixa åt sig själv...:gnissla Men som sagt, prova själv! Kan ju inte bli annat än fel, och då är man en erfarenhet rikare. Blir det dessutom bra har du en sjyst bak till hojen som du kan skryta med att ha skapat helt själv:tummenupp

Det är knappast så mycket kol i den plåten så att den härdar.

Låter bra, tack för infon:)


Som sagt, har börjar helsvetsa tanken och kommit en god bit på vägen. Den börjar anta sin slutgiltiga form, kvarstår gör att svetsa det sista lilla, slipa fogarna, fylla i och slipa om det som behövs, kolla efter läckor, fixa tanklocksarmatur samt soppakransinfästning, svetsa fast fästen, spackla och slutligen måla. Det tar sig sa pyromanen!:banana

Nu är dock svetsgasen slut:D Så... Antar att fortsättningen får dröja tills på tisdag. Måndag är ju röd dag så...:(
 

Bifogat

  • IMAG0088.jpg
    IMAG0088.jpg
    110.2 KB · Visningar: 153
  • IMAG0087.jpg
    IMAG0087.jpg
    197.6 KB · Visningar: 141
  • IMAG0086.jpg
    IMAG0086.jpg
    230.9 KB · Visningar: 158
  • IMAG0085.jpg
    IMAG0085.jpg
    235.4 KB · Visningar: 146
  • IMAG0084.jpg
    IMAG0084.jpg
    105.8 KB · Visningar: 141
  • IMAG0089.jpg
    IMAG0089.jpg
    236.5 KB · Visningar: 154
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ah, förstår... Men hur funkar det då med svetsning, där värmer man väl och låter det svalna ganska så mycket?:va

Tack för tipset, ska göra så!
Säger som 2taktsmannen, tror inte du behöver oroa dig av det nu, men tex när jag i vintras svetsade ett gäng sprickor och spruckna gamla lagningar i ett traktorchassie ser man hur viktigt det är att eftervärma svetsfogar ibland, en gammal lagning hade en spricka precis längs hela svetsfogen, alltså sprickan var fixad, men blev ett utsatt område bredvid istället.

Löstes genom att direkt efter man svetsat hetta upp rejält i området runt svetsfogen också. Får hoppas att det håller bättre denna gång ;)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ah, förstår... Men hur funkar det då med svetsning, där värmer man väl och låter det svalna ganska så mycket?:va

Tack för tipset, ska göra så!

Där ser du att det drar ihop sig som fan, pga att det blir varmt och sen kyls av snabbt så blir plåten tjockare, därför ska du bara svetsa lite i taget och sträcka svetsarna med hammare och mothåll.

Men du gör som du vill, jag har fått lära mig att inte värma plåt i onödan när det går att forma den kall. :tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säger som 2taktsmannen, tror inte du behöver oroa dig av det nu, men tex när jag i vintras svetsade ett gäng sprickor och spruckna gamla lagningar i ett traktorchassie ser man hur viktigt det är att eftervärma svetsfogar ibland, en gammal lagning hade en spricka precis längs hela svetsfogen, alltså sprickan var fixad, men blev ett utsatt område bredvid istället.

Löstes genom att direkt efter man svetsat hetta upp rejält i området runt svetsfogen också. Får hoppas att det håller bättre denna gång ;)

Låter bra. Jag får hoppas på det bästa helt enkelt:)

Ah... Så in case of sprickor, släng tanken på brasan?:D :gnissla

Där ser du att det drar ihop sig som fan, pga att det blir varmt och sen kyls av snabbt så blir plåten tjockare, därför ska du bara svetsa lite i taget och sträcka svetsarna med hammare och mothåll.

Men du gör som du vill, jag har fått lära mig att inte värma plåt i onödan när det går att forma den kall. :tungan

Ah, ok...

Du har säkert rätt, och antagligen en hel del mer erfarenhet än jag. Jag får hoppas att det inte går åt helvete helt enkelt:)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Behåll tanken precis som den är nu med svetsfogar och allt, ser grymt manlig ut! :tummenupp

Nja, jag vet inte riktigt...:gnissla Hade bygget varit en ratbobber så hade det ju varit givet, men tanken var nog mer åt ett klassískt stilrent och hyfsat snyggt chopperbygge á la 70-tal... Men jag ska ha det i åtanke till nästa bygge:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska fan bygga en ratbobber med egengjord tank a la bushido's riddartank :rofl :tummenupp
Skulle sitta som ett smäck :D

Hade kunnat bli riktigt coolt, fast isåfall föreslår jag att du bygger hela tanken av segment istället för att knacka sidorna och ovandelen. Ser ju lite miffo ut när sidorna är släta och bara fronten ser ut som en rustning, men om hela ser enhetligt "riddaraktig" ut så hade det ju suttit som en smäck! Do it!:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top