Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Bara å bygga jag hade inte heller bankat speciellt mycket plåt när jag byggde tank till Trajjan. 10 år innan när jag var arbetslös en sommar så bankade jag menetidsgrejer åt en kompis men det var ju efter mallar + att han hjälpte till när det gick åt helvete. Däremot så lämnar jag all alusvets till en polare (jag fick såga hål i hans garage för fönster istället & det var inte trä).
Kör på:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara å bygga jag hade inte heller bankat speciellt mycket plåt när jag byggde tank till Trajjan. 10 år innan när jag var arbetslös en sommar så bankade jag menetidsgrejer åt en kompis men det var ju efter mallar + att han hjälpte till när det gick åt helvete. Däremot så lämnar jag all alusvets till en polare (jag fick såga hål i hans garage för fönster istället & det var inte trä).
Kör på:)

Tack för uppmuntran!:)

Har faktiskt kommit en bit nu, ena tanksidan är så gott som klar!:banana Lite finlir och sådär kvar, men sen ska jag bara göra en till likadan fast spegelvänd och sen foga ihop dem medelst ett mellanstycke samt tunnel undertill. Kan nog bli bra! Vad tycker folket?:) På första bilden syns allt man behöver för att bygga en tank: biltemaplåt, gummi-/plasthammare, en butangasbrännare från jula och en mall av spånplattor att banka ner plåten i:tummenupp
 

Bifogat

  • IMAG0064.jpg
    IMAG0064.jpg
    197.3 KB · Visningar: 223
  • IMAG0068.jpg
    IMAG0068.jpg
    196.5 KB · Visningar: 214
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tack för uppmuntran!:)

Har faktiskt kommit en bit nu, ena tanksidan är så gott som klar!:banana Lite finlir och sådär kvar, men sen ska jag bara göra en till likadan fast spegelvänd och sen foga ihop dem medelst ett mellanstycke samt tunnel undertill. Kan nog bli bra! Vad tycker folket?:) På första bilden syns allt man behöver för att bygga en tank: biltemaplåt, gummi-/plasthammare, en butangasbrännare från jula och en mall av spånplattor att banka ner plåten i:tummenupp
Du behöver inte värme för att göra det där, det är bara onödigt.

Hur tjock plåt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack för uppmuntran!:)

Har faktiskt kommit en bit nu, ena tanksidan är så gott som klar!:banana Lite finlir och sådär kvar, men sen ska jag bara göra en till likadan fast spegelvänd och sen foga ihop dem medelst ett mellanstycke samt tunnel undertill. Kan nog bli bra! Vad tycker folket?:) På första bilden syns allt man behöver för att bygga en tank: biltemaplåt, gummi-/plasthammare, en butangasbrännare från jula och en mall av spånplattor att banka ner plåten i:tummenupp

Herregud, du kan ju starta serietillverkning med den takten.

Banka ut nästa sida också och klipp till en mittenremsa som smalnar av baköver för att slutligen övergå i en passbit mot ramen.

Den där blir skitsnygg!
Fota den mot ramen så man ser hur det blir.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du behöver inte värme för att göra det där, det är bara onödigt.

Hur tjock plåt?

Jag testade utan först, men jag upplevde att plåten drog ner över sidorna på formen och veckade sig. Med värme så blev det liksom lättare att slå in plåten mot mallens kanter och få till en skarpare avrundad kant. Men det är ju bara min åsikt:)

Vet inte riktigt, biltemas tjockare tror jag... Men inte säker, tog en jag hade på lager bara. Kan gå ner och mäta sen.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fan va nice. Blir ju skitbra det där banka på:)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag testade utan först, men jag upplevde att plåten drog ner över sidorna på formen och veckade sig. Med värme så blev det liksom lättare att slå in plåten mot mallens kanter och få till en skarpare avrundad kant. Men det är ju bara min åsikt:)

Vet inte riktigt, biltemas tjockare tror jag... Men inte säker, tog en jag hade på lager bara. Kan gå ner och mäta sen.
Mothåll och hammare så får du bort vecken...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Herregud, du kan ju starta serietillverkning med den takten.

Banka ut nästa sida också och klipp till en mittenremsa som smalnar av baköver för att slutligen övergå i en passbit mot ramen.

Den där blir skitsnygg!
Fota den mot ramen så man ser hur det blir.

Hehe, nu är andra sidan färdig:D

IMAG0069.jpg

Det var exakt så jag tänkt, fast jag tänkte även försöka banka till ovansidan och runda till den lite så att tanken dels vinner lite höjd och dels får lite mjukare övergångar mellan topp och sidor. Självklart ska den vara bred fram och smalare bakåt:tummenupp

Tack! Bilder kommer här! Den ser nästan lite liten ut, men jag hoppas att det ska lösa sig när den något högre ovanbiten kommer på. Sidorna är redan nu högre än pärontanken, men den satt ju högre upp så... Vi får se:) Ska försöka få ner sadeln lite så att övergången blir mjukare.
IMAG0070.jpg
IMAG0072.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den var tusenfallt bättre än könsvårtan, men den hade kunnat gå lite längre ner.

Det blir en rejäl tunnel om du ska få den så lågt som på bilden...

Din hoj heter numera "vårtsvinet" :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den var tusenfallt bättre än könsvårtan, men den hade kunnat gå lite längre ner.

Det blir en rejäl tunnel om du ska få den så lågt som på bilden...

Din hoj heter numera "vårtsvinet" :D

Jag tror och hoppas att toppbiten och bottenbiten lägger till åtminstone någon centimeter i vardera riktningen, och då borde det kunna se mer balanserat ut både uppåt och nedåt. Och tunneln får bli så rejäl som den behöver, räknar med att den ska gå ca halvvägs upp i tanken för att allt ska få en bra position. Och med tanke på att ramröret bara är snudd på 5 cm brett (samt att denna tanken blir ca dubbelt så stor som vårtan) så bör det bli ordentligt med plats för soppa:)

Ett namn så gott som något, fast är det så passande när vi nu planerar att operera bort själva vårtan?:va

Hur som helst, arbetet har, med undantag för en timmes middagspaus, fortskridit och delar av toppen är klara. Försökte göra hela övre biten i ett stycka men den främre biten var svår att få till med tanke på den snäva kurvaturen så jag bestämde mig för att börja med den bakre delen och göra fronten i ett stycke senare. Om jag får skryta lite så måste jag säga att jag är ganska så nöjd med formen på tanken, breddningen framåt och höjden blev helrätt om ni frågar mig. En riktigt trevlig form om jag får säga det själv:banana Och det är som sagt första gången jag knackar plåt, så vänligen gnäll inte på att kanterna inte passar perfekt mot varandra och så vidare:gnissla Planen är att helsvetsa skarvarna och fylla i med spackel för att runda av den slutgiltiga formen. Bilder kommer här:
 

Bifogat

  • IMAG0074.JPG
    IMAG0074.JPG
    235.3 KB · Visningar: 171
  • IMAG0076.JPG
    IMAG0076.JPG
    200.6 KB · Visningar: 182
  • IMAG0077.JPG
    IMAG0077.JPG
    172.6 KB · Visningar: 210
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Helt schüükt bra! :Bugar

/e
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Inte många som bara börjar knacka plåt så fint som du :tummenupp

Kommer bli såå många gånger bättre än äckeltanken som satt där innan :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte många som bara börjar knacka plåt så fint som du :tummenupp

Kommer bli såå många gånger bättre än äckeltanken som satt där innan :)

Tack så mycket!:)

Ja jo, verkar som att klassiska gamla choppertankar inte går hem hos de flesta...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan du har ju känsla för plåtknackning! Skitsnyggt!:yoparty

Måste jag göra om brännkammarlocket ska jag anlita dig.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Aha det är här den tog vägen hondan på blocket! Jag var lite sugen på den själv men tvekade för länge. Kom nog i bättre händer än om jag köpt den. Imponerande med tanken. Blir kanon!! Den här tråden ska följas!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett namn så gott som något, fast är det så passande när vi nu planerar att operera bort själva vårtan?:va

Man måste ju hylla arvet :D

Om jag någonsin får tummen ur och skaffar mig ett byggprojekt så ska du få knacka tank till den med, IOFS kommer jag att prova själv efter din metod, men jag är övertygad om att det inte blir lika bra som din!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top