Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Näe...:gnissla

Idag blev det inköp av nya styrlager (addemoto i lund var billigast även om man jämförde med ebaypriser och hade dessutom i lager, kanon:tummenupp) Samt en ny tur till biltema. Glömde ju thinner och lite annat smålull när jag var där sist...:gnissla Nu börjar det bli så pass att man kan börja montera och ha sig:) Har även pratat med SFRO om besiktning, ska montera gaffel, hjul och motor och ta dit den innan lack så ska det inte vara några problem. Ramen är ju grundad nu, men det tror jag den får vara. Annars får det väl bli blästring innan. Nu ska jag ner i verkstan och småpyssla lite!:)
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Grattis!
CB500 kan man aldrig få för många av! :rolleyes:
Schysst stuk på ramen. Såg den blocket.

SFRO?
Skall den gå som amatörbyggd?
Tror de vill se ramen utan spackel,
rena oslipade svetsar skall det vara
vid deras besiktning.(jag kan ha fel.)

Hur som haver ett coolt projekt. :tummenupp
(och om det skiter sig med ramen finns det ny med
papper på blocket/ebay från 1500:- Har även en
papperslös du kan få muchos billigare om det skulle hjälpa.
Har även en massa andra CB500-mojänger, säg till om
du saknar något.)

Annars ärdavidsilverspares.co.uk the shit!

Kolla med dem, billigast på de flesta slitdelar.
Både original och 'pirat'.

Nä, nu skall jag ut i bon och riva en gaffel.

/e
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du ska givetvis bygga den som du själv vill, och kanske främst lägga tid på att få den körklar först.

Men jag är fullständigt allergisk mot små moppetankar monterade högt uppepå övre ramröret, det var IOFS tidstypiskt för din hoj, men det fanns dom som byggde annorlunda även då.

Jag tror det skulle bli skitsnyggt med en bulligare tank som täcker upp runt det inte allt för snygga styrhuvudet.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror inte vi fått ut och köra tillsammans någon gång. Min hoj har väll alltid stått i boa och skämts:gnissla
Kom ju på att biljävlen måste fixas innan hojen, tyvärr. Är så surt att storhandla på en 500 stånka med clipon, påsarna tenderar att flyga all världens väg när man kommer med fullt ställ i rondellerna:D
Ölen blir ju skakad till oigenkännlighet dessutom.:huvet

Men om du har två hojar så kan vi ju alltid leka Easy rider.
Jag har säkert en väst till dig med, kanske rent av en mexico-filt i nån gömma.
Jag har ett par riktiga marrimekko gardiner i nån lådda hemma som du kan vira in dig i annars. Kommer bli "£pI$kt" så att säga:glömdet

Elmia i påsk?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hopp detta hade jag missat helt, kul. Tänkte bara säga till att polarn har en CB 500 objekt med nåt elfel som står tror att han släpper den för 3000-4000:- tusen. Den kördes innan elfelet så om nån är sugen så finns den i Örebro PMa mig isåfall för den står i mitt garage i ca 2v till.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis!
CB500 kan man aldrig få för många av! :rolleyes:
Schysst stuk på ramen. Såg den blocket.

SFRO?
Skall den gå som amatörbyggd?
Tror de vill se ramen utan spackel,
rena oslipade svetsar skall det vara
vid deras besiktning.(jag kan ha fel.)

Hur som haver ett coolt projekt. :tummenupp
(och om det skiter sig med ramen finns det ny med
papper på blocket/ebay från 1500:- Har även en
papperslös du kan få muchos billigare om det skulle hjälpa.
Har även en massa andra CB500-mojänger, säg till om
du saknar något.)

Annars ärdavidsilverspares.co.uk the shit!

Kolla med dem, billigast på de flesta slitdelar.
Både original och 'pirat'.

Nä, nu skall jag ut i bon och riva en gaffel.

/e

Tack!:tummenupp

Ja, verkar som att jag måste det... Förra ägaren fick totalstopp på senaste besiktningen, de ville inte släppa igenom den utan åtminstone en regbesiktning. Och frågan är ju om man då inte måste gå hela vägen genom SFRO...

Fan vad nice, tackar så väldigt mycket för erbjudandet! Ska ha det i åtanke om något fattas eller ifall det skiter sig med ramen:tummenupp

Och jättetack för tipset, alltid bra att veta vart man kan vända sig!:banana

Gör så:D

Du ska givetvis bygga den som du själv vill, och kanske främst lägga tid på att få den körklar först.

Men jag är fullständigt allergisk mot små moppetankar monterade högt uppepå övre ramröret, det var IOFS tidstypiskt för din hoj, men det fanns dom som byggde annorlunda även då.

Jag tror det skulle bli skitsnyggt med en bulligare tank som täcker upp runt det inte allt för snygga styrhuvudet.

Jo, körbart är väl prio ett just nu. Men visst ska den ju bli exakt som man vill ha den i slutändan.

Moppetank!? Pfft!:D Det här är en one-of-a-kind glasfibertank, byggd just för detta bygge:banana Faktum är att jag själv inte heller är något jättefan av den där typen av pyttetankar uppepå ramröret som du pratar om, men just den här installationen med tanken mer integrerad i ramen tyckte jag var riktigt snygg. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska behålla den eller gå en helt egen väg, men eftersom budgeten är av yttersta essens i detta bygge så lutar det mer åt att bygga ihop än att bygga om. Men vi får se, man vet ju aldrig:)

Jag tror inte vi fått ut och köra tillsammans någon gång. Min hoj har väll alltid stått i boa och skämts:gnissla
Kom ju på att biljävlen måste fixas innan hojen, tyvärr. Är så surt att storhandla på en 500 stånka med clipon, påsarna tenderar att flyga all världens väg när man kommer med fullt ställ i rondellerna:D
Ölen blir ju skakad till oigenkännlighet dessutom.:huvet

Men om du har två hojar så kan vi ju alltid leka Easy rider.
Jag har säkert en väst till dig med, kanske rent av en mexico-filt i nån gömma.
Jag har ett par riktiga marrimekko gardiner i nån lådda hemma som du kan vira in dig i annars. Kommer bli "£pI$kt" så att säga:glömdet

Elmia i påsk?

Du måste få tummen ur snart:hihi Bygg färdigt din bobberjävel nu så bygger jag ihop min chopper, sen kan vi ut och isirajda:yoparty

Vad är det för fel på bilen nu då?:va

Köp en dämpad ryggsäck som absorberar vibbarna och håller skiten på plats, löser bägge problemen:D

Väst vore ju asnajs, det får vi ta och titta på någon dag!:banana När ska vi öla?

Inte planerat, men vem vet... När var hur?

Hopp detta hade jag missat helt, kul. Tänkte bara säga till att polarn har en CB 500 objekt med nåt elfel som står tror att han släpper den för 3000-4000:- tusen. Den kördes innan elfelet så om nån är sugen så finns den i Örebro PMa mig isåfall för den står i mitt garage i ca 2v till.

Tack, kul att du gillar det:)
Tror nog att jag ska försöka hålla mig ifrån att köpa på mig ett reservdelslager á la freddaabborre:gnissla Men tack ändå! Kanske någon annan här som är intresserad?:)



Edit: Sökte precis runt lite på vad som som gäller med chopperbesiktning och dylikt. Så vitt jag kunnat hitta så verkar det som att allt som inte är för extremt går att skicka genom en vanlig regbesiktning (istället för sfro), och "inte alltför extremt" skulle då vara upp till 45 grader gaffelvinkel. Ner och mäta!:banana
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hopp detta hade jag missat helt, kul. Tänkte bara säga tiltl att polarn har en CB 500 objekt med nåt elfel som står tror att han släpper den för 3000-4000:- tusen. Den kördes innan elfelet så om nån är sugen så finns den i Örebro PMa mig isåfall för den står i mitt garage i ca 2v till.

Ingår frakt till Umeå i priset så är det taget... :D

Det finns fan.inga billiga objekt här uppe..
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hehe jag skulle inte tro det ifall du inte har nån säljarpolare som är ute & åker då är det ju bara att slänga in i skuffen:)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tack, kul att du gillar det:)
Tror nog att jag ska försöka hålla mig ifrån att köpa på mig ett reservdelslager á la freddaabborre:gnissla Men tack ändå! Kanske någon annan här som är intresserad?:)

Inget ont i att ha mycket reservdelar :fakta
Tjöp!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Men grabbar man kan bygga nåt som funkar den är ju ihop med ett elfel & inte som reservdelar det är till&med ny alternaror & regulator på den som säkert kostar lika mycket som han vill ha för hojen. Sen är det ingen skönhet sorry för trådkapningen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inget ont i att ha mycket reservdelar :fakta
Tjöp!

Har ändå inte råd så, pengarna börjar sina...:gnissla Men hojta om du hör talas om ett reservdelslager som ska bort mot en symbolisk summa pengar, då kan jag vara intresserad:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men grabbar man kan bygga nåt som funkar den är ju ihop med ett elfel & inte som reservdelar det är till&med ny alternaror & regulator på den som säkert kostar lika mycket som han vill ha för hojen. Sen är det ingen skönhet sorry för trådkapningen.

Hade den bara varit närmare till så hade det varit intressant som sagt, men att köra ToR inte bara kostar pengar, det tar tid också, speciellt om man måste dra en släpvagn...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmm, vad ska detta kunna bli?:va :gnissla

IMAG0063.jpg

Du ska givetvis bygga den som du själv vill, och kanske främst lägga tid på att få den körklar först.

Men jag är fullständigt allergisk mot små moppetankar monterade högt uppepå övre ramröret, det var IOFS tidstypiskt för din hoj, men det fanns dom som byggde annorlunda även då.

Jag tror det skulle bli skitsnyggt med en bulligare tank som täcker upp runt det inte allt för snygga styrhuvudet.

Om detta funkar som jag vill är det möjligt att du får som du vill! Lämnar inga garantier, men jag gör ett försök:tummenupp

Vem vet, kanske kommer ett steg närmare objektet på Totoros bild om allt vill sig väl:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om detta funkar som jag vill är det möjligt att du får som du vill! Lämnar inga garantier, men jag gör ett försök:tummenupp

Vem vet, kanske kommer ett steg närmare objektet på Totoros bild om allt vill sig väl:)

Av formen att döma kan du få den att smälta in mot ramen ungefär som könsvårtan som satt där tidigare....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Av formen att döma kan du få den att smälta in mot ramen ungefär som könsvårtan som satt där tidigare....

Har bestämt mig för att blästra hela ramen, bort med allt spackel och skit som sitter där. Sen ska tanken knackas för hand ur plåt och sedan svetsas ihop ich sänkas ned över rambenet, så förhoppningsvis kommer det innebäöra en mer svepoande och enhetlig form som fyller ut mellan kronan och sadeln istället för en liten tank som bara siutter ovanpå rambenet. Så tja, förhoppningsvis blir det bra:) Om jag lyckas vill säga, har aldrig knackat plåt innan...:gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har bestämt mig för att blästra hela ramen, bort med allt spackel och skit som sitter där. Sen ska tanken knackas för hand ur plåt och sedan svetsas ihop ich sänkas ned över rambenet, så förhoppningsvis kommer det innebäöra en mer svepoande och enhetlig form som fyller ut mellan kronan och sadeln istället för en liten tank som bara siutter ovanpå rambenet. Så tja, förhoppningsvis blir det bra:) Om jag lyckas vill säga, har aldrig knackat plåt innan...:gnissla

Någonstans måste man ju börja lycka till med tankarna :D

En annan forummedlem gick ju ut i garaget och började bygga en jetmotor...
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Bilder, guddamit! :mattias

Bra tänk btw, gör om gör rätt!

72'a, alltså?
Får man vara så ofin som att fråga om ramnummer?
Det räcker med första siffran om du är blyger!

så här gjorde jag förra årtusendet:
CB500_B.jpg


Nu under renovering till haschhippiesläde med knullputs.
(Parallellt med classicracer/café-systerhojbygge -71)

Skall du knücka i amelulium eller stål?

/e

Sedan kan man fundera över att texten på knappen för att förhandsgranska inlägget är......felstavad...:rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någonstans måste man ju börja lycka till med tankarna :D

En annan forummedlem gick ju ut i garaget och började bygga en jetmotor...

Kan behöva alla lycka till och sådär som jag kan få, så jag tackar och bockar:D

Ja jo, men alla är ju inte riktigt som folk...:gnissla

Bilder, guddamit! :mattias

Bra tänk btw, gör om gör rätt!

72'a, alltså?
Får man vara så ofin som att fråga om ramnummer?
Det räcker med första siffran om du är blyger!

så här gjorde jag förra årtusendet:
CB500_B.jpg


Nu under renovering till haschhippiesläde med knullputs.
(Parallellt med classicracer/café-systerhojbygge -71)

Skall du knücka i amelulium eller stål?

/e

Sedan kan man fundera över att texten på knappen för att förhandsgranska inlägget är......felstavad...:rolleyes:

Ja'harju'nte gjort nåt än...:gnissla Men det kommer, lovar! Ska ut och försöka knacka imorgon:)

Du menar tanken? Tja, personligen så tycker jag att många bobber/chopperbyggen är lite väl enkla med sina sportstertankar med platt undersida sittande ovanpå ramröret... Den här lösningen med en mer rundad tank och uppspacklad formgivning runtomkring som gör det hela mer enhetligt funkade betydligt bättre för mig, rentav så att jag tyckte att det var ganska snyggt. Men samtidigt är det ju kul att göra själv, och hojen på totoros bild var riktigt läcker... Så jag ska försöka mig på en egen lösning med en mer utsträckt rundan customtank nedsänkt och sittande runt snarare än på ramen, blir förhoppningsvis bra:)

Just precis!

Första siffran är fem, ramnumret börjar med cb500... Fast du kanske menar efter det?

Såg ju fräsig ut! Ska det bli mer chopper över det hela (googla honda hippie chopper eller peace chopper) eller hur har du tänkt dig?

Jag kan inte svetsa alu, så det får bli stål. Har ett par gasbrännare som jag använder till att gjuta silver i mitt silversmide, så tanken var att värma på med dem och knacka försiktigt ner i formen som jag sågat ut. Kanske funkar det, kanske inte. För säkerhets skull har jag köpt lite aluplåt också, men använder jag det så får jag lämna bort svetsjobbet (har ingen alusvets. Försökte sätta alutråd i migsvetsen men det blev inte bra).
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag kan inte svetsa alu, så det får bli stål.

Det bäst vore nog om någon som har tagit något varv vid det engelska hjulet kunde gå in och ge råd här!

Det svåra i tankknackandet ligger ju inte i sammansvetsningen av tankhalvorna utan i själva knackandet.

När du väl fått till två perfekta päronhalvor är det nog en smal sak
att endera svetsa själv, eller leja bort till ett prôffs, som dessutom
kommer att vara så till den milda grad imponerad över vad du åstadkommit
att han/hon/hen/det-gör det very billigt indeed!


å Haschmoppen skall bli, ehhh, same same but differentissimo typ. :rolleyes:
(Jag vet inte var det landar innan det landat lixom...)

/e
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det bäst vore nog om någon som har tagit något varv vid det engelska hjulet kunde gå in och ge råd här!

Det svåra i tankknackandet ligger ju inte i sammansvetsningen av tankhalvorna utan i själva knackandet.

När du väl fått till två perfekta päronhalvor är det nog en smal sak
att endera svetsa själv, eller leja bort till ett prôffs, som dessutom
kommer att vara så till den milda grad imponerad över vad du åstadkommit
att han/hon/hen/det-gör det very billigt indeed!


å Haschmoppen skall bli, ehhh, same same but differentissimo typ. :rolleyes:
(Jag vet inte var det landar innan det landat lixom...)

/e

Saken är den att jag sett tanknackning utföras på det här viset på film, man sågar ut en form och spänner fast plåten över formen, applicerar värme och knackar ner plåten i formen. Det blir en trial and error grej, funkar det inte så funkar det inte. Jag känner mig hyfsat säker på själva svetsningen, så det ska jag nog kunna fixa själv. Men det kluriga blir just som sagt själva knackandet. Vi får se, ska börja experimentera imorgon och se vad som händer:) Hade dock inte tänkt göra bara två halvor och svetsa ihop, utan för att få lite bredd i det hela så tänkte jag knacka två utsidor och sen svetsa ihop med en breddande bit emellan. Men sak samma:) Blir antagligen krångligt då jag inte har någon erfarenhet, men det är å andra sidan såhär jag lärt mig det mesta annat jag kan (svarvning och övrig metallbearbetning exempelvis): Studera andra, och försöka återskapa med egna medel. Blir nog en rolig läroprocess om inte annat.

Haha, förstår:D Ser fram emot att se resultatet när det är färdigt:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top