Vilken är den mest eftertraktade sporthojen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ska jag dra till med en gissning så är R1 och GSXR-1000 är de mest eftertraktade sporthojarna på begagnatmarknaden i Sverige (även om det givetvis beror på vem du frågar, men rent generellt så..)

Detta beror inte på att de är bäst eller bättre än något annat utan mestadels på gamla meriter.

Personligen skulle jag välja en Honda som nästa hoj men det är mest pg a kvalitetskänsla.

Värt att nämna är att du inte kommer kunna köpa någon av dessa hojar nu på våren, köpa ett mörkt kåpglas, lägga på 2 lager vax och sen komma med en annons i höst där det står "Sveriges feeetaste hoj!!!!" och få 10.000 mer än när du köpte den.
 
Last edited:

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
RC45hilton.jpg


Jag gillar RC45
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad ska du göra med den? Varför undrar du?
Ska du köpa en utomlands för en låg peng o få ut pengar emellan efter att ha kört ett par måndader själv?

Eller vill du hitta bästa hojen på markanden?

Eller vill du bara diskutera för sakens skull?

Det blir lite olika svar då tror jag.

Annars kan du få mitt svar i form av en bild; :yoparty

S1000RRawards.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag får nog revidera mitt uttalande. Det är ju ofta de udda eller felprissatta konstruktionerna som såldes i få exemplar som uppnår kultstatus och därmed höga begagnatpriser. Med det i åtanke lär en -09 R1 i vitt med röd ram vara en ganska udda fågel om några år.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
En polare har en R1 -10, han gråter fortfarande efter att min GSXR stekte honom. Efter 200 blir det stor skillnad. Snart är hans näsdukar slut...
Men det är en fin och bra hoj, helt klart! Olik de andra radfyrorna så det är kul att inte allt är så mainstream...

Japp...-09 R1 suger getpung. Jag köpte en..o gjorde mig av med den lika fort.
Nu har jag en R1 -08 o är numera galet nöjd.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
gillar

Jag skulle nästan giss att RC45 än RC30 är mer efftertraktad :) eller är jag ute o cyklar nu igen?:confused:

Kan det bli bättre, kvalitet, ok! prestanda tidigt 90tal, kultstämpel, snygga, platsar även idag på vilken hojparkering som helst. Håller nog priset? ok! Båda har tagit seger i Superbike VM. Toyman gillar!:tummenupp

RC45hilton.jpg


Jag gillar RC45

Jag med...... och bar hud.... skinn! Toyman
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Japp...-09 R1 suger getpung.

Då kan det ju vara önskvärt med en förklaring på vad som "suger".

Jag vet att många gatåkare upplever att den är "slö" men att påstå att en hoj suger av den enda anledningen att man själv inte kan köra den är ju sådär..

Jag menar, "big bang"-motorn fungerar ju uppenbarligen i motogp och i andra racesammanhang, så att hojen "suger" kanske är att överdriva..

En polare har en R1 -10, han gråter fortfarande efter att min GSXR stekte honom. Efter 200 blir det stor skillnad. Snart är hans näsdukar slut...

Säger väl inte så värst mkt om vare sig R1 eller GSXR..
Om rossi kör ifrån din gixxer med en 250, betyder det då att gixxern suger?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Då kan det ju vara önskvärt med en förklaring på vad som "suger".

Jag vet att många gatåkare upplever att den är "slö" men att påstå att en hoj suger av den enda anledningen att man själv inte kan köra den är ju sådär..

Jag menar, "big bang"-motorn fungerar ju uppenbarligen i motogp och i andra racesammanhang, så att hojen "suger" kanske är att överdriva..



Säger väl inte så värst mkt om vare sig R1 eller GSXR..
Om rossi kör ifrån din gixxer med en 250, betyder det då att gixxern suger?

R1 i WSBK har inte många komponenter gemensamt med gatversionen så det går inte att jämföra. Dessutom är motorn inte en äkta Big-Bang motor då vevaxeln inte roterar moturs som te x i Yamaha M1 i MotoGP. Enda likheten är att du har en assymetrisk vevaxel. Att få R1:an konkurrenskraftig i tävlingssammanhang kräver sina modifieringar och kostar därefter.

Dock får jag säga att jag direkt gillade den linjära effektkurvan i R1 -09, men att den var lite för mjuk i fjädring och chassie samt något mer civiliserad körställning än tidigare modeller.

Men att den suger, ja det är ju upp till var & en att bedömma. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Då kan det ju vara önskvärt med en förklaring på vad som "suger".

Jag vet att många gatåkare upplever att den är "slö" men att påstå att en hoj suger av den enda anledningen att man själv inte kan köra den är ju sådär..

Jag menar, "big bang"-motorn fungerar ju uppenbarligen i motogp och i andra racesammanhang, så att hojen "suger" kanske är att överdriva..



Säger väl inte så värst mkt om vare sig R1 eller GSXR..
Om rossi kör ifrån din gixxer med en 250, betyder det då att gixxern suger?

Vibrerar ganska mycket..ända upp till 7000 varv. Känns bra slö och tung. Dom har försökt kompensera bisten på kraft genom att dreva ner den så den har inte hellre toppfart som föregångaren. Dålig fjädring etc

Den funkar i motogp?? Du tror det är samma hoj man köper i affären eller? :huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Frågan gällde nyare hojar från 2008 och framåt, inte gamla klassiker från sent 80- tal.

Jag tror inte en RC30 är särskilt lättsåld på de nivåerna man begär idag. Det är nog en smal marknad av köpstarka köpare och då måste allt stämma.

Jag tror inte heller att en dussin hoj är lättsåld, även om det finns ett större antal köpare på en sådan. Detsamma kan nog sägas om de märken och modeller som inte sålts i några större upplagor. Det finns en smalare grupp köpare på dem.

Jag hade nog struntat i djupare analyser och köpt något som du vill ha och kan tänkas vilja behålla även efter en säsong. I slutändan finns det bara en hoj och en köpare oavsett om det är en dussinhoj eller ej. Slumpen avgör mycket, priset likaså samt var man som säljare befinner sig. Folk har en tendens att färdas längre för en udda fågel. Det är i alla fall min erfarenhet. Finns det 10 stycken R1 i samma färg och ungefär samma skick åker man inte land och rike efter en.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den funkar i motogp?? Du tror det är samma hoj man köper i affären eller? :huvet

Hade du läst och tänkt innan du postade så hade du sett att jag kommenterade att folk brukar tycka att den är slö och den annorlunda känslan/kurvan beror på motorn. Varpå jag kommenterade att den typen av motor funkar bra i motogp, inte att det var samma hoj som du fritt tolkade det som.

Rossi körde ju dessutom "ganska" fort på en fabriks-R1:a när han testade efter skadan så jag hävdar fortfarande att hojen inte "suger getpung".
Sen får du givetvis ha en annan åsikt.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hade du läst och tänkt innan du postade så hade du sett att jag kommenterade att folk brukar tycka att den är slö och den annorlunda känslan/kurvan beror på motorn. Varpå jag kommenterade att den typen av motor funkar bra i motogp, inte att det var samma hoj som du fritt tolkade det som.

Rossi körde ju dessutom "ganska" fort på en fabriks-R1:a när han testade efter skadan så jag hävdar fortfarande att hojen inte "suger getpung".
Sen får du givetvis ha en annan åsikt.

Har du köpt en eller? asg..verkar som det eftersom du tar så illa åt dig.
Kan säga så här...av en GSXR1000 -07, R1 -08 och R1 -09 var -09:an den sämsta hojen ENLIGT MIG. O att den kostade nästan 60K mer än någon av de andra gjorde inte saken bättre så jooo...it sucked monkey dick (om du föredrar det):tummenupp
Sämre hoj för en större slant är inget bra betyg (enligt mig) Bäst att säga att det är mina åsikter så du inte behöver känna att du behövre tillägga nått.

Och sen sa du faktiskt att den inte suger för att den funkar ju bra i motogp..det tolkar jag som att du tycker de är lika? Eller flåt..big bang motorn? För vi snackar trots allt om fabriksgatversionen som inte har något som helst med motogp hojen att göra. Då kan du lika gärna säga att ducatis motogp goj funkar ju bra så R1 -09 är minsann bra den med. Summan av kardemummen...2 helt olika hojar.
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Visa av er är i närheten, men rätt svar är denna!. De som säger
emot hamnar automatiskt i min ignoreralista:D.
//Micke
 

Bifogat

  • britten.jpg
    britten.jpg
    73.2 KB · Visningar: 116
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top