El / Motorfel Suzuki

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Såhär ser det ut med min odåga till hoj som jag hade förhoppning på att köra i veckan.

Startar jag hojen har jag ett till två försök att få igång den, sen har batteriet så dåligt volt-tal att den inte orkar dra runt startmotorn.
(Batteriet är nytt och har också "byt" till nytt under försöken)

När hojen väl är igång kan jag inte justera tomgången under 1200rpm för då dör den. Om jag varvar den hårt vid stillastående så dör motorn efter att jag har kört den.

När jag kör den så hoppar den och hugger den vid 3-5000 varv men kan även hugga vid högre varvtal. När jag varvar ut den känns det inte som den vill ladda fullt i accet.

När jag kör kommer det väldigt många avgasknallar vid gasavsläpp.

Hastighetsmätaren visar en fin 0:a oavsett hastighet.

Hojen har i dagarna kommit från verkstaden där man hade kört den i bänk och testat att "jucka" på nyckeln och då hade enligt deras utsago exakt samma sak hänt att den hade huggt i olika varvtal. Man påstår nu att det flesta felen kan knytas till tändningslåset.

Uppenbart för mig är ju att batteriet inte verkar bli laddat eller att något suger ur mer än vad det kan få tillbaka. Avgasknallarna verkar också tyda på att tändningen på något viss inte fungerar ordentligt då bensin antänds i avgassystemet.

Ny bensinpump/stift/soppa och kablageanslutningar är kollade.

Någon som har någon tanke? Har själv googlat sönder alla forum.
 

Monne

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Mjöbäck
Hoj
89 yamaha fzr 1000
Kankse lite långsökt men jag hade ett liknade fel på en bil för länge sedan o det var jordfel.
Det jag gjorde var att kolla alla jordpunkter samt dra i dom.
Som sagt kan vara långsökt men värt o testa om inga bättre tips finns.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Börja med att byta batteriet.
Suzuki 600a vet jag uppför sig ungefär som du beskriver om spänningen är för dåligt. Varvräknaren slutar, hastighetsmätaren slutar fungera, går inte att varva ur etc , batteriet är troligen i så dåligt skicka att det blir ett motstånd och har du otur så kan ladd-regulatorn eller kabelkontakterna till regulatorn smälta sönder.

Byt batteri innan du går vidare, det behövs oavsett om det är orsaken eller inte.

/Nitrous
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Nu är det ju så att batteriet är helt nytt och fräscht. Och kör jag med det så verkar det inte vilja vara med på nästa uppstart! Har bytt batteri 3 ggr i år. Nu fick jag hem hojen pga av starthjälp från ett bilbatteri.

C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL ...någon som kan översätta i praktiken vad den felkoden innebär? Har fått den felkoden tidigare.

Har hittat elschema nu på piratebay för min modell men fortfarande är det bara 7 kablar och jag har 8 :va
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Nu är det ju så att batteriet är helt nytt och fräscht. Och kör jag med det så verkar det inte vilja vara med på nästa uppstart! Har bytt batteri 3 ggr i år. Nu fick jag hem hojen pga av starthjälp från ett bilbatteri.

C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL ...någon som kan översätta i praktiken vad den felkoden innebär? Har fått den felkoden tidigare.

Sorry, Pucko JAG! missade att du faktiskt skrev om batteribyte. Hängde upp mig på symptonen som jag upplevt på en av våra hojar tidigare.

/Nitrous
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är det ju så att batteriet är helt nytt och fräscht. Och kör jag med det så verkar det inte vilja vara med på nästa uppstart! Har bytt batteri 3 ggr i år. Nu fick jag hem hojen pga av starthjälp från ett bilbatteri.

C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL ...någon som kan översätta i praktiken vad den felkoden innebär? Har fått den felkoden tidigare.

Har hittat elschema nu på piratebay för min modell men fortfarande är det bara 7 kablar och jag har 8 :va

Kan också vara långsökt, men på vänster sida framtill sitter en grön elkontakt, kolla efter glapp där.

Eller TPSen, kollat att den är rätt inställd?

Tror du har flera fel om den slukar batteri på 2 försök och beter sig sådär.
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
TPS:en har jag försökt att läsa mig till hur man justerar i manualen, problemet då är att jag måste starta hojen och iochmed att jag inte kan ställa in tomgången känns det som att tps:en inte kan kalibreras, eller?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
TPS:en har jag försökt att läsa mig till hur man justerar i manualen, problemet då är att jag måste starta hojen och iochmed att jag inte kan ställa in tomgången känns det som att tps:en inte kan kalibreras, eller?

näe om du inte kan hålla varvet med gasen?

Men händer inget om du vrider på tomgångsskruven?
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Kopplingschemat är som följer för tändningslåset.

Orange/vit - Röd - Orange sammankopplas vid påslagning

Orange/gul - Svart/vit --- II ---

Grå - Brun --- II ---

Tot: 3 brytare

Skippar P-funktionen med P-ljuset.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Förse dig med en multimeter!

Så kan du se hur mycket kräm du har i batteriet, hur mycket generatorn laddar, samt hitta problem i tändningslåset. Gärna en multimeter med "pip"-funktion så att du enkelt kan mäta om du har ledning mellan olika mätpunkter.

Behöver inte kosta mer än ett par hundralappar för en fungerande enkel digital.
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Har en digitalmätare.

En fråga isf. Hur mäter jag upp generatorn och laddregulatorn och hur vet när jag dessa är ok resp kaputt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteriet är nytt och har också "byt" till nytt under försöken
Har du tänkt på att alla "nya" batterier har stått på en hylla i affären och laddat ur sig.
Så innan man sätter dem i hojen ska man ladda dem hemma med en batteriladdare som ger högst 1A tills spänningen under laddning gått upp till 14,4V. T.Ex. med en Ctek 0,8A eller Biltema 37707
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/ och multimeter 151 33 för kontroll av spänningen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
eller motsvarande. Laddas batteriet med högre ström än 1A så når det 14,4V innan det är fulladdat.
Och vid 14,4V börjar "vattnet" i batteriet sönderdelas i väte och syre, knallgas.
Min Suzuki har laddningsregulator av parallelltyp. Det betyder att den kortsluter bort överskottström från generatorn när batterispänningen går över inställt värde. I området 13,5 till 14,5V.
Kortsluter betyder att regulatorn blir rejält varm för den ska ta hand om 200W till 300W när motorn går vid höga varv. Ansluter man en bil med en generator på 1500W med startkablar till en hoj och bilmotorn igång så eldar man ofta upp laddningsregulator av parallelltyp på motorcykel. För laddningsregulatorn på hojen klarar inte att kortsluta bort 1500W. Typiskt symptom är att efter man startat hojen med ett färskt batteri man laddat hemma och kört om kring lite med minst halvljus så är spänningen på batteriet under 13Volt. För generatorn laddar inte batteriet. För att kolla generatorn (stillastående motor), dra ur kontakten med de tre sladdarna från generator till laddningsregulator. Mät motståndet mellan sladdarna från generatorn. Motståndet ska vara mindre än 1 Ohm vid alla 3 mätningarna. Är motståndet mindre än 1 ohm är det inget kabelbrott i generatorn. Starta sedan hojen. Varva upp den till 5000varv/min.
Mät spänningen (växelspänning) mellan alla 3 sladdarna (tre mätningar, varje mätning mellan 2 sladdar)
Spänningen ska vara 3 x ca 70Volt AC(=växelspänning) eller högre. Är spänningen det så är generatorn OK. Och felet ligger i laddningsregulatorn om batterispänningen ligger under 13V efter man kört omkring lite med minst halvljuset på.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
över 2000 varv ska spänningen på batteriepolerna vara över 13,8 volt om generator och regulator är ok, är den mycket under det är det definitivt fel på nåt med laddningen, alternativt grovkortis nånstans i systemet. (men då borde nån sökring gå eller nåt bli rejält varmt)

edit: oj vd mycket senare jag var ute =D
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
TPS:en har jag försökt att läsa mig till hur man justerar i manualen, problemet då är att jag måste starta hojen och iochmed att jag inte kan ställa in tomgången känns det som att tps:en inte kan kalibreras, eller?

Tror knappast det är tps:en men det går att mäta och ställa in den med multimeter om man vill
Om du lyckas få igång den sätt multimetern på + och - (kolla volttalet)
Laddar den så ska strömmen ligga runt 13.5v tror jag.

Asch såg att det fanns ett utförligare inlägg innan :tungan
 
Last edited:

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Har du tänkt på att alla "nya" batterier har stått på en hylla i affären och laddat ur sig.
Så innan man sätter dem i hojen ska man ladda dem hemma med en batteriladdare som ger högst 1A tills spänningen under laddning gått upp till 14,4V. T.Ex. med en Ctek 0,8A eller Biltema 37707
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/ och multimeter 151 33 för kontroll av spänningen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
eller motsvarande. Laddas batteriet med högre ström än 1A så når det 14,4V innan det är fulladdat.
Och vid 14,4V börjar "vattnet" i batteriet sönderdelas i väte och syre, knallgas.
Min Suzuki har laddningsregulator av parallelltyp. Det betyder att den kortsluter bort överskottström från generatorn när batterispänningen går över inställt värde. I området 13,5 till 14,5V.
Kortsluter betyder att regulatorn blir rejält varm för den ska ta hand om 200W till 300W när motorn går vid höga varv. Ansluter man en bil med en generator på 1500W med startkablar till en hoj och bilmotorn igång så eldar man ofta upp laddningsregulator av parallelltyp på motorcykel. För laddningsregulatorn på hojen klarar inte att kortsluta bort 1500W. Typiskt symptom är att efter man startat hojen med ett färskt batteri man laddat hemma och kört om kring lite med minst halvljus så är spänningen på batteriet under 13Volt.
Typisk symptom för laddregulatorn eller för generatorn?

För generatorn laddar inte batteriet. För att kolla generatorn (stillastående motor), dra ur kontakten med de tre sladdarna från generator till laddningsregulator. Mät motståndet mellan sladdarna från generatorn. Motståndet ska vara mindre än 1 Ohm vid alla 3 mätningarna. Är motståndet mindre än 1 ohm är det inget kabelbrott i generatorn. Starta sedan hojen. Varva upp den till 5000varv/min.
Mät spänningen (växelspänning) mellan alla 3 sladdarna (tre mätningar, varje mätning mellan 2 sladdar)
Spänningen ska vara 3 x ca 70Volt AC(=växelspänning) eller högre. Är spänningen det så är generatorn OK. Och felet ligger i laddningsregulatorn om batterispänningen ligger under 13V efter man kört omkring lite med minst halvljuset på.

Jag är lite halvblond, någon bild på vilken kontakt från generatorn som jag ska ut? Sen undrar jag också hur man mäter sladdarna när dessa är inkopplade vid exemplet 5000varv/min

Har laddat det nya batterierna innan jag satte in dem i hojen och laddningen skede ungefär i ett dygn.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top