Byta framdrev på KTM 640 -03?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Försökte mig på att byta drivpaket idag och så kom framdrevet.

Hur får man lös det, tips och trix?

Hur fixerar man drevet? Är det "bara" att mangla på muttern om man lyckats fixera drevet? Sitter någon typ av "lås"- bricka där, hur kommer man "runt" den?

Sett till andelen slit att få lös det; är det bättre att "lämna in" för byte av främre drev?

Bifogar en bild om det hjälper. :Bugar

mail
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Släng i en växel och skruva av? Förstår inte riktigt vad du menar med att fixera drevet? Låset som sitter på är väl den vanliga brickan som har bändts utåt? Denna ska du ha en ny av helst och när du skruvar åt muttern igen bänds den nya.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Framdrevens mutter kan ibland ha låsbricka, öppna ögonen och titta :tummenupp

Annars är tricket att börja med att lossa på framdrevet när kedjan hänger på båda dreven. Du kan ställa ner hojen på marken, tex mot en vägg och nu har du mothåll.
Lossa muttern, sedan tar du bort kedja och bakdrev och framdrev.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
som rolle_rotax säger så är det lättast att lösa det när du har kvar bakdrev och kedja.

det går dock att lägga i en växel och ta en hammare och ett draghandtag och försöka knacka låss den, hemmagjort mutterknack... jag tror aldrig du får låss den genom att dra med enbart kompet i motorn som mothåll.

låsbrickan kan inte vara några bekymmer om du använder skallen lite. jag vet inte hur den ser ut exakt men det är sällan hjärnkirurgi.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
som rolle_rotax säger så är det lättast att lösa det när du har kvar bakdrev och kedja.

det går dock att lägga i en växel och ta en hammare och ett draghandtag och försöka knacka låss den, hemmagjort mutterknack... jag tror aldrig du får låss den genom att dra med enbart kompet i motorn som mothåll.

låsbrickan kan inte vara några bekymmer om du använder skallen lite. jag vet inte hur den ser ut exakt men det är sällan hjärnkirurgi.

Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?



böj bort låsbrickan.

växellådan klarar det. det är rena spavistelsen för den jämfört med en normal åktur.

Du fixar det själv. på med ena foten på bakbromsen bara.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?

så jävla hårt sitter den inte heller. Har du tillräckligt långt spärrskaft kan du dra bort skiten med växel i(enbart kompet som motstånd funkar fint på min) om du inte är fjäderviktare. Brickan ska du böja upp innan så mutten kan gå runt.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
så jävla hårt sitter den inte heller. Har du tillräckligt långt spärrskaft kan du dra bort skiten med växel i(enbart kompet som motstånd funkar fint på min) om du inte är fjäderviktare. Brickan ska du böja upp innan så mutten kan gå runt.



ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.

Om han har låsbricka lär han ju inte tappa muttern, muttern drar även åt sig när man kör så den ska inte lossna när du rullar. Skulle nog säga att ge fan i loctite, gör arbetet till ett helvete nästa gång du ska byta framdrev..

Men kan man inte låta bli o dra på loctite så gör de med nån snällare i så fall. Inte den gröna tex, för då lär du aldrig få bort skiten igen. :död
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.


Ta då en varmluftspistol och värm på muttern, provspotta en liten gnutta ibland och värm tills över 100 grader. Prova att dra loss då så kommer det nog gå lättare.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Tack för alla goda råd. Ledig i mitten på veckan, blir ut och sätta detta i verket då :D
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
En god match med brickan, växel i, däcket i backen, polare i ryggläge med stadig fot, pallnit på bakbromsen = Cakemode :D

Tack alla tipps =)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top