414 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Medlem Rockletss avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Timrå
    Hoj
    Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
    Inlägg
    291

    Byta framdrev på KTM 640 -03?

    Försökte mig på att byta drivpaket idag och så kom framdrevet.

    Hur får man lös det, tips och trix?

    Hur fixerar man drevet? Är det "bara" att mangla på muttern om man lyckats fixera drevet? Sitter någon typ av "lås"- bricka där, hur kommer man "runt" den?

    Sett till andelen slit att få lös det; är det bättre att "lämna in" för byte av främre drev?

    Bifogar en bild om det hjälper.

    Citat:
    Inskickat av Richo
    Ja, varför hälsar aldrig de "tuffa" killarna på HD?


    Citat:
    Inskickat av Hudik
    Har du provat att köra en skottkärra med en hand ?

  2. #2
    Vroom Meckoholics avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(nuvarande)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    928
    Släng i en växel och skruva av? Förstår inte riktigt vad du menar med att fixera drevet? Låset som sitter på är väl den vanliga brickan som har bändts utåt? Denna ska du ha en ny av helst och när du skruvar åt muttern igen bänds den nya.

  3. #3
    ös moddans avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    KTM 525 EXC/SM -07
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    269
    Det är bara att ta i om du inte har muttersmatter!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Framdrevens mutter kan ibland ha låsbricka, öppna ögonen och titta

    Annars är tricket att börja med att lossa på framdrevet när kedjan hänger på båda dreven. Du kan ställa ner hojen på marken, tex mot en vägg och nu har du mothåll.
    Lossa muttern, sedan tar du bort kedja och bakdrev och framdrev.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (T˙ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  5. #5
    Mopedfucko t4pp3rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 450 SMR, Kawasaki KX 125
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 119
    som rolle_rotax säger så är det lättast att lösa det när du har kvar bakdrev och kedja.

    det går dock att lägga i en växel och ta en hammare och ett draghandtag och försöka knacka låss den, hemmagjort mutterknack... jag tror aldrig du får låss den genom att dra med enbart kompet i motorn som mothåll.

    låsbrickan kan inte vara några bekymmer om du använder skallen lite. jag vet inte hur den ser ut exakt men det är sällan hjärnkirurgi.
    Tapper Racing

    | rt:labs |
    | Tillväxtkonsult |
    | Topplocksverkstan |
    | PSI Scandinavien |
    | Speed Racing Shop |
    | Ekwall Racing |
    | Pimpstar |
    | Hojstyling.se |




  6. #6
    Medlem Rockletss avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Timrå
    Hoj
    Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
    Inlägg
    291
    Citat Ursprungligen postat av t4pp3r Visa inlägg
    som rolle_rotax säger så är det lättast att lösa det när du har kvar bakdrev och kedja.

    det går dock att lägga i en växel och ta en hammare och ett draghandtag och försöka knacka låss den, hemmagjort mutterknack... jag tror aldrig du får låss den genom att dra med enbart kompet i motorn som mothåll.

    låsbrickan kan inte vara några bekymmer om du använder skallen lite. jag vet inte hur den ser ut exakt men det är sällan hjärnkirurgi.
    Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

    Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

    Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?
    Citat:
    Inskickat av Richo
    Ja, varför hälsar aldrig de "tuffa" killarna på HD?


    Citat:
    Inskickat av Hudik
    Har du provat att köra en skottkärra med en hand ?

  7. #7
    Mopedfucko t4pp3rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 450 SMR, Kawasaki KX 125
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 119
    Citat Ursprungligen postat av Rocklets Visa inlägg
    Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

    Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

    Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?


    böj bort låsbrickan.

    växellådan klarar det. det är rena spavistelsen för den jämfört med en normal åktur.

    Du fixar det själv. på med ena foten på bakbromsen bara.
    Tapper Racing

    | rt:labs |
    | Tillväxtkonsult |
    | Topplocksverkstan |
    | PSI Scandinavien |
    | Speed Racing Shop |
    | Ekwall Racing |
    | Pimpstar |
    | Hojstyling.se |




  8. #8
    Vroom Meckoholics avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(nuvarande)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    928
    Citat Ursprungligen postat av Rocklets Visa inlägg
    Skall prova lägga på den gamla kedjan då.

    Ingen risk att man skadar växellådan om man har växel i när man knackar? Får kanske hyra in en kompis som mothåll på backdäcket.

    Skall man bända upp den vikta fliken på låsbrickan, eller knackar man sig förbi den?
    så jävla hårt sitter den inte heller. Har du tillräckligt långt spärrskaft kan du dra bort skiten med växel i(enbart kompet som motstånd funkar fint på min) om du inte är fjäderviktare. Brickan ska du böja upp innan så mutten kan gå runt.

  9. #9
    Mopedfucko t4pp3rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 450 SMR, Kawasaki KX 125
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 119
    Citat Ursprungligen postat av Meckoholic Visa inlägg
    så jävla hårt sitter den inte heller. Har du tillräckligt långt spärrskaft kan du dra bort skiten med växel i(enbart kompet som motstånd funkar fint på min) om du inte är fjäderviktare. Brickan ska du böja upp innan så mutten kan gå runt.


    ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

    Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.
    Tapper Racing

    | rt:labs |
    | Tillväxtkonsult |
    | Topplocksverkstan |
    | PSI Scandinavien |
    | Speed Racing Shop |
    | Ekwall Racing |
    | Pimpstar |
    | Hojstyling.se |




  10. #10
    Live On The Edge Li_Gs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda Cbr 1000rr -08, Yamaha R1 -99 & Kawasaki Zx10r -15
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av t4pp3r Visa inlägg
    ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

    Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.
    Om han har låsbricka lär han ju inte tappa muttern, muttern drar även åt sig när man kör så den ska inte lossna när du rullar. Skulle nog säga att ge fan i loctite, gör arbetet till ett helvete nästa gång du ska byta framdrev..

    Men kan man inte låta bli o dra på loctite så gör de med nån snällare i så fall. Inte den gröna tex, för då lär du aldrig få bort skiten igen.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Citat Ursprungligen postat av t4pp3r Visa inlägg
    ni har iofs låsbricka, på min och alla andra ktm sx/smr/exc jag skruvat med så finns ingen låsbricka och det ligger ist en jävla massa loctite på skruven. då är det omöjligt att segdra loss den. men som sagt, draghandtag och slägga funkar fint om man inte har någon mutterknacka.

    Det bör även läggas på loctite på nytt. det är inte helt ovanligt att man tappar den skruven.

    Ta då en varmluftspistol och värm på muttern, provspotta en liten gnutta ibland och värm tills över 100 grader. Prova att dra loss då så kommer det nog gå lättare.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (T˙ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  12. #12
    Medlem Rockletss avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Timrå
    Hoj
    Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
    Inlägg
    291
    Tack för alla goda råd. Ledig i mitten på veckan, blir ut och sätta detta i verket då
    Citat:
    Inskickat av Richo
    Ja, varför hälsar aldrig de "tuffa" killarna på HD?


    Citat:
    Inskickat av Hudik
    Har du provat att köra en skottkärra med en hand ?

  13. #13
    Medlem Rockletss avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Timrå
    Hoj
    Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
    Inlägg
    291
    En god match med brickan, växel i, däcket i backen, polare i ryggläge med stadig fot, pallnit på bakbromsen = Cakemode

    Tack alla tipps =)
    Citat:
    Inskickat av Richo
    Ja, varför hälsar aldrig de "tuffa" killarna på HD?


    Citat:
    Inskickat av Hudik
    Har du provat att köra en skottkärra med en hand ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

1995 Honda Cbr f3 av Pensionären

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Anlita jurist i Stockholm - för köptvist av iarkimedes

Script för att ladda ner bloggar från Sportho av Ulvhamne